Banner Portal
Websites in academic libraries as tools for information literacy
PORTUGUES (Português (Brasil))
INGLES (Português (Brasil))
XML (Português (Brasil))

Keywords

Academic libraries
Information user instruction
Information literacy
Web Sites

How to Cite

GOMES, Marcos Aurelio; DUMONT, Lígia Maria Moreira. Websites in academic libraries as tools for information literacy. RDBCI: Digital Journal of Library and Information Science, Campinas, SP, v. 16, n. 2, p. 522–542, 2018. DOI: 10.20396/rdbci.v16i2.8650816. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rdbci/article/view/8650816. Acesso em: 17 jul. 2024.

Abstract

It aims to identify on the websites of university libraries the practice of education of users through products and services that can be fostered in both traditional and digital/virtual environments with a view to promoting students' information literacy. Research classified as exploratory, established in its drawing two universities: the Universidade Federal de Alagoas and the Universidade Federal de Minas Gerais. Data analysis was performed with a quantitative and qualitative approach. It was adopted as a collection instrument the form, which provided the data collection in 35 libraries of the two institutions. The results provided evidence that the
libraries of the two universities are in transition processes when considering the use of digital technology viewpoint to enhance user' education actions to develop information literacy.

https://doi.org/10.20396/rdbci.v16i2.8650816
PORTUGUES (Português (Brasil))
INGLES (Português (Brasil))
XML (Português (Brasil))

References

ASSOCIATION OF COLLEGE AND RESEARCH LIBRARIES. Information literacy competency standards for higher education. Chicago: ALA, 2000. Disponível em: http://www.ala.org/acrl/sites/ala.org.acrl/files/content/standards/standards.pdf. Acesso em: 21 dez. 2015.

ASSOCIATION OF COLLEGE AND RESEARCH LIBRARIES. 2012 top ten trends in academic libraries: A review of the trends and issues affecting academic libraries in higher education. College & Research Libraries New, [S.l.], v. 73, n. 6, p. 311-320, June 2012. Disponível em: http://crln.acrl.org/content/73/6/311.full. Acesso em: 10 jun. 2016.

AMARAL, Sueli Angélica do. Desempenho das funções dos websites de unidades de informação como ferramenta de marketing para planejamento e gestão. In: FUJITA, M. S. L.; MARTELETO, R. M.; LARA, M. L. G. A dimensão epistemológica da Ciência da Informação e suas interfaces técnicas, políticas e institucionais nos processos de produção, acesso e disseminação da informação. São Paulo: Cultura Acadêmica, 2008. p. 135-154.

AMARAL, Sueli Angélica do; GUIMARÃES, Tatiara Paranhos. Sites das bibliotecas universitárias brasileiras: estudo das funções desempenhadas. In: SEMINARIO NACIONAL DE BIBLIOTECAS UNIVERSITARIAS, 12., 2002, Recife, Anais... Recife: UFPE, 2002. 1 CD-ROM.

AMARAL, Sueli Angélica do; GUIMARÃES, Tatiara Paranhos. Websites de unidades de informação como ferramentas de comunicação com seus públicos . Encontros Bibli, Florianópolis, v. 13, n. 26, p. 59-71, 2º sem. 2008. Disponível em:

https://periodicos.ufsc.br/index.php/eb/article/view/1518-2924.2008v13n26p147/6642. Acesso em: 10 jun. 2016.

BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70, 2004.

BAX, Marcello Peixoto. As bibliotecas na Web e vice-versa. Perspectivas em Ciência da Informação, Belo Horizonte, v.3, n.1, p. 5-20, jan./jun. 1998. Disponível em: http://portaldeperiodicos.eci.ufmg.br/index.php/pci/article/viewFile/14/375. Acesso em: 3 jan. 2016.

BELLUZZO, Regina Célia Baptista. Educação de Usuários de Bibliotecas Universitárias: da conceituação e sistematização ao estabelecimento de diretrizes. 1989. 107 f. Dissertação (Mestrado em Ciências da Comunicação) - Escola de Comunicações e Artes, Universidade de São Paulo, 1989.

