Banner Portal
Evidências bibliométricas do reconhecimento científico em resenhas e entrevistas
PDF
PDF (English)
ÁUDIO [MPEG]

Palavras-chave

Resenha
Entrevistas
Reconhecimento científico
Bibliometria

Como Citar

HAYASHI, Maria Cristina Piumbato Innocentini. Evidências bibliométricas do reconhecimento científico em resenhas e entrevistas: notas teóricas e modelo de análise. RDBCI: Revista Digital de Biblioteconomia e Ciência da Informação, Campinas, SP, v. 18, n. 00, p. e020037, 2020. DOI: 10.20396/rdbci.v18i00.8660743. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rdbci/article/view/8660743. Acesso em: 17 jul. 2024.

Resumo

Introdução: Resenhas e entrevistas publicadas em periódicos científicos têm recebido pouca atenção em pesquisas do campo da Ciência da Informação. O estudo defende a ideia de que a análise desses gêneros textuais pode evidenciar o reconhecimento científico quando são tomados como objetos de estudo a partir de uma perspectiva bibliométrica. Objetivos: Os objetivos foram realizar um ensaio teórico sobre resenhas e entrevistas e elaborar um modelo de análise desses gêneros textuais. Método: Pesquisa exploratória e descritiva que utiliza abordagens quantitativas e qualitativas advindas das análises bibliométrica e de conteúdo. A literatura dos campos da Ciência da Informação, Sociologia da Ciência e da Linguística e a leitura integral de resenhas (n=513) e entrevistas (n=53) publicadas entre 1992 e 2019 no periódico Revista de Estudos Feministas fundamentaram teoricamente o modelo de análise proposto. Resultados: Entre os principais resultados estão um ensaio teórico que destacou as características das resenhas e entrevistas, e um modelo de análise composto pelas principais categorias de indicadores presentes nas resenhas e entrevistas: os perfis da resenha e da obra resenhada, do(s) autor(es) da obra e do resenhista; os perfis do entrevistado, do entrevistador e da entrevista, bem como os valores acadêmicos e atributos que costumam ser valorizados na elaboração desses gêneros textuais. Conclusão: O modelo de análise elaborado sinaliza o reconhecimento científico presente nas resenhas e entrevistas, e destaca a importância desses objetos de estudo para o campo da Ciência da Informação.

https://doi.org/10.20396/rdbci.v18i00.8660743
PDF
PDF (English)
ÁUDIO [MPEG]

Referências

ALVESSON, Matts. Interpreting interviews. London: Sage, 2011.

BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2011.

BAUER, Martin, GASKELL, George. Pesquisa qualitativa com texto, imagem e som: um manual prático. Petrópolis: Vozes; 2002.

BLACK, Kimberly. Reviewing the unspeakable: an analysis of book-reviewing practices of Afro American women's writings of the 1980s. Black Women, Gender & Families, v.5, n.1, p.1-16, 2011.

BLAY, Eva Alterman; AVELAR, Lúcia. 50 anos de feminismo: Argentina, Brasil e Chile: a construção das mulheres como atores políticos e democráticos. São Paulo: Edusp, 2017.

BOURDIEU, Pierre. A ilusão biográfica. In: BOURDIEU, Pierre. Razões práticas: sobre a teoria da ação. Campinas: Papirus, 1996. p. 74-82.

BOURDIEU, Pierre. Os usos sociais da ciência: por uma sociologia clínica do campo científico. Trad. Denice Barbara Catani. São Paulo: Ed. UNESP, 2004.

BUNGE, Mario. Teoria e realidade. São Paulo: Perspectiva, 1974.

CAMARGO, Juliana Ravaschio Franco de; HAYASHI, Maria Cristina Piumbato Innocentini. Coautoria e participação feminina em periódicos brasileiros da área de cirurgia: estudo bibliométrico. RDBCI: Revista Digital de Biblioteconomia e Ciência da Informação, Campinas, SP, v.15, n.1, p.148-170, jan./abr. 2017. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rdbci/article/view/8646289. Acesso em: 20 abr. 2020.

