Banner Portal
School and community libraries in the Florianopolis municipal teaching network
PORTUGUÊS (Português (Brasil))
ENGLISH (Português (Brasil))

Keywords

School Library
Collection Development Policy
Librarian

How to Cite

SEVERINO, Amanda Vilamoski; UNGLAUB, Tânia Regina da Rocha; ARDIGO, Julibio David. School and community libraries in the Florianopolis municipal teaching network: challenges for acquis development. RDBCI: Digital Journal of Library and Information Science, Campinas, SP, v. 17, p. e019028, 2019. DOI: 10.20396/rdbci.v17i0.8655533. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rdbci/article/view/8655533. Acesso em: 16 jul. 2024.

Abstract

This article integrates a research of professional master's degree, linked to the Graduate Program - Information Management of the Santa Catarina State University, that aims to identify the criteria of celection development used by the School and Community Libraries of Florianópolis, south Brazil. The collection development policy is related to the social role of the school library, and especially, the role in the teaching-learning process. The theme of Collection Development is based on the studies of Weitzel (2013) and Vergueiro (2010). The studies revealed that managing collections today is a commitment of the librarian who seeks to ensure the continuity of the library in society, thus maintaining its attribution of manager of the knowledge production. The methodology follows the principles of bibliographic, exploratory, descriptive research with a qualitative and quantitative approach of Creswel and Clark (2010). Through this research it was possible to conclude that is very important to organize a collection development policy based on well-defined criteria that meet the expectations of its members. The final product of this study was the elaboration of a manual with suggestions that guide the collections development. It is concluded that school libraries must meet the needs of the school that they are part of, having their goals defined, facilitating the development of collections.

https://doi.org/10.20396/rdbci.v17i0.8655533
PORTUGUÊS (Português (Brasil))
ENGLISH (Português (Brasil))

References

ALMEIDA, Bonifácio Chaves de; MACHADO, Raymundo das Neves. Desenvolvimento do acervo informacional do IFBA na ótica dos responsáveis pelas unidades informacionais. RDBCI: Revista Digital de Biblioteconomia e Ciência da Informação, Campinas, SP, v. 17, p.20 , set. 2018. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rdbci/article/view/8652931. Acesso em: 13 maio 2019.

CAMPELLO, Bernadete Santos et al. Situação das bibliotecas escolares no Brasil: o que sabemos?. Biblioteca Escolar em Revista, Ribeirão Preto, v. 1, n. 1, p. 1-29, maio 2012. Universidade de São Paulo Sistema Integrado de Bibliotecas - SIBiUSP. Disponível em: http://www.revistas.usp.br/berev/article/view/106555. Acesso em: 06 mar. 2018.

CARVALHO, Maria Carmen Romcy de; KLAES, Rejane Raffo. Desenvolvimento de coleções em bibliotecas universitárias: proposta de metodologias e estatísticas. In: SEMINÁRIO NACIONAL DE BIBLIOTECAS UNIVERSITÁRIAS, 7, 1991, Rio de Janeiro. Anais... Rio de Janeiro: UFRJ, 1991. p. 1-22.

CORRÊA, Elisa Cristina Delfini; SANTOS, Luana Carla de Moura. De formação e desenvolvimento de coleções para gestão de estoques de informação: um panorama da mudança terminológica no Brasil. RDBCI: Revista Digital de Biblioteconomia e Ciência da Informação, Campinas, SP, v. 13, n. 2, p. 343-355, maio/ago. 2015. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rdbci/article/download/.../3390. Acesso em: 11 jun. 2018.

CUNHA, Murilo Bastos da; CAVALCANTI, Cordelia Robalinho. Dicionário de biblioteconomia e arquivologia. Brasília, DF: Lemos Informação e Comunicação, 2008.

CRESWELL, John W. Projeto de pesquisa: métodos qualitativo, quantitativo e misto. 3. ed. Porto Alegre: Artmed, 2010. 296 p.

DIAS, Geneviane Duarte; SILVA, Terezinha Elizabeth da; CERVANTES,Brígida Maria Nogueira. Políticas de informação nas bibliotecas universitárias: um enfoque no desenvolvimento de coleções. RDBCI: Revista Digital de Biblioteconomia e Ciência da Informação, Campinas, SP, v.11, n.1, p. 39-54, jan./abr. 2013. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rdbci/article/view/1650. Acesso em 05 mar. 2018.

FELDMAN, Daniele; EGGERT-STEINDEL, Gisela. Práticas de seleção, aquisição e descarte do livro didático em escolas públicas: um estudo. Rev. ACB: Biblioteconomia em Santa Catarina, Florianópolis, v. 22, n.1, p. 50-60, abr. 2017. Disponível em: https://revista.acbsc.org.br/racb/article/view/1302 . Acesso em: 04 set. 2018.

