Banner Portal
The page tidying lyrics up as a space for deconstruction of patriarchal domination
PORTUGUES (Português (Brasil))
INGLES (Português (Brasil))
XML (Português (Brasil))

Keywords

Ethics. Patriarchate. Social media. Musical culture. Gender. Critical information literacy.

How to Cite

ROMEIRO, Nathália Lima; SILVA, Franciéle Carneiro Garcês da; BRISOLA, Anna Cristina Caldeira de Andrada Sobral. The page tidying lyrics up as a space for deconstruction of patriarchal domination. RDBCI: Digital Journal of Library and Information Science, Campinas, SP, v. 16, n. 3, p. 317–337, 2018. DOI: 10.20396/rdbci.v16i3.8651276. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rdbci/article/view/8651276. Acesso em: 17 jul. 2024.

Abstract

This paper proposes to discuss the patriarchal domination present in the popular songs discussed and rewritten in the page Tidying Lyrics Up (Arrumando Letras) in social media Facebook, as well as to understand phenomena, values and customs studied by ethics, understood as science of morality. The specific
objectives include: a) to verify bibliographic contributions regarding the theoretical and conceptual framework on ethics; b) to discuss through page Tidying Lyrics Up postings the patriarchal and male domination over
women present in the popular songs between Brazilian women and Brazilian men; c) to analyze the page Tidying Lyrics Up as an important space of militancy and promotion of debate about respect among genders and inheritance of a patriarchal culture; d) to reflect how critical information literacy is applied in the page and how it contributes to formation of its followers. The conceptual foundation of this paper discusses and conceptualizes ethics, morality, patriarchal domination, male domination and critical information literacy. The methodology adopted was exploratory in nature, qualitative research based on Social Networking Analysis (SNA). From results obtained, we reflect and wish more and more patriarchal domination to be deconstructed, and its damages in women lives eradicated in the same way our protagonism, as well as to other genders, are increasingly represented, not only in Information Science, but also in other sciences, politics, education and different socioeconomic and cultural contexts.

https://doi.org/10.20396/rdbci.v16i3.8651276
PORTUGUES (Português (Brasil))
INGLES (Português (Brasil))
XML (Português (Brasil))

References

AMERICAN LIBRARY ASSOCIATION (ALA). Information literacy competency standards for higher education. Site da ACRL – Association of College & Research Libraries. Chicago, 2010. Disponível em: https://goo.gl/7b2Brn. Acesso em: 20 set. 2017.

ARISTÓTELES. Ética a Nicômaco. São Paulo: Nova Cultural, 1991.

BARDIN, L. Análise de conteúdo. 3.ed. Lisboa: Edições 70, 2004.

BRASIL. Medida Provisória n° 746, de 2016 (Reformulação Ensino Médio). Brasília, 2016. Disponível em: http://www.congressonacional.leg.br/materias/medidas-provisorias/-/mpv/126992. Acesso em: 11 Out. 2017.

BOURDIEU, P. Violência simbólica e lutas políticas. Meditações Pascalianas, 2001.

BEZERRA, A. Vigilância e filtragem de conteúdo nas redes digitais: desafios para a competência crítica em informação. In: ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM CIÊNCIA DA INFORMAÇÃO, 16., 2015, João Pessoa. Anais… João Pessoa: Universidade Federal da Paraíba, 2015. Disponível em: http://bit.ly/2gKknBH. Acesso em: 08 jan. 2017.

CAPURRO, R. Desafíos téoricos y prácticos de la ética intercultural de la información. In: FLORIDI, L. Ethics in the Infosphere. The Philosophers’ Magazine, v. 6, p. 18-19, 2001. Disponível em: http://www.capurro.de/paraiba.html. Acesso em: 08 jan. 2017.

CARAN, G. M.; BIOLCHINI, J. C. A. Suporte social informacional mediado por grupos no facebook: um estudo de caso. In: ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM CIÊNCIA DA INFORMAÇÃO, 16., João Pessoa, 26 a 30 de outubro de 2015. Anais... João Pessoa, 2015.

CHAUÍ, M. Ética e violência. In: COLÓQUIO INTERLOCUÇÕES COM MARILENA CHAUI. Londrina/São Paulo, 1998.

COSTA, A. A. A. O movimento feminista no Brasil: dinâmicas de uma intervenção política. Revista Gênero, v.5, n. 2, p. 1-20, 2013.