CHAMPION, Dean, MORRIS, Michel. A content analysis of book reviews in the AJS, ASR, and Social Forces. American Sociological Review, v.78, n.5, p.1256–1265; 1973.

CHI, Pei-Shan; JEURIS, Wouter; THIJS, Bart; GLÄNZEL, Wolfgang. Book bibliometrics: a new perspective and challenge in indicator bulding based on the Book Citation Index. In: INTERNATIONAL CONFERENCE ON SCIENTOMETRICS AND INFORMETRICS, 15., 2015. [S.l.]: Proceedings of the..., 2015. p.1161-1169.

CHUA, Alton; BANERJEE, Snehasish. Understanding review helpfulness as a function of reviewer reputation, review rating, and review depth. Journal of the American Society for Information Science and Technology, v.66, n.2, p.354-362, 2015.

CLARIVATE ANALYTICS: Putting books back into the library: completing the research picture: The Book Citation IndexSM. 2020. Disponível em: http://wokinfo.com/products_tools/multidisciplinary/bookcitationindex/. Acesso em: 02 abr 2020.

CONNELL, Raewyn. Gênero em termos reais. Trad. Marília Moschovich. São Paulo: nVersos, 2016.

COSTA, Claudia; ALVAREZ, Sonia. A circulação das teorias feministas e os desafios da tradução. Revista Estudos Feministas, Florianópolis, v. 21, n.2, p. 579-586, maio/ago.2018.

CRONIN, Blaise; LA BARRE, Kathryn. Mickey Mouse and Milton: book publishing in the humanities. Learned Publishing, v.17, p.85-98, 2004.

CUBAS, Caroline Jaques. Do hábito à resistência: freiras em tempos de ditadura militar no Brasil. Rio de Janeiro: Arquivo Nacional, 2018.

CZARNIAWSKA, Barbara. Narratives in social science research. Thousand Oaks: Sage, 2004.

DAVIS, Angela. Mulheres, raça e classe. Trad. Heci Candiani. São Paulo: Boitempo, 2016.

DELORY-MOMBERGER, Christine. Abordagens metodológicas na pesquisa biográfica. Revista Brasileira de Educação, v. 17, n.51, p. 523-536, set./dez. 2012.

DERRIDA, J. L’oreille de l’autre: otobiographies, transferts, traductions: textes et débats avec Jacques Derrida, sous la direction de Claude Lévesque et Christie McDonald. Montréal: VLB, 1982.

DILEVKO, Juris et al. Investigating the value of scholarly book reviews for the work of academic reference librarians. Journal of Academic Librarianship, v.32, n.5, p.452-466, 2006.

DIODATO, Virgil. Impact and scholarliness in arts and humanities book reviews: a citation analysis. ANNUAL MEETING OF THE AMERICAN SOCIETY FOR INFORMATION SCIENCE, 47., 1984. Proceedings of the..., 1984. p.217–221.

DWORKIN, Jordan D. et al. The extent drivers of gender imbalance in neuroscience reference lists. bioRxvi, p.1-28, Apr. 8, 2020.

EAST, John. The scholarly book review in the Humanities: an academic Cinderella?” Journal of Scholarly Publishing, v.43, n.1, p.52–67, 2011.

EARHART, Amy; RISAM, Roopika; BRUNO, Matthew. Citational politics: quantitying the influence of gender on citation in Digital Scholarship in the Humanities. Digital Scholarship in the Humanities, fqaa011, p.1-14, Aug. 2020.

EICHMANN-KALWARA, Nickoal; JORGENSEN, Jeana; WEINGART, Scott. Representation in digital humanities conferences (2000-2015). In: LOSH, Elisabeth; WERNIMONT, Jacqueline. (ed.). Bodies of information: intersectional feminism and digital humanities. Minneapolis: University of Minnesota Press, 2018. p.72-92.

