Banner Portal
The open web Geo-School platform
Camadas rítmicas da Formação Irati, Permiano da Bacia do Paraná
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Geology
Relief
Rocks
Natural processes
Basic school
Teaching-learning
Scientific divulgation

How to Cite

CARNEIRO, Celso Dal Ré; BARBOSA, Isabella Nogueira Bittar de Castilho; AMENDOLA, Danilo; MIGUEL, Gisele Francelino; MALAQUIAS JÚNIOR, José Roberto. The open web Geo-School platform: criteria for inclusion of new teaching materials. Terræ Didatica, Campinas, SP, v. 15, p. e019040, 2019. DOI: 10.20396/td.v15i0.8657521. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/td/article/view/8657521. Acesso em: 17 jul. 2024.

Abstract

Results of the Geo-School Project indicate that in the Brazilian context a didactic transposition of geological reasoning into basic education is highly beneficial. The website http://www.geo-escola.pro.br/ furnishes some results. Despite the fascination aroused in children and young people by volcanoes, earthquakes, dinosaurs, floods and natural disasters, poor dissemination of basic notions about natural processes and Geological Time is a clear obstacle for diffusion of geological knowledge. Considering regional and local Geology concepts, knowledge is thus a key to protection. However, rarely do basic school teachers have specific data on the relief, rocks and natural resources of the regions where their students live. The Geo-School website is planned as an open platform for researchers from different parts of the country to disseminate their production. This paper describes some rules and criteria for filtering and validating knowledge, as well as the main guidelines in structuring the platform as an open teaching-learning tool.

https://doi.org/10.20396/td.v15i0.8657521
PDF (Português (Brasil))

References

Bacci, D. C., & Boggiani, P. C. (2015). O currículo do curso de Licenciatura em Geociências e Educação Ambiental – LiGEA-USP: formação de professores com visão sistêmica do Planeta Terra. In: Bacci, D. C. (Org.). (2015). Geociências e Educação Ambiental. Curitiba: Ponto Vital. ISBN: 978-85-67996-53-0.

Barbosa, R. (2003). Projeto Geo-Escola: recursos computacionais de apoio ao ensino de geociências nos níveis fundamental e médio. Campinas: Instituto de Geociências, Universidade Estadual de Campinas. 105p. (Mestrado, dissertação em Geociências, CD-ROM incluso). URL: http://repositorio.unicamp.br/handle/REPOSIP/287234.

Barbosa, R. (2013). Projeto Geo-Escola: Geociências para uma escola inovadora. Campinas: Instituto de Geociências, Universidade Estadual de Campinas. 105p. (Doutorado). URL: http://repositorio.unicamp.br/handle/REPOSIP/287192.

Barbosa, R.; Carneiro, C. D. R.; & Signoretti, V.V. (2007). Oficina: Website Projeto Geo-Escola. In: Simpósio de Pesquisa em Ensino e História de Ciências da Terra, 1, e Simpósio Nacional sobre Ensino de Geologia no Brasil, 3, Campinas, 4-8.09.2007. Oficinas... Campinas, DGAE/IG/Unicamp. p. 23-24. (CD-ROM, 058.pdf).

Carneiro, C. D. R. & Barbosa, R. (2003). A simple didactic tool for stimulating the use of computers in Geology Education. In: International Conference on Geoscience Education, 4, Calgary, Alberta, Canada, 2003. Conf. Proc... Calgary: GeoSciEd IV Org. Committee/IGEO. p. 25-26.

Carneiro, C. D. R. & Barbosa, R. (2005). Geo-Escola: disseminação de conteúdos de Geociências por meio do computador para docentes de Ciências e Geografia no Nível Fundamental em Jundiaí-Atibaia, SP. Geologia USP - Série Didática, Publ. Espec., 3, 71-82.

Carneiro, C. D. R.; & Trombini, A. (2011). Projeto Geo-Escola em Cajamar, SP: o conhecimento sócio-ambiental local como estratégia de valorização do lugar. In: Simpósio Nacional de Ensino e História de Ciências da Terra, 5, Simpósio de Geologia do Sudeste, 12, Nova Friburgo, 8-12.11.2011. Anais... Nova Friburgo, SBGeo. p. 99-103. (CD-ROM).

