Banner Portal
Teaching experience in the area of environmental geochemistry in a graduate program in geosciences
Entrada monumental da Gruta do Lago Azul, ricamente ornamentada por estalactites e estalagmites, situada no município de Bonito, a E da Serra da Bodoquena e a sudoeste do município de Miranda. A região serrana foi edificada em unidades carbonáticas dos grupos Cuiabá e Corumbá, de idade Neoproterozoica. Fotografia: Adriano Gambarini.
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Interdisciplinarity
Teaching practices
Didactic resources
Earth science

How to Cite

SUZUKI, Katia Noriko; SOUZA, Patricia Alexandre de; LATINI, Rose Mary; RODRIGUES, Ana Paula Castro. Teaching experience in the area of environmental geochemistry in a graduate program in geosciences . Terræ Didatica, Campinas, SP, v. 16, p. e020048, 2020. DOI: 10.20396/td.v16i0.8660905. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/td/article/view/8660905. Acesso em: 17 jul. 2024.

Abstract

This work consists of a report on the experience of teaching an interdisciplinary discipline in the field of environmental geochemistry. The course was designed by three post-doctoral students from the Post-graduate Program in Geosciences at the Universidade Federal Fluminense, offered as an elective course for masters and doctoral students in the second period of 2016. The contents were covered in three disciplinary modules, which involved field and laboratory activities. The performance of students was analyzed based on theoretical and practical classes, whereas the discipline and documents were obtained through questionnaires to students. In general, the students presented excellent performance, and considered that the approach of the discipline with field and laboratory activities were objects that facilitate learning. They considered that the contents taught in modules were motivating and the field and laboratory activities as objects that facilitate learning. They also highlighted the importance of these practices in the development of an integrating vision of Environmental Geochemistry.

https://doi.org/10.20396/td.v16i0.8660905
PDF (Português (Brasil))

References

Albarède, F. (2011). Geoquímica: uma introdução. São Paulo: Oficina de Textos. 202p.

Carvalho, C. N. (1989). Geoquímica Ambiental: Conceitos, Métodos e Aplicações. Geochimica Brasiliensis, 3(1), 17-21, doi: 10.21715/gb.v1i3.21.

Costa, C. M. P., De Mello, W. Z. (1997). Deposições atmosféricas e intercâmbio com a copa da floresta no maciço do Itatiaia, RT, na Estação das Chuvas. Geochimica Brasiliensis, 11(3), 341-354, doi: 10.21715/gb.v11i3.137.

Duursma, E. K., & Bosch, C. J. (1970). Theoretical, experimental and field studies concerning diffusion of radioisotopes in sediments and suspended particles of the sea. Part b: methods and experiments. The Netherlands Journal of Sea Research, 4(4), 395-469.

Fazenda, I. C. A. (2008). Interdisciplinaridade e transdisciplinaridade na formação de professores. Foz do Iguaçu, Unioeste, Ideação, 10(1), 93-103. Disponível em: http://e-revista.unioeste.br/index.php/ideacao/article/view/4146/3191. Acesso em: 18.11.2020.

Garcia de La Torre, E. (1991). Recursos en la Enseñanza de la Geología: La Geología de campo. Investigación en la escuela, 13(7), 85-93. doi: 10.12795/IE.1991.i13.07.

Jesus, A. C. A. (2010). Como aplicar jogos e brincadeiras na educação infantil. Rio de Janeiro: Bransport. 100p.

Justen-Zancanaro, R., & Carneiro, C. D. R. (2012). Trabalhos de campo na disciplina de Geografia: estudo de caso em Ponta Grossa, PR. Terræ, 9(1-2), 49-60. Disponível em: http://www.ige.unicamp.br/terrae/V9/T_V9_A5.html. Acesso em: 13.06.2020.

Lüdke, M., & André, M. E. D. A. (1986). Pesquisa em Educação: abordagens qualitativas. São Paulo: EPU. 128p.

Morcillo, J. G., Rodrigo M., Centeno J. D., & Compiani M. (1998). Caracterización de las prácticas de campo: justificación y primeros resultados de una escuesta al professorado. Ensenãnza de las Ciencias de la Tierra, 6(3), 242-248.

Morin, E. (2000). Os Sete Saberes Necessários à Educação do Futuro. São Paulo: Cortez. 104p.

Paschoale, C. (1984). Alice no país da geologia e o que ela encontrou lá. In: Congresso Brasileiro de Geologia. SBG, Rio de Janeiro. Disponível em: http://sbg.sitepessoal.com/anais_digitalizados/1984-RIO%20DE%20JANEIRO/CBG.1984.vol.11.pdf. Acesso em: 25.10.2019.