ELSEVIER. Scopus content coverage guide: update January 2016. Disponível em: https://www.elsevier.com/solutions/scopus/how-scopus-works/content. Acesso em: 20 abr. 2020.

FLECK, Christian; MERTON, Robert King. In: WRIGHT, James (ed.) International Encyclopedia of the Social & Behavioral Sciences. Burlington: Elsevier Science, 2015. p.246-251.

FONTES, Baruc Correia. A entrevista biográfica na sociologia. Revista Sociais & Humanas, v.32, n.3, p. 83-97, 2019.

GLÄNZEL, Wolfgang; THIJS, Bart; CHI, Pei-Shan. The challenges to expand bibliometric studies from periodical literature to monographic literature with a new data source: the book citation index. Scientometrics, v.109, n.3, p.2165-2179, Dec. 2016.

GLÄSER, Jochen; LAUDEL, Grit. On interviewing “good” and “bad” experts. In: BOGNER, Alexander; LITTIG, Beate; MENZ, Wofgang. (ed.). Interviewing Experts. London: Palgrave Macmillan, 2009. p. 117-137.

GLÄSER, Jochen; LAUDEL, Grit. Experteninterviews und qualitative inhaltsanalyse als instrumente rekonstruierender untersuchungen. Wiesbaden: Springer, 2010.

GLÄSER, Jochen; LAUDEL, Grit. A bibliometric reconstruction of research trials for qualitative investigations of scientific innovations. Historical Social Research, v.40, n.3, p. 299-303, 2015.

GIMÉNEZ-TOLEDO, Elea; MAÑANA-RODRIGUEZ, Jorge; TEJADA-ARTIGAS, Carlos Miguel. Scholarly book publishing: its information sources for evaluation in the social sciences and humanities. El profesional de la información, v.24, n.6, p.705-715, nov.-dic. 2015.

GORRAIZ, Juan; PURNELL, Phillip; GLÄNZEL, Wolfgang. Opportunities for and limitations of the Book Citation Index. Journal of the American Society for Information Science and Technology, v.64, n.7, p.1388-1398, 2013.

GORRAIZ, Juan; GUMPENBERGER, Christian; PURNELL, Phillip. The power of book reviews: a simple and transparent enhancement approach for book citation indexes. Scientometrics, v.98, n.2, p.841-852, 2014.

GRENHA, Tatiana; RODRIGUES, Carla. “’Coreografias’: entrevista com Jacques Derrida”. Revista Estudos Feministas, Florianópolis, v. 27, n. 1, e50638, 2019.

GREEN, James Naylor. Revolucionário e gay: a vida extraordinária de Herbert Daniel. Trad. de Marília Sette Câmara, Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2018.

HARTLEY, James. Book reviewing in the BJET: a survey of BJET’s referees’ and writers’ views. British Journal of Educational Technology, v.36, n.5, p.897-905, 2005.

HARTLEY, James. Reading and writing book reviews across disciplines. Journal of the American Society for Information Science and Technology, v.57, n.9, p.1194-1207, 2006.

HARTLEY, James; HO, Yu-Shan. The decline and fall of book reviews in psychology: a bibliometric analysis. Scientometrics, v.112, n.1, p.655-657, Jul. 2017.

HARVEY, Melinda; LAMOND, Julieanne. Taking mesure of gender disparity in Australian book Reviewing as a field, 1985 and 2013. Australian Humanities Review, v.60, p.84-107, 2016.

HAYASHI, Maria Cristina Piumbato Innocentini et al. Gênero nos estudos bibliométricos apresentados nos ENANCIBs (1996-2016). Revista ACB, v.23, n.1, p. 54-68, 2018. Disponível em: https://revista.acbsc.org.br/racb/article/view/1396/pdf. Acesso em: 20 abr. 2020.