CORREA, M. de V.; ROZADOS, H. B. F. Comportamento informacional em comunidades virtuais: um estudo netnográfico do grupo de interesses seer/ojs in brazil do facebook. Biblionline, v. 12, n. 3, 2016. Disponível em: http://www.brapci.ufpr.br/brapci/v/a/22145. Acesso em: 24 Jun. 2017.

DOSSIÊ VIOLÊNCIA CONTRA AS MULHERES. Feminicídio. Instituto Patrícia Galvão, 2017. Disponível em: http://www.agenciapatriciagalvao.org.br/dossie/violencias/feminicidio/. Acesso em: 14 Out. 2017.

DOTTA, S. Uso de uma mídia social como ambiente virtual de aprendizagem. Brazilian Symposium on Computers in Education, v. 1, n. 1, 2011. Disponível em: http://br-ie.org/pub/index.php/sbie/article/view/1623. Acesso em: 10 jun. 2017.

FREIRE, P. Educação Como Prática da Liberdade. Ed. Paz e Terra. Rio de Janeiro. 1967.

GASQUE, K. C. G. D. Arcabouço conceitual do letramento informacional. Ciência da Informação, Brasília, DF, (39) 3, 83-92, 2010.

GIL, A. C. Como elaborar projetos de pesquisa. 4. ed. São Paulo: Atlas, 2008.

GONZÁLEZ DE GÓMEZ, M. N. Desafios contemporâneos da ciência da informação: as questões éticas da informação. Anais do X Enancib, João Pessoa, 2009. Disponível em: http://enancib.ibict.br/index.php/enancib/xenancib/paper/viewFile/3133/2259. Acesso em 14 de jun, 2017.

KANT, I. Fundamentação da Metafísica dos Costumes e outros escritos. São Paulo: Martin Claret, 2002.

KARAWEJCZYK, M. As suffragettes e a luta pelo voto feminino. História, 2013. Disponível em http://amazonaws.com/academia.edu.documents/33267419/03suffragettes.pdf. Acesso em 12 de jun, 2017.

MARTELETO, R. Análise de redes sóciais - aplicação nos estudos de transferência da informação. Ciência da Informação, Brasília, v. 30, n. 1, p. 71-81, 2001. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/ci/v30n1/a09v30n1.pdf. Acesso em: 10 Out. 2017.

MARTELETO, R. M.; TOMAÉL, M. I. A metodologia de Análise de Redes Sociais (ARS). In: VALENTIM, M. L. P. V. (Org.). Métodos qualitativos de pesquisa em Ciência da Informação. São Paulo: Polis, 2005.

MARTELETO, R. Redes sociais, mediação e apropriação de informações: situando campos, objetos e conceitos na pesquisa em ciência da informação. Tendências da Pesquisa Brasileira em Ciência da Informação, v. 3, n. 1, p. 27-46, 2010. Disponível em: http://www.brapci.ufpr.br/brapci/v/a/9339. Acesso em: 24 Jun. 2017.

MATTOS, M. A. R. P. B. de. Ética profissional do bibliotecário. [s.n.]: Campinas, 1977.

OLIVEIRA, R. M. F. S. et al. O uso da rede social como prática de informação: um estudo no grupo ‘mulher, me ajuda aqui’ do facebook. Folha de Rosto, v. 3, 2017. Disponível em: http://www.brapci.inf.br/v/a/28220. Acesso em: 16 Maio 2018.

OMS (Organização Mundial da Saúde). Prevenção da violência sexual e da violência pelo parceiro íntimo contra a mulher: ação e produção de evidência, 2012. Disponível em: http://apps.who.int/iris/bitstream/10665/44350/3/9789275716359_por.pdf?ua=1. Acesso em: 14 Out. 2017.

PIVATTO, P. S. Ética da alteridade. In: OLIVEIRA, M. A. de (Org.). Correntes fundamentais da ética contemporânea. 2 ed. Petrópolis: Vozes, 2000.

PIZA, E. Identidade feminina e problemas de ensino-aprendizagem em “A mulher escondida na professora: uma leitura psicopedagógica do ser mulher, da corporalidade e da aprendizagem". Projeto História: Revista do Programa de Estudos Pós-Graduados de História, v. 11, 1994.

