Banner Portal
Perception of visitors to the museu da geodiversidade about the ex situ geological heritage in exposition
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Science Communication
Questionnaire
Audience
Museum
Geological heritage

How to Cite

SILVA, Renan Gomes Paiva da; CASTRO, Aline Rocha de Souza Ferreira de; MANSUR, Kátia Leite. Perception of visitors to the museu da geodiversidade about the ex situ geological heritage in exposition. Terræ Didatica, Campinas, SP, v. 17, n. 00, p. e021055, 2021. DOI: 10.20396/td.v17i00.8666422. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/td/article/view/8666422. Acesso em: 17 jul. 2024.

Abstract

Despite the advance of the discussion on geodiversity and geological heritage, since 1990, the lack of production on ex situ geological heritage is still considered low. This heritage can be inserted in the context of science museums. Thus, to understand the relationship between the public who visit these spaces and the protected geological heritage, it is necessary to carry out an audience research, not intending to include the population in the museums' elaborations and actions, mainly in their scientific dissemination strategies. The article presents data generated from the preparation and application of questionnaires, to be filled in by visitors to MGeo from the 6th year of elementary school. These data analyze 3 aspects of the audience: who they are, experience at MGeo and perception and appropriation of geodiversity and geological heritage themes. MGeo fulfills its role as an institution that promotes geoscientific dissemination, but the improvement of this role can be enriched with more research on the public that visits it.

https://doi.org/10.20396/td.v17i00.8666422
PDF (Português (Brasil))

References

Aracri, E.M.R.P. 2013. Professores no Museu da Geodiversidade: o capital cultural nas percepções e expectativas da relação museu x escola. Departamento de Educação, Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro. (Dissertação Mestrado), 160 f.

ASGMI. 2018. Metodología de valoración del patrimonio geológico. 1er Taller de Patrimonio de la ASGMI

Borges, K. R. 2008. Experimentos interativos: preferências de alunos segundo faixa etária. In: Borges, R.M.R.; Mancuso, R., Lima, V.M.R. (Org.). Museu interativo: fonte de inspiração para a escola. 2ªed. Porto Alegre: ediPUCRS, cap. 2, p. 21-26.

Brilha J. 2016. Inventory and quantitative assessment of geosites and geodiversity sites: a review. Geoheritage, 8: 119-134

Castro, A.R.S.F.; Greco, P.D.; Mansur, K.L.; Pereira, E.M. R.; Diogo, M.C.; Carvalho, I.S. A. 2012. Museografia como ferramenta para a divulgação das Geociências: a experiência do Museu da Geodiversidade (MGEO/ IGEO/UFRJ). In: HENRIQUES, M. H. et al. (Org.). Para Aprender com a Terra: memórias e notícias de geociências no espaço lusófono. Coimbra: Universidade de Coimbra, v. 2, p. 185-193.

Castro, A. R. S. F.; Mansur, K. L. E Carvalho, I. S. 2015. Diagnóstico da relação da comunidade com o patrimônio geológico por meio de instrumento de coleta de dados. Terrae Didática, 11(3): 162-172.

Diogo, M.C. E Silva, R.G.P. 2018. Visitas mediadas no Museu da Geodiversidade: um roteiro sobre patrimônio geológico. In: LIMA, J.C.P. (Org.) Identidade e Pertencimento: a cidade como construção de sociabilidades. São Paulo. Pontocom, p. 25-38.

García-Cortés A, Carcavilla Urquí LC. 2013. Documento Metodológico para la elaboracion del inventario espanñol de lugares de interés geológico (IELIG). Madrid: Instituto Geológico y Minero de España

Gil A.C. 1995. Métodos e técnicas de pesquisa social. 4. ed. São Paulo: Atlas. 200p.

Gray M. 2013. Geodiversity: valuing and conserving abiotic nature. John Wiley and Sons

Hooper-Greenhill, E. 2006. Studying visitors. In: MACDONALD S. A Companion to Museum Studies. 1ªed. West Sussex: Blackwell, p.362-376.

IPEA. 2010. Sistema de Indicadores de Percepção Social – Cultura. 17p. Disponível em: http://www.ipea.gov.br/portal/index.php?option=com_content&view=article&id=24426&catid=120&Itemid=2. Acesso em: 10/07/2018.

IPHAN. 2018. Lista de bens tombados e Processos em andamento (1938-2018). 2018. Disponível em: http://portal.iphan.gov.br/uploads/ckfinder/arquivos/Lista%20de%20Processos%20de%20Tombamento.pdf. Acesso em: 10/07/2018

ICOM. 2007. Definition of museum. Disponível em: https://icom.museum/en/activities/standards-guidelines/museum-definition/. Acesso em: 18/11/2018

Leiva, J. E Meirelles, R. 2018. Cultura nas capitais: como 33 milhões de brasileiros consome diversão e arte. Rio de Janeiro: 17 Street Produção Editorial, 196 p.

Mano, S.; Cazelli, S.; Costa, A. F.; Damico, J. S.; Silva, L. C.; Curz, W. S. E Guimarães, V. F. 2017. Museus de ciências e seus visitantes: estudo longitudinal – 2005, 2009, 2013. Rio de Janeiro: Fundação Oswaldo Cruz / Casa Oswaldo Cruz / Museu de Vida, 56p.

Mano, S. M. F. E Damico, J. S (Org.). 2017. Viajando com o Ciência Móvel. Caderno Museu da Vida, 6. Rio de Janeiro: Fundação Oswaldo Cruz / Casa Oswaldo Cruz / Museu de Vida, 52p.

Mansur, K.L. 2009. Projetos educacionais para popularização das geociências e para a geoconservação. Geol. USP, pulbi. espec., São Paulo, 5: 63-74

Paula, L.M.; Ruizb, A.S.; Pereira, G.R.; Andrade, V.A.; Coutinho-Silva, R.; Kurtenbach, E. 2014. Um sábado de grandes descobertas: um olhar acerca dos Sábados da Ciência do Espaço Ciência Viva no Rio de Janeiro. Lantin American Jornal of Science Education, 1: 22011-1 – 22011-14

Schobbenhaus, C. E Silva, C. R. 2012. Geoparques do Brasil: propostas. Rio de Janeiro: CPRM, 758p.

Silva G.P.S. 2020. Patrimônio geológico ex situ e estudo do seu potencial de divulgação cienífica no Museu da Geodiversidade (MGeo/IGEO/UFRJ). Rio de Janeiro: Instituto de Geociências UFRJ (Dissertação de Mestrado).

Van Geert F. 2020. Entre <> et meséologie géopatrimoniale: enjuex théoriques pour um futur muséal. ICOFOM Study Series, 48(1): 193-206

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

Copyright (c) 2021 Terrae Didatica

Downloads

Download data is not yet available.