HAYASHI, Maria Cristina Piumbato Innocentini et al. Indicadores da participação feminina em ciência e tecnologia. Transinformação, Campinas, SP, v.19, n.2, p. 169-187, maio/ago.2007. Disponível em: https://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&

pid=S0103-37862007000200007&lng=en&nrm=iso&tlng=pt. Acesso em: 20 abr. 2020.

HAYASHI, Maria Cristina Piumbato Innocentini; GUIMARÃES, Vera Aparecida Lui. A comunicação da ciência em eventos científicos na visão dos pesquisadores. Em Questão, v.22, n.3, p. 161-183, set./dez. 2016. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/EmQuestao/article/view/63251/38662. Acesso em: 20 abr. 2020.

HICKS, Diana. The four literatures of social science. In: MOED, Henk; GLÄNZEL, Wolfgang; SCHMOCH, Ulrich. Handbook of quantitative science and technology research. Dordrecht: Kluwer Academic Pub., 2004. p.473-496.

HYLAND, Ken Academic discourse: english in a global context. London: Continuum, 2009.

HYLAND, Ken; DIANI, Giuliana. Introduction. In: HYLAND, Ken; DIANI, Giuliana. (ed.). Academic evaluation: review genres in university settings. London: MacMillan, 2009.

KOUSHA, Kayvan; THELWALL, Mike. Are Wikipedia citations importante evidence of the impact of the Scholarly articles and books? Journal of the Association for Information Science and Technology, v.68, n.3, p. 762-779, 2017.

LAGO, Mara Coelho de Souza; WOLFF, Cristina Scheibe; MINELLA, Luzinete Simões; RAMOS, Tânia Regina Oliveira. Não soltaremos as mãos. Revista Estudos Feministas, v. 27, n.1, 2019.

LAUDEL, Grit; GLÄSER, Jochen. Interviewing scientists. Science, Technology & Innovation Studies, v.3, n. 2, p. 91-111, 2007.

LINDHOLM-ROMANTSCHUK, Ylva. Scholarly book reviewing in the social sciences and humanities: the flow of ideas within and among disciplines. Westport: Greenwood Press, 1998.

LINS, Beatriz Accioly. A lei nas entrelinhas: a Lei Maria da Penha e o trabalho policial. São Paulo: Editora Unifesp, 2018.

LIU, Weishu; DING, Yishan; GU, Mengdi. Book reviews in academic journals: patterns and dinamics. Scientometrics, v.110, n.1, p.355-364, 2017.

MACHADO, Antonio. Poesías completas. 12.ed. Madrid: Espasa-Calpe, 1969.

MCCORKLE, Suzanne. Gender and book reviews in SCA Publications: 1980-1989. Boise: Boise State University, 1990. (Technical Report).

MCGINTY, Stephan; MOORE, Anne. Role of gender in reviewers’ appraisals of quality in political science books: a content analysis. Journal of Academic Librarianship, v.34, n.4, p.288-294, July 2008.

MERTON, Robert King La sociologia de la ciencia. Madrid: Alianza Editorial, 1985.

MERTON, Robert King. The sociology of science: theoretical and empirical investigations. Chicago: University of Chicago Press, 1979.

MOORE, Michael. Discrimination or favoritism? Sex bias in book reviews. American Psychologist, v.33, n.10, p.936-938, Oct. 1978.

MORENO, Ana; SUÁREZ, Lorena. Managing academic conflict in English and Spanish academic book reviewing: an intercultural rethoric study. In: INTERLAE CONFERENCE, 2008, Zaragoza, 2008. [S.l.]: Proceedigns of…, 2008.

NANOWITZ, Allen; CARLO, Paula. Evaluating review content for book selection: an analysis of American history reviews in Choice, American Historical Review, and Journal of American History. College & Research Libraries, v.58, n.4, Jul. 1997.

NEWTON, Esther. My butch career: a memoir. Durham: Duke University Press, 2018.

