Banner Portal
The role of university libraries in the context of digital information
PDF (Português (Brasil))
PDF
ÁUDIO (Português (Brasil))
VÍDEO (Português (Brasil))

Keywords

University library.
Reference service.
Internet video channel.
Social media.
Information and communication technology.

How to Cite

TEIXEIRA, Robson da Silva. The role of university libraries in the context of digital information: use of the video channel of the Library of the Institute of Physics of the Federal University of Rio de Janeiro - IF UFRJ. RDBCI: Digital Journal of Library and Information Science, Campinas, SP, v. 19, n. 00, p. e021033, 2021. DOI: 10.20396/rdbci.v19i00.8667336. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rdbci/article/view/8667336. Acesso em: 17 jul. 2024.

Abstract

Introduction: the theme of the experience report is the use of the video channel of the Library of the Institute of Physics of the Federal University of Rio de Janeiro - IF UFRJ as a tool to develop informational skills of users. The report points to a contemporary problem regarding the use of social media in the Information Units and organization of virtual content. Objective: it aims to evaluate the functionality of the video channel, thus aiming to frame it as a tool for disseminating information in line with the demands of the target audience. Methodology: the methodology is characterized in the exploratory typology, qualiquantitative content; and involved in its development activities related to applied methods and techniques. Results: the results indicated that the video channel is an important tool to train users in the use of information sources linked to the scientific scenario of Physics. It was also found that the report contributed to reaffirm the role of Information and Communication Technologies (ICTs) in the IF UFRJ Library, at the time that it made it possible to train users through a video sharing platform available on the Internet. Conclusion: the conclusion is that the implementation of the video channel made it possible to achieve in a more agile and effective way the demands of users who use the Information Unit and the consequent development of information skills.

https://doi.org/10.20396/rdbci.v19i00.8667336
PDF (Português (Brasil))
PDF
ÁUDIO (Português (Brasil))
VÍDEO (Português (Brasil))

References

ALVES, A. P. M.; VIDOTTI, S. A. B. G. O serviço de referência e informação digital. Biblionline, João Pessoa, v. 2, n. 2, 2006. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/ojs2/index.php/biblio/article/view/611/448. Acesso em: 31 ago. 2021.

ANJOS, C. R.; MARTINS, G. L.; SILVA, K. M. C. et al. O serviço de referência da Biblioteca do Instituto de Pesquisa e Planejamento Urbano e Regional – IPPUR/UFRJ e seu programa de capacitação de usuários. Biblionline, João Pessoa, v. 8, n. 2, p. 90- 96, 2012. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/ojs2/index.php/biblio/article/view/10569/8640. Acesso em: 31 ago. 2021.

ARELLANO, M. A. M. Serviços de referência virtual. Ci. Inf., Brasília, v. 30, n. 2, p. 7-15, maio/ago. 2001. Disponível em: http://revista.ibict.br/ciinf/article/view/919/956. Acesso em: 31 ago. 2021.

ASSMANN, Hugo. A metamorfose do aprender na sociedade da informação. Revista Ciência da Informação, Brasília, v. 29, n. 2, p. 7-15, maio/ago. 2000. Disponível em: . Acesso em: 15 ago. 2021.

BATISTA, F. P. S. Gestão de marcas por meio das redes sociais: um estudo sobre a utilização do Facebook. 2011. Dissertação (Mestrado em Administração) - Faculdade de Economia, Administração e Contabilidade, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2011. 168 f. Disponível em: http://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/12/12139/tde-26102011-172523/pt-br.php. Acesso em: 12 set. 2021.

BOURDIEU, P. O poder simbólico. Tradução de Fernando Tomaz. 13.ed. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2010. 311 p.

BURIN, C.; HOFFMANN, S. G. Novas tecnologias nos serviços de referência em unidades de informação. 2015. Disponível em: www.crb7.org.br. Acesso em: 31 ago. 2021.

CASTELLS, M. A sociedade em rede. Tradução de Roneide Venâncio e Klauss Brandini Gerhardt.8.ed. São Paulo: Paz e Terra, 2000. v. 1. 617 p. Disponível em: https://bit.ly/3H4Hy21. Acesso em: 31 ago. 2021.

FERREIRA, P. A.; LUZ, C. R. M.; MACIEL, I. M. S. As redes sociais como fonte de informação: o uso do Whatsapp como ferramenta de apuração da notícia (Rio de Janeiro, Brasil) In: CONGRESSO BRASILEIRO DE CIÊNCIAS DA COMUNICAÇÃO, 38.; Rio de Janeiro, 2015. Anais... Rio de Janeiro: INTERCOM, 2015. Disponível em: . Acesso em: 13 mar. 2018.

