Banner Portal
Logic pluralism and interactive epistemography as tools for the dequalification of knowledge
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Knowledge organization
Classification
Exomemória
Declassification
Paraconsistent logic

How to Cite

SOARES, Maria Sueny Barbosa; MARTINS, Mariana Thamires; FRANCELIN, Marivalde Moacir. Logic pluralism and interactive epistemography as tools for the dequalification of knowledge. RDBCI: Digital Journal of Library and Information Science, Campinas, SP, v. 11, n. 1, p. 55–71, 2013. DOI: 10.20396/rdbci.v11i1.1651. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rdbci/article/view/1651. Acesso em: 17 jul. 2024.

Abstract

With the new parameters and their network structures, there are new opportunities for communication, access and participation, bringing out not only the digital environment as well as traditional network environments what we might call ‘exomemórias’. Where there is memory, there is necessity also the organization of this memory. Using the existing classification systems would have an organization (un)divided, which would imply the loss of some of these fragments. Before it sees necessary to return the debate about the classification, not only direct for these new environments, but also the old epistemological, bringing forth the new concept of declassification and the principles of paraconsistent logic.

https://doi.org/10.20396/rdbci.v11i1.1651
PDF (Português (Brasil))

References

BURKE, Peter. Hibridismo cultural. Tradução Leila Souza Mendes. Rio Grande do Sul: UNISINOS, 2003.

CORRÊA, Carlos Alberto. Indexação automática e visualização de informações: um estudo baseado em lógica paraconsistente. 2011.152f.Tese (Doutoradoem Ciência da Informação) –Escola de Comunicações e Artes, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2011.

COSTA, Newton Carneiro Affonso da. Paixão e contradição. Pesquisa Fapesp, São Paulo, n.148, jun. 2008. Entrevista concedida a Neldson Marcolin. Disponível em: http://revistapesquisa2.fapesp.br/?art=3536&bd=1&pg=1&lg=. Acesso em: 29 fev. 2012.DELEUZE, Gilles. Prólogo: de Lewis Carroll aos Estóicos. In:________. Lógica do sentido. Tradução Luiz Roberto Salinas Fortes. 4. ed. São Paulo: Perspectiva, 2007.

D'OTTAVIANO, Ítala Maria Loffredo; FEITOSA, Hércules de Araújo. Sobre a história da lógica, a lógica clássica e o surgimento das lógicas não-clássicas. 2003. Disponível em: http://ftp.cle.unicamp.br/pub/arquivos/educacional/ArtGT.pdf. Acesso em: 08 ago. 2011.

GARCÍA CANCLINI, Néstor. Culturas híbridas: estratégias para entrar e sair da modernidade.Tradução de Ana Regina Lessa e Heloísa Pezza Cintrão.4.ed. São Paulo: EDUSP, 2003.

GARCÍA GUTIÉRREZ, Antonio. Cientificamente favelados: uma visão crítica do conhecimento a partir da epistemografia. Transinformação, Campinas, v.18, n.2, p.103-112, maio/ago. 2006.

GARCÍA GUTIÉRREZ, Antonio. Desclasificados: pluralismo lógico y violencia de la clasificación. Barcelona: Anthoropos, 2007.

GARCÍA GUTIÉRREZ, Antonio. Epistemología de la documentación. Barcelona: Stonberg, 2011.

GARCÍA GUTIÉRREZ, Antonio. Outra memória é possível: estratégias descolonizadoras do arquivo mundial. Petrópolis: Vozes, 2008.

GEERTZ, Clifford. O saber local: novos ensaios em antropologia interpretativa.Tradução Vera Mello Joscelyne.8.ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2006.

HALBWACHS, Maurice. A memória coletiva. Tradução Beatriz Sidou. 2.ed. São Paulo: Centauro, 2009.KRAUSE, Décio. Lógica paraconsistente.Crítica, 23 nov. 2003. Disponível em: http://criticanarede.com/log_paraconsistente.html. Acesso em: 10 ago. 2011.

LÉVY, Pierre. A inteligência coletiva: por uma antropologia do ciberespaço. Tradução Luiz Paulo Rouanet. 5. ed. São Paulo: Loyola, 2007.

MORIN, Edgar. Ciência com consciência. Tradução de Maria D. Alexandre e Maria Alice Sampaio Dória. 6. ed. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2002.

MORIN, Edgar. Introdução ao pensamento complexo.Tradução Eliane Lisboa.Porto Alegre: Sulina, 2005.

MURCHO, Desidério. Sentido/Referência. In: BRANQUINHO, João; MURCHO, Desidério; GOMES, Nelson Gonçalves. (Ed.) Enciclopédia de termos lógico-filosóficos. São Paulo: Martins Fontes, 2006.

PIMENTA, Ricardo Medeiros. Conhecer para esquecer. A identidade e os caminhos para a memória: perspectivas nietzschianas sobre a identidade e o esquecimento como elementos constitutivos da memória no lócus social. Morpheus–Revista eletrônica em Ciências Humanas, Rio de Janeiro, n.6, 2005. Disponível em: http://www.unirio.br/morpheusonline/Ricardo%20Pimenta.htm. Acesso em: 16 fev. 2012.

POMBO, Olga. Da classificação dos seres à classificação dos saberes. Leituras –Revista da Biblioteca Nacional de Lisboa, n.2, p.19-33, primavera, 1998.

ROSÁRIO, Claúdia Cerqueira do. O lugar mítico da memória. Morpheus–Revista eletrônica em Ciências Humanas, Rio de Janeiro, ano 1, n. 1, 2002. Disponível em: http://www.unirio.br/morpheusonline/Numero01-2000/claudiarosario.htm. Acesso em: 14 fev. 2012.

SANTOS, Boaventura de Sousa. Um discurso sobre as ciências. 7. ed. São Paulo: Cortez, 2010.

SILVA, Helenice Rodrigues da. "Rememoração"/comemoração: as utilizações sociais da memória.RevistaBrasileira de História, v.22, n. 44, p. 425-438, 2002. Disponível em: http://dx.doi.org/10.1590/S0102-01882002000200008. Acesso em: 12 set. 2011.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Copyright (c) 2013 Maria Sueny Barbosa Soares, Mariana Thamires Martins, Marivalde Moacir Francelin

Downloads

Download data is not yet available.