BELLUZZO, Regina Célia Baptista. Competências e novas condutas de gestão: diferenciais de bibliotecas e sistemas de informação. In: VALENTIM, Marta Lígia Pomim (Org.). Ambientes e fluxos de informação. São Paulo: Cultura Acadêmica, 2010. p. 23-54.

BELLUZZO, Regina Célia Baptista; FERES, Glória Georges. Competência em informação, redes de conhecimento e as metas educativas para 2021: reflexões e inter-relações. In: BELLUZZO, Regina Célia Baptista; FERES, Glória Georges; VALENTIM, Marta Lígia Pomim (Org.). Redes de conhecimento e competência em informação: interfaces da gestão, mediação e uso da informação. Rio de Janeiro: Interciência, 2015. p. 1-35.

BERNHARD, Paulette. La formación en el uso de la información: una ventaja en la enseñanza superior. Situación actual. Anales de Documentación, [Murcia], v. 5, p. 409-435, enero 2002. Disponível em: http://revistas.um.es/analesdoc/article/view/2271/2261. Acesso em: 12 dez. 2015.

CAMPELLO, Bernadete Santos. Letramento informacional no Brasil: práticas educativas de bibliotecários em escolas de ensino básico. 2009. 208 f. Tese (Doutorado em Ciência da Informação) – Escola de Ciência da Informação, Universidade Federal de Minas, Belo Horizonte. 2009.

CAREGNATO, Sonia Elisa. O desenvolvimento de habilidades informacionais: o papel das bibliotecas universitárias no contexto da informação digital em rede. Revista de Biblioteconomia & Comunicação, Porto Alegre, v. 8, p. 47-55, jan./dez. 2000.

CARVALHO, Fernanda Cordeiro de. Educação e estudos de usuários em bibliotecas universitárias brasileiras: abordagem centrada nas competências em informação. 2008. 145 f. Dissertação (Mestrado em Ciência da Informação) - Faculdade de Economia, Administração, Contabilidade e Ciência da Informação e Documentação, Universidade de Brasília, 2008.

CARVALHO, Isabel Cristina Louzada. A socialização do conhecimento no espaço das bibliotecas universitárias. Niterói: Intertexto, 2004.

CUNHA, Murilo Bastos da. Construindo o futuro: a biblioteca universitária brasileira em 2010. Ciência da Informação, Brasília, v. 29, n. 1, p. 71-89, jan./abr. 2000. Disponível em http://revista.ibict.br/ciinf/index.php/ciinf/article/viewArticle/269. Acesso em: 2 mar. 2016.

CUNHA, Murilo Bastos da. A biblioteca universitária na encruzilhada. DataGramaZero-Revista de Ciência da Informação, [Rio de Janeiro], v. 11, n. 6 , dez. 2010.

Disponível em: http://www.dgz.org.br/dez10/art_07.htm. Acesso em: 2 mar. 2016.

DIAS, Maria Matilde Kronka; PIRES, Daniela. Usos e usuários da informação. São Carlos: EdUFSCAR, 2004.

DIB, Simone Faury; LIMA, Clóvis Ricardo Montenegro de. Administração discursiva: uma nova perspectiva para as bibliotecas universitárias brasileiras. Informação@Profissões, Londrina, v. 2, n. 2, p. 92-118, 2013. Disponível em: www.uel.br/revistas/infoprof/. Acesso em: 4 jun. 2016.

DIÓGENES, Fabiene Castelo Branco. Os novos papéis da biblioteca universitária brasileira. 2012. 444 f. Tese (Doutorado em Ciência da Informação) – Faculdade de Ciência da Informação, Universidade de Brasília, 2012. Disponível em: http://repositorio.unb.br/bitstream/10482/12305/1/2012_FabieneCasteloBrancoDiogenes.pdf. Acesso em: 10 dez. 2015.

DOWNARD, Karen. User education in academic libraries. Library Management, [S.l.], v. 13, n. 3, p. 29-38, 1992.

DUCAS, Ada M.; MICHAUD-OYSTRYK, Nicole. Toward a new enterprise: Capitalizing on the faculty librarian partnership. College and Research Libraries, Chicago, v. 64, n.1, p. 55-73, 2003. Disponível em: http://crl.acrl.org/content/64/1/55.full.pdf+html. Acesso em: 16 jun. 2016.

