Banner Portal
Preview of synthetic images of learning objects metadata and parameters
PDF (Português (Brasil))

Supplementary Files

Sem título (Português (Brasil))

Keywords

Synthetic-imagetic visualization. Learning objects. Metadata. Repositories. Learning parameters.

How to Cite

GOMES, Raquel Salcedo; PEREIRA, Daniel Steinbruch; AMARAL, Érico Marcelo Hoff do; SILVA, Rodrigo Sychocki da; WAGNER, Rosana; MÜLLER, Thaísa Jacintho. Preview of synthetic images of learning objects metadata and parameters. RDBCI: Digital Journal of Library and Information Science, Campinas, SP, v. 13, n. 3, p. 632–652, 2015. DOI: 10.20396/rdbci.v13i3.2107. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rdbci/article/view/2107. Acesso em: 2 jul. 2024.

Abstract

This paper presents results of research aimed at developing a visual language to represent parameters and metadata for learning objects in a synthetic-imagetic manner, in order to facilitate the process of their evaluation and selection by educators. The research was based on principles of NURBS theory and database logic by Manovich (2001, 2010), and the concepts of learning object (LO), metadata and recommendation systems. The inquiry revealed a possibility of fruitful transformation of subjective culture on data through the proposition of categorizations that take into account qualitative variables in the analysis of LOs from the perspective of learning theories applied to instructional design and standardized features used in their organization and cataloging in digital repositories.

https://doi.org/10.20396/rdbci.v13i3.2107
PDF (Português (Brasil))

References

AUSUBEL, D. P. Educational Psychology: A Cognitive View. New York, Holt, Rinehart and Winston, 1968.

Behar, P. A.; Modelos Pedagógicos em Educação a Distância. Porto Alegre: Artmed, 2009.

Cazella, S. C.; Reategui, E.; Machado, M.; Barbosa, J. Recomendação de objetos de aprendizagem ampregando filtragem colaborativa e competências. In: XX Simpósio Brasileiro de Informática na Educação (SBIE). Florianópolis. Anais do SBIE 2009. Disponível em: . Último acesso em: 20 jul. 2013.

Cazella, S. C.; Drumm, J.; Barbosa, J. Um serviço para recomendação de artigos científicos baseado em filtragem de conteúdo aplicado a dispositivos móveis. RENOTE - Revista Novas Tecnologias na Educação, v. 8, p. 22, 2010. Disponível em: . Último acesso em: 22 jul. 2013.

FLUSSER, V. O mundo codificado: por uma filosofia do design e da comunicação. São Paulo: Cosac Naify, 2007.

Haughey, M.; Muirhead, B. Evaluating learning objects for schools. Journal of Instructional Science and Technology. v.8, n.1, 2005. Disponível em: . Último acesso em: 16 abr. 2011.

IEEE Learning Technology Standards Committee (LTSC). Draft Standard for Learning Object Metadata, Institute of Electrical and Electronics Engineers, Inc, 2000.

KOLB, D; RUBLIN, I; MCINTYRE, J. Psicologia Organizacional: uma abordagem vivencial. São Paulo: Ed. Atlas, 1986.

LTSC. Learning technology standards committee. Website. 2000. Disponível em: . Último acesso em: 20 jul. 2012.

MANOVICH, L. Database. In: MANOVICH, L. The Language of The New Media. Cambridge, MA: MIT Press, 2001.

MANOVICH, L. Teoria dos Nurbs. In: Perissinotto, P.; Barreto, R. Teoria Digital. Tradução de Cicero Inacio da Silva e Jane de Almeida. São Paulo: Imprensa Oficial, 2010, pgs. 108 a 133. Disponível em: . Último acesso em: 3 abr. 2013.

MAYER, R. Multimedia Learning. Cambridge: Cambridge University Press, 2001.

MEYER, M. Modularization and Multi-Granularity Reuse of Learning Resources. 2008. pp 19-23. Disponível em: . Último acesso em: 31 mar. 2011.

SANTAELLA, L.; NÖTH, W. Imagem Cognição, Semiótica, Mídia. São Paulo: Iluminuras, 3ª ed. 2001.

______. Por que as comunicações e as artes estão convergindo? São Paulo: Paulus, 2005.

Silva, E. L.; CAFÉ, L.; CATAPAN, A. H. Os objetos educacionais, os metadados e os repositórios na sociedade da informação. Ciência da Informação. Brasília, DF, v. 39, n. 3, p. 93-104, set./dez., 2010.

SWELLER, J. Cognitive Load Theory: A Special Issue of educational Psychologist. LEA, Inc, 2003.

WEINBERGER, D. A nova desordem digital. Rio de janeiro: Elsevier, 2007.

WILEY, D. A. Connecting learning objects to instructional design theory: a definition, a metaphor, and a taxonomy. 2000. Disponível em: . Acesso em: 28 abr. 2013.

WILEY, D. A. Learning object design and sequencing theory. Doctoral dissertation, Brigham Young University, 2000.


RDBCI: Revista Digital de Biblitoeconomia e Ciência da Informação /  Digital Journal of Library and Information Science uses the Creative Commons (CC) license, thus preserving the integrity of articles in an open access environment, in which:

  • This publication reserves the right to modify the original, regarding norms, spelling and grammar, in order to maintain the standards of the language, still respecting author writing style;
  • The original documents will not be returned to the authors;
  • Published works become Revista Digital de Biblitoeconomia e Ciência da Informação /  Digital Journal of Library and Information Science's property, their second partial or full print being subject to expressed authorization by RDBCI's editor;
  • The original source of publicaton must be provided at all times;
  • The authors are solely responsible fo the views expressed within the document.

Downloads

Download data is not yet available.