Banner Portal
Innovation, telecommuting and public educational libraries
Imagem transformação digital
PDF (Português (Brasil))
PDF
ÁUDIO (Português (Brasil))
VÍDEO (Português (Brasil))
PARECER A (Português (Brasil))
PARECER B (Português (Brasil))

Keywords

Public educational libraries
Innovation
Telecommuting
Work
Digital transformation

How to Cite

BRANDÃO, Jobson Louis Almeida; PERUCCHI, Valmira; FREIRE, Gustavo Henrique de Araújo. Innovation, telecommuting and public educational libraries: ways to digital transformation in the post-pandemic world of work. RDBCI: Digital Journal of Library and Information Science, Campinas, SP, v. 21, n. 00, p. e023001, 2022. DOI: 10.20396/rdbci.v20i00.8670044. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rdbci/article/view/8670044. Acesso em: 17 jul. 2024.

Abstract

Introduction: The development of more assertive public policies in libraries, in accordance with the dynamics of telecommuting that are being created, is an essential debate in the field of Information Science. Objective: This article discusses the evolution of public educational libraries in telecommuting to serve a community of professionals who work and communicate in a network. Methodology: Methodologically, the research has an exploratory level, a qualitative approach, developed through bibliographical research and elaborated from the data of a doctoral research that uses the action science method. Results: The results highlight the possibility of innovation through remote work in the federal public service, especially with the advent of Decree 11,072, of May 17, 2022; the opportunity to innovate in the public sector with a promising service performed by public educational libraries at federal institutes; and the inseparability between work and research agendas, as well as between social development and digital transformation. Conclusion: It is concluded that the paths for the digital transformation in the world of work can become even more productive, innovative, profitable and sustainable, when the continuous and adequate investment in library infrastructure that fulfills an educational function and is of a public nature is sought; and in policies that ensure the performance of librarians as agents of innovation in federal institutes.

https://doi.org/10.20396/rdbci.v20i00.8670044
PDF (Português (Brasil))
PDF
ÁUDIO (Português (Brasil))
VÍDEO (Português (Brasil))
PARECER A (Português (Brasil))
PARECER B (Português (Brasil))

References

ALMEIDA, J. L. S. de; PERUCCHI, V.; FREIRE, G. H. de A. Ciência-Ação em Ciência da Informação: um método qualitativo em análise. Encontros Bibli, Florianópolis, v. 25, p. 01-24, 2020. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/eb/article/view/1518-2924.2020.e66993/41947. Acesso em: 13 ago. 2021.

AZEVEDO, T. M. L. Os arquitetos da família: rituais familiares, coesão familiar e satisfação conjugal em casais portugueses. 2018. Dissertação (Mestrado Integrado em Psicologia) – Faculdade de Psicologia, Universidade de Lisboa, Lisboa, 2018. Disponível em: https://repositorio.ul.pt/bitstream/10451/37110/1/ulfpie053197_tm.pdf. Acesso em: 13 ago.2021.

BRANDÃO, J. L. A. Modelo teórico-pragmático para políticas de informação em bibliotecas. 2022. Tese (Doutorado em Ciência da Informação) – Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação, Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa, 2022. Disponível em: https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/123456789/24924. Acesso em 15 dez. 2022.

BRASIL, C. I. do. Número de trabalhadores em home office diminui em novembro de 2020. Rio de Janeiro: Agência Brasil, 2021. Disponível em: https://bit.ly/3CejM3Z. Acesso em: 12 ago. 2021.

ESCOLA NACIONAL DE ADMINISTRAÇÃO PÚBLICA. ENAP. Escritora americana explica como a teoria do encantamento pode fortalecer lideranças. 2021. Disponível: https://bit.ly/3G7VElA. Acesso em: 13 ago. 2021.

FIESE, B. H. et al. A review of 50 years of research on naturally occurring family routines and rituals: Cause for celebration? Journal of Family Psychology, [S.l.], v. 16, n. 4, p. 381–390, 2002. Disponível em: https://www.apa.org/pubs/journals/releases/fam-164381.pdf. Acesso em: 13 ago. 2021.

GABRIEL JÚNIOR, R. F.; SOUSA, A. T. de; SILVA, M. C. da. Inovação na Ciência da Informação: análise da produção científica na BRAPCI. Revista Comunicação e Informação, Goiânia, v. 23, p. 1-18, 2020. Disponível em: https://brapci.inf.br/index.php/res/v/150006. Acesso em 15 dez. 2022.

GÓES, G. S.; MARTINS, F. dos S.; NASCIMENTO, J. A. S. O trabalho remoto e a pandemia: o que a PNAD Covid-19 nos mostrou. Brasília: Instituto de Pesquisa Econômica Aplicada, 2021. Disponível em: https://bit.ly/3BMqk9p. Acesso em: 11 ago. 2021.

HERRERA, L. Biblioteca Pública de São Francisco: elemento de ligação ao conhecimento e à educação. 2015. In: MORO, Eliane Lourdes da Silva et al. Contextos formativos e operacionais das bibliotecas escolares e públicas brasileiras. Brasília: Conselho Federal de Biblioteconomia, 2015.

KELMAN, S. Public libraries and government innovation. 2021. Disponível em: https://fcw.com/blogs/lectern/2021/08/kelman-innovation-libararies.aspx?m=1. Acesso em: 09 ago. 2021.

MCCORMICK, L. The radical potential of libraries. 2021. Disponível em: https://newurbanmechanics.medium.com/the-radical-potential-of-libraries-586cb0216351. Acesso em: 09 ago. 2021.

MOYSES, M. F.; MONT’ALVÃO, C. R.; ZATTAR, M. A biblioteca pública como ambiente de aprendizagem: casos de marketspaces, learning commons e co-working. Conhecimento em ação, Rio de Janeiro, v. 4, n. 2, jul./dez. 2019. Disponível em: https://revistas.ufrj.br/index.php/rca/article/view/30981. Acesso em: 12 ago. 2021.

PAULA, R. S. de L.; SILVA, E. da; WOIDA, L. M. A inovação nas bibliotecas universitárias em tempo de pandemia da região norte do Brasil. RDBCI, Campinas, SP, v. 18, p. 1-17, 2020. DOI: 10.20396/rdbci.v18i00.8661184. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rdbci/article/view/8661184. Acesso em: 6 set. 2021.

PORTAL G1. Número de municípios com bibliotecas públicas cai quase 10% em quatro anos, diz IBGE. 2019. Disponível em: http://glo.bo/3jdNCi9. Acesso em: 12 ago. 2021.

RUIZ, L. ¿Que és un laboratorio ciudadano? ¿por qué en bibliotecas y en otras instituciones en este momento?. Madrid: Ministerio de Cultura y Esporte; Medialab Prado: 2021.

SILVEIRA, D. Home office bateu recorde no Brasil em 2018, diz IBGE. Disponível em: http://glo.bo/3v4pO2P. Acesso em: 12 ago. 2021.

SISTEMA NACIONAL DE BIBLIOTECAS PÚBLICAS. SNBP. Informações das bibliotecas públicas. 2021. Disponível em: http://snbp.cultura.gov.br/bibliotecaspublicas/. Acesso em: 12 ago. 2021.

VON KROGH, G.; ICHIJO, K.; NONAKA, I. Facilitando a criação de conhecimento: reinventando a empresa com o poder da inovação contínua. Rio de Janeiro, Campus, 2001.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Copyright (c) 2022 Jobson Louis Almeida Brandão, Valmira Perucchi, Gustavo Henrique de Araújo Freire

Downloads

Download data is not yet available.