Banner Portal
Geological time teaching in brazilian education
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Review of scope
Teaching
Learning
Geosciences

How to Cite

SILVA, Augusto Santana Palma; LIMA, Pedro Augusto Leão; SAAD, Karen Ruggeri; SAAD, Paulo Fernandes; VALOTTA, Luis Alberto. Geological time teaching in brazilian education: scope review and assessment ‘reaction-learning-impact’. Terræ Didatica, Campinas, SP, v. 18, n. 00, p. e022038, 2022. DOI: 10.20396/td.v18i00.8671540. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/td/article/view/8671540. Acesso em: 17 jul. 2024.

Abstract

Geological Time comprises the time between the consolidation of the Earth and the current moment. Its teaching is focused on efficient processes of scientific literacy and citizen education, and its use in classrooms should consider the best evidence available for decision-making processes. Current summary studies present as limitations non-systematic approaches to searching and a non-assessment related to student satisfaction in the process. A Scope Review was conducted to identify national studies on the theme followed by the evaluation of the manuscripts based on the reaction-learning-impact dimensions. The final sample was composed of three studies that addressed the scenarios of Elementary, High School and Technical Course. The dimensions were poorly addressed, representing pedagogical gaps related to efficient teaching. It is recommended to conduct future summary studies based on a systematic perspective, as well as practical approaches aimed at overcoming the identified gaps.

https://doi.org/10.20396/td.v18i00.8671540
PDF (Português (Brasil))

References

Abbad, G., Gama, A. L. G., & Borges-Andrade, J. E. (2000). Treinamento: análise do relacionamento da avaliação dos níveis de reação, aprendizagem e impacto no trabalho. Revista de Administração Contemporânea, 4(3), 25-45. doi: 10.1590/S1415-65552000000300003.

Aromataris, E., & Munn, Z. (Eds.) (2000). JBI Manual for Evidence Synthesis. URL: https://synthesismanual.jbi.global/. Acesso 25.08.2022.

Bacci, D. D. L. C. (Org. ) (2015). Geociências e educação ambiental. Curitiba: Ponto Vital Ed. URL: https://jornal.usp.br/wp-content/uploads/geociencias_ebook.pdf. Acesso 25.08.2022.

Bacci, D. D. L. C., Andreosi, L. O., & Pommer, C. (2009). Contribuição da abordagem geocientífica no ensino fundamental: Tempo Geológico, origem do petróleo e mudanças ambientais. Enseñanza de las Ciencias, 8, 3447-3451. URL: https://raco.cat/index.php/Ensenanza/article/view/294705/383239. Acesso 25.08.2022.

Biggs, J. B., & Collins, K. F. (1982). Evaluating the quality of learning: The SOLO Taxonomy (Structure of the Observed Learning Outcome). New York: Academic Press. 260p.

Bloom, B. S., Engelhart, M. D., Furst, E. J., Hill, W. H., & Krathwohl, D. R. (1956). Taxonomy of educational objectives, Handbook I: Cognitive Domain. New York: Addison-Wesley Longman Ltd. 208p.

Cervato, C., & Frodeman, R. (2012). A importância do tempo geológico: desdobramentos culturais, educacionais e econômicos. Trad. M. C. Briani & P. W. Gonçalves. Terræ Didatica, 10(1), 67-79. doi: 10.20396/td.v10i1.8637389.

Chaves, R. S., Moraes, S. S., & Lira-Da-Silva, R. M. (2019). Definindo diretrizes para a elaboração de um produto educacional para o ensino de Tempo Geológico na educação básica brasileira. Indigatio Didactica, 11(2), 673-690. doi: 10.34624/id.v11i2.6535.

Chaves, R. S., Moraes, S. S., & Lira-Da-Silva, R. M. (2018) Por que ensinar tempo geológico na educação básica? Terræ Didatica, 14(3), 233-244. doi: 10.20396/td.v14i3.8652309.

Greco, R. (organizador) (2018). Práticas de geociência na educação básica: sugestões de atividades práticas para o ensino de conteúdos de geociência na educação básica. São Paulo: Frieden. URL: https://www.researchgate.net/publication/327426677_Praticas_de_Geociencias_na_Educacao_Basica. Acesso 25.08.2022.

Hinchliffe, G. (2011). What is a significant educational experience? Journal of Philosophy of Education, 45(3), 417-431. doi: 10.1111/j.1467-9752.2011.00820.x.

Lovato, F. L., Michelotti, A., Silva, C. B., & Loretto, E. L. S. (2018). Metodologias ativas de aprendizagem: uma breve revisão. Acta Scientiae, 20(2), 154-171. doi: 10.17648/acta.scientiae.v20iss2id3690.

Miguel, G. F., Carneiro, C. D. R., & Gonçalves, P. W. (2021). Alinhamento cognitivo e ensino remoto: o caso do Tempo Geológico em uma disciplina de Geologia introdutória. Terræ Didatica, 17, 1-13. doi: 10.20396/td.v17i00.8667540.

Silva, A. S. P. (2022, agosto 27). Ensino de tempo geológico em instituições de ensino brasileira: revisão de escopo. Open Science Framework. doi: 10.17605/OSF.IO/H4NW8.

Perez, C. P., Rodrigues, M. F., Santos, T. T., & Andrade, L. C. (2011). O túnel do tempo geológico: ferramenta didática para o ensino de geociências no ensino fundamental e médio. Paleontologia: Cenários de Vida, 4, 709-718. URL: https://xdocs.com.br/doc/perez-et-al-2011-tunel-do-tempo-geologico-libre-280qpy43k9ow. Acesso 25.08.2022.

Saraiva Junior, J. C. (2013). Tempo geológico, sociedade e ensino de geografia física. HOLOS, 5(29), 219-233. doi: 10.15628/holos.2013.1697.

Sousa, M. I. B., Farias, A. T. A., Bezerra, M. M., & Aguiar, F. C. (2019). PIBID e o ensino do Tempo Geológico: uma abordagem de paleontologia e protagonismo. URL: https://editorarealize.com.br/editora/anais/conedu/2019/TRABALHO_EV127_MD4_SA16_ID3307_14082019105854.pdf. Acesso 25.08.2022.

Souza, A. S., & Furrier, M. (2020). Estudo da escala do tempo geológico em livros didáticos de geografia do ensino médio. Terræ Didatica, 16, 1-15. doi: 10.20396/td.v16i0.8656709.

Tiruneh, D. T., Verburgh, A., & Elen, J. (2014). Effectiveness of critical thinking instruction in higher education: a systematic review of intervention studies. Higher Education Studies, 4(1), 1-17. doi: 10.5539/hes.v4n1p1.

Tricco, A. C., Lillie, E., Zarin, W., O’Brien, K. K., Colquhoun, H., Levac, D., Moher, D., … Straus, S. E. (2018). PRISMA extension for scoping reviews (PRISMA-ScR): checklist and explanation. Annals of Internal Medicine, 169(7), 467-486. doi: 10.7326/M18-0850.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

Copyright (c) 2022 Terræ Didatica

Downloads

Download data is not yet available.