FLORIANÓPOLIS. Prefeitura Municipal de Florianópolis. Secretaria Municipal de Educação. 2018. Disponível em: http://www.pmf.sc.gov.br/entidades/educa/index.php. Acesso em: 27 mar. 2018.

GIL, Antonio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. 4. ed. São Paulo: Atlas, 2009.

IFLA. Diretrizes da IFLA/UNESCO para a biblioteca escolar. Tradução Neusa Dias de Macedo; Helena Gomes de Oliveira. São Paulo: IFLA, 2005. Disponível em: https://www.ifla.org/files/assets/school-libraries-resource-centers/publications/school-library-guidelines/school-library-guidelines-pt_br.pdf . Acesso em: 12 jun. 2018.

LANKES, R. David. Expect more: melhores bibliotecas para um mundo complexo. São Paulo: FEBAB, 2016.

MANIFESTO da Unesco sobre bibliotecas públicas. Revista Brasileira de Biblioteconomia e Documentação, São Paulo, v. 7, n. 4/6, p. 158- 163, abr./jun. 1976.

MARTINS, Gilberto de Andrade; THEÓPHILO, Carlos Renato. Metodologia da investigação científica para ciências sociais aplicadas. 3. ed. São Paulo: Atlas, 2016. 247p.

MIRANDA, Ana Claudia Carvalho de. A política de desenvolvimento de coleções no âmbito da informação jurídica. In: PASSOS, Edilenice (Org.). Informação jurídica: teoria e prática. Brasília: Thesaurus, 2004.

MIRANDA. Formação e desenvolvimento de coleções em bibliotecas especializadas. Informação & Sociedade: estudos, João Pessoa, v.17, n.1, p.87-94, jan./abr. 2007. Disponível em: http://www.brapci.inf.br/index.php/article/view/0000004374/09f7992ab85bfa0f2572bdd9a1f63cd2/. Acesso em: 03 jun. 2018.

MORO, Eliane Lourdes da Silva. Biblioteca escolar: presente! Porto Alegre: Evangraf, 2011.

SANTA ANNA, Jorge. Desenvolvimento de coleções no sistema de biblioteca da Ufes: comparativo entre os modelos teóricos de Evans e Baughman e proposta de adequação ao modelo de Evans. In: SEMINÁRIO NACIONAL DE BIBLIOTECAS UNIVERSITÁRIAS, 18. Anais eletrônicos... Belo Horizonte: UFMG, 2014. Disponível em: http://periodicos.ufpb.br/ojs2/index.php/biblio/article/view/27933/15715 . Acesso em: 18 fev. 2016.

VERGUEIRO, Waldomiro de Castro Santos. Estabelecimento de políticas para desenvolvimento de coleções. Rev.Biblioteconomia de Brasília, Brasília, DF, v. 15, n. 2, p. 193-202, jul./dez. 1987. Disponível em: http://www.brapci.ufpr.br/documento. php?dd0=0000002545&dd1=c252f. Acesso em: 13 fev. 2017.

VERGUEIRO, Waldomiro de Castro Santos. Desenvolvimento de coleções. São Paulo: Polis, 1989.

VERGUEIRO, Waldomiro de Castro Santos. Desenvolvimento de coleções: uma nova visão para o planejamento de recursos informacionais. Ci. Inf., Brasília, DF, v. 22, n. 1, p. 13-21, 1993. Disponível em: http://revista.ibict.br/ciinf/article/view/512/512. Acesso em: 19 fev. 2017.

VERGUEIRO, Waldomiro de Castro Santos. Seleção de materiais de informação. 3. ed. Brasília: Brinquet Lemos, 2010.

VERGUEIRO, Waldomiro de Castro Santos. Desenvolvimento de coleções: origem dos fundamentos contemporâneos. Transinformação, Campinas, SP, p.179-190, 15 ago. 2012. Trimestral. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/tinf/v24n3/a03v24n3.pdf. Acesso em: 05 jan. 2018.

WEITZEL, Simone da Rocha. Elaboração de uma política de desenvolvimento de coleções em bibliotecas universitárias. Rio de Janeiro: Interciência, 2006.


RDBCI: Revista Digital de Biblitoeconomia e Ciência da Informação /  Digital Journal of Library and Information Science uses the Creative Commons (CC) license, thus preserving the integrity of articles in an open access environment, in which:

  • This publication reserves the right to modify the original, regarding norms, spelling and grammar, in order to maintain the standards of the language, still respecting author writing style;
  • The original documents will not be returned to the authors;
  • Published works become Revista Digital de Biblitoeconomia e Ciência da Informação /  Digital Journal of Library and Information Science's property, their second partial or full print being subject to expressed authorization by RDBCI's editor;
  • The original source of publicaton must be provided at all times;
  • The authors are solely responsible fo the views expressed within the document.

Downloads

Download data is not yet available.