Banner Portal
The development of reading skills in the school library
Ambiente de biblioteca com livros para leitura
PDF (Português (Brasil))
PDF
ÁUDIO (Português (Brasil))
VÍDEO (Português (Brasil))
PARECER A (Português (Brasil))
PARECER B (Português (Brasil))
Blog (Português (Brasil))

Keywords

School libraries
Information literacy
User studie
Information needs

How to Cite

RIBEIRO, Sara Dieny Chaves; GERLIN, Meri Nádia Marques; OLIVEIRA, Vânia Célia de. The development of reading skills in the school library: information recovery and promotion of critical reading in the digital age. RDBCI: Digital Journal of Library and Information Science, Campinas, SP, v. 22, n. 00, p. e024003, 2024. DOI: 10.20396/rdbci.v22i00.8673358. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rdbci/article/view/8673358. Acesso em: 21 may. 2024.

Abstract

Introduction: In addition to lending books, the school library provides services to support learning and is a very important space for the school community. Objective: to analyze aspects related to reading competence in the elementary school library and to reflect on the strengthening of processes of retrieval, selection and use of information through the critical reading of informative content available in the face-to-face space and in cyberspace. Methodology: For this, an exploratory and descriptive research was carried out and, regarding the procedures, it was characterized as bibliographic and a case study. In order to support an investigation with a qualitative approach, the collection of data and the analysis of information on the subject was carried out based on practices considered relevant by school librarians and other professionals who dialogue on the subject in the Network of Studies of Competencies of the Federal University of Espirito Santo. Results: Based on the investigation, we point out that reading competence is crossed by competence in information, being essential in the stage of basic education, especially in the final years, when the student needs to critically understand the information contained in the literary, recreational, technical and educational modalities. scientific data stored in multimodal formats. Conclusion: This competence is relevant for the student to be able to combat misinformation through the acquisition of knowledge, skills and attitudes required in the digital age since students are, for the most part, digital natives since school age, becoming a condition for obtaining the pleasure of reading.

https://doi.org/10.20396/rdbci.v22i00.8673358
PDF (Português (Brasil))
PDF
ÁUDIO (Português (Brasil))
VÍDEO (Português (Brasil))
PARECER A (Português (Brasil))
PARECER B (Português (Brasil))
Blog (Português (Brasil))

References

ARAÚJO, P. C. de.; SALES, F. de. O bibliotecário e a formação de leitores. Revista ACB: Biblioteconomia em Santa Catarina, Florianópolis, v. 16, n. 2, 2011. Disponível em: https://revista.acbsc.org.br/racb/article/view/780. Acesso em: 25 de jan. 2021.

BAPTISTA, C. Digitalização, desinformação e notícias falsas: uma perspectiva histórica. In: FIGUEIRA, João. (org.). As fake news e a nova ordem (des)informativa na era da pós-verdade. Coimbra: Imprensa da Universidade de Coimbra, 2019. p. 47-62.

BELLUZZO, R. C. B. A competência em informação no Brasil: cenários e espectros. São Paulo: ABECIN Editora, 2018. 217 p. Disponível em: https://portal.abecin.org.br/editora/issue/view/23. Acesso em: 13 de jan. 2021.

BELLUZZO, R. C. B. Construção de mapas: desenvolvendo competências em informação e comunicação. RCB Belluzzo. Cá entre nós, 2007.

BRISOLA, A. B.; BEZERRA, A. C. Desinformação e circulação de “fake news”: distinções, diagnóstico e reação. In: ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM CIÊNCIA DA INFORMAÇÃO, 19, 2018, Londrina, PR. Anais do [...]. Londrina: [s.n.],2018. (GT-5 – Política e Economia da Informação). p. 3316-3330. Disponível em: http://enancib.marilia.unesp.br/index.php/XIX_ENANCIB/. Acesso em: 25 de jan. 2021.

CAMPELLO, B. Letramento informacional: função educativa do bibliotecário na escola. Belo Horizonte: Autêntica, 2009. 80 p.

CARDOSO, J. dos S.; MUNIZ, M. de J. S. S.; VIEIRA, J. A. S. Bibliotecas escolares e os nativos digitais. Revista Bibliomar, São Luís, v. 14, n. 2, p. 9-22, 2015. Disponível em: http://hdl.handle.net/20.500.11959/brapci/126443. Acesso em: 25 de jan. 2021.

CASTRO FILHO, C. M.; SILVA, M. R. Breves reflexões sobre a leitura hipertextual no contexto das bibliotecas escolares. Ponto de Acesso, Salvador, v.10, n.1, p.2-13, abr. 2016. Disponível em: https://brapci.inf.br/index.php/res/download/98747. Acesso em: 20 de jan. 2021.

CUEVAS-CERVERÓ, A. Competencia lectora y alfabetización en información: un modelo para la biblioteca escolar en la sociedad del conocimiento. Revista Ibero-americana de Ciência da Informação, Brasília, v.1 n.1, p.3-20, jan./jun. 2008. Disponível em: https://brapci.inf.br/index.php/res/download/86830. Acesso em: 10 jan. 2021.

