Abstracts and realists
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Abstração. Realismo. América Latina. Fundação. Vazio.

How to Cite

GIORGI, Artur de Vargas. Abstracts and realists: Latin America and the foundational void. MODOS, Campinas, SP, v. 4, n. 2, p. 208–230, 2020. DOI: 10.24978/mod.v4i2.4371. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/mod/article/view/8662848. Acesso em: 17 jul. 2024.

Abstract

This essay revisits the differentiation between Spanish and Portuguese colonization, proposed by Sérgio Buarque de Holanda in Raízes do Brasil, in order to think about the respectively abstract and realistic matrices that would guide the production of images of heroes of the independence in Latin American nations. The contrastive reading of different portraits allows a nuanced analysis of these veils, both abstractions and representations, which would eventually cover the emptiness of our social foundations as a trompe l'oeil.

https://doi.org/10.24978/mod.v4i2.4371
PDF (Português (Brasil))

References

AMARAL, A. Artes plásticas na semana de 22. 5 ed. São Paulo: Editora 34, 1998.

ANTELO, R. O objecto textual de Clarice. Revista Iberoamericana, vol. LXXX, n. 246, p. 255-279, enero-marzo 2014.

______. Algaravia: discursos de nação [1998]. 2 ed. Florianópolis: Edufsc, 2010.

______. Archifilologías latinoamericanas. Lecturas tras el agotamiento. Villa María: Eduvim, 2015.

CARVALHO, A. M. F. M. de. Mestre Valentim. São Paulo: Cosac & Naify, 1999.

CHIARELLI, T. A repetição diferente: aspectos da arte no Brasil entre os séculos XX e XIX. Crítica Cultural, vol. 4, n. 2, p. 125-161, 2009.

CHICANGANA-BAYONA, Y. A. Imagens, conceitos e cultura política: a pintura sobre a independência da Colômbia na primeira metade do século XIX. Tempo, vol. 17, n. 31, p.145-176, 2011.

COCCHIARALE, F.; GEIGER, A. B. (org.). Abstracionismo; geométrico e informal: a vanguarda brasileira nos anos cinquenta. Rio de Janeiro: FUNARTE, Instituto Nacional de Artes Plásticas, 1987 (Coleção Temas e Debates, 5).

COSTA, L. M. ¿Verdad o belleza? Pintura, fotografía, memoria, historia. Crítica Cultural, vol. 4, n. 2, p. 111-123, 2009.

DEBRET, J. Voyage pittoresque et historique au Brésil. Vol. III. Paris: Firmin Didot Frères, Imprimeurs de L’Institute de France, 1839.

DIAS, E. A representação da realeza no Brasil: uma análise dos retratos de D. João VI e D. Pedro I, de Jean-Baptiste Debret. Anais do Museu Paulista, vol.14, n.1, p. 243-261, 2006.

DIDI-HUBERMAN, G. Olhos livres da história. Ícone, Recife, v. 16, n. 2, p.161-172, 2018.

DYM, J. Actas de independencia: de la Capitanía General de Guatemala a la República Federal de Centroamérica. In: PALACIOS, M. Las independencias hispanoamericanas. Interpretaciones 200 años después. Bogotá: Norma, 2009, p. 339-366.

GARCÍA, M. A. El arte abstracto: intercambios culturales entre Argentina y Brasil. 1 ed. Buenos Aires: Siglo Veintiuno Editores, 2011 (Arte y pensamiento).

GIUNTA, A.; COSTA, L. M. (org.). Arte de posguerra: Jorge Romero Brest y la revista Ver y Estimar. Buenos Aires: Paidós, 2005.

GIUNTA, A. Vanguardia, internacionalismo y política: arte argentino en los años sesenta. Buenos Aires: Siglo XXI Edit. Argentina, 2008.

GUERRERO, L. J. Escenas de la vida estética [Mendoza, 1949]. Actas del Primer Congreso Nacional de Filosofía. Universidad Nacional de Cuyo, Buenos Aires, 1950, tomo I, p. 221-241.

HERRERA, M. J.; MARCHESI, M. Exposiciones de arte argentino 1956-2006: la confluencia de historiadores, curadores e instituciones en la escritura de la historia. Buenos Aires: Asociación Amigos del Museo Nacional de Bellas Artes, 2009.

HOLANDA, S. B. de. Raízes do Brasil [1936]. 26 ed. São Paulo: Companhia das Letras, 1995.

KANDINSKY, W. Arte concreta. Dom Casmurro, Rio de Janeiro, ano 3, p. 02, 14 jan. 1939.

KNAUSS, P. (org.). O retrato do rei dom João VI: 200 anos da aclamação de dom João VI como rei de Portugal, Brasil e Algarves. Catálogo. Textos de António M. Trigueiros, Patricia D. Telles. Rio de Janeiro: Museu Histórico Nacional; Artepadilla, 2019.

KOJÈVE, A. Las pinturas concretas de Kandinsky [1936]. In: Kandinsky. Traducción: Yago Barja de Quiroga. Madrid: Abada Editores, 2007, p. 09-61.

LACLAU, E. La razón populista. Traducción: Soledad Laclau. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica, 2005.

LISPECTOR, C. Água viva [1973]. Rio de Janeiro: Rocco, 1998.

McFARLANE, A. La caída de la monarquía española y la independencia hispanoamericana. In: PALACIOS, Marco. Las independencias hispanoamericanas. Interpretaciones 200 años después. Bogotá: Norma, 2009, p. 31-59.

PEDROSA, M. Da missão francesa – seus obstáculos políticos. In: Acadêmicos e Modernos: textos escolhidos III. Otília Arantes (org.). São Paulo: Edusp, 1998, p. 41-114.

______. Rivalidade luso-francesa na iconografia imperial. Jornal do Brasil, Rio de Janeiro, caderno 3, p. 1-6, 15 dez. 1957.

PESSOA, A.; PEREIRA, M.; KOPPKE, K. (orgs.). Gosto neoclássico: atores e práticas artísticas no Brasil no século XIX. Rio de Janeiro: Fundação Casa de Rui Barbosa, 2018.

RODRÍGUEZ NÓBREGA, J. La pintura venezolana de finales del siglo XVIII y principios del XIX. Lenguajes en tránsito. Atrio. Revista de Historia del Arte, n. 25, p. 148-169, 2019.

SCHWARCZ, L. M. As barbas do imperador: D. Pedro II, um monarca nos trópicos. São Paulo: Companhia das Letras, 1998.

TOSCANO, S. Juan Cordero y la pintura mexicana en el siglo XIX. Monterrey: Universidad de Nuevo León, 1946.

TOVAR, F. G. El arte colombiano. 3 ed. Bogotá: Plaza & Janes, 2002.

VIÑUALES, R. G. Construyendo las identidades nacionales. Próceres e imaginario histórico en Sudamérica (siglo XIX). In: CHUST, M.; MÍNGUEZ, V. (Eds.). La construcción del héroe en España y México (1789-1847). València: Universitat de València, 2003, p. 281-306.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Copyright (c) 2020 MODOS

Downloads

Download data is not yet available.