Three-dimensional physical models of sedimentary basins as a resource for teaching-learning of geology

Autores

  • Celso Dal Ré Carneiro Universidade Estadual de Campinas http://orcid.org/0000-0002-9072-6598
  • Kauan Martins dos Santos Universidade Estadual de Campinas
  • Thiago Rivaben Lopes Universidade Estadual de Campinas
  • Filipe Constantino dos Santos Universidade Estadual de Campinas
  • Jorge Vicente Lopes da Silva Centro de Tecnologia da Informação Renato Archer
  • Ana Lucia Nogueira de Camargo Harris Universidade Estadual de Campinas

DOI:

https://doi.org/10.20396/td.v14i4.8654098

Palavras-chave:

Teaching-learning. 3D models. Sedimentary basins. Geology. Geosciences. Science popularization.

Resumo

Three-dimensional modeling connects several fields of knowledge, both basic and applied. 3D models are relevant in educa-tional research because the manipulation of 3D objects favors students' acquisition of spatial vision, but in the Geosciences, there are few didactic publications in Portuguese on the subject. The authors develop an educational research project to produce three-dimensional models of didactic examples of sedimentary basins: the Paraná Basin (Silurian-Upper Cretaceous), the Tau-baté and the São Paulo basins (Neogene). 3D-compatible files will be produced to compose didactic and display material, from maps and geological-structural profiles of certain regional stratigraphic levels of each basin. The research challenges are: (a) to obtain an overview of the available resources for 3D modeling; (b) to evaluate their potential, characteristics, advantages and limitations for applications in Geology and Geosciences; (c) to create computational models of the basins; (d) to produce at least one physical model based on one of the computational models of each basin. The resources will subsidize training work-shops for in-service teachers, technical-scientific articles and Internet pages.

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Biografia do Autor

Celso Dal Ré Carneiro, Universidade Estadual de Campinas

Professor Colaborador aposentado junto ao Departamento de Geologia e Recursos Naturais, Instituto de Geociências da Universidade Estadual de Campinas, UNICAMP.

Kauan Martins dos Santos, Universidade Estadual de Campinas

Aluno do curso de graduação em Geologia no Instituto de Geociências da Universidade Estadual de Campinas, UNICAMP, Brasil.

Thiago Rivaben Lopes, Universidade Estadual de Campinas

Aluno do curso de graduação em Geologia no Instituto de Geociências da Universidade Estadual de Campinas, UNICAMP, Brasil.

Filipe Constantino dos Santos, Universidade Estadual de Campinas

Aluno do curso de graduação em Geologia no Instituto de Geociências da Universidade Estadual de Campinas, UNICAMP, Brasil.

Jorge Vicente Lopes da Silva, Centro de Tecnologia da Informação Renato Archer

É pesquisador do Centro de Tecnologia da Informação Renato Archer - CTI, desde 1988, onde desenvolveu trabalhos nas áreas de automação industrial e robótica com participação em projetos com empresas. Foi de curso de robótica e professor do laboratório de robótica da Escola Brasil-Argentina de Informática (EBAI).

Ana Lucia Nogueira de Camargo Harris, Universidade Estadual de Campinas

Professora Assistente do Departamento de Arquitetura e Construção da Faculdade de Engenharia Civil, Arquitetura e Urbanismo da UNICAMP. Doutora em Engenharia Civil pela Universidade de São Paulo; Mestre em Tecnologia do Ambiente Construído pela Escola de Engenharia de São Carlos e Graduada em Arquitetura e Urbanismo pela Pontifícia Universidade Católica de Campinas, PUCC.

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Publicado

2018-11-29

Como Citar

CARNEIRO, C. D. R.; SANTOS, K. M. dos; LOPES, T. R.; SANTOS, F. C. dos; SILVA, J. V. L. da; HARRIS, A. L. N. de C. Three-dimensional physical models of sedimentary basins as a resource for teaching-learning of geology. Terrae Didatica, Campinas, SP, v. 14, n. 4, p. 379–384, 2018. DOI: 10.20396/td.v14i4.8654098. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/td/article/view/8654098. Acesso em: 6 dez. 2021.

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