Banner Portal
Approach of paleontology and geology in the teaching of sciences and biology in Brazil
Camadas rítmicas da Formação Irati, Permiano da Bacia do Paraná
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Base Nacional Comum Curricular
Ensino de geociências
Livros didáticos

How to Cite

CRUZ, Luana de Castro Oliveira; MORAES, Simone Souza de; CHAVES, Rafaela Santos. Approach of paleontology and geology in the teaching of sciences and biology in Brazil: what changed?. Terræ Didatica, Campinas, SP, v. 15, p. e019055, 2019. DOI: 10.20396/td.v15i0.8654886. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/td/article/view/8654886. Acesso em: 17 jul. 2024.

Abstract

To detect changes in the importance given to the subjects of Paleontology
and Geology in teaching Science and Biology in Brazil in the last twelve years, previous
and new Brazilian curricular parameters were analyzed and evaluated quantitatively
and qualitatively in Science and Biology textbooks used in schools of Salvador, Bahia
in 2006 and 2017/2018. Currently, Paleontology subjects have more occurrences in
textbooks than twelve years ago, however, contradicting old (OCEM) and new (BNCC)
Brazilian High School curricular guidelines, they are mostly restricted to the second
year of Elementary School II (ESII). Despite this, there was a considerable increase
in the inclusion of these subjects in High School didactic books, although there may
be a reversal of this trend with the adoption of the new curricular recommendations.
Despite being adequately presented, geological content is found almost exclusively in
books of the first year of ESII. The reduction of Geology subjects in the new common
national curricular basis (BNCC) is very troubling, especially with regard to implications
for HS teaching.

https://doi.org/10.20396/td.v15i0.8654886
PDF (Português (Brasil))

References

Almeida C.N., Araújo C., Mello E.F. 2015. Geologia nas Escolas de Ensino Básico: a experiência do Departamento de Geologia da Universidade Federal do Rio de Janeiro. Terra Didatica, 11(3): 150-161. URL: https://www.ige.unicamp.br/terraedidatica/v11_3/PDF11-3/Td-113-91-3F.pdf. Acesso 15.05.2018.

Brasil. Secretaria de Educação Fundamental. 1997. Parâmetros Curriculares Nacionais: introdução aos parâmetros curriculares nacionais. Brasília, MEC/SEF. URL: http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/livro01.pdf. Acesso 15.05.2018.

Brasil. Secretaria de Educação Fundamental. 1998. Parâmetros Curriculares Nacionais: terceiro e quarto ciclos Fundamental - Ciências Naturais. Brasília, MEC/SEF. URL: http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/ciencias.pdf. Acesso 15.05.2018do Ensino.

Brasil. Ministério da Educação e Cultura. 2000a. Parâmetros Curriculares Nacionais (Ensino Médio): Bases Legais. Brasília, MEC/SEB. URL: http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/blegais.pdf. Acesso 15.05.2018.

Brasil. Ministério da Educação e Cultura. 2000b. Parâmetros Curriculares Nacionais (Ensino Médio): Ciências da natureza, matemática e suas tecnologias. Brasília: MEC/SEB. URL: http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/CienciasNatureza.pdf. Acesso 15.05.2018.

Brasil. Secretaria de Educação Básica. 2006. Ciências da natureza, matemática e suas tecnologias. Brasília, MEC/SEB. (Orientações curriculares para o ensino médio; volume 2). URL: http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/book_volume_01_internet.pdf. Acesso 15.05.2018.

Brasil. Ministério da Educação. 2018. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC/SE/SEB/CNE. URL: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/wp-content/uploads/2018/12/BNCC_19dez2018_site.pdf. Acesso 15.05.2018.

Carneiro C. D. R., Toledo M. C. M., Almeida F. F. M. 2004. Dez motivos para a inclusão de temas de geologia na educação básica. Revista Brasileira Geoiências, 34(4): 553-560. URL: http://www.ppegeo.igc.usp.br/index.php/rbg/article/view/9787. Acesso 15.05.2018.

Cassab R.C.T. 2010. Objetivos e princípios. In: Carvalho I. S. ed. Paleontologia. Rio de Janeiro: Interciência. p. 3-11.

Carvalho, I.S. 2010. (ed.). Paleontologia: conceitos e métodos. Rio de Janeiro: Interciência. 756p.

Dodick J. 2007. Understanding evolutionary change within the framework of geological time. Mcgill Journal of Education, 42 (2): 245-264. URL: http://mje.mcgill.ca/article/view/2222/1692. Acesso 15.05.2018.

Grotzinger J., Jordan T. 2013. Para Entender a Terra. Porto Alegre: Bookman. p. 1-7.

Henriques M.H.P. 2010. Paleontologia e educação para a sustentabilidade. In: Carvalho I.S. ed. Paleontologia. Rio de Janeiro: Interciência. p. 689-700.

Moraes S.S., Santos J.F.S., Brito M.M.M. (2007). Importância dada à Paleontologia na educação brasileira: uma análise dos PCN e dos livros didáticos utilizados nos colégios públicos de Salvador, Bahia. In: Carvalho I.S. ed. Paleontologia: cenários da vida. Rio de Janeiro: Interciência. p. 71-75.

MOURA J.C.S, SILVA-SANTANA C.C. 2012. A evolução humana sob a ótica do professor do ensino médio. Revista Metáfora Educacional (13): 93-108. URL: http://www.valdeci.bio.br/pdf/n13_2012/moura_silva-santana_a_evolucao_n13_dez12.pdf. Acesso 05.03.2019.

Neves J.P., Campos L.M.L., Simões M.G. 2015. Atividades lúdicas (jogos) como ferramentas no ensino de Paleontologia. In: Soares M.B. org. A paleontologia na sala de aula. Ribeirão Preto: Sociedade Brasileira de Paleontologia. p. 455-459. URL: https://www.paleontologianasaladeaula.com/. Acesso 15.05.2018.

Scherer C.S., Moraes S.S., Oliveira T. 2016. Projeto FIOL: Salvamento Paleontológico: Uma ponte entre a universidade e a sociedade. 151p. Salvador: UFBA. URL: https://repositorio.ufba.br/ri/handle/ri/23419. Acesso 15.05.2018.

Schwanke C., Silva M.A.J. 2010. Educação e Paleontologia. In: Carvalho I.S. ed. Paleontologia. Rio de Janeiro: Interciência. p. 681-688.

Vasconcelos S.D., Souto E. 2003. O livro didático de ciências no ensino fundamental – proposta de critérios para análise do conteúdo zoológico. Ciência & Educação, 9(1): 93-104. URL: http://www.scielo.br/pdf/ciedu/v9n1/08.pdf. Acesso 15.05.2018.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Copyright (c) 2019 Terrae Didatica

Downloads

Download data is not yet available.