Carneiro, C. D. R.; Barbosa, R.; Malaquias Jr.; J. R., & Lima, A. T. F. (2014). Projeto Geo-Escola em Cajamar e Monte Mor (SP): ambientes para ensino-aprendizagem e revalorização do lugar. In: Congresso Brasileiro de Geologia, 47, Salvador, 2014. Anais... Salvador, SBGeo. CD-ROM 47CBG, PAP015320. (Sessão Técnica STC01 “Ensino e Educação em Geociências”).

Carneiro, C. D. R.; Barbosa, R.; & Piranha, J. M. (2005). Professores, computadores e ensino de Geociências: o Projeto Geo-Escola. In: Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências, 5, Bauru, 2005. Caderno Resumos..., Bauru, ENPEC. p. 239.

Carneiro, C. D. R.; Barbosa, R.; & Piranha, J. M. (2007a). Bases teóricas do Projeto Geo-Escola: uso de computador para ensino de geociências. Rev. Bras. Geoc., 37(1), 90-100. doi: 2010.25249/0375-7536.200737190100.

Carneiro, C. D. R.; Barbosa, R.; Piranha, J. M.; & Malaquias Jr., J. R. (2016). The Geo-School Project: local knowledge on Geosciences for Brazilian Teachers of Basic Education. Athens: ATINER'S Conference Paper Series, No: EDU2016-2055. UTL: http://www.atiner.gr/papers/EDU2016-2055.pdf. Acesso 22.11.2016.

Carneiro, C. D. R.; Barbosa, R.; Piranha, J. M.; & Signoretti, V. V. (2007b). Portal web Geo-Escola: uma ponte entre conceitos de Geociências e os professores de ensino fundamental e médio. In: Simpósio de Pesquisa em Ensino e História de Ciências da Terra, 1, e Simpósio Nacional sobre Ensino de Geologia no Brasil, 3, Campinas, 4-8.09.2007. Anais... Campinas, DGAE/IG/Unicamp. p. 146-151. (CD-ROM, 015.pdf).

Carneiro, C. D. R.; Lima, A. T. F.; & Barbosa, R. (2018). Projeto Geo-Escola em Cajamar (SP): geoconhecimento e educação com foco no lugar. In: Carneiro, C. D. R.; Gonçalves, P. W.; Imbernon, R. A. L.; Machado, F. B.; Cerri, C. A. D. eds. (2018). Ensino e História de Ciências da Terra. Campinas: Soc. Bras. Geol. p. 473-480. URL: http://www.ige.unicamp.br/geoscied2018/pt/trabalhos/. (Anais VIII Simp. Nac. Ens. Hist. Ciências da Terra / EnsinoGEO-2018 – Geociências para todos. Campinas, SBGeo, 2018). (ISBN 978-85-99198-21-6).

Carneiro, C. D. R.; Malaquias Jr., J. R.; & Barbosa, R. (2011). Glaciações e climas do passado da terra em sala de aula: o Módulo Monte Mor do Projeto Geo-Escola. In: Simpósio Nacional de Ensino e História de Ciências da Terra, 5, Simpósio de Geologia do Sudeste, 12, Nova Friburgo, 8-12.11.2011. Anais... Nova Friburgo, SBGeo. p. 45-54. (CD-ROM).

Carneiro, C. D. R.; Toledo, M. C. M.; & Almeida, F. F. M. de. (2004). Dez motivos para a inclusão de temas de Geologia na educação básica. Rev. Bras. Geoc., 34(4), 553-560. doi: 10.25249/0375-7536.2004344553560.

Fracalanza, H.; Amaral, I. A. do; & Gouveia, M. S. F. (1986). O ensino de Ciências no primeiro grau. São Paulo: Atual.

Lima, A. T. F. (2013). O conhecimento socioambiental local como estratégia de valorização do lugar: Projeto Geo-Escola em Cajamar, SP. Campinas: Instituto de Geociências, Universidade Estadual de Campinas. 105p. (Mestrado, dissertação em Ensino e História de Ciências da Terra). URL: http://repositorio.unicamp.br/handle/REPOSIP/287184.

