Banner Portal
Information literacy of elderly
PORTUGUÊS (Português (Brasil))
ENGLISH (Português (Brasil))

Keywords

Information literacy
Information needs
Elderly
Disadvantaged groups.

How to Cite

VITORINO, Elizete Vieira; RIGHETTO, Guilherme Goulart; PACKER, Celine Rúbia Probst Purnhagen. Information literacy of elderly: a prototype headed to their information needs. RDBCI: Digital Journal of Library and Information Science, Campinas, SP, v. 17, p. e019033, 2019. DOI: 10.20396/rdbci.v17i0.8655804. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rdbci/article/view/8655804. Acesso em: 16 jul. 2024.

Abstract

The main objective of the research is to structure a technological resource to meet the information needs of a vulnerable group, here characterized as the elderly population, contemplating the specific objectives that are: to identify, from the literature, technological resources and prototypes for use on mobile devices; to describe, also in the literature, the stages of the development of information literacy in the elderly, and, specifically, through the use of available technologies; and, finally, to create a prototype for mobile devices (smartphones) in order to meet the possible information needs of the said group. The absence of the set of digital attitudes and skills can have a profound effect on people’s quality of life and lifelong learning. Hence the urgency of information literacy and its driving force in lifelong learning in order to provide socially and socially inclusive groups with real and effective social/digital inclusion. In an optimistic way, it is conjectured that the technologies, together with the information literacy, are able to promote the increase of the self-esteem of groups, communities and people, including the reduction in the situation of social vulnerability and the promotion of inputs in light of the needs of everyday information. The importance of including this social group in such context will possibly enable new and prosperous social relations. Promoting the inclusion of older people in relation to technologies can be a timely way for active, citizen and democratic participation in contemporaneity, in addition to the effectiveness of the social role of Information Science.

https://doi.org/10.20396/rdbci.v17i0.8655804
PORTUGUÊS (Português (Brasil))
ENGLISH (Português (Brasil))

References

ALDERFER, ClaytonP.; SCHNEIDER, Benjamin. Three studies of measures of need satisfaction in organizations. Administrative Science Quarterly, v. 18, n. 4, p.489-505, dez. 1973.

AMERICAN LIBRARY ASSOCIATION (ALA). ACRL –ASSOCIATION OF COLLEGE & RESEARCH LIBRARIES. Framework for Information Literacy for Higher Education. 2016.

BARRA, Daniela Couto Carvalho et al. Métodos para desenvolvimento de aplicativos móveis em saúde: revisão integrativa da literatura. Texto & Contexto-Enfermagem, v. 26, n. 4, 2017. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-07072017000400502&lng=en&nrm=iso&tlng=pt. Acesso em: 10 maio 2019.

BASSOLI, Silvana; PORTELLA, Marilene Rodrigues. Estratégias de atenção ao idoso: avaliação das oficinas de saúde desenvolvida em grupos de terceira idade no município de Passo Fundo/RS. Estudos Interdisciplinares sobre o Envelhecimento, 2004. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/RevEnvelhecer/article/view/4744. Acesso em: 10 maio 2019.

BELLUZZO, Regina Célia Baptista. Formação contínua de professores do ensino fundamental sob a ótica do desenvolvimento da information literacy, competência indispensável ao acesso à informação e geração do conhecimento. Transinformação, Campinas, v. 16, n. 1, 2004. Disponível em: http://periodicos.puc-campinas.edu.br/seer/index.php/transinfo/article/view/723/703. Acesso em: 10 maio 2019.

BELLUZZO, Regina Célia Baptista. Competências na era digital: desafios tangíveis para bibliotecários e educadores. ETD –Educação Temática Digital, Campinas, v. 6, n. 2, jun. 2005. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/772. Acesso em: 10 maio 2019.

BEZ, Maria Rosangela; PASQUALOTTI, Paulo Roberto; PASSERINO, Liliana Maria. Inclusão digital da terceira idade no centro Universitário Feevale, 2006. Disponível em: http://www.br-ie.org/pub/index.php/sbie/article/view/466. Acesso em: 10 maio 2019.

BIANCHETTI, Lucídio. Tecnologia digital e novas qualificações: desafios à educação. Editora da UFSC: 2008.

BIZELLI, Maria Helena Sebastiana Sahão. et al. Informática para a terceira idade: características de um curso bem-sucedido. Rev. Ciênc. Ext., v.5, n. 2, 2009. Disponível em: http://200.145.6.204/index.php/revista_proex/article/view/43. Acesso em: 10 maio 2019.

BRASIL; MINISTÉRIO DA SAÚDE. Estatuto do idoso. Editora MS, 2003. Disponível em: http://conselho.saude.gov.br/biblioteca/livros/estatuto_idoso2edicao.pdf. Acesso em: 10 maio 2019.

CHARCHAT-FICHMAN, Helenice. et al. Declínio da capacidade cognitiva durante o envelhecimento. Revista Brasileira de Psiquiatria, v. 27, n. 21, 2005. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/%0D/rbp/v27n1/23718.pdf. Acesso em: 10 maio 2019.

CUNHA, Thiago; GARRAFA, Volnei. Vulnerability: a key principle for global bioethics?. Cambridge Quarterly of Healthcare Ethics, v. 25, n. 2, 2016. Disponível em: http://journals-cambridge-org.ez46.periodicos.capes.gov.br/action/displayAbstract?fromPage=online&aid=10225159&fileId=S096318011500050X. Acesso em: 10 maio 2019.

