Banner Portal
Meanders of geoscientific writing, from an outline into a published paper
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Science
Communication
Teaching-learning
Didactic resources
Publishing

How to Cite

BARBOSA, Ronaldo; CARNEIRO, Celso Dal Ré. Meanders of geoscientific writing, from an outline into a published paper. Terræ Didatica, Campinas, SP, v. 19, n. 00, p. e023015, 2023. DOI: 10.20396/td.v19i00.8673312. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/td/article/view/8673312. Acesso em: 17 jul. 2024.

Abstract

Introduction. To be recognized, a researcher must disseminate the science he/she produces. Objective. This paper addresses the hallmarks of geoscientific writing, a skill that requires continual effort to improve. Methodology. Several rules and guidelines help to develop the skill of geoscientific writing. A good manuscript is read and corrected many times by the author, and subjected to plagiarism detection tools, errors in citations or in the use of original sources; in severe cases, a problematic article may be retracted by the geoscientific journal that published it. Results. A geoscientific communication may be analytical, expository or argumentative, except for narratives, which belong to a special case. Five steps help to transform vague ideas into clear and direct text: (1) define the type of the text for writing; (2) define goals, using inspiring questions; (3) write the first draft; (4) reinforce the work with more sources and generate new versions of the text; (5) organize fonts. Conclusion. The introduction, abstract and title are written at the end of the process, when the limitations and main contribution of the work to the readership are already evident.

https://doi.org/10.20396/td.v19i00.8673312
PDF (Português (Brasil))

References

Aguaded, I. (2016). Plágio, antiplágio e autoplágio. Trad. Julieti Oliveira. Revistacomunicar, 10.10.2016. doi: 10.3916/escola-de-autores-019.

Alley, M. (Editor). (s.d.) Writing Research Papers in Engineering and Science. Leonhard Center, Pennsylvania: Penn State University. URL: https://www.craftofscientificwriting.org/research.html. Acesso 07.06.2023.

Alves, R. (1991). Filosofia da Ciência: introdução ao jogo e suas regras. São Paulo: Brasiliense.

Arai, M., & Branco, P. M. (2018). Sobre o uso dos termos geocronológicos e cronoestratigráficos. Terræ Didatica, 14(3), 217-224. doi: 10.20396/td.v14i3.8651816.

Associação Brasileira de Normas Técnicas (ABNT). (2018). NBR 6023 – como fazer referências pelas normas ABNT. ABNT. Última atualização 31.10.2022. URL: https://www.normasabnt.org/nbr-6023/. Acesso 11.06.2023.

Baker, V. R. (1996). The geological approach to understanding the environment. GSA Today, 6(3), 41-43. URL: https://rock.geosociety.org/net/gsatoday/archive/6/3/. Acesso 07.06.2023.

Barrenechea, C. A. (2016). Redação científica com o uso de ferramentas tecnológicas. Curitiba: Universidade Federal do Paraná, Setor de Educação, Coordenação de Integração de Políticas de Educação a Distância, Curso de Pedagogia, Magistério da Educação Infantil e Anos Iniciais do Ensino Fundamental. URL: https://acervodigital.ufpr.br/handle/1884/44501. Acesso 07.06.2023.

Brilha, J. (2004). A Geologia, os Geólogos e o Manto da Invisibilidade. Comunicação e Sociedade, 6, 257-265. URL: http://hdl.handle.net/1822/2863. Acesso 07.06.2023.

Burke, E. (2015). Uma investigação filosófica sobre a origem de nossas ideias do sublime e do belo. Campinas: Ed. Unicamp.

Burton, R. A. (2017). Sobre ter certeza: como a neurociência explica a convicção. São Paulo: Blücher.

Castro, G. A. (2017). Dez monografias incomuns bancadas com dinheiro público. Curitiba: Gazeta do Povo, 13.06.2017, 16h57. URL: https://www.gazetadopovo.com.br/educacao/dez-monografias-incomuns-bancadas-com-dinheiro-publico-a8q52qvze7py9r8qavfieakyl/. Acesso 23.04.2023.

Cervato, C., & Frodeman, R. L. (2014). A importância do tempo geológico: desdobramentos culturais, educacionais e econômicos. Trad. M. C. Briani & P. W. Gonçalves. Terræ Didatica, 10(1), 67-79. doi: 10.20396/td.v10i1.8637389.

Cervato C., & Frodeman R. L. (2012). The significance of geologic time: cultural, educational, and economic frameworks. The Geol. Soc. Am., Special Paper, (486):19-27. doi: 10.1130/2012.2486(03).

Claerbout, J. F. (1991). A scrutiny of the introduction. Geophysics: The Leading Edge, 10(1), 39-40. doi: https://doi.org/10.1190/1.1436777.

Colvin, G. (2016). Os humanos subestimados. São Paulo: Ed. DVS.

Davis, M. A. (2014). Scientific papers and presentations. California: Academic Press.