DUDZIAK, Elisabeth Adriana; GABRIEL, Maria Aparecida; VILLELA, Maria Cristina Olaio. A educação de usuários de bibliotecas universitárias frente à sociedade do conhecimento e sua inserção nos novos paradigmas educacionais. In: SEMINÁRIO NACIONAL DE BIBLIOTECAS UNIVERSITÁRIAS, 11., 2000, Florianópolis: UFSC, 2000, p.1-19.

FIGUEIREDO, Nice Menezes de. Metodologias para a promoção do uso da informação: técnicas aplicadas particularmente em bibliotecas universitárias e especializadas. São Paulo: Nobel, 1991.

FJÄLLBRANT, Nancy; STEVENSON, Malcolm. User education in libraries. London: Clive Bingley, 1978.

FLEMING, Hugh. User education in academic libraries. London: Library Association, 1990.

GIL, A. C. Métodos e técnicas de pesquisa social. 5. ed. São Paulo: Atlas, 2006.

AUTOR, 2016.

HAAS, Stephanie W.; GRAMS, Erika S. Page and link classifications: Connecting diverse resources. In: WITTEN, Ian H.; AKSCYN, Rob M.; SHIPMAN, Frank M. (Eds.), Proceedings of Digital Libraries’98 - Third ACM Conference on Digital Libraries, 1998, Pittsburgh. New York: Association for Computing Machinery, 1998, p. 99-107.

HATSCHBACH, Maria Helena de Lima. Information Literacy: aspectos conceituais e iniciativas em ambiente digital para o estudante de nível superior. 2002. 108 f. Dissertação (Mestrado em Ciência da Informação) – Escola de Comunicação, Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro. 2002.

HERNÁNDEZ HERNÁNDEZ, Carmen Julia. Un plan de formación en competencias de información a través de aulas virtuales: análisis de una experiencia con alumnado universitario. Revista de Universidad y Sociedad del Conocimiento, Barcelona, v. 7, n. 2, p. 50-61, jul. 2016.

HERNÁNDEZ SAMPIERI, Roberto; FERNÁNDEZ COLLADO, Carlos; BAPTISTA LUCIO, María del Pilar. Metodologia da pesquisa. 3. ed. São Paulo: McGraw Hill, 2006.

KUHLTHAU, Carol Collier. Seeking meaning: a process approach to library and information services. 2nd. ed. Westport: Libraries Unlimited, 2004.

LEITE, Cecília. et al. Cenário e perspectiva da produção científica sobre competência em informação (coinfo) no Brasil: estudo da produção no âmbito da ANCIB.

Informação & Sociedade: Estudos, João Pessoa, v.26, n.3, p. 151-168, set./dez. 2016.

LOERSTCHER, David V.; WOOLLS, Blanche. Competência em informação: ajudando bibliotecários a aplicar a pesquisa no ensino da habilitação básica em obtenção de informação pelos usuários - a importância da interface humana. In: Passos, Rosemary; Santos, Gildenir Carolino (Org.). Competência e habilidades em informação na sociedade da aprendizagem. 2.ed. Bauru: Kairós, 2005. p. 55-66.

MELO, Ana Virgínia Chaves de. Análise do desenvolvimento dos estágios de competência informacional em estudantes do Curso de Graduação em Biblioteconomia da Universidade Federal da Paraíba - UFPB. 2008. 451 f. Dissertação (Mestrado em Ciência da Informação) – Centro de Ciências Sociais Aplicadas,Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa, 2008. Disponível em: http://rei.biblioteca.ufpb.br/jspui/handle/123456789/204. Acesso em: 8 jan. 2016.

MERLO VEGA, José Antonio. Las tecnologías de la participación en las bibliotecas. Educación y Biblioteca, [Salamanca], v.19, n. 161, sept./oct. 2007. Disponível em: http://eprints.rclis.org/10558/1/tecnoparti.pdf. Acesso em: 2 abr. 2016.

MEWS, Hazel. Reader instruction in colleges and universities: Teaching the use of the library. London: Bingley, 1972.

ORGANIZAÇÃO PARA COOPERAÇÃO E DESENVOLVIMENTO ECONÔMICO. Manual de Oslo: diretrizes para coleta e interpretação de dados sobre inovação. 3. ed. Paris: OCDE, 2005. Tradução de: The Measurement of Scientific and Technological Activities – Proposed Guidelines for Collecting and Interpreting Technological Innovation Data: Oslo Manual.

