Banner Portal
The use of geological handmade models in the teaching of Geosciences
Meandros ativos e meandros abandonados em vista aérea de afluente do Rio Tocantins, região entre Estreito e Carolina, Maranhão.
PDF (English)

Palavras-chave

Geosciences. 3D models. Teaching. Education. Serra de Ouro Preto. PET Engenharia geológica. UFOP.

Como Citar

HORTA, Laura Frota Campos; MUNIZ, Eduardo Silva; ASSUNÇÃO, Pedro Henrique da Silva; LIMA, João Paulo; FRIGUETTO, Beatriz Saralha; MOREIRA, Giovanna Custódio; FERREIRA, Paula Luiza Fraga. The use of geological handmade models in the teaching of Geosciences. Terrae Didatica, Campinas, SP, v. 14, n. 4, p. 385–388, 2018. DOI: 10.20396/td.v14i4.8654108. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/td/article/view/8654108. Acesso em: 25 abr. 2024.

Resumo

The Projeto de Educação Tutorial Engenharia Geológica (PET Engenharia Geológica) of UFOP (Federal University of Ouro Preto) is a student entity basically structured in the three pillars: extension activities, scientific research and education. Further, during extension/educational activities leaded by the group, it has always been a challenge to teach geological matters in a sim-ple way to student of secondary and high school levels. Therefore, the PET Engenharia Geológica decided to build a few mod-els to better illustrate some of the geological processes and explain what may not be so easily understood by the students. The first model made last year and consists of a geologic prototype of Serra de Ouro Preto, showing the topography and lithology aspects of its surface. Geologically, it is characterized by Archean and Paleoproterozoic rocks of Rio das Velhas Supergroup (Maquiné Group and Nova Lima Group), Minas Supergroup (Caraça, Itabira, Piracicaba and Sabará groups) and the lithologies of Itacolomi Group. It´s main structure signature is the occurrence of the Mariana´s Anticlinal and its topographic response. There were also completed a second prototype, a volcano model. The mentioned models was exposed it in two different educa-tion/academic events already in 2017 regarding very positive feedbacks as a result of the initiative. Now, the project aims to continue and follow the education track, aiming to help in the teaching of geosciences – in public high schools of Ouro Preto – with the handmade models.
https://doi.org/10.20396/td.v14i4.8654108
PDF (English)

Referências

Alkmim F.F., Marshak S. 1998. Tranzamazonian orogeny in the southern São Francisco Craton Region, Minas Gerais, Brazil: evidence for paleoproterozoic collision and collapse in the Quadrilátero Ferrífero. Precambrian Research, 90:29-58.

Alkmim F.F., Noce C.M. 2006. Outline of the geology of Quadrilátero Ferrífero. In: Alkmim F.F., Noce C.M. eds. 2006. The Paleoproterozoic Record of São Francisco Craton. IGCP-509 Field Workshop, Bahia and Minas Gerais. Field Guide and Abstracts, pp. 37-73.

Chemale F., Rosiére C.A., Endo I. 1994. The tectonic evolution of the Quadrilátero Ferrífero, Minas Gerais, Brazil. Precambrian Research, 65:25-54.

Terrae Didatica utiliza a licença do Creative Commons (CC), preservando assim, a integridade dos artigos em ambiente de acesso aberto, em que:

  • A publicação se reserva o direito de efetuar, nos originais, alterações de ordem normativa, ortográfica e gramatical, com vistas a manter o padrão culto da língua, respeitando, porém, o estilo dos autores;
  • Os originais não serão devolvidos aos autores;
  • Os autores mantêm os direitos totais sobre seus trabalhos publicados na Terrae Didatica, ficando sua reimpressão total ou parcial, depósito ou republicação sujeita à indicação de primeira publicação na revista, por meio da licença CC-BY;
  • Deve ser consignada a fonte de publicação original;
  • As opiniões emitidas pelos autores dos artigos são de sua exclusiva responsabilidade.

Downloads

Não há dados estatísticos.