Abstract
This issue of MODOS: Revista de História da Arte features sixteen unpublished texts and one interview. We would like to highlight the articles in the dossier "Vulnerable art: collections, histories, research, exhibitions". The selected texts focus on the relationships between art, politics and ideology, which contribute to the creation and development of new subjectivities and symbolic orders, opposing both cultural hegemony and a supposedly apolitical art as an antagonistic force. They cover different temporalities and geographies, discuss institutional and/or alternative spaces, exhibitions, diverse works and objects, thus building a broad panorama on the subject. Of particular note is the interview with Thomas Röske, current Director of the Prinzhorn Collection at the University of Heidelberg.
References
ANDRADE, R. M. F. de. Rodrigo e o SPHAN. Coletânea de textos sobre patrimônio cultural. Rio de Janeiro: Fundação Nacional Pró-Memória, 1987.
ARAUJO, L. A. VULNERABILIDADE. Sapere Aude, v.1, n.24, p.522-537, 2021. Disponível em: https://doi.org/10.5752/P.2177-6342.2021v12n24p522-537. Acesso em: jan. 2024.
AZEVEDO, E.; TERRA CABO, M.; PENTAGNA GUIMARÃES, R. M. Invisíveis, intangíveis e irrecuperáveis: as pinturas do Museu Nacional da Quinta da Boa Vista. MODOS: Revista de História da Arte, v. 8, n. 1, p. 165-183, jan. 2024. DOI: 10.20396/modos.v8i1.8674175. Acesso em: jan. 2024.
BEHZAD, N.; QARIZADAH, D. O homem que explodiu estátuas históricas para o Talebã, BBC News Brasil, 14 de março de 2015. Disponível em: https://www.bbc.com/portuguese/noticias/2015/03/150312_budas_taleba_pai. Acesso em: jan. 2024.
BOCHNER, R. Memória fraca e patrimônio queimado. Revista Eletrônica de Comunicação Informação e Inovação em Saúde, v.12, n.3, p-244-248, jul./set. 2018.
CARDOSO, F. C.; RIBEIRO, N. L. O circuito particular de exposições de arte no Rio de Janeiro na década de 1880: uma fase de transição do sistema de arte acadêmico para o moderno. MODOS: Revista de História da Arte, v. 8, n. 1, p. 106–138, 2024. DOI: 10.20396/modos.v8i1.8674599.
CARDOSO, R. Imaginação diaspórica ou apropriação cultural?: a afro-brasilidade nas obras de Dimitri Ismailovitch e Maria Margarida Soutello. MODOS: Revista de História da Arte, v. 6, n. 1, p. 378-410, 2022. DOI: 10.20396/modos.v6i1.8667205. Acesso em: jan. 2024.
CONSIDERA, A. F. Uma história dos fazeres museais no Brasil entre a segunda metade do século XIX e as primeiras décadas do século XX: Museu Nacional, Museu Paraense Emílio Goeldi, Museu Paranaense e Museu Paulista. Tese (Doutorado em História) - Universidade de Brasília, Brasília, 2015.
COSTA, L. C. da. A condição precária da arte: corpo e imagem no século XXI. Belo Horizonte: Relicário, 2022.
FERRAZ, T. S. Obras tridimensionais do acervo do MAM São Paulo feitas por artistas mulheres premiadas nos Panoramas da Arte Brasileira. MODOS: Revista de História da Arte, v. 8, n. 1, p. 54–85, 2024. DOI: 10.20396/modos.v8i1.8673790.
FERREIRA, H.; CÁSSIA, E. Esta imagem corre risco de vida. Alterosa, Belo Horizonte, n.367, p.33-35, 1963.
FINEMAN, M. A. The vulnerable subject: anchoring equality in the human condition. Yale Journal of Law & Feminism, v. 20, 2008. Disponível em: https://openyls.law.yale.edu/handle/20.500.13051/6993. Acesso em: dez. 2023.
FRANCO, J. Turistas roubam obras de Aleijadinho. Revista O Cruzeiro, p.89-91, 12 jan. 1963.
FREIRE, A., ALMADA, I., PONCE, J.A. (orgs.) Tiradentes, um presídio da ditadura. Memórias de presos políticos. São Paulo: Scipione, 1997.
GORDON-BOUVIER, E. Relational vulnerability: the legal status of cohabiting carers. Feminist Legal Studies, v. 27, n. 2, p. 163-187, 2019.
GOYENA, A. O Sorriso irônico dos budas: demolição e patrimônio no vale sagrado de Bamiyan. In: SANTOS, R.; BITAR, N.; GUIMARÃES, R. (orgs.). A alma das coisas: patrimônio, materialidade e ressonância. Rio de Janeiro: Mauad X, Faperj, 2013, p.19-46.
HASAN, K. Swiss documentary on Afghanistan: Pakistani, Saudi engineers, Daily Times, March 19, 2006. Reproduzido em: https://www.buddhistchannel.tv/index.php?id=4,2464,0,0,1,0. Acesso em: jan. 2024.
JORNAL DO BRASIL. Minas pede à Interpol que localize suas relíquias e quer prisão de antiquário, 23 fev.1974, 1º Caderno, p.14.
MONDZAIN, M-J. Imagem, ícone, economia: as fontes bizantinas do imaginário contemporâneo. Rio de Janeiro: Contraponto, Museu de Arte do Rio, 2013.
MURARI, V. T. Entre o traço e a crítica: reflexões sobre a gravura Natura Morta con Oggetti Bianchi su Fondo Scuro de Giorgio Morandi no acervo do MAC USP. MODOS: Revista de História da Arte, v. 8, n. 1, p. 87-104, 2024. DOI: 10.20396/modos.v8i1.8674406. Acesso em: jan. 2024.
OLIVEIRA, N. R. A graciosa inconstância das formas (da arte) nos quipus de Cecilia Vicuña. MODOS: Revista de História da Arte, v. 8, n. 1, p. 27–52, 2024. DOI: 10.20396/modos.v8i1.8674326. Acesso em: jan. 2024.
RICHARD, F. S.O.S. para a arte em Minas. O Cruzeiro, p.58-61, 17 de ago. 1968.
SELIGMANN-SILVA, M. Toda política é política das imagens. In: KAMINSKI, R. et al. (orgs.). Artes & Violências. São Paulo: Intermeios, 2020,p.159-181.
TORRES, M. Os ladrões roubam sem amor à arte. Alterosa, Belo Horizonte, n. 367, p.34-35, 1963.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Copyright (c) 2024 Emerson Dionisio Gomes de Oliveira Oliveira, Maria de Fátima Morethy Couto, Marize Malta