NICOLAISEN, Jeppe. The J-shaped distribution of citedness. Journal of Documentation, v.58, n.4, p.383–395, 2002a.

NICOLAISEN, Jeppe. The scholarliness of published peer reviews: A bibliometric study of book reviews in selected social science fields. Research Evaluation, v.11, n.3, p.129–140, 2002b.

OBENG-ODOOM, Franklin. Why write book reviews? Australian Universities’ Review, v.56, n.1, p.78-82, 2014.

PALLARES-BURKE, Maria Lucia. As muitas faces da história: nove entrevistas. São Paulo: EdUNESP, 2000.

PELLEGRINI, Elizabete; BOEN, Mariana Tordin. “Quem são as ‘vítimas de verdade’ nas delegacias da mulher?”. Revista Estudos Feministas, Florianópolis, v. 28, n. 3, p.1-4, 2020.

PINI, Marcela; ARISI, Barbara Maisonnave; CARAMORI, Alessandra Paola. “La primera mujer directora de la Orquesta Filarmónica de Montevideo: entrevista con Ligia Amadio”. Revista Estudos Feministas, Florianópolis, v. 28, n. 2, p.1-12, 2020.

PIZZANI, Luciana et al. A arte da pesquisa bibliográfica na busca do conhecimento. RDBCI: Revista Digital de Biblioteconomia e Ciência da Informação, Campinas, SP, v. 10, n.2, p. 53-66, jul./dez. 2012. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rdbci/

article/view/1896/pdf_28. Acesso em: 20 abr. 2020.

RAMOS, Tânia Regina; LAGO. Mara Coelho de Souza; MINELLA, Luzinete Simões. Revista Estudos Feministas: 26 anos de publicação. Revista Estudos Feministas, Florianópolis, v.26, n.2, e26021, 2018.

REVISTA ESTUDOS FEMINISTAS (REF) Edições anteriores. 2020a. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/ref/issue/archive. Acesso em: 20 abr. 2020.

REVISTA ESTUDOS FEMINISTAS (REF). Instruções aos autores. 2020b. Disponível em https://www.scielo.br/revistas/ref/pinstruc.htm. Acesso em: 20 abr. 2020.

REVISTA ESTUDOS FEMINISTAS (REF). Sobre nós. 2020c. Disponível em: https://www.scielo.br/revistas/ref/paboutj.htm. Acesso em: 20 abr. 2020.

RIGOLIN, Camila Carneiro Dias; HAYASHI, Carlos Roberto Massao; HAYASHI, Maria Cristina Piumbato Innocentini. Métricas da participação feminina na ciência e na tecnologia no contexto dos INCTs: primeiras aproximações. Liinc em Revista, Rio de Janeiro, v.9, n.1, p.143-170, maio 2013. Disponível em: http://revista.ibict.br/liinc/article/view/3400/

Acesso em: 20 abr. 2020.

SABOSIK, Patricia. Scholarly review and the role of Choice in the postpublication review process. Book Research Quarterly, v.25, p.10–18, 1988.

SALAGER-MEYER, Françoise; ARIZA, María Angéles Alcaraz; BERBESÍ, Maryelis Pabón. Collegiality, critique and construction of scientific argumentation in medical book reviews: a diachronic approch. Journal of Pragmatics, v.39, p.1758-1774, 2007.

SANDER, Vanessa. Before and after gender: o ‘livro perdido’ de Marilyn Strathern. Revista Estudos Feministas, Florianópolis, v. 28, n. 3, e69914, p.1-4, 2020.

SANZ, Rosa Lorés. (Non-)critical voices in the reviewing of history discourse: a cross-cultural study of evaluation. In: HYLAND, Ken; DIANI, Giuliana (ed). Academic evaluation: review genres in university settings. London: Palgrav MacMillan, 2009.

