Banner Portal
The science behind steelmaking and iron mining
Camadas rítmicas da Formação Irati, Permiano da Bacia do Paraná
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Earth system science
Global environmental change
Curriculum integration
Teacher education
History of science
Mining of iron

How to Cite

GONÇALVES, Pedro Wagner; SICCA, Natalina Aparecida Laguna; ALVES, Maurílio Antonio Ribeiro; FERNANDES, Maria Cristina da Silveira Galan. The science behind steelmaking and iron mining. Terræ Didatica, Campinas, SP, v. 15, p. e019030, 2019. DOI: 10.20396/td.v15i0.8654167. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/td/article/view/8654167. Acesso em: 17 may. 2024.

Abstract

The lack of teaching of Earth Sciences in K12 level in Brazil is the reason to investigate how improve the curricular integration and the teacher education for Earth Sciences. We search for data sets can facilitate an science projects for teacher education and innovative curricula to promote the knowledge of the Earth and the environment. In this article, we present the case study about integrated course using the data from history of science and technology of iron and steel mining, manufacture and origin in the terrestrial crust. Teachers of chemistry have done this course and they have became able to teach their students from other point of view (they change their ideas about nature, geologic time and the environment). Teachers acknowledge the different scales of time and its implications to social and environmental processes that drive the changes affecting Earth’s resources (time scales and global climate changing). These courses has been positive, with participants indicating changes in their practical experience and view on natural resources. This encourages the teaching and learning perspective with curricular integration.

https://doi.org/10.20396/td.v15i0.8654167
PDF (Português (Brasil))

References

Carneiro, C. D. R., Toledo, M. C. M. de, & Almeida, F. F. M. de, (2004). Dez motivos para inclusão de temas de Geologia na educação básica. Revista Brasileira de Geociências, 34.4, 553-560. doi: 10.25249/0375-7536.2004344553560.

Cervato, C. & Frodeman, R. (2014). A importância do tempo geológico: desdobramentos culturais, edu-cacionais e econômicos. TerræDidatica, 10.1, 67-79. doi: 10.20396/td.v10i1.8637389.

Elliott, J. (2010). El ‘estudio de la enseñanza y del aprendizaje’: una forma globalizadora de investigación del profesorado, Revista Interuniversitaria de Formació de Profesorado, 24.2, 223-242.

Fantinel, L. M. (2005). O ensino de mapeamento geológico no Centro de Geologia Eschwege, Diamantina - MG: análise de três décadas de práticas de campo (1970-2000). Tese de Doutorado, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, Brasil.

Gimeno Sacristán, J. (2000). O currículo: uma reflexão sobre a prática. Porto Alegre: Artmed.

Gonçalves, P. W. (1997). A luz invisível: o conceito de analogia na doutrina natural e moral de James Hutton. Tese de doutorado, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, Brasil.

Gonçalves, P. W. (2001). Projeto de Pesquisa - Ensino de Ciência do Sistema Terra mediante formação de professores em efetivo exercício. Departamento de Geociências Aplicadas ao Ensino. Instituto de Geociências, Universidade Estadual de Campinas, Campinas.

Gonçalves, P. W. (2011). Memorial Pedro Wagner Gonçalves. Memorial destinado ao Concurso de Livre Docência da Área de Ciências da Terra (Disciplinas Ciência do Sistema Terra I e II, Elementos de Geologia). Universidade Estadual de Campinas, Instituto de Geociências, Campinas.

Gonçalves, P. W.; & Sicca, N. A. L. (2005a). O que os professores pensam sobre geociências e educação ambiental? (Levantamento Exploratório de Concepções de Professores de Ribeirão Preto, SP), Geologia USP, Publ. Espec., 3, 97-106.

Gonçalves, P. W.; & Sicca, N. A. L. (2005b). Didática de Ciências da Terra: cidade e ambiente como focos para o ensino médio. Anais da 28ª Reunião Anual da ANPED (Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Educação), Caxambú, MG, Brasil, 1-16.

Gonçalves, P. W.; & Sicca, N. A. L. (2008). Como a inovação curricular contribui para a autonomia do professor? Anais 31ª Reunião Anual da ANPED (Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Educação), Caxambú, MG, Brasil, 1-15.

Johnson, C. C., Kahle, J. B. & Fargo, J. D. (2009). Effective teaching results in increased science achievement for all students. Science Education, 91.3, 371-383.

Kastens, K. A., Agrawal, S. & Liben, L. S. (2009). How Students and Field Geologists Reason in Integrating spatial observations from outcrops to visualize a 3-D Geological Structure, International Journal of Science Education, 31.3, 365-393.

Lacreu, H. L. (2009). Recursos geoambientales y cidadania. Actas do IV Simpósio Nacional sobre Ensino de Geologia no Brasil (on Cd-Rom).

Mayer, V. J. (2002). Global science literacy: a theoretical and conceptual foundation for science curricula, In: Mayer, V. J. (ed.) Implementing Global Science Literacy (v. 2, chapter 1, p. 5-22). Columbus, Ohio: The Ohio State Univ.

Pedrinaci E., Alcalde S., Alfaro P., Almodóvar G.R., Barrera J. L., Belmonte Á, Brusi D., Calonge A., ... & Roquero E. 2013. Alfabetización en Ciencias de la Tierra. Rev. de la Enseñanza de las Ciencias de la Tierra, 21(2):117-129. URL: http://www.raco.cat/index.php/ECT/article/view/274145/362238. Acesso: 29.01.2019.

Rossi, P. (1984). The dark abyss of time: the history of the Earth and the history of nations from Hooke to Vico. Chicago: The University of Chicago Press.

Semken, S.; Ward, E. G.; Moosavi S.; & Chinn, P. W. U. (2017). Place-based education in geoscience: theory, research, practice, and assessment, journal of Geosciences Education, 65.4, 542-562. doi: ht-tps://doi.org/10.5408/17-276.1.

Shipley, T. F.; McConnell, D.; McNeal, K. S.; Petcovic, H. L. & St. John, K. E. (2017). Transdisciplinary science education research and practice: opportunities for GER in a developing STEM Discipline-Based Education Research Alliance (DBER-A). Journal of Geosciences Education, 65.4, 354-362. doi: 10.5408/1089-9995-65.4.354.

Sicca, N. A. L.; Gonçalves, P. W.; Fernandes, M. C. S. G.; Alves, M. A. R.; Canesin, M. B. S.; Santos, M. J. dos; La Corte, M. M. A. de; & Figueiredo, R. L. (2014). Interfaces currículo do ensino médio e geociências: 10 anos de reflexões de grupo de pesquisa colaborativa, Terræ Didatica, 10.3, 357-367. URL: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/td/article/view/8637353/5060.

Terrae Didatica utiliza a licença do Creative Commons (CC), preservando assim, a integridade dos artigos em ambiente de acesso aberto.

Downloads

Download data is not yet available.