Banner Portal
The use of the orodução PronaSolos platform as a teaching resource for geography teaching
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Teaching soils
Geography
Geotechnologies
Didactic resources

How to Cite

DIAS, Maria da Conceição Santana; FRANÇA, Luciana Freitas de Oliveira. The use of the orodução PronaSolos platform as a teaching resource for geography teaching. Terræ Didatica, Campinas, SP, v. 20, n. 00, p. e024005, 2024. DOI: 10.20396/td.v20i00.8675209. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/td/article/view/8675209. Acesso em: 17 jul. 2024.

Abstract

Introduction. The merely mechanical approach to Soil Science in the Geography discipline can lead to students' lack of interest in learning about the topic. In an attempt to overcome this problem, Geography has sought ways to change this scenario. Goal. The objective of the study was to discuss the main potential of the PronaSolos platform as a learning support in teaching Geography for Elementary II and High School students, with an emphasis on the study of soil. Methodology. The study is exploratory in nature with a qualitative approach. Results. The PronaSolos platform can be used in the classroom, as it is a free tool that can be operated by anyone, being very intuitive. Conclusion. On the platform it is possible to find several databases related to soils, such as land use and occupation, hydrography, topography, erodibility, among other topics, the focus of geographic studies.

 

https://doi.org/10.20396/td.v20i00.8675209
PDF (Português (Brasil))

References

Alves, P. R. D., Fonseca, M, N., & Forentz, L. M. S. (2020). O Ensino de Solos na Matéria de Geografia com abordagem em Educação Ambiental: Projeto Solos no Bairro. Revista de Geografia, 37(3), 1-20. URL: https://periodicos.ufpe.br/revistas/index.php/revistageografia/article/view/246081/37345. Acesso 12.06.2023.

Becker, E. L. S. (2005). Solo e ensino. Vidya, 25, 73-80. URL: https://periodicos.ufn.edu.br/index.php/VIDYA/article/view/396/370. Acesso 05.01.2024.

Brasil. Ministério da Educação. (2018). Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC, Consed, Undime. 651p. URL: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf. Acesso 10.04.2023.

Brasil. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Fundamental. (1998). Parâmetros Curriculares Nacionais: Geografia. Brasília: Secretaria de Educação Fundamental MEC/SEF. 156p. URL: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/pcn/geografia.pdf. Acesso 10.12.2023.

Campos, J. O., Marinho, J. O., & Reinaldo, L. R. L. R. (2019). Experimentos como recursos didáticos para educação em solos no ensino de Geografia. Revista Ensino de Geografia, 2(1), 167-186. URL: https://periodicos.ufpe.br/revistas/index.php/ensinodegeografia/article/view/240694/32673. Acesso 13.12.2023.

Cavalcante, J. A. D., Pereira, R. S., Balieiro, A. B., & Garcia, P. H. M. (2016). O ensino de solos: a interdisciplinaridade na sequência didática. Revista Ensin@ UFMS, 1(1), 60-68. URL: https://periodicos.ufms.br/index.php/anacptl/article/view/1909. Acesso 12.01.2024.

Curvello, M. A., Santos, G. A., Oliveira, L. M. T., Fraga, E., Duarte, M. N., Silva, R. C., Parajara, T. G., ..., & Bregagnoni, M. (1995). Elaboração de um livro de conceitos básicos em Ciência do Solo para o ensino de primeiro grau. In: Congresso Brasileiro de Ciência do Solo, 25, Viçosa. Resumos Expandidos. Viçosa: SBCS/UFV. p. 2174-2175.

Cuviello, M. P. (2010). Evaluating Google Earth in the Classroom. New York: Center for Teaching Excellence. URL: https://www.westpoint.edu/sites/default/files/inline-images/centers_research/center_for_teching_excellence/PDFs/mtp_project_papers/Cuviello_10.pdf. Acesso 28.10.2023.

Empresa Brasileira de Pesquisa Agropecuária (Embrapa). (2018a). Novo banco de dados hidrofísicos de solos brasileiros é apresentado na Embrapa. Brasília, DF: Embrapa. URL: https://www.embrapa.br/busca-de-noticias/-/noticia/33199551/novo-banco-de-dados-hidrofisicos-de-solos-brasileiros-e-apresentado-na-embrapa. Acesso 05.01.2024.

Empresa Brasileira de Pesquisa Agropecuária (Embrapa). (2018b). Sistema Brasileiro de Classificação de Solos. 5 ed., rev. e ampl. Brasília, DF: Embrapa. 346p. URL: https://www.agroapi.cnptia.embrapa.br/portal/assets/docs/SiBCS-2018-ISBN-9788570358004.pdf. Acesso 05.01.2024.

Empresa Brasileira de Pesquisa Agropecuária (Embrapa). (2020). PRONASOLOS entrega a maior plataforma tecnológica do País sobre solos brasileiros. Brasília, DF: Embrapa. URL: https://www.embrapa.br/busca-de-noticias/-/noticia/57903146/pronasolos-entrega-maior-plataforma-tecnologica-do-pais-sobre-solos-brasileiros. Acesso 05.01.2024.

Fonseca, J. J. S. (2002). Metodologia da pesquisa científica. Fortaleza: UEC. (Apostila).

Gil, A. C. (2007). Como elaborar projetos de pesquisa. 4 ed. São Paulo: Atlas.

Lepsch, I. F. (2016). Formação e conservação dos solos. São Paulo: Oficina de textos.

Lima, M. R. (2005). O solo no ensino de ciências no nível fundamental. Ciência & Educação, 11(3). URL: https://www.scielo.br/j/ciedu/a/hPmDvMgnKqDH5Zzwv3H39kF/?format=pdf&lang=pt. Acesso 11.10.2023.

Malta, J. A. O., Santos, E. A., Santos, B. F., & Oliveira, L. L. (2015). Geotecnologias de Informação e Comunicação para o ensino de Geografia? O GPS em sala de aula. In: Encontro Internacional de Formação de Professores e Fórum Permanente de Inovação Educacional, [S. l.], v. 8, n. 8, 2015. URL: https://www.academia.edu/28830478/GEOTECNOLOGIAS_DE_INFORMA%C3%87%C3%83O_E_COMUNICA%C3%87%C3%83O_PARA_O_ENSINO_DE_GEOGRAFIA_O_GPS_EM_SALA_DE_AULA_BLOG_GEOGRAFIA_POESIA_E_F%C3%89_REDE_GEOCA%C3%87ADORES_DO_CONHECIMENTO_P%C3%81GINA_DO_FACEBOOK_E_CANAL_YOUTUBE. Acesso 11.12.2023.

Oliveira, É. H. (2013). A Utilização das Geotecnologias no Ensino de Geografia. Medianeira: Universidade Tecnológica Federal do Paraná. (Monogr. Espec. Educação: Métodos e Técnicas de Ensino). URL: https://riut.utfpr.edu.br/jspui/bitstream/1/20704/2/MD_EDUMTE_2014_2_27.pdf. Acesso 15.09.2023.

Organização das Nações Unidas para a Alimