The dream of the axe
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Xakriabá
Contemporary indigenous art
Dream
Repossession
Hunt

How to Cite

PIMENTEL, Lucia Gouvêa; FARIA, Tales Bedeschi; SILVA, Vanginei Leite da. The dream of the axe: Xakriabá traditional pottery and the art gallery. MODOS, Campinas, SP, v. 8, n. 2, p. 479–517, 2024. DOI: 10.20396/modos.v8i2.8675006. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/mod/article/view/8675006. Acesso em: 16 aug. 2024.

Abstract

Indigenous artists have been increasingly demanded by museums and art galleries, breaking a centuries-old institutional siege that placed indigenous people as object of art. We understand, however, that the philosophical foundations that support the cultural tradition of curatorships and exhibition proposals do not provide adequate tools to access the various layers of an artistic work formulated in indigenous contexts. We therefore intend to focus on three exhibitions in which the ceramicist Nei Xakriabá took part, based on three analytical devices: the dream, the repossession and the hunt. All of them were created in indigenous contexts and by indigenous people. We concluded that to penetrate indigenous universes, it is not enough to include works by indigenous artists in ordinary exhibitions. It is necessary to design exhibition projects with or built by indigenous people.

https://doi.org/10.20396/modos.v8i2.8675006
PDF (Português (Brasil))

References

BAUSBAUM, R. Deslocamentos rítmicos: o artista como agenciador, como curador e como crítico. In: LAGNADO, L. et al. (org.). 27ª bienal de São Paulo - Seminários. São Paulo: Cobogó, 2005.

BEDESCHI FARIA, T. (2022). Ensino de Artes: a monocultura e o sonho. Revista VIS: Revista Do Programa De Pós-Graduação Em Artes Visuais, 20 (2), 57–83. Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/revistavis/article/view/44390. Acesso em: 30 jun 2023.

BEDESCHI, T.; PIMENTEL, L. Artes indígenas e a escola não indígena: a retomada da cultura entre os Pataxó e os Xakriabá. Tese (Doutorado em Artes) – Escola de Belas Artes, Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2020. Disponível em: http://hdl.handle.net/1843/33902. Acesso em: 18 set. 2023.

BRAZ, W. A. Tehey de pescaria de conhecimento. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Formação Intercultural Para Educadores Indígena, Habilitação em Ciências da Vida e da Natureza.) – Faculdade de Educação, Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2019. Disponível em: https://www.biblio.fae.ufmg.br/monografias/2019/TCC-Werynehe.pdf. Acesso em: 25 ago. 2023.

CORRÊA XAKRIABÁ, C. N.; PORTELA, C. de A. O barro, o genipapo e o giz no fazer epistemológico de autoria Xakriabá: reativação da memória por uma educação territorializada. Dissertação (Mestrado em Desenvolvimento Sustentável) — Universidade de Brasília, 2018. Disponível em: https://repositorio.unb.br/bitstream/10482/34103/3/2018_C%c3%a9liaNunesCorr%c3%aaa.pdf. Acesso em: 19 out. 2019.

DANOWSKI, D.; VIVEIROS DE CASTRO, E. Há um mundo por vir? Ensaio sobre os medos e os fins. 2 ed. Desterro [Florianópolis]: Cultura e Barbárie: Instituto Socioambiental, 2017.

ESBELL, J. Catálogo da exposição Moquém_Surarî – arte indígena contemporânea. MAM – Museu de Arte Moderna de São Paulo. 2021. -

FARIA, T. B.; SILVA, V. L. Artes do povo Xakriabá e a escola monoepistêmica: desafios metodológicos. Revista GEARTE. Porto Alegre, v. 7, n. 3, p. 553-580, set./dez. 2020. Disponível em: http://seer.ufrgs.br/gearte. Acesso em 20 set. 2023.

GELL, A. Art and Agency: an anthropological theory. Oxford: Clarendon Press, 1998.

KRENAK, A. Ideias para adiar o fim do mundo. 1ª edição. São Paulo: Companhia das Letras, 2019.

LIMULJA, H. O desejo dos outros: uma etnografia dos sonhos yanomami. São Paulo: Ubu Editora, 2022.

GOMES, A.; LIMA, D.; OLIVEIRA, M.; MARQUEZ, R. Mundos Indígenas (org.). Catálogo da exposição. Espaço do Conhecimento. UFMG. Belo Horizonte, 2020. Disponível em: https://www.ufmg.br/espacodoconhecimento/wp-content/uploads/2018/03/ec-ufmg_2020_mundos-indigenas_catalogo_web.pdf. Acesso em: 20 set. 2023.

SILVA, V. L.; PIMENTEL, L. Arte indígena xakriabá: com um pé na aldeia e outro pé no mundo. Dissertação (Mestrado em Artes) – Escola de Belas Artes, Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2022. Disponível em: https://repositorio.ufmg.br/handle/1843/52390. Acesso em: 18 out. 2023.

WAGNER, R. A invenção da cultura. São Paulo: CosacNaify, 2012.

Fontes orais:

BEDESCHI, T.; PIMENTEL, L.; SILVA, V.. Diálogo gravado entre os autores, por meio de aplicativo de mensagens instantâneas. [setembro, 2023].

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Copyright (c) 2024 Lucia Pimentel, Tales Bedeschi Faria, Nei Xakriabá

Downloads

Download data is not yet available.