Banner Portal
Digcomp and Mil frameworks contributo to fight fake news and disinformation
Usuário no notebook vendo fake news
PDF (Português (Brasil))
ÁUDIO (Português (Brasil))
VÍDEO (Português (Brasil))
PARECER A (Português (Brasil))
PARECER B (Português (Brasil))
PDF

Keywords

Fake news
Disinformation
Media and Information Literacy
Digital Literacy
Information Literacy

How to Cite

ANÇANELLO, Juliana Venancio; CASARIN, Helen de Castro Silva. Digcomp and Mil frameworks contributo to fight fake news and disinformation . RDBCI: Digital Journal of Library and Information Science, Campinas, SP, v. 21, n. 00, p. e023013, 2023. DOI: 10.20396/rdbci.v21i00.8671533. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rdbci/article/view/8671533. Acesso em: 18 may. 2024.

Funding data

Abstract

The consumption of information and news in the virtual environment, characterized by infinite content, permanent connection and information overlode, makes it difficult to discern what is or is not factual information. The objective is to investigate what are the guidelines proposed by the DigComp and MIL documents to prepare individuals against fake news and misinformation. Content Analysis, more specifically categorical analysis, was used to analyze the selected frameworks. Three analysis categories were created with seven inferences. In the Key Concepts category, only misinformation inference is presented in both documents. There are recommendations for the evaluation of information in non-traditional information environments as inferred in category two in both analyzed frameworks. It was found that DigComp brings specific guidelines regarding the Skills, Knowledge and Attitudes category, while the MIL includes two of the three inferences proposed in the category. The documents offer a set of conceptual, pedagogical and strategy-action references that provide guiding elements for the preparation of users and it is imperative that information professionals are proactive in relation to misinformation and fake news, in addition to knowing, analyzing and criticizing the available references to develop strategies based on the integration of different skills in order to prepare subjects to use non-traditional informational environments.

 

https://doi.org/10.20396/rdbci.v21i00.8671533
PDF (Português (Brasil))
ÁUDIO (Português (Brasil))
VÍDEO (Português (Brasil))
PARECER A (Português (Brasil))
PARECER B (Português (Brasil))
PDF

References

ALBRIGHT, J. Welcome to the era of fake news. Media and Communication, [S. l.], v. 5, n. 2, p. 87-89, 2017. Disponível em: http://bit.ly/3ODwQVl. Acesso em: 18 mar. 2022.

ALLCOTT, H.; GENTZKOW, M. Social Media and Fake News in the 2016 Election. Journal Of Economic Perspectives, [S. l.], v. 31, n. 2, p. 211-236, 2017. Disponível em: http://bit.ly/3Ox4GLR. Acesso em: 18 jan. 2022.

ARAÚJO, C. A. Á. Pós-verdade: novo objeto de estudo para a ciência da informação. Informação & Informação, Londrina, v. 26, n. 1, p. 94-111, 2021. Disponível em: http://bit.ly/3OtENMS. Acesso em: 17 jun. 2022.

BARDIN, L. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70, 2016. 141 p.

BELLUZZO, R. C. B. O estado da arte da competência em informação no Brasil e o protagonismo científico. Revista Brasileira de Biblioteconomia e Documentação, São Paulo, v. 17, n. esp. p. 01-12, 2021. Disponível em: http://bit.ly/3U57ctE. Acesso em: 20 jan. 2021.

CARLSSON, U. Media and Information Literacy: field of knowledge, concepts and history. In: CARLSSON, U. (ed.). Understanding media and information literacy (MIL) in the digital age: a question of Democracy. Göteborg: Department of Journalism, Media and Communication (JMG), 2019. 272 p.

CASARIN, H. de C. S.; CERIGATTO, M. P. Articulação entre media e information literacy: uma nova alfabetização para a informação e a mídia. In: ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM CIÊNCIA DA INFORMAÇÃO, 18., 2017, Marília. Anais do... Marília: Unesp, 2017. Disponível em: http://bit.ly/3i7acsl. Acesso em: 10 jul. 2022.

CELLARD, A. Análise documental. In: POUPART, J.; DESLAURIERS, J. P.; GROULX, L.; LAPERRIÈRE, A.; MAYER, R.; PIRES, Á. A pesquisa qualitativa: enfoques epistemológicos e metodológicos. 3.ed. Rio de Janeiro: Vozes; 2012. p. 464.

CENTER FOR MEDIA LITERACY. American Library Association. Media Literacy: a definition and more. 2019. Disponível em: http://bit.ly/3EqqdRq. Acesso em: 06 maio 2021.