Disponível em: http://www.finep.gov.br/images/a-finep/biblioteca/manual_de_oslo.pdf. Acesso em: 10 maio 2016.

PEREIRA, Fernando Antônio de Sousa. O desenvolvimento da competência informacional para o pensamento estratégico: uma experiência no ensino da administração de empresas através da simulação empresarial competitiva. 2011. 198 f. Dissertação (Mestrado em Ciência da Informação) – Instituto em Ciência da Informação, Universidade Federal da Bahia, Salvador, 2011. Disponível em: https://repositorio.ufba.br/ri/bitstream/ri/7842/1/Disserta%c3%a7%c3%a3o%20Final.pdf. Acesso em: 23 dez. 2015.

PÍCCOLO, H. L. Tutorial dotado de inteligência para orientação de alunos novatos em uma biblioteca universitária: o caso da Biblioteca da Universidade de Brasília. 2006.184 f. Tese (Doutorado em Ciência da Informação) – Faculdade de Economia, Administração, Contabilidade e Ciência da Informação e Documentação Universidade de Brasília, Brasília, 2006. Disponível em: http://repositorio.unb.br/handle/10482/5039?mode=full. Acesso em: 14 fev. 2016.

SANTOS, Raquel do Rosário. Espaço virtual e a comunicação com os usuários para a mediação da informação: utilização pelas bibliotecas das universidades federais e estaduais brasileiras. 2012. 248 f. Dissertação (Mestrado) – Instituto de Ciência da Informação, Universidade Federal da Bahia,. 2012. Disponível em: http://www.repositorio.ufba.br:8080/ri/handle/ri/7833. Acesso em: 20 dez. 2015.

SILVA, Maria Neves de Oliveira e. Educação de usuários: um levantamento de práticas brasileiras em bibliotecas universitárias. 1995. 111 f. Dissertação (mestrado) – Faculdade de Estudos Sociais Aplicados, Universidade de Brasília, 1995.

SOUSA, Margarida Maria de. A biblioteca universitária como ambiente de aprendizagem no ensino superior. 2009. 90 f. Dissertação (Mestrado em Ciência da Informação) – Escola de Comunicação e Artes, Universidade de São Paulo, 2009. Disponível em: file:///C:/Users/Marcos/Downloads/Margarida_M_Sousa_DISSERT.pdf. Acesso em: 11 fev. 2016.

TIEFEL, Virginia M. Library user education: examining its past, projecting Its Future. Library Trends, Illinois, v. 44, n. 2, p. 318-38, Fall. 1995. Disponível em: https://www.ideals.illinois.edu/bitstream/handle/2142/8026/librarytrendsv44i2h_opt.pdf?sequence=1. Acesso em: 11 mar. 2016.

URIBE TIRADO, Alejandro. La alfabetización informacional en las bibliotecas universitarias de Brasil: visualización de los niveles de incorporación desde la información publicada en sus sitios Web. Perspectivas em Ciência da Informação, Belo Horizonte, v.17, n.1, p.134-152, jan./mar. 2012. Disponível em: http://portaldeperiodicos.eci.ufmg.br/index.php/pci/article/view/1303/993.

Acesso em: 16 maio 2016.

WILSON, Thomas Daniel. Guidelines for developing and implementing a national plan for training and education in information use. Paris: Unesco, 1979.


RDBCI: Revista Digital de Biblitoeconomia e Ciência da Informação /  Digital Journal of Library and Information Science uses the Creative Commons (CC) license, thus preserving the integrity of articles in an open access environment, in which:

  • This publication reserves the right to modify the original, regarding norms, spelling and grammar, in order to maintain the standards of the language, still respecting author writing style;
  • The original documents will not be returned to the authors;
  • Published works become Revista Digital de Biblitoeconomia e Ciência da Informação /  Digital Journal of Library and Information Science's property, their second partial or full print being subject to expressed authorization by RDBCI's editor;
  • The original source of publicaton must be provided at all times;
  • The authors are solely responsible fo the views expressed within the document.

Downloads

Download data is not yet available.