Pataca, E. M. (2014). História das geociências no estudo do lugar - os trabalhos de campo como agentes articuladores de sequencias didáticas na Região Metropolitana de São Paulo. In: 14° Seminário Nacional de História da Ciência e da Tecnologia, Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2014. Disponível em: https://www.14snhct.sbhc.org.br/. Acesso em: 10.05.2020.

Paulo, A. S. G., Xavier, R. A., & Dornellas, P. C. (2014). O ensino de geociências no 1º ano do ensino médio nas escolas de Arapiraca (AL). Geosaberes, 5(10), 04-16. URL:

Pereira, E. Q., & Nascimento, E. P. (2016). A interdisciplinaridade nas universidades brasileiras: trajetória e desafios, Redes (St. Cruz Sul, Online), 21(1), 209-232. doi: 10.17058/redes.v21i1.4844.

Programa de Pós-Graduação em Geoquímica Ambiental da Universidade Federal Fluminense. PPGG/UFF (2020). Sobre o Programa. Niterói, RJ, UFF. Disponível em: https://www.geoquimica-uff.com.br/index.php/apresentacao/sobre-o-programa. Acesso em: 08.05.2020.

Prigol, S., Giannotti, S. M. (2008). A importância da utilização de práticas no processo de ensino-aprendizagem de ciências naturais enfocando a morfologia da flor. In: Simpósio Nacional de Educação. Unioeste, Cascavel. Disponível em: https://midas.unioeste.br/sgev/eventos/visimposionacionaldeeducacao/anais. Acesso em: 10.05.2020.

Rohde, G. M. (2013). Geoquímica Ambiental e Estudos de Impacto. Quarta edição. São Paulo: Oficina de Textos. 160p.

Santos, M. (2004). Por uma geografia nova: da crítica à geografia a uma geografia crítica. 6 ed. São Paulo: EDUSP. 288p.

Santos, M. C. P., Bezerra, H. P. A., Firmino, A. R. S., Rodrigues, A. P. C., & Rangel, J. (2013). O incentivo das aulas de campo no ensino de Geociências. Revista Eletrônica Novo Enfoque, 17(17), 94-99.

Santos, V. M. N. dos, & Compiani, M. (2009). Formação de professores para o estudo do ambiente: projetos escolares e a realidade socioambiental local. Terræ Didatica, 5(1), 72-86. doi: 10.20396/td.v5i1.8637506

Schenini, F. (2020). Interdisciplinaridade cresce na pós-graduação brasileira. Brasília, DF, Ministério da Educação (MEC). Disponível em: http://portal.mec.gov.br/pec-g/180-discentes-108009469/pos-graduacao-500454045/6713-sp-1646083365. Acesso em: 10.05.2020.

Silva, J. S. R. da, Silva, M. B., &Varejão, J. L. (2010). Os (des)caminhos da educação: a importância do trabalho de campo na geografia. Vértices, 12(3), 187-197.

Silva, M. A. S., Soares, I. R., Alves, F. C., & Santos, M. N. B. (2012). Utilização de Recursos Didáticos no processo de ensino e aprendizagem de Ciências Naturais em turmas de 8º e 9º anos de uma Escola Pública de Teresina no Piauí. In: Congresso Norte-Nordeste de Pesquisa e Inovação (Connepi 7). Palmas, TO. Disponível em: http://propi.ifto.edu.br/ocs/index.php/connepi/vii/paper/viewFile/3849/2734. Acesso em: 10.05.2015.

Souza, C. C., Suzuki, K. N., Latini, R. M., Canesin, F., & Bellido, A. V. B. (2017). Adsorção de metais em Biocarvão utilizando radiotraçadores para fins de remediação. In: XVI Congresso Brasileiro de Geoquímica. Armação de Búzios. Disponível em: https://3313f8a2-d231-43bd-be73-41e5429b57b2.filesusr.com/ugd/33bad3_92679fdca33642eca44489d5e9fb2f98.pdf. Acesso em: 13.06.2020.

Teixeira, W., Fairchild, T. R., Toledo, M. C. M., & Taioli, F. (2009). Decifrando a Terra. São Paulo: Companhia Editora Nacional. 621p.

Templeton, D. M., Ariese, F., Cornelis, R., Danielsson, L. -G., Muntau, H., Van Leeuwen, H. P., & Ɫobiński, R. (2000). Guidelines for terms related to chemical speciation and fractionation of elements. Definitions, structural aspects, and methodological approaches (IUPAC Recommendations 2000). Pure and Applied Chemistry, 72(8), 1453-1470.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

Copyright (c) 2020 Terrae Didatica

Downloads

Download data is not yet available.