FEDERAÇÃO INTERNACIONAL DE ASSOCIAÇÕES E INSTITUIÇÕES BIBLIOTECÁRIAS. Manifesto IFLA/UNESCO para biblioteca escolar. Tradução de Neusa Dias de Macedo. São Paulo, 2000. Disponível em: https://l1nq.com/b5jIx. Acesso em: 19 de nov. 2021.

FREIRE, P. A importância do ato de ler: três artigos que se completam. 51 ed. São Paulo: Cortez, 2011.

FURTADO, C. C. Bibliotecas escolares e web 2.0: revisão da literatura sobre Brasil e Portugal. Em Questão, Porto Alegre, v. 15, n. 2, p. 135-150, jul./dez. 2009. Disponível em: https://brapci.inf.br/index.php/res/download/46633. Acesso em: 28 de jan. 2021.

FURTADO, C. C. Geração alpha e a leitura literária: os aplicativos de literatura – serviços incentivam a prática? Revista Brasileira de Biblioteconomia e Documentação, São Paulo, v. 15, n. esp., 2019. (Melhores trabalhos CBBD). Disponível em: https://rbbd.febab.org.br/rbbd/article/view/1342. Acesso em: 28 de jan. 2021.

GASQUE, K. C. G. D.; CASARIN, H. de C. S. Bibliotecas escolares: tendências globais. Em Questão, Porto Alegre, v. 22, n. 3, p. 36-55, 2016. Disponível em: https://brapci.inf.br/index.php/res/download/47059. Acesso em: 16 de jan. 2021.

GASQUE, K. C. G. D.; SILVESTRE, F. de M. Competência leitora nas bibliotecas escolares. Em Questão, Porto Alegre, v. 23, n. 3, set./dez. 2017. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/EmQuestao/article/view/68642/41367. Acesso em: 20 set. 2020.

GASQUE, K. C. G. D. Competência em informação: conceitos, características e desafios. AtoZ: Novas Práticas em Informação e Conhecimento, Curitiba, v. 2, n. 1, p. 5-9, ago. 2013. Disponível em: https://acesse.dev/DHVEs. Acesso em: 10 jan. 2021.

GERLIN, M. N. M. Competência leitora e competência em informação: saberes e fazeres necessários ao acesso da informação (hiper)textual no século XXI. Vitória : EDUFES; Rio de Janeiro: MC&G, 2020.

GERLIN, M. N. M.; MATA, M. L. da. Competência leitora e promoção da leitura na sociedade da informação. In: ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM CIÊNCIA DA INFORMAÇÃO, 20, 2019, Londrina, PR. Anais do [...]. Londrina, PR: [s.n.], 2019. (Gt 3 - Mediação, Circulação e Apropriação da Informação). Disponível em: http://hdl.handle.net/20.500.11959/brapci/123307. Acesso em: 10 de jan. 2020.

GERLIN, M. N. M.; MATA, M. L.; NUNES, D. B. Programa de formação em competência em informação: redes de cooperação entre os sujeitos que atuam em espaços de informação, educação e cultura. Revista Ibero-Americana de Ciência da Informação, Brasília, v. 12, n. 2, p. 493–514, 2019. Disponível em: https://doi.org/10.26512/rici.v12.n2.2019.22032 Acesso em: 10 de jan. 2020.

GERLIN, M. N. M. Produção da competência leitora em espaços tempos de informação, educação e cultura. In: SIMPÓSIO INTERNACIONAL DE EDUCAÇÃO E COMUNICAÇÃO, 8; SEMINARIO HISPANO BRASILEÑO, 6, 2017, Aracaju-Sergipe. Anais do […] Aracaju: [s.n.], 2017. Disponível em: https://eventos.set.edu.br/simeduc/article/view/8628/2891. Acesso em: 10 de jan. 2020.

GERLIN, M. N. M. ; RIBEIRO, S. D. C. A contribuição dos modelos de desenvolvimento das competências em leitura e informativas para a sociedade da informação e do conhecimento. Múltiplos Olhares em Ciência da Informação, Belo Horizonte, v. 10, 2020. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/moci/article/view/26125. Acesso em: 16 dez. 2020.

GIL, A. C. Métodos e técnicas de pesquisa. 6.ed. São Paulo: Editora Atlas, 2008.

LÉVY, P. Cibercultura. São Paulo: Editora 34, 2010.

LUCCA, D. M. de; CALDIN, C. F.; RIGHI, J. P. R. O desenvolvimento da competência informacional nas crianças a partir da literatura infantil. RDBCI: Revista Digital de Biblioteconomia e Ciência da Informação, Campinas, v. 13, n. 1, p. 192-206, 2015. DOI: https://doi.org/10.20396/rdbci.v13i1.1588.

MACEDO, N. D. Biblioteca escolar brasileira em debate: da memória profissional a um fórum virtual. São Paulo, SP: SENAC: CRB-8, 2005.

