Banner Portal
The knowledge of Geology and Paleontology as a support for Geography learning in high school
Camadas rítmicas da Formação Irati, Permiano da Bacia do Paraná
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Ensino
Grupo de estudo
Paleontologia
Geologia.

How to Cite

PENHA, Felipe Antônio Souza; FRANÇA, Luciana Freitas de Oliveira; SOUSA, Márcia Evangelista; LIMA, Flaviana Jorge de. The knowledge of Geology and Paleontology as a support for Geography learning in high school. Terræ Didatica, Campinas, SP, v. 15, p. e019015, 2019. DOI: 10.20396/td.v15i0.8653660. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/td/article/view/8653660. Acesso em: 17 jul. 2024.

Abstract

This paper presents the experience of Geology and Paleontology study group (GEOMÉDIO) with twenty students from the first year of high school in the Reference School Dom Helder Câmara, municipality of Lagoa Grande, Pernambuco State. This group was created to minimize the distance of the contents related to Geology and Paleontology inserted in Geography, since in most cases these themes are not prioritized,
either because of reduced hours or the absence of these disciplines during the formation of the Geography teacher. The students had theoretical and practical classes, which included field activities, production of scientific abstracts on the topics covered and the experience in the group and elaboration of models and other didactic materials.
Thus, the experience of GEOMÉDIO proves the importance of teaching-learning activities
beyond the classroom, awakening in students a greater interest in Geosciences. This
action became necessary and multiplying as new classes will be inserted in GEOMÉDIO
group with the same objective.

https://doi.org/10.20396/td.v15i0.8653660
PDF (Português (Brasil))

References

Alencar E., & William R. (2011). A importância do ensino de Paleontologia e Evolução. Maiêutica, 1(1), 27-29.

Almeida C. N., Araújo C., & Mello E. F. (2015). Geologia nas Escolas de Ensino Básico: a experiência do Departamento de Geologia da Universidade Federal do Rio de Janeiro. Terræ Didatica, 11(3), 150-161. doi: http://dx.doi.org/10.20396/td.v11i3.8643643.

Alonço, M., & Boelter, R. A. (2016). Paleontologia nos livros didáticos de biologia do Ensino Médio. In: VI Enebio e VIII Erebio Regional 3. (pp. 7672-7682). Maringá, Brasil.

Boas, M. V., Brilha, J. B. R., Lima, F. F. (2013). Conservação do patrimônio paleontológico do Geopark Araripe (Brasil): enquadramento, estratégias e condicionantes. Boletim Paranaense de Geociências, 70(2013), 156-165. doi: http://dx.doi.org/10.5380/geo.v70i0.31418.

Brilha, J. B. R. (2005). Patrimônio Geológico e Geoconservação: a conservação da natureza na sua vertente geológica. Braga, Portugal: Palimage.

Guimarães, T. O. (2016). Patrimônio geológico e estratégias de geoconservação: popularização das Geociências e desenvolvimento territorial sustentável para o litoral sul de Pernambuco (Brasil). Universidade Federal de Pernambuco, Brasil. (Tese de doutorado). Retirado de: https://repositorio.ufpe.br/handle/123456789/21931

Heirich, C. M., Matsumura, W. M. K., Myszyski-Junior, L. J., Serdoko, D., & Bosseti, E. P. O. (2015). Aprendizado da Paleontologia no Ensino Básico da cidade de Tibagi, PR. Paleo PR/SC, Paraná, Brasil. Retirado de: http://www.fecilcam.br/paleoprsc/data/uploads/o-aprendizado-da-paleontologia-no-ensino-basico-da-cidade-de-tibagi-n-pr.pdf.

Izaguirry, B. B. D., Ziemann, D. R., Muller, R. T., Dockborn, J., Pivotto, O. L., Costa, F. M., Alves, B. S., Ilba, A. L. R., Stefenon, V. M., & Silva, S. D. (2013). A paleontologia na escola: uma proposta lúdica e pedagógica em escolas do município de São Gabriel, RS. São Carlos, Cadernos da Pedagogia. 7(13), 2-16.

Lima, M. M. M., Marques, P. C. F., Nunes, H. A. A, Cavalcanti, E. H. F., & Silva-Cavalcanti, J. S. (2014). Proposta inovadora na aprendizagem da teoria da Tectônica de Placas no Museu de Oceanografia de Serra Talhada, Pernambuco. Terræ Didatica 10(2), 140-150. doi: https://doi.org/10.20396/td.v10i2.863737.

Martello A. R., Novais T., Oleques L. C., Leal L. A., & Rosa, Á. A. S. da. (2015). Uma experiência de inserção da paleontologia no ensino fundamental em diferentes regiões do Brasil. Terræ Didatica, 11(1), 33-41. doi: https://doi.org/10.20396/td.v11i1.8637308.

Penha, F. A. S. (2017). Difusão do Ensino de Geologia a partir da Interpretação dos Conceitos Geológicos e do Patrimônio Paleontológico da Bacia Sedimentar do Araripe (Trabalho de Conclusão de curso). Universidade de Pernambuco Campus Petrolina, Brasil.

Penha, F. A. S., & França, L. F. O. (2018). Expedição ao Geopark do Araripe: discussão geocientífica feita pelos alunos do ensino médio sobre potencial pedagógico dos geossítios do Araripe. Petrolina, Brasil. III Encontro de Geografia do Vale do São Francisco (Sociedade/Natureza/Trabalho em tempos de crises). Retirado de: https://gpvasfupe.wixsite.com/gpvasf/anais-eletronicos.

Severino, A. J. (2011). Metodologia do Trabalho Científico (23a ed.). São Paulo: Cortez.

Sousa, M. E. (2017). Avaliação do potencial pedagógico das paisagens naturais de Petrolina, Pernambuco (Dissertação de Mestrado). Universidade de Pernambuco Campus Petrolina, Brasil.

UNESCO, The United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization, (2016). UNESCO Global Geoparks: celebrating earth heritage, sustaining local communities. Place de Fontenoy, France. Retirado de: http://unesdoc.unesco.org/images/0024/002436/243650e.pdf.

Vieira, A. C. M., Novaes, M. G. L., Matos, J. S., Faria, A. C. G., Machado, D. M. C., & Ponciano, L. C. M. O. (2007). A Contribuição dos Museus para a Institucionalização e Difusão da Paleontologia. Anuário do Instituto de Geociências UFRJ, 30, 158-167.

Terrae Didatica utiliza a licença do Creative Commons (CC), preservando assim, a integridade dos artigos em ambiente de acesso aberto.

Downloads

Download data is not yet available.