PIZARRO, D. C. Ética profissional do bibliotecário atuante no segmento empresarial em Santa Catarina. Florianópolis. 2010. 213 f. Dissertação (Mestrado em Ciência da Informação) – Universidade Federal de Santa Catarina, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação, 2010.

RIBEIRO, D. Para além da biologia: Beauvoir e a refutação do sexismo biológico. Sapere Aude-Revista de Filosofia, v. 4, n. 7, p. 506-509, 2013. Disponível em http://periodicos.pucminas.br/index.php/SapereAude/article/view/5565 Acesso em: 12 de jun, 2017.

ROSADO-NUNES, M. J. Teologia feminista e a crítica da razão religiosa patriarcal: entrevista com Ivone Gebara. Revista Estudos Feministas, v. 14, n. 1, p. 294-304, 2006.

SÁNCHEZ-VÁZQUEZ, A. Ética. 12 ed. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1975.

SÁNCHEZ VÁZQUEZ, A. Ética. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2004.

SANTOS, P. W. Q.; ALBUQUERQUE, J. P. S. Redes sociais online como espaços de memória: uma visão a partir da página “Recife de antigamente”. Biblionline, v. 13, n. 3, 2017.

SANTOS NETO, J. O. A.; ALMEIDA JÚNIOR, O. F. Bibliotecas universitárias das instituições estaduais de ensino superior paranaenses e a mediação da informação no facebook. Revista Digital de Biblioteconomia & Ciência da Informação, v. 15, n. 2, 2017. Disponível em: http://www.brapci.inf.br/v/a/28002. Acesso em: 16 Maio 2018.

SILVA, R. C. et al. A competência em informação e o comportamento informacional dos usuários de bibliotecas híbridas: um estudo comparativo no brasil e na escócia. Informação & Informação, v. 23, n. 1, 2018. Disponível em: http://www.brapci.inf.br/v/a/29574. Acesso em: 16 Maio 2018.

SOUZA, T. M. dos S. Patriarcado e capitalismo: uma relação simbiótica. Temporalis, v.15, n. 30, p. 475-494, 2016. Disponível em: http://negrem.blogspot.com.br/2016/02/patriarcado-e-capitalismo-uma-relacao.html. Acesso em: 13 de jun, 2017.

TUGENDHAT, E. Lições sobre ética. 5 ed. Petrópolis: Vozes, 1996.

VINHAL, G. Página no Facebook 'arruma' letras machistas de canções e viraliza na web. Diário de Pernambuco, 2017. Disponível em: http://www.diariodepernambuco.com.br/app/noticia/brasil/2017/03/27/interna_brasil,696140/pagina-no-facebook-arruma-letras-machistas-de-cancoes-e-viraliza-na.shtml Acesso em: 14 jun. 2017.

VITORINO, E. V.; PIANTOLA, D. Competência informacional – bases históricas e conceituais: construindo significados. Ciência da Informação, Brasília, DF, v. 38, n. 3, p. 130-141, 2009. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/ci/v38n3/v38n3a09.pdf. Acesso em: 25 nov. 2015.

WAISELFISZ, J. J. Mapa da Violência 2015: Homicídio de Mulheres no Brasil, 2015. (Flacso/OPAS-OMS/ONU Mulheres/SPM, 2015). Disponível em: https://apublica.org/wp-content/uploads/2016/03/MapaViolencia_2015_mulheres.pdf. Acesso em 14 Out. 2017.

ZITKOSKI, J. J.; TROMBETTA, S. Ética e direitos humanos: um olhar da Filosofia sobre os desafios da educação contemporânea. In: HAMMES, L. J.; SELAU, B. (Orgs.) Educação, como estás? Debates na trama de temas emergentes. Lajeado: UNIVATES, 2011.


RDBCI: Revista Digital de Biblitoeconomia e Ciência da Informação /  Digital Journal of Library and Information Science uses the Creative Commons (CC) license, thus preserving the integrity of articles in an open access environment, in which:

  • This publication reserves the right to modify the original, regarding norms, spelling and grammar, in order to maintain the standards of the language, still respecting author writing style;
  • The original documents will not be returned to the authors;
  • Published works become Revista Digital de Biblitoeconomia e Ciência da Informação /  Digital Journal of Library and Information Science's property, their second partial or full print being subject to expressed authorization by RDBCI's editor;
  • The original source of publicaton must be provided at all times;
  • The authors are solely responsible fo the views expressed within the document.

Downloads

Download data is not yet available.