Banner Portal
Geology field activity during the covid-19 pandemic
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Coronavirus
Safety protocol
Field-based class
Geosciences teaching

How to Cite

SÁNCHEZ, Joana Paula; CANILE, Fernanda Maciel; TINOCO, Cynara Mendonça Moreira; VILARINHO, Murilo Chaves; ZARANTONELLI, Ion David. Geology field activity during the covid-19 pandemic: execution and results of a pilot test. Terræ Didatica, Campinas, SP, v. 17, n. 00, p. e021023, 2021. DOI: 10.20396/td.v17i00.8665257. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/td/article/view/8665257. Acesso em: 16 aug. 2024.

Abstract

The article presents the planning, methodology and results from a Pilot Research which was developed through a field protocol applied to educational activities in geology and adventure tourism, which were among the daily activities most impacted by the Covid-19 pandemic. We present a suggested safety protocol for field activities related to the new coronavirus, which we have already highlighted that, unfortunately, it is not feasible to follow up with more than 6 people in the field. We also highlight the importance of, before carrying out any activity, to critically analyze the applicability of the recommendations according to the changes in the scenario of transmission of the new coronavirus in the regions where the activity will be carried out.

https://doi.org/10.20396/td.v17i00.8665257
PDF (Português (Brasil))

References

Associação Brasileira das Empresas de Ecoturismo e Turismo de Aventura. (2020). Manual de Boas Práticas: recomendações de procedimentos sanitários para a operação de atividades de turismo na natureza, versão 1.0. 35p. URL: http://abeta.tur.br/download/manual-de-boas-praticas-sanitarias-turismo-de-natureza/. Acesso 28. 07. 2020.

Brasil, Conselho Nacional de Saúde. (2012). Resolução no 466, de 12 de dezembro de 2012. Brasília, DF: CNS. URL: http://www.conselho.saude.gov.br/web_comissoes/conep/index.html. Acesso 29.07.2020.

Brasil, Ministério da Educação. (2015). Resolução nº 1, de 6 de janeiro de 2015. Brasília, DF: MEC. URL: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=16871-res-cne-ces-001-06012015&Itemid=30192. Acesso 29. 07. 2020.

Brasil, Ministério da Educação. (2020). Protocolo de Biossegurança para retorno das atividades nas Instituições Federais de Ensino, jul.2020. Brasília, DF: MEC. URL: https://www.gov.br/mec/pt-br/assuntos/noticias/mec-lanca-protocolo-de-biosseguranca-para-o-retorno-as-aulas. Acesso 28 07.2020.

Chaui, M. (2000). Convite à Filosofia. São Paulo: Ed. Ática. URL: http://home.ufam.edu.br/andersonlfc/Economia_Etica/Convite%20%20Filosofia%20-%20Marilena%20Chaui.pdf. Acesso 29. 07. 2020

Conselho Federal de Engenharia e Agronomia. (2019). Código de Ética Profissional da Engenharia, da Agronomia, da Geologia, da Geografia e da Meteorologia. Brasília, DF: CONFEA. URL: https://www.confea.org.br/sites/default/files/uploads-imce/CodEtica11ed1_com_capas_no_indd.pdf . Acesso 20.05.2021.

Klompas, M., Baker, M. A., & Rhee, C. (2020). Airborne Transmission of SARS-CoV-2 Theoretical Considerations and Available Evidence. URL: https://jamanetwork.com/journals/jama/fullarticle/2768396. Acesso 28.07.2020.

Rotzien, J. R., Sincavage, R., Pellowski, C., Gavillot, Y., Filkorn, H., Cooper, S., Shannon, J., Yildiz, U., Sawyer, F., & Uzunlar, N. (2021). Field-Based Geoscience Education during the COVID-19 Pandemic: Planning, Execution, Outcomes, and Forecasts. GSA Today, 31, 4-10. doi: 10.1130/GSATG483A.1.

Universidade Federal de Goiás. (2017). Projeto Pedagógico do Curso de Bacharelado em Geologia. Aparecida de Goiânia, GO: UFG. URL: https://files.cercomp.ufg.br/weby/up/768/o/SITE_PPC-GEOLOGIA-UFG-NOV-18.pdf?1543878772. Acesso 28.07.2020

Universidade Federal de Goiás. (2020). Plano de Contingência para a Prevenção, Monitoramento e Controle do Novo Coronavírus – COVID-19. Aparecida de Goiânia, GO: Comissão Interna de Saúde do Servidor Público- CISSP- FCT- UFG. (no prelo).

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

Copyright (c) 2021 Terrae Didatica

Downloads

Download data is not yet available.