CORRÊA, E. C. D.; CUSTÓDIO, M. G. A informação enfurecida e a missão do bibliotecário em tempos de pós-verdade: uma releitura com base em Ortega y Gasset. Revista Brasileira de Biblioteconomia e Documentação, São Paulo, v. 14, n. 2, p. 197-214, 2018. Disponível em: http://bit.ly/3EB6vTr. Acesso em: 22 mar. 2022.

DATAREPORTAL. Digital 2023: Brazil. 2023. Disponível em: https://bit.ly/43LOY5m. Acesso em: 01 ago. 2023.

DOMINGOS, I. M. El derecho fundamental a la información para luchar contra la corrupción y controlar las fake news en brasil. Métodos de información, v. 12, n. 23, p. 1-20, 2021. Disponível em: http://bit.ly/3XF6J4H. Acesso em: 05 set. 2022.

DUDZIAK, E. A.; FERREIRA, S. M. S. P.; FERRARI, A. C. Competência Informacional e Midiática: uma revisão dos principais marcos políticos expressos por declarações e documentos. Revista Brasileira de Biblioteconomia e Documentação, São Paulo, v. 13. p. 213-253, 2017. Disponível em: http://bit.ly/3tS6cOW. Acesso em: 16 mar. 2022.

EUROPEAN COMISSION. A multi-dimensional approach to disinformation. Report of the Independent High level Group on Fake News and Online Disinformation. Luxemburg: Publications Office of the European Union, 2018. Disponível em: http://bit.ly/3Ezyxi4. Acesso em: 18 jul. 2022.

EUROPEAN UNION. Digital Skills & Jobs Plataform. 2022. Disponível em: http://bit.ly/3OsXsbH. Acesso em: 22 out. 2022.

FALLIS, D. What is disinformation? Library Trends, v.63, n.3, 2015. Disponível em: http://bit.ly/3V3FZc3. Acesso em 13 abr. 2022.

GERONIMO, A. dos S.; CUEVAS CERVERÓ, A.; OLIVEIRA, H. P. C. de. Fake news no ambiente digital: um fenômeno mercadológico de narrativas populistas nas redes sociais. Revista Ibero-Americana de Ciência da Informação, Brasília, v. 15, n. 1, p. 295–313, 2022. Disponível em: http://bit.ly/3V06j6Y. Acesso em: 6 set. 2022.

GILSTER P. Digital literacy. New York: John Wiley, 1997.

GRIZZLE, A. et al. Media and Information Literate Citizens: Think Critically, Click Wisely!. Paris: UNESCO, 2021. 403 p. Disponível em: http://bit.ly/3GB2DV0. Acesso em 12 abr. 2022.

HELLER, B.; JACOBI, G.; BORGES, J. Por uma compreensão da desinformação sob a perspectiva da ciência da informação. Ciência da Informação, Brasília, v. 49, n. 2, 2020. Disponível em: http://bit.ly/3VgQyYY. Acesso em: 25 mar. 2022.

INTERNATIONAL FEDERATION OF LIBRARY ASSOCIATIONS AND INSTITUTIONS. IFLA Statement on digital literacy. 2017. Disponível em: http://bit.ly/3XF8xL1. Acesso em: 10 abr. 2022.

LAZER, D. et al. The science of fake news: addressing fake news requires a multidisciplinary effort. Science, [S.l], v. 359, n. 6380, p. 1094-1096, 09 mar. 2018. Disponível em: http://bit.ly/3gwGyfu. Acesso em: 07 jun. 2022.

MARANHÃO FILHO, E. M. de A.; COELHO, F. M. F.; DIAS, T. B. “Fake news acima de tudo, fake news acima de todos”: Bolsonaro e o “kit gay”, “ideologia de gênero” e fim da “família tradicional”. Correlatio, São Paulo, v. 17, n. 2, p. 65-90, 2018. Disponível em: http://bit.ly/3tVPVZo. Acesso em: 17 jun. 2022.

MARZAL, M. Á. A taxonomic proposal for multiliteracies and their competences. Profesional de la información, [S.l], v. 29, n. 4, p. 1-20, 2020. Disponível em: http://bit.ly/3i7e6Bv. Acesso em: 3 ago. 2021.

MOLINA, M. et al. “Fake news” is not simply false information: a concept explication and taxonomy of online content. American Behavioral Scientist, [S.l], v. 65, n. 2, p. 180–212. Disponível em: http://bit.ly/3GB3DIK. Acesso em: 18 jul. 2022.

MURAWSKI, M. et al. Social Media Information Literacy – What Does It Mean and How Can We Measure It?. In: PAPPAS, Ilias. et al. (ed.). Digital Transformation for a Sustainable Society in the 21st Century. Switzerland: Springer, Cham, 2019. 809 p.