GIL, Antonio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. São Paulo: Atlas, 2007. 192 p.

GOMES, H. F. O Ambiente informacional e suas tecnologias na construção dos sentidos e significados Ci. Inf., Brasília, v. 29, n. 1, p. 61-70, jan./abr. 2000. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ci/a/fYJPqDY3wycSRTYhyyhmtqd/?format=pdf. Acesso em: 31 ago. 2021.

LÉVY, P. Cibercultura. Tradução de Carlos Irineu da Costa. São Paulo: Editora 34, 1999.

PUPO, D. T.; MELO, A. M.; FERRES, S. P. Acessibilidade: discurso e prática no cotidiano das bibliotecas. Campinas: Unicamp, 2008. 137p.

PRADO, N.S; PERUZZO, T; OHIRA, M.L.B. Análise dos sites das bibliotecas universitárias do estado de santa Catarina: funções e usabilidade. Revista ACB, v. 10, n. 1, p. 76-106, jan./ dez. 2005. Disponível em: file:///C:/Users/Robson-Bib/Downloads/416-1799-1-PB.pdf. Acesso em: 31 ago. 2021.

PRADO, J. M. K. do; CORREA, E. C. D. Bibliotecas universitárias e presença digital: estabelecimento de diretrizes para o uso de mídias sociais. Perspectivas em ciência da informação, Belo Horizonte, v. 21, n. 3, p. 165-181, jul./set. 2016. Disponível em: http://portaldeperiodicos.eci.ufmg.br/index.php/pci/article/view/2733. Acesso em: 08 ago. 2021.

RECUERO, R. Redes Sociais na Internet. Porto Alegre: Sulina, 2011. (Coleção Cibercultura).

SANTAELLA, L.; LEMOS, R. Redes sociais digitais: a cognição conectiva do Twitter.2.ed. São Paulo: Paulus, 2010.(Coleção Comunicação). 206 p. Disponível em: http://www.raquelrecuero.com/livros/redes_sociais_na_internet.pdf. Acesso em: 31 ago. 2021.

SANTOS, M. A natureza do espaço: técnica e tempo, razão e emoção. 4.ed. São Paulo: Edusp, 2021. (Coleção Milton Santos; 1). 392 p.

SANTOS, V. L. C. As redes sociais digitais e sua influência na sociedade e educação contemporâneas. Holos, ano 30, vol. 6, p. 307-328, 2014. Disponível em: https://www2.ifrn.edu.br/ojs/index.php/HOLOS/article/view/1936/pdf_144. Acesso em: 31 ago. 2021.

SHIOZAWA, Pedro; UCHIDA, Ricardo Riyoiti. Social media during a pandemic: bridge or burden?. São Paulo Medical Journal, p. 1-2, 2020. Disponível em: https://fcmsantacasasp.edu.br/wp-content/uploads/2020/05/shiozawa_SPMJ_2020151.pdf. Acesso em: 31 ago. 2021.

SILVA, P. M. Sistemas de informação em bibliotecas: o comportamento dos usuários e bibliotecários frente às novas tecnologias de informação. Revista Digital de Biblioteconomia e Ciência da Informação, Campinas, v. 5, n. 2, p. 1-24, jan/jun. 2008. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rdbci/article/view/2010/2131. Acesso em: 31 ago. 2021.

TEIXEIRA, Robson da Silva; SOUZA, Rodrigo Otávio Lopes de. Avaliação da aplicabilidade de um museu virtual como ferramenta de disseminação de informação: estudo de caso no Instituto de Física da Universidade Federal do Rio de Janeiro. Ci.Inf., Brasília, DF, v.47 n.3, p.177-189, set./dez. 2018. Disponível em: http://revista.ibict.br/ciinf/article/view/4333/3982. Acesso em: 31 ago. 2021.

TORRES, C. A bíblia do marketing digital. São Paulo: Novatec, 2009. 352 p.

VIEIRA, D. V.; BAPTISTA, S. G.; CERVERÓ, A. C. Adoção da Web 2.0 em Bibliotecas de Universidades Públicas Espanholas: perspectivas de interação do bibliotecário com as Redes Sociais – relato de pesquisa. Perspectivas em Ciência da Informação, Belo Horizonte, v. 18, n. 2, p. 167-181, maio 2013. Disponível em: http://portaldeperiodicos.eci.ufmg.br/index.php/pci/article/view/1704. Acesso em: 06 set. 2021.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Copyright (c) 2021 Robson da Silva Teixeira

Downloads

Download data is not yet available.