SCHEPIS, Daniel; PURCHASE, Sharon; BRENNAN, David Ross. At 21: The Journal of Business-to-Business Marketing: Book review section with an analysis of book reviews rendered: looking toward the future. Journal of Business-to-Business Marketing, v.22, n.1-2, p.125-144, 2015.

SCHUBERT, Andras et. Quantitative analysis of a visible tip of the peer review iceberg: book reviews in Chemistry. Scientometrics, v.6, n.6, p.433-443, 1984.

SICA, Alan. The wondrous world of online book reviewing. Contemporary Sociology, v.40, n.3, p.261-263, May. 2011.

SILVA, Kelly Caroline da. “As freiras que resistiram: atuação de religiosas durante a ditadura militar no Brasil”. Revista Estudos Feministas, Florianópolis, v. 27, n. 3, e60625, 2019.

SPINK, Amanda; ROBINS, David; SCHAMBER, Linda. Use of scholarly book reviews: implications for electronic publishing and scholarly communication. Journal of the American Society for Information Science and Technology, v.49, n.4, p.364-374, 1998.

STALLWORTHY, Mark. The review in the environmental law discourse. Journal of Environmental Law, v.25, n.3, p.547-562, 2013.

STEPANOV, Boris. Crisis of the genre: book reviews in studies of scholarly communication. Laboratorium, v.8, n.1, p.82-106, 2016.

STORER, Norman William. Prefatory note. In: MERTON, R. The Sociology of science: theoretical and empirical investigations.Chicago: University of Chicago Press, 1979. p.281-285.

STOWE, Steven. Thinking about reviews. The Journal of the American History, v.78, n.2, p.591-595, Sep.1991.

TESTA, James. The book selection process for the Book Citation Index in Web of Science. 2012. Disponível em: http://wokinfo.com/media/pdf/BKCI-SelectionEssay_web.pdf. Acesso em abril de 2020.

THELWALL, Mike. Reader and author gender and genre in Goodreads. Journal of Librarianship & Information Science, v.51, n.2, p.403-430, 2017.

TORRES-SALINAS, Daniel et al. Analyzing the citation characteristics of books: edited books, book series and publisher types in the book citation index. Scientometrics, v.98, p.2113-2127, 2014.

TSE, Polly; HYLAND, Ken. So what is the problem this book adresses? Interactions in academic book reviews. Text & Talk, v.26, n.6, p.767-790, 2006.

USMANI, Meena; SHRI, Madhu. Bibliometric analysis of book reviews published in Indian Journal of Gender Studies (1994-2014). International Journal of Library Information Network and Knowledge, v.1, n.1, p.1-16, Feb. 2016.

VAN RAAN, Anthony. Measuring science: basic principles and application of advanced bibliometrics. In: GLÄNZEL, Wolfgang et al. (ed.). The Springer handbook of science and technology indicators. Cham-Switzerland: Springer, 2019. p. 237-280.

ZUCCALA, Alesia. Quality and influence in literary work: evaluating the ‘educated imagination’. Research Evaluation, v.21, p.229-241, 2012.

ZUCCALA, Alesia. Evaluating humanities: vitalizing the “forgotten sciences”. Research Trends, Copenhagen, v.32, p.3-6, Mar. 2013.

ZUCCALA, Alesia; van LEEUWEN, Ted. Book reviews in humanities research evaluations. Journal of the American Society for Information Science and Technology, v.62, n.10, p.1979–1991, 2011.

ZUCCALA, Alesia; BOD, Rens. Book reviews as a mega-citations: a fresh look at citation theory. In: Proceedings of the 17th International Conference on Science and Technology Indicators, 2012.

WILLIAMS, Peter et al. The role and future of the monograph in arts and humanities research. Aslib Proceedings, v.61, n.1, p.67-82, 2009.

Creative Commons License
Este trabalho está licenciado sob uma licença Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Copyright (c) 2020 Maria Cristina Piumbato Innocentini Hayashi

Downloads

Não há dados estatísticos.