Banner Portal
The role of fieldwork in the consolidation of memory and learning
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Cognition
Perceptive-motors stages of learning
Memory processes
Remote teaching
In-person teaching

How to Cite

MIGUEL, Gisele Francelino; CARNEIRO, Celso Dal Ré. The role of fieldwork in the consolidation of memory and learning. Terræ Didatica, Campinas, SP, v. 20, n. 00, p. e024010, 2024. DOI: 10.20396/td.v20i00.8675198. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/td/article/view/8675198. Acesso em: 18 may. 2024.

Abstract

Introduction. There is a consensus among Geosciences Education researchers about the importance of fieldwork in the formation of geoscientists. Fieldwork is an essential part of the curriculum of Geology undergraduate courses. Objective. This article examines the role of fieldwork in fixing long-term memory and deepening student learning. Methodology. The authors investigated the didactic functions of fieldwork by simple observation in an Introductory Geology discipline, of the Geology and Geography undergraduate courses of the Geosciences Institute, State University of Campinas. The development of memory and geological thinking of students who took the subject in distance education (during the Covid-19 pandemic) was compared to students who received a face-to-face instruction. Results. The results showed impairment in the cognitive and psychomotor development of students who participated in field activities after the end of the discipline. Conclusion. Fieldwork devoted to stimulate the active behavior by the students, synchronized with theoretical and practical classes, strongly helps the development of geological thinking and the memory consolidation.

https://doi.org/10.20396/td.v20i00.8675198
PDF (Português (Brasil))

References

Andrade, W. S. (2019). Trabalhos de campo em geologia como recurso didático no curso técnico de mineração de Nova Venécia, Espírito Santo, Brasil. Campinas: Instituto de Geociências, Universidade Estadual de Campinas. (Tese Dout., Ensino e História de Ciências da Terra, inédita). doi: 10.47749/T/Unicamp.2019.1091263.

Bacha, M. L. (1997). A teoria da investigação de C. S. Peirce. Pontifícia Universidade Católica de São Paulo. Dissertação (Mestrado em Comunicação e Semiótica). URL: https://tede.pucsp.br/bitstream/handle/5279/1/MARIA%20DE%20LOURDES%20BACHA.pdf. Acesso 10.11.2024.

Brusi, D., Zamorano, M., Casellas, R. M., & Bach, J. (2011). Reflexiones sobre el diseño por competencias en el trabajo de campo en Geología. Enseñanza de las ciencias de la Tierra, 19(1), 4-14. URL: https://raco.cat/index.php/ECT/article/view/244374. Acesso 05.12.2023.

Carneiro, C. D. R. (2016). Glaciação antiga no Brasil: parques geológicos do Varvito e da Rocha Moutonnée nos municípios de Itu e Salto, SP. Terræ Didatica, 12(3), 209-219. doi: 10.20396/td.v12i3.8647898.

Carneiro, C. D. R., Barbosa, R., Gonçalves, P. W., Miguel, G. F., & Andrade, W. S. (2020). Trabalhos de Campo e Inovação Educacional em Geologia. In: Reis, F. A. G. V., Kuhn, C. E. S., Carneiro, C. D. R., Wunder, E., Boggiani, P. C., & Machado, F. B. (Orgs.). (2020). Ensino e Competências Profissionais na Geologia. Jaboticabal: Ed. Funep. p. 31-58. (Cap. 3). (ISBN 978-65-5671-020-4).

Carneiro, C. D. R., & Gonçalves. P.W. (2011). Actividades de campo en la asignatura Ciencia del Sistema Tierra: La Geología como estructura básica. Enseñanza de las ciencias de la Tierra, 19(1), 48-56. URL: https://raco.cat/index.php/ECT/article/view/244378. Acesso 05.12.2023.

Carneiro, C. D. R., Cunha, C. A. L. S., & Campanha, G. A. C. (1993). A teoria e a prática em geologia e o eterno retorno. Revista Brasileira de Geociências, 23(4), 339-346. doi: 10.25249/0375-7536.1993234339346.

Carneiro, C. D. R., Gonçalves, P. W., Cunha, C. A. L. S., & Negrão, O. B. M. (2008). Docência e trabalhos de campo nas disciplinas Ciência do Sistema Terra I e II da Unicamp. Revista Brasileira de Geociências, 38(1), 130-142. doi: 10.25249/0375-7536.2008381130142.

Compiani, M., & Carneiro, C. D. R. (1993). Os papéis didáticos das excursões geológicas. Enseñanza de las ciencias de la Tierra, 1(2), 90-98. URL: http://www.raco.cat/index.php/ECT/article/view/88098/140821. Acesso 18.08.2023.

Fitts, P. M. (1964). Perceptual motor skill learning. In: Melton, A. W. (Ed.). (1964). Categories of human learning. New York: Academic Press.

Fitts, P. M., & Posner, M. I. (1967). Human Performance: Basic Concepts in Psychology Series. Belmont, California: Brooks/Cole Publishing Co.

Guida, A., Gobet, F., Tardieu, H., & Nicolas, S. (2012). How chunks, long-term working memory and templates offer a cognitive explanation for neuroimaging data on expertise acquisition: A two-stage framework. Brain and Cognition, 79(3), 221-244. doi: 10.1016/j.bandc.2012.01.010.

Imbernon, R. A. L., Vasconcelos, C., Mansur, K., Gonçalves, P. W., & Carneiro, C. D. R. (2023). Alice no país das rochas e o que ela não encontrou ali: adaptação de título do trabalho de Conrado Paschoale, in memoriam. Terræ Didatica, 19(Publ. Contínua), 1-6, e023022. doi: 10.20396/td.v19i00.8673173.

Lent, R. (2010). Cem bilhões de neurônios? Conceitos fundamentais de Neurociência. 2 ed. São Paulo: Atheneu, 786p.

Maciel, I. B., Mello, C. L., Silva, A. T. Caracterização da deformação rúptil em afloramento da Formação Resende, Bacia de Volta Redonda, Estado do Rio de Janeiro. São Paulo: Instituto de Geociências USP, Geologia USP, Série Cient. 17(3), 1-12. doi: 10.11606/issn.2316-9095.v17-391.

Miguel, G. F. (2023). Educação por objetivos e Neurociências aplicados ao desenvolvimento do raciocínio geológico. Instituto de Geociências, Universidade Estadual de Campinas. (Tese Dout., Ensino e História de Ciências da Terra, inédita).

Orion, N. (1993) A Model for the Development and Implementation of Field Trips as an integral part of the Science Curriculum. School Science and Mathematics. 93(6), 325-331. doi: 10.1111/j.1949-8594.1993.tb12254.x

Paschoale, C. (1984). Alice no país da geologia e o que ela encontrou lá. In: Congresso Brasileiro de Geologia, 33, 1984, Rio de Janeiro. Anais [...] Rio de Janeiro, 1984, p.242-249.

Peirce, C. S. (1991) Peirce on signs: writings on semiotic. James Hoopes, The University of North Caroline, USA.

Scortegagna, A., & Negrão, O. B. M. (2005) Trabalhos de campo na disciplina de Geologia introdutória: a saída autônoma e seu papel didático. Terræ Didatica, 1(1), 36-43. URL: 10.20396/td.v1i1.8637443.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Copyright (c) 2024 Gisele Francelino Miguel, Celso Dal Ré Carneiro

Downloads

Download data is not yet available.