Dixon, B. (1973). Para que serve a ciência? São Paulo: Companhia Editora Nacional.

Eco, U. (2015). How to write a thesis. The MIT Press. ISBN: 0262527138, 9780262527132.

Fontelles, M. J., Simões, M. G., Farias, S. H., & Fontelles, R. G. S. (2009). Metodologia da pesquisa científica: diretrizes para a elaboração de um protocolo de pesquisa. Revista Paraense de Medicina, 23(3), 1-8. URL: http://dirin.s3.amazonaws.com/drive_materias/1650377533.pdf. Acesso 23.04.2023.

Frodeman, R. L. (2010). O raciocínio geológico: a geologia como uma ciência interpretativa e histórica. Trad. L. M. Fantinel & E. V. D. Santos. Terræ Didatica, 6(2), 85-99. doi: 10.20396/td.v6i2.8637460.

Gopen, G., & Swan, J. A. (1990). The Science of Writing Science. American Scientist, 78, 550-558. URL: http://cgiss.boisestate.edu/~billc/Writing/gopen.pdf. Acesso 23.04.2023.

Guitton, J. (2018). O trabalho intelectual: conselhos para os que estudam e os que escrevem. Campinas: CEDET.

Japiassu, H. (2011). Ciências: questões impertinentes. Aparecida: Ideias & Letras.

King, C. (2008). Geoscience education: an overview. Studies in Science Education, 44(2), 187-222. doi: 10.1080/03057260802264289.

Koller, S. H., Couto, M. C. P. P., & Hohendorff, J. V. (Orgs.). (2014). Manual de produção científica. Porto Alegre: Penso.

Landes, K. K. (1951). A scrutiny of the Abstract. Am. Assoc. Petrol. Geologists Bull., 35, 1660. URL: http://www.geo.utexas.edu/faculty/marrett/advstructure/Abstracts.pdf. Acesso 23.02.2023.

Landes, K. K. (1966). A scrutiny of the Abstract, II. Am. Assoc. Petrol. Geologists Bull., 50(9), 1992. URL: https://pubs.geoscienceworld.org/aapgbull/article-abstract/50/9/1992/554285. Acesso 23.02.2023.

Letchford, A., Moat, H. S., & Preis, T. (2015). The advantage of short paper titles. R. Soc. open sci. 2, 150266-150266. Publ. 01.08.2015. doi: https://doi.org/10.1098/rsos.150266.

Lowman, P. D. (1988). The Abstract rescrutinized. Geology, 16(12), 1063. (Opinion).

Mahrer, K. D. (1993). Some considerations when abstracting. Geophysics, 58(1), 10-11. doi: 10.1190/1.58010001.1.

McPhee, J. (1981). Basin and Range. Ed. Farrar, Straus and Giroux.

Morin, E. (2008). Ciência com Consciência. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil.

Pacheco, M. C. (s.d.). O que é campo semântico? Brasil Escola. URL: https://brasilescola.uol.com.br/o-que-e/portugues/o-que-e-campo-semantico.htm. Acesso 09.06.2023.

Popper, K. (1968). The Logic of Scientific Discovery. New York: Harper & Row.

Postman, N. (1976). Crazy talk, stupid talk: how we defeat ourselves by the way we talk: and what to do about it. New York: Dell.

Quaglio, F., Grohman, C. H., & Fairchild, T. R. (2014). Como fazer relatórios em Geociências. Terræ Didatica, 10(2), 105-120. doi: 10.20396/td.v10i2.8637369.

Rennella, M. (2022). A (Very) Simple Way to Improve Your Writing. Harvard Business Review. (Managing yourself). URL: https://hbr.org/2022/01/a-very-simple-way-to-improve-your-writing. Acesso 09.06.2023.

Terræ Didatica. (2023). Submissões. Campinas: Terræ Didatica. URL: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/td/about/submissions. Acesso 23.05.2023.

The Online Writing Lab at Purdue University (OWL). (2023). Tips and examples for writing thesis statements. The writing process. Lafayette: College of Liberal Arts, Purdue Univ. URL: https://owl.purdue.edu/owl/general_writing/the_writing_process/thesis_statement_tips.html. Acesso 23.04.2023.

Vasconcelos, S. M. R. (2007). O plágio na comunidade científica: questões culturais e linguísticas. São Paulo, Cienc. Cult., 59(3). jul./sep. 2007. URL: http://cienciaecultura.bvs.br/pdf/cic/v59n3/a02v59n3.pdf. Acesso 23.04.2023.

Wagensberg, J. (2009). O Gozo Intelectual: teoria e prática sobre a inteligibilidade e a beleza. Campinas: Ed. Unicamp.

Whitesides, G. M. (2004). Whitesides' Group: Writing a Paper. Advanced Materials, 16(15), 1375-1377. (Article. Soft Lithography, dedicated to George M. Whitesides). doi: https://doi.org/10.1002/adma.200400767.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

Copyright (c) 2023 Terræ Didatica

Downloads

Download data is not yet available.