NUNES JUNIOR, E. M. Mídia, fake news e racismo: o punitivismo dos boatos como legitimador da violência. Revista Brasileira De Segurança Pública, Belo Horizonte, v. 15, n. 1, p. 10–21, 2021. Disponível em: http://bit.ly/3XtVSdG. Acesso em: 17 jun. 2022.

OLIVEIRA, M. L. P. de; SOUZA, E. D. de. A competência crítica em informação no contexto das fake news: os desafios do sujeito informacional no ciberespaço. In: ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM CIÊNCIA DA INFORMAÇÃO, 19., 2018, Londrina. Anais eletrônicos [...]. Londrina: Enancib, 2018. p. 1-21. Disponível em: http://bit.ly/3AH9ZlU. Acesso em: 26 abr. 2021

PATRÍCIO, M. R.; OSÓRIO, A. Competência digital: conhecer para estimular o ensino e a aprendizagem. In: CONFERÊNCIA IBÉRICA EM INOVAÇÃO NA EDUCAÇÃO COM TIC, 4., 2016, Bragança. Anais do... Bragança: Instituto Politécnico de Bragança, 2016. p. 175-189. Disponível em: http://bit.ly/3EwDjwE. Acesso em: 30 maio 2022.

REDDY, P.; SHARMA, B. Digital Literacy: a review of Literature. International Journal of Technoethics, [S.l], v. 11, n. 2, p. 65-94, 2020. Disponível em: http://bit.ly/3XroKDi. Acesso em: 30 abr. 2022.

SANTOS-d’AMORIN, K.; MIRANDA, M. F. de O. Informação incorreta, desinformação e má informação: esclarecendo definições e exemplos em tempos de desinfodemia. Encontros Bibli: revista eletrônica de biblioteconomia e ciência da informação, Florianópolis, v. 26, p. 01-23, 2021. Disponível em: http://bit.ly/3EWknc0. Acesso em: 23 mar. 2022.

SHABANI, A.; KESHAVARZ, H. Media literacy and the credibility evaluation of social media information: students’ use of Instagram, WhatsApp and Telegram. Global Knowledge, Memory and Communication, [S.l], v. 71, n. 6, p. 413-431, 2021. Disponível em: http://bit.ly/3U08Igz. Acesso em: 13 ago. 2022.

SILVA, K. K. A. da; BEHAR, P. A. Competências digitais na educação: uma discussão acerca do conceito. Educação em Revista, Belo Horizonte, v. 35, n. 1, p. 1-32, 2019. Disponível em: http://bit.ly/3GEuO5m. Acesso em: 10 abr. 2022.

TANDOC JR., E.; LIM, Z. W.; LING, R. Defining “Fake News”. Digital Journalism, [S.l], v. 6, n. 2, p. 137-153, 2018. Disponível em: http://bit.ly/3GG7K67. Acesso em: 06 jun. 2022.

TOMAÉL, M. I.; ALCARÁ, A. R.; SILVA, T. E. da. Fontes de informação digital: critérios de qualidade. In: TOMAÉL, Maria Inês; ALCARÁ, Adriana Rosecler. (org.). Fontes de informação digital. Londrina: Eduel, 2021. 306 p.

VALVERDE-BERROCOSO, J.; GONZÁLEZ-FERNÁNDEZ, A.; ACEVEDO-BORREGA, J. Disinformation and multiliteracy: A systematic review of the literatura. Comunicar, Huelva, v. 70, n. 1, p. 97-110, 2022. Disponível em: http://bit.ly/3V3BXAq. Acesso em: 8 set. 2022.

VOSOUGHI, S.; ROY, D.; ARAL, S. The spread of true and false news online. Science, [S. l], v. 359, n. 6380, p. 1146-1151, 2018. Disponível em: http://bit.ly/3OypSkg. Acesso em: 18 jul. 2022.

VUORIKARI, R.; KLUZER, S.; PUNIE, Y. DigComp 2.2: the Digital Competence Framework for Citizens. Luxembourg: Publications Office of the European Union, 2022. 134 p. Disponível em: http://bit.ly/3gte7PE. Acesso em: 12 abr. 2022.

UNITED NATIONS. UNITED NATIONS EDUCATIONAL, SCIENTIFIC AND CULTURAL ORGANIZATION. Abuja declaration on global financing for media and information literacy: An imperative to fight against disinformation and build trust. Paris, 2022.

WARDLE, C.; DERAKHSHAN, H. Módulo 2: Reflexão sobre a “desordem de informação”: formatos da informação incorreta, desinformação e má-informação. In: IRETON, C.; POSETTI, J. (ed.). Jornalismo, fake news e desinformação. Paris: UNESCO, 2019. 129 p.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Copyright (c) 2023 Juliana Venancio Ançanello, Helen de Castro Silva Casarin

Downloads

Download data is not yet available.