The use of geological handmade models in the teaching of Geosciences

Autores

  • Laura Frota Campos Horta Universidade Federal de Ouro Preto
  • Eduardo Silva Muniz Universidade Federal de Ouro Preto
  • Pedro Henrique da Silva Assunção Universidade Federal de Ouro Preto
  • João Paulo Lima Universidade Federal de Ouro Preto
  • Beatriz Saralha Friguetto Universidade Federal de Ouro Preto
  • Giovanna Custódio Moreira Universidade Federal de Ouro Preto
  • Paula Luiza Fraga Ferreira Universidade Federal de Ouro Preto

DOI:

https://doi.org/10.20396/td.v14i4.8654108

Palavras-chave:

Geosciences. 3D models. Teaching. Education. Serra de Ouro Preto. PET Engenharia geológica. UFOP.

Resumo

The Projeto de Educação Tutorial Engenharia Geológica (PET Engenharia Geológica) of UFOP (Federal University of Ouro Preto) is a student entity basically structured in the three pillars: extension activities, scientific research and education. Further, during extension/educational activities leaded by the group, it has always been a challenge to teach geological matters in a sim-ple way to student of secondary and high school levels. Therefore, the PET Engenharia Geológica decided to build a few mod-els to better illustrate some of the geological processes and explain what may not be so easily understood by the students. The first model made last year and consists of a geologic prototype of Serra de Ouro Preto, showing the topography and lithology aspects of its surface. Geologically, it is characterized by Archean and Paleoproterozoic rocks of Rio das Velhas Supergroup (Maquiné Group and Nova Lima Group), Minas Supergroup (Caraça, Itabira, Piracicaba and Sabará groups) and the lithologies of Itacolomi Group. It´s main structure signature is the occurrence of the Mariana´s Anticlinal and its topographic response. There were also completed a second prototype, a volcano model. The mentioned models was exposed it in two different educa-tion/academic events already in 2017 regarding very positive feedbacks as a result of the initiative. Now, the project aims to continue and follow the education track, aiming to help in the teaching of geosciences – in public high schools of Ouro Preto – with the handmade models.

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Biografia do Autor

Laura Frota Campos Horta, Universidade Federal de Ouro Preto

Graduanda do curso de Engenharia Geológica pela Universidade Federal de Ouro Preto. Bolsista do Programa de Educação Tutorial (PET Engenharia Geológica).

Eduardo Silva Muniz, Universidade Federal de Ouro Preto

Graduando do curso de Engenharia Geológica pela Universidade Federal de Ouro Preto.

Pedro Henrique da Silva Assunção, Universidade Federal de Ouro Preto

Graduando em Engenharia Geológica pela Universidade Federal de Ouro Preto. Técnico em Mineração pelo Instituto Federal Minas Gerais - Campus Ouro Preto. 

João Paulo Lima, Universidade Federal de Ouro Preto

Graduando em Engenharia Geológica pela Universidade Federal de Ouro Preto. Técnico em Administração pelo Colégio Coopped. 

Beatriz Saralha Friguetto, Universidade Federal de Ouro Preto

Engenharia Geológica na Universidade Federal de Ouro Preto. Membro do Programa de Educação Tutorial e da Sociedade de Geofísica Aplicada.

Giovanna Custódio Moreira, Universidade Federal de Ouro Preto

Técnico em Mineração pelo Instituto de Educação Ciência e Tecnologia de Minas Gerais, Campus Ouro Preto, MG. Graduanda em Engenharia Geológica pela Universidade Federal de Ouro Preto.

Paula Luiza Fraga Ferreira, Universidade Federal de Ouro Preto

Graduada em Engenharia Geológica pela Universidade Federal de Ouro Preto.

Referências

Alkmim F.F., Marshak S. 1998. Tranzamazonian orogeny in the southern São Francisco Craton Region, Minas Gerais, Brazil: evidence for paleoproterozoic collision and collapse in the Quadrilátero Ferrífero. Precambrian Research, 90:29-58.

Alkmim F.F., Noce C.M. 2006. Outline of the geology of Quadrilátero Ferrífero. In: Alkmim F.F., Noce C.M. eds. 2006. The Paleoproterozoic Record of São Francisco Craton. IGCP-509 Field Workshop, Bahia and Minas Gerais. Field Guide and Abstracts, pp. 37-73.

Chemale F., Rosiére C.A., Endo I. 1994. The tectonic evolution of the Quadrilátero Ferrífero, Minas Gerais, Brazil. Precambrian Research, 65:25-54.

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Publicado

2018-11-30

Como Citar

HORTA, L. F. C.; MUNIZ, E. S.; ASSUNÇÃO, P. H. da S.; LIMA, J. P.; FRIGUETTO, B. S.; MOREIRA, G. C.; FERREIRA, P. L. F. The use of geological handmade models in the teaching of Geosciences. Terrae Didatica, Campinas, SP, v. 14, n. 4, p. 385–388, 2018. DOI: 10.20396/td.v14i4.8654108. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/td/article/view/8654108. Acesso em: 9 fev. 2023.

Edição

Seção

Artigos