Banner Portal
Earth Sciences teaching from the city
Camadas rítmicas da Formação Irati, Permiano da Bacia do Paraná
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Geoscience teaching
History of science teaching
Science didactics

How to Cite

GONÇALVES, Pedro Wagner; SICCA, Natalina Aparecida Laguna; ALVES, Maurílio Antonio Ribeiro; CARNEIRO, Celso Dal Ré; CUNHA, Carlos Alberto Lobão da Silveira; NEGRÃO, Oscar Braz Mendonza. Earth Sciences teaching from the city. Terræ Didatica, Campinas, SP, v. 15, p. e019049, 2019. DOI: 10.20396/td.v15i0.8657609. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/td/article/view/8657609. Acesso em: 18 may. 2024.

Abstract

Former studies on the renew curricula and programs on Earth Sciences those which were elaborated in the 1960’s and 70’s examined different problems and questions, such as political motivations, cultural dependency from main capitalistic countries, excessive theoretical point of view etc. This study examines an important idea: the relationship between process and product to teach geological concepts and explanations. The construction of educational objectives using a set of verbs, as follows: to observe, to infer, to describe, to define, to apply, to classify, to predict, to interpret (such as to distinguish from evidence and proof) is inextricably linked to the valuation of the process. The advancement of learning and of other fields of knowledge brings out the idea of elaborating a subject matter for teaching from the city and town questions. These elements help to promote a context for learning as well as they facilitate field trips.

https://doi.org/10.20396/td.v15i0.8657609
PDF (Português (Brasil))

References

Andrade, W. S.; Graminha, C. A.; Aquino, T. D. V. S.; Cerri, C. A. D.; & Carneiro, C. D. R. (2016). Avaliação quantitativa de um trabalho de campo na disciplina Ciência do Sistema Terra I. In: Congresso Brasileiro de Geologia, 48, 2016, Porto Alegre, RS. Anais...São Paulo, SP: Soc. Bras. Geol. p. 1924. (ST24 “Educação e Ensino de Geociências”). URL: http://cbg2017anais.siteoficial.ws/. Acesso 07.03.2018.

Carneiro, C. D. R., Cunha, C. A. L. S.; & Campanha, G. A. C. (1993). A teoria e a prática em geologia e o eterno retorno. Rev. Bras. Geoc., 23(4), 339-346. URL: http://www.ppegeo.igc.usp.br/index.php/rbg/article/view/11661/11122. Acesso 13.08.2019.

Carneiro, C. D. R. (2015). Cursos de graduação em Geologia sem aulas de campo são inviáveis. In: Simpósio Nacional de Ensino e História de Ciências da Terra, 6, Simpósio de Geologia do Sudeste, 14, Campos do Jordão, 26-29.10.2015. Anais... Campos do Jordão, SBGeo. p.654-658. URL: www.sp.sbgeo.org.br/SBG-SP/Eventos_files/ANAIS-GEOSUDESTE-2015-completo.pdf. Acesso 08.08.2017.

Carneiro, C. D. R.; Gonçalves, P. W.; Cunha, C. A. L. S.; & Negrão, O. B. M. (2008). Docência e trabalhos de campo nas disciplinas Ciência do Sistema Terra I e II da Unicamp. Rev. Bras. Geoc., 38(1), 130-142. doi: 10.25249/0375-7536.2008381130142. Acesso 14.11.2018.

Compiani, M. & Carneiro, C. D. R. (1993). Os papéis didáticos das excursões geológicas. Rev. de la Enseñanza de las Ciencias de la Tierra, 1(2), 90-98. URL: http://www.raco.cat/index.php/ECT/article/view/88098/140821. Acesso 13.08.2019.

Compiani, M. & Carneiro, C. D. R. (1996). The didactic roles played by geologic excursions. In: Stow, D.A.V.; McCall, G.J.H. eds. (1996). Geoscience education and training. In schools and universities, for industry and public awareness. Rotterdam: Balkema. p. 232-240. (Joint Special publ. COGEOED and AGID, AGID Special Publ. Series, n. 19).

Fantinel, L. M. (2000). Práticas de campo em Geologia Introdutória: papel das atividades de campo no ensino de fundamentos de Geologia do curso de Geografia, UFMG. Dissertação de Mestrado, Campinas, IG-Unicamp. (Área de Educação Aplicada às Geociências). Acesso à dissertação: http://repositorio.unicamp.br/jspui/bitstream/REPOSIP/287216/1/Fantinel_LuciaMaria_M.pdf.

Fantinel, L. M. (2005). O ensino de mapeamento geológico no Centro de Geologia Eschwege, Diamantina, MG: Análise de três décadas de práticas de campo (1970-2000). Tese de Doutorado, Campinas, IG-Unicamp. Acesso à tese: http://repositorio.unicamp.br/handle/REPOSIP/287213.

Fernandes, A. J.; Carneiro, C. D. R.; Riccomini, C.; & Campanha, G. A. C. 1981. A Introdução do aluno nas Atividades de Campo. In: Simp. Nac. sobre Ensino Geol. no Brasil, Belo Horizonte, 1981. Teses... Belo Horizonte: SBG. v. 2, p. 215-228

Justen, R. (2010). Trabalhos de Campo na disciplina de Geografia: um olhar sobre a educação básica em Ponta Grossa/PR. Dissertação de Mestrado, Campinas, IG-Unicamp. Acesso à dissertação: http://repositorio.unicamp.br/handle/REPOSIP/287232.

Munhoz, E. (2013). As práticas de campo como metodologia de ensino em Geociências e Educação Ambiental e a mediação docente no município de Pinhalzinho/SP. Dissertação de Mestrado, Campinas, IG-Unicamp. Acesso à dissertação: http://repositorio.unicamp.br/jspui/handle/REPOSIP/287695.

Scortegagna, A.; & Negrão, O. B. M. (2005). Trabalhos de campo na disciplina de Geologia Introdutória: a saída de campo autônoma e seu papel didático. Terrae Didatica, 1(1), 36-43. Disponível em: http://ocs.ige.unicamp.br/ojs/terraedidatica/article/download/995/418. Acesso 09/10/2019.

Sheppard, P. R.; Donaldson, B. A. & Huckleberry, G. (2010). Quantitative assessment of a fieldbased course on integrative geology, ecology and cultural history. International Research in Geographical and Environmental Education Publication. Disponível em: http://www.tandfonline.com/loi/rgee20. Acesso 10/07/2016.

Terrae Didatica utiliza a licença do Creative Commons (CC), preservando assim, a integridade dos artigos em ambiente de acesso aberto.

Downloads

Download data is not yet available.