Banner Portal
Encounter with visual and/or textual diaries
Acesso Remoto (Português (Brasil))
Acesso Remoto

Keywords

Classroom diary
Educational experience
Problematization
Event.

How to Cite

CARDONETII, Vivien Kelling; OLIVEIRA, Marilda Oliveira de. Encounter with visual and/or textual diaries: a thought-provoking space in the educational experience. Pro-Posições, Campinas, SP, v. 30, p. 1–23, 2020. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8658081. Acesso em: 28 jun. 2024.

Abstract

This paper, originated from a doctoral research, aims to discuss how the encounter with classroom diaries happens in an educational experience, offering an overview of them, with them, and beyond them. Thus, seeking to achieve these research’s objectives, the narrative perspective was chosen. This perspective is materialized in the problematization of the visual and textual diaries produced by the students of the Visual Arts degree at Federal University of Santa Maria and in the networks of affection which have or have not potentialized the thought about the teaching experience. Therefore, intending to meet the demands raised by the narratives produced in the diaries, the research proposes a dialogue with the concept of event. In this approximation of one’s own narratives to others’,, it was possible to draw new perspectives and to think teaching as a process in constant renovation and invention.

Acesso Remoto (Português (Brasil))
Acesso Remoto

References

Blanchot, M. (2005). O livro por vir (L. Perone-Moisés, trad.). São Paulo: Martins Fontes.

Carrillo, I. (2001). Dibujar espacios de pensamiento y diálogo. Cuadernos de Pedagogía, (305), 50- 54.

Deleuze, G. (1990). Cinema 2: a imagem-tempo (E. A. Ribeiro, trad.). São Paulo: Brasiliense.

Deleuze, G. (2010). Conversações (P. P. Pelbart, trad., 2a ed.). São Paulo: Editora 34.

Deleuze, G., & Guattari, F. (2005). O que é a filosofia? (B. Prado Júnior, & A. A. Munhoz, trad., 2a ed., 4a reimp.). Rio de Janeiro: Editora 34.

Foucault, M. (2012a). O cuidado com a verdade. In Ditos e escritos (E. Monteiro, & I. A. D. Barbosa, trad., Vol. 5, pp. 234-245). Rio de Janeiro: Forense Universitária.

Foucault, M. (2012b). Polêmica, política e problematizações. In Ditos e escritos (E. Monteiro, & I. A. D. Barbosa, trad., Vol. 5, pp. 219-227). Rio de Janeiro: Forense Universitária.

Hernández, F. (2013). Pesquisar com imagens, pesquisar sobre imagens: revelar aquilo que permanece invisível nas pedagogias da cultura visual. In R. Martins, & I. Tourinho (Orgs.), Processos e práticas de pesquisa em cultura visual e educação (pp. 77-95). Santa Maria: Editora UFSM.

Levy, T. (2011). A experiência do fora: Blanchot, Foucault e Deleuze. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira.

Martins, R., & Tourinho, I. (2009). Pesquisa narrativa: concepções, práticas e indagações. In Anais do II Congresso de Educação, Arte e Cultura. Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria.

Oliveira, M. O. (2009). O papel da cultura visual na formação inicial em artes visuais. In R. Martins, & I. Tourinho (Orgs.), Educação da cultura visual: narrativas de ensino e pesquisa (pp. 213-223). Santa Maria: Editora UFSM.

Oliveira, M. O. (2010). A experiência educativa em artes visuais como um lugar de encontro: sobre (su)postas corpografias (projeto de pesquisa). Santa Maria: UFSM.

Oliveira, M. O. (2011). Por uma abordagem narrativa e autobiográfica: os diários de aula como foco de investigação. In R. Martins, & I. Tourinho (Orgs.), Educação da cultura visual: conceitos e contextos (pp. 175-190). Santa Maria: Editora UFSM.

Oliveira, M. O. (2013). O que pode um diário de aula? In R. Martins, & I. Tourinho (Orgs.), Processos e práticas de pesquisa em cultura visual e educação (pp. 225-236). Santa Maria: Editora UFSM.

Oliveira, M. O. (2014). Diário de aula como instrumento metodológico da prática educativa. Revista Lusófona de Educação, 27(27), 111-126.

Pelbart, P. P. (2010). O tempo não reconciliado: imagens de tempo em Deleuze. São Paulo: Perspectiva.

Preciosa, R. (2010). Rumores discretos da subjetividade: sujeito e escritura em processo. Porto Alegre: Sulina: Editora da UFRGS.

Van Manen, M. (2003). Investigación educativa y experiencia vivida. Barcelona: Idea.

Zabalza, M. A. (2004). Diários de aula: um instrumento de pesquisa e desenvolvimento profissional (E. Rosa, trad.). Porto Alegre: Armed.

Proposições utiliza a licença do Creative Commons (CC), preservando assim, a integridade dos artigos em ambiente de acesso aberto.

Downloads

Download data is not yet available.