DE LUCCA, Djuli Machado. A dimensão política da Competência Informacional: um estudo a partir das necessidades informacionais de idosos da Grande Florianópolis. Dissertação (Mestrado em Ciência da Informação) – Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação, Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2015. Disponível em: https://repositorio.ufsc.br/handle/123456789/158842. Acesso em: 10 maio 2019.

DE LUCCA, D.; VIANNA, W.; VITORINO, E. A COMPETÊNCIA EM INFORMAÇÃO DE IDOSOS. Brazilian Journal of Information Science: research trends, v. 12, n. 4, p. 32-44, 17 dez. 2018.

EMMONS, Karen. Review of literature: the information needs and information-seeking behavior of older adults. Drexel university information resources and technology, 2004. Disponível em: http://www.pages.drexel.edu/~kje26/. Acesso em: 10 maio 2019.

FONSECA, João José Saraiva da. Metodologia da pesquisa científica. Fortaleza: UECE, 2002. Disponível em: http://www.ia.ufrrj.br/ppgea/conteudo/conteudo-2012-1/1SF/Sandra/apostilaMetodologia.pdf. Acesso em: 20 jun. 2019.

FREITAS, Ana Karina Miranda de. Psicodinâmica das cores em comunicação. Nucom, v. 4, n. 12, out./dez. 2007. Disponível em: https://hosting.iar.unicamp.br/lab/luz/ld/Cor/psicodinamica_das_cores_em_comunicacao.pdf. Acesso em: 08 out. 2019.

INSTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTATÍSTICA (IBGE). Agência IBGE notícias. 20. dez. 2018. PNAD Contínua TIC 2017: internet chega a três em cada quatro domicílios do país. Disponível em: https://agenciadenoticias.ibge.gov.br/agencia-sala-de-imprensa/2013-agencia-de-noticias/releases/23445-pnad-continua-tic-2017-internet-chega-a-tres-em-cada-quatro-domicilios-do-pais. Acesso em: 10 maio 2019.

INSTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTATÍSTICA (IBGE). Projeções da População. 2018. Disponível em: https://www.ibge.gov.br/estatisticas/sociais/populacao/9109-projecao-da-populacao.html?=&t=o-que-e. Acesso em: 10 maio 2019.

KACHAR, Vitória. Envelhecimento e perspectivas de inclusão digital. Revista Kairós: Gerontologia, v. 13, n. 2, 2010. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/index.php/kairos/article/viewFile/5371/3851. Acesso em: 10 maio 2019.

LE COADIC, Yves-François. A Ciência da Informação. Briquet de lemos Livros, 2004.

LÉVY, Pierre. A inteligência coletiva: por uma antropologia do ciberespaço. Cibercultura. São Paulo: v. 34, 1999.

MASLOW, Abraham. A theory of human motivation. 1943.

MAIA, Flavia de Oliveira Motta. Vulnerabilidade e envelhecimento: panorama dos idosos residentes no município de São Paulo-Estudo SABE. 2011. Tese (Doutorado). Universidade de São Paulo. Disponível em: http://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/7/7139/tde-24102011-080913/pt-br.php. Acesso em: 10 maio 2019.

MINAYO, Maria Cecília de Souza (Org.). Pesquisa social: teoria, método e criatividade. 18 ed. Petrópolis: Vozes, 2001.

ROBBINS, Stephen P. Comportamento organizacional. São Paulo: Prentice Hall, 2002.

ROSEN, Larry.; WEIL, Michelle. Adult and teenage use of consumer, business, and entertainment technology: potholes on the information superhighway. Journal of Consumer Affairs, v.29, n. 1, 1995. Disponível em: https://onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.1111/j.1745-6606.1995.tb00039.x. Acesso em: 10 maio 2019.

SANTOS, Robson Luis Gomes dos. Usabilidade de interfaces para sistemas de recuperação de informação na web: estudo de caso de bibliotecas on-line de universidades federais brasileiras. Tese (Doutorado em Design) –Departamento de Artes e Design, Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro. Rio de Janeiro, 2006.

VITORINO, Elizete Vieira; PIANTOLA, Daniela. Dimensões da Competência Informacional (2). Ciência da Informação, v. 40, n. 1, 2011. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0100-19652011000100008. Acesso em: 10 maio 2019.

WILLIAMSON, Kirsty. The role of research in professional practice: with reference to the assessment of the information and library needs of older people. Australasian Public Libraries and Information Services, v. 12, n. 4, 1999. Disponível em: https://search.informit.com.au/documentSummary;dn=983807342399340;res=IELAPA. Acesso em: 10 maio 2019.

WHITE, Heidi et al. Surfing the net in later life: a review of the literature and pilot study of computer use and quality of life. Journal of Applied Gerontology, v.18, n.3, 1999. Disponível em: http://journals.sagepub.com/doi/abs/10.1177/073346489901800306. Acesso em: 10 maio 2019.


RDBCI: Revista Digital de Biblitoeconomia e Ciência da Informação /  Digital Journal of Library and Information Science uses the Creative Commons (CC) license, thus preserving the integrity of articles in an open access environment, in which:

  • This publication reserves the right to modify the original, regarding norms, spelling and grammar, in order to maintain the standards of the language, still respecting author writing style;
  • The original documents will not be returned to the authors;
  • Published works become Revista Digital de Biblitoeconomia e Ciência da Informação /  Digital Journal of Library and Information Science's property, their second partial or full print being subject to expressed authorization by RDBCI's editor;
  • The original source of publicaton must be provided at all times;
  • The authors are solely responsible fo the views expressed within the document.

Downloads

Download data is not yet available.