Malaquias Jr., J. R. (2013). O ensino de Geociências como ponte entre o local e o global: Projeto Geo-Escola em Monte Mor, SP. Campinas: Instituto de Geociências, Universidade Estadual de Campinas. 105p. (Mestrado, dissertação em Ensino e História de Ciências da Terra). URL: http://repositorio.unicamp.br/handle/REPOSIP/287206.

Malaquias Jr., J. R.; Barbosa, R.; Carneiro, C. D. R. (2012). Projeto Geo-Escola, Módulo Monte Mor. URL: http://www.ige.unicamp.br/lrdg/geo-escola/. (página WEB).

Malaquias Jr., J. R.; Carneiro, C. D. R.; & Barbosa, R. (2012). Herança geológica, mapas e ambiente natural em sala-de-aula: o módulo Monte Mor do Projeto Geo-Escola, SP. In: Congresso Brasileiro de Geologia, 46, Santos, 2012. Resumos... Santos, SBGeo. CD-ROM 46CBG, PAP010611. (Simpósio Temático “Ensino e educação em Geociências”).

Morin, E. (2003). A cabeça bem feita: repensar a reforma, reformar o pensamento. Trad. Eloá Jacobina. 8 ed. Rio de Janeiro, Ed. Bertrand Brasil.

Piranha, J. M.; Pacheco, A.; Carneiro, C. D. R.; Rebouças, A. C.; & Antonello, S. L. (2004). Recursos hídricos e desenvolvimento. Diagnóstico básico preliminar do município de São José do Rio Preto. São José do Rio Preto: UNESP, USP e Unicamp. (1 CD-ROM: Windows XP).

Piranha, J. M.; & Pacheco, A. (2004). Recursos hídricos e desenvolvimento. Diagnóstico básico preliminar do município de São José do Rio Preto. In: Congresso Brasileiro de Águas Subterrâneas, 13, 2004, Cuiabá. Anais..., Cuiabá: Associação Brasileira de Águas Subterrâneas, (CD-ROM).

Piranha, J. M. (2006). O ensino de geologia como instrumento formador de uma cultura de sustentabilidade: o Projeto Geo-Escola em São José do Rio Preto, SP. Campinas: Inst. Geoc. Unicamp. 105p. (Tese Dout. Geoc.). URL: http://repositorio.unicamp.br/handle/REPOSIP/287233.

Piranha, J. M.; & Carneiro, C. D. R. (2006). Contributos da educação em Geociências para o exercício da interdisciplinaridade. In: Simpósio Ibérico de Ensino da Geologia, 1, Aveiro, 2006, e Simposio sobre Enseñanza de la Geología, 14, Aveiro, 2006. Livro de Actas..., Aveiro, AEPECT. p. 389-393.

Piranha, J. M.; & Carneiro, C. D. R. (2009). O módulo São José do Rio Preto do Projeto Geo-Escola, uma experiência educacional diferenciada. Rev. Bras. Geoc., 39(3):533-543. doi: 10.25249/0375-7536.2009391129137.

Potapova, M. S. (1968). Geology as an historical science of nature. In: Interaction of sciences in the study of the Earth. Progress, Moscow. p. 117-126.

Potapova, M. S. (2008). [Trad.] Geologia como uma ciência histórica da Natureza. Trad. Conrado Paschoale. Terræ Didatica, 3(1), 86-90. URL: http://www.ige.unicamp.br/terraedidatica/v3/v3_a7.html.

Siqueira, L. M. P. (2018). Geologia humana. Recife, PE: Ed. Coqueiro. 77p.

Toledo, M. C. M. (2005). Geociências no Ensino Médio Brasileiro. Análise dos Parâmetros Curriculares Nacionais Geologia USP- Publ. Espec., 3, 31-44. doi: 10.11606/issn.2316-9087.v3i0p31-44.

Terrae Didatica utiliza a licença do Creative Commons (CC), preservando assim, a integridade dos artigos em ambiente de acesso aberto.

Downloads

Download data is not yet available.