MARTINS, L. G. Bibliotecário como mediador de aprendizagem: uma proposta a partir do uso das tics. BIBLOS - Revista do Instituto de Ciências Humanas e da Informação, Rio Grande, RS, v. 31, n. 2, p. 74-98, 2017. Disponível em: https://brapci.inf.br/index.php/res/download/56807. Acesso em: 01 de fev. 2021.

MENDES, T. de S.; SOUSA, M. I. de A. A contribuição da biblioteca escolar para a formação do estudante e o desenvolvimento do hábito de leitura. Revista Bibliomar, São Luís, v. 15, n. 1/2, jan./dez. 2016. Disponível em: https://encr.pw/59xZe. Acesso em: 16 de fev. 2021.

NEVES, B. C.; SAMPAIO, D. B.; RODRIGUES, Q. Bibliotecas escolares e tecnologias digitais: uma análise bibliográfica. Revista P2P e INOVAÇÃO, [S.l], v. 7, p. 146-165, 2020. Disponível em: https://brapci.inf.br/index.php/res/download/148128. Acesso em: 01 fev.. 2021.

NUNES, M. S. C.; SANTOS, F. de O. Mediação da leitura na biblioteca escolar: práticas e fazeres na formação de leitores. Perspectivas em Ciência da Informação, Belo Horizonte, v. 25, número 2, p. 3-28, jun/2020. Disponível em: https://brapci.inf.br/index.php/res/download/142250. Acesso em: 16 de fev. 2021.

PAIVA, R. M.V.; DUARTE, A. B. S. O bibliotecário escolar diante dos nativos digitais. Revista Brasileira de Biblioteconomia e Documentação, São Paulo, v. 13, n. esp. CBBD 2017. Disponível em: https://brapci.inf.br/index.php/res/download/44220. Acesso em: 16 de fev. 2021.

PAJEÚ, H. M.; ALMEIDA, A. H. F. de. A mediação cultural na biblioteca escolar e o bibliotecário infoeducador. RDBCI: Revista Digital de Biblioteconomia e Ciência da Informação, Campinas, v. 18, n. 2020. DOI: 10.20396/rdbci.v18i0.8660541.

SANTANA, R. F. de; PAIVA, E. B. Práticas de leitura na biblioteca escolar: relato de pesquisa. Biblionline, João Pessoa, v. 13, n. especial, p. 10-16, 2017. Disponível em: https://brapci.inf.br/index.php/res/download/49525. Acesso em: 16 de fev. 2021.

SILVA, E. da. A contribuição da biblioteca escolar na formação de leitores enfocando o desenvolvimento individual e organizacional. Biblioteca Escolar em Revista, Ribeirão Preto, v. 3 n. 2, n. 2, p. 15-30, 2015. Disponível em: https://brapci.inf.br/index.php/res/v/16970. Acesso em: 16 de fev. 2021.

SILVA, J. D. O. da; CUNHA, J. de A. O papel educativo da biblioteca escolar no contexto do Plano Nacional de Educação. Encontros Bibli: Revista Eletrônica de Biblioteconomia e Ciência da Informação, Florianópolis, v. 21, n. 46, p.45-58, mai./ago., 2016. Disponível em: https://brapci.inf.br/index.php/res/download/50992. Acesso em: 16 de fev. 2021.

SOARES, M. Alfabetização e Letramento: caminhos e descaminhos. Revista Pátio, Sorocaba, p. 96-100, fev. 2004. Disponível em: https://acervodigital.unesp.br/bitstream/123456789/40142/1/01d16t07.pdf. Acesso em: 20 de fev. 2021.

SOUZA, M. T. de. Biblioteca escolar: usuário criativo é a realidade atual. CRB8 Digital, [S.l], v. 1, n. 3, 2008. Disponível em: http://hdl.handle.net/20.500.11959/brapci/9287. Acesso em: 20 de fev. 2021.

TAVARES, A. L. de L.; SILVA, T. J.; VALÉRIO, E. D. Biblioteca escolar: instrumento para a formação de leitores críticos. Revista ACB: Biblioteconomia em Santa Catarina, Florianópolis, v.18, n.1, p. 639-657, jan./jun., 2013. Disponível em: https://brapci.inf.br/index.php/res/download/87283. Acesso em: 16 de fev. 2021.

VIDOTTI, S. A. B. G.; LANZI, L. A. C.; FERNEDA, E. A mediação da informação aliada ao uso das tecnologias da informação e comunicação em uma biblioteca escolar. Inf. Inf., Londrina, v. 19, n. 2, p. 117 - 137, maio./ago. 2014. Disponível em: https://brapci.inf.br/index.php/res/download/45029. Acesso em: 16 de fev. 2021.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Copyright (c) 2024 Sara Dieny Chaves Ribeiro, Meri Nádia Marques Gerlin, Vânia Célia de Oliveira

Downloads

Download data is not yet available.