Banner Portal
The implementation of collections in institutional repositories
PDF (Português (Brasil))
PDF
ÁUDIO [MPEG] (Português (Brasil))

Keywords

Information science
Information management
University libraries
Scientific periodicals.

How to Cite

FERNANDES, Carolina Karla; NUNES, Martha Suzana Cabral. The implementation of collections in institutional repositories: the case of the cadernos UFS de geografia e história da Universidade Federal de Sergipe. RDBCI: Digital Journal of Library and Information Science, Campinas, SP, v. 18, n. 00, p. e020004, 2020. DOI: 10.20396/rdbci.v18i0.8656366. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rdbci/article/view/8656366. Acesso em: 17 jul. 2024.

Abstract

This article presents part of the results of a professional master's research and aims to describe and map the steps of the scanning of the Cadernos UFS: Geografia/ História collection in the Setor de Periódicos da biblioteca Central da Universidade Federal de Sergipe (UFS) and its implementation in the repository for public domain. In the methodology was adopted research of the descriptive, qualitative type, that presents a case study from an intervention project that consisted in the digitalization of fifty articles contained in the collection Cadernos UFS: Geografia/História, produced in the period from 1995 to 2010. The process went through four stages, beginning with a description of the documentary digitization procedures, the choice of metadata, the implementation of the digitized data in the institutional repository and, finally, the publicity and publicity of the journals. Among the results obtained, the most representative were: the retrieval of the scientific information contained in the Cadernos UFS, the increase of the visibility of the journals by the academic community and the scientific information in open access. It is concluded that it is possible to provide open access to knowledge and, at the same time, to preserve the integrity of the document and institutional memory, assisting in the educational process, mediation and dissemination of information and in the cognitive training of new and better information subjects.

https://doi.org/10.20396/rdbci.v18i0.8656366
PDF (Português (Brasil))
PDF
ÁUDIO [MPEG] (Português (Brasil))

References

BOURDIEU, P. La noblesse d’Etat: grandes écoles et esprit de corps. Paris: Les Ed. de Minuit, 1989.

CARIBÉ, R. C. V. Comunicação científica: reflexões sobre o conceito. Informação & Sociedade, João Pessoa, v. 25, n. 3, p. 89-104, set. /dez. 2015.

CASTELLS, M. A sociedade em rede. 18. ed. São Paulo: Paz e Terra, 2017.

CLARIVATE ANALYTICS. Research in Brazil: a report for capes by clarivate analyticas, 2018. Disponível em: http://www.capes.gov.br/images/stories/download/diversos/17012018-CAPES-InCitesReport-final.pdf. Acesso em: 30 nov. 2018.

FERREIRA, J. As grandes questões deste princípio de século passarão necessariamente pelo campo da cultura [Entrevista]. Revista Extensão & comunidade, Minas Gerais, v. 9, n. 1, set. 2018.

GIANESI, T. G. N.; CORRÊA, H. L. Administração estratégica de serviços. São Paulo: Atlas,1996.

INSTITUTO BRASILEIRO DE INFORMAÇÃO, CIÊNCIA E TECNOLOGIA. Repositórios Digitais- RD. 2015. Disponível em: http//www.ibict.br. Acesso em: set. 2018.

LESSIG, L. Cultura livre: como a grande mídia usa a tecnologia e a lei para bloquear a cultura e controlar a criatividade. Tradução: Fabio Emílio Costa. [S.l.: s.n], 2004.

LOOSE, E. B.; DEL VECCHIO LIMA, M. A comunicação científica sob a ótica de Isaac Epstein. Ação midiática: estudos em comunicação, sociedade e cultura, Goiás, n. 7, 2014.

NORA, P. Entre memória e história: a problemática dos lugares. Projeto História, São Paulo, n. 10, p.7- 28, dez. 1993.

NUNES, M. S. C. Mediação da informação em bibliotecas universitárias Brasileiras e Francesas. 2015. Tese (Doutorado) - Universidade Federal da Bahia, Curso Ciência da Informação, Salvador, 2015.

PACKER, A. L.; MENEGHINI, R. Visibilidade da produção científica. In: POBLACION, D.; WITTER, G. P.; SILVA, J. F. M. Comunicação & produção científica: contexto, indicadores e avaliação. São Paulo: Angellara, 2006. p. 235-260.

PINTO, L. P. Leitura e significado nos fluxos de informação. 2009. Tese (Doutorado) - Universidade de São Paulo, Curso de Ciência da Informação, São Paulo, 2009.

REDE PERGAMUM. Kardex: instrução normativa PER-IN-002. 2009. Disponível em: cobip.pgr.mpf.mp.br/sistema-pergamum/.../PER_IN002ColecaoKardex1-CCN.pdf. Acesso em: 25 abr. 2019.

SHINTAKU, M. Manual do Dspace: administração de repositórios. Salvador: EDUFBA, 2010.

SOUZA, M. I. F.; VENDRUSCULO, L. G.; MELO, G. C. Metadados para a descrição de recursos de informação eletrônica: utilização do padrão Dublin Core. Ciência da Informação, Brasília, v.29, n.1, p. 93-102, jan./abr. 2000.

TALAMO, M. F. G. M. A pesquisa: recepção da informação e produção do conhecimento. DataGramaZero: revista de ciência da informação, Rio de Janeiro, v. 5, n. 2, p. 1-15, abr. 2004.

TARGINO, M. G. Comunicação científica na sociedade tecnológica: periódicos eletrônicos em discussão. Comunicação e Sociedade, São Paulo, v. 3, p. 93-112, 2001.

VALENTIM, M. L. P. (Org.). Ambientes e fluxos de informação. São Paulo: Cultura Acadêmica, 2010.

UNIVERSIDADE ESTADUAL PAULISTA JÚLIO MESQUITA FILHO. The Journal of Venomous Animals and Toxins including Tropical Diseases. Disponível em: http: http://www.unesp.br/prope/revcientifica/JVAT/Historico.php. Acesso em: 08 nov. 2018.

UNIVERSIDADE FEDERAL DE SERGIPE (UFS). Biblioteca Central. Relatório Pergamum: levantamento bibliográfico coleção de periódicos. 2018a. Disponível em: https://www.pergamum.ufs.br/pergamumweb/home_geral/index.jsp. Acesso em: 20 dez. 2018.

UNIVERSIDADE FEDERAL DE SERGIPE. Sistema Eletrônico de Editoração de Revistas da UFS. 2018b. Disponível em: https://seer.ufs.br/. Acesso em: 26 ago. 2018.

UNIVERSIDADE FEDERAL DE SERGIPE. Repositório institucional. Sergipe: UFS, 2017. Disponível em: https://www.riufs.br. Acesso em: 26 ago. 2018.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Copyright (c) 2020 Carolina Karla Fernandes, Martha Suzana Cabral Nunes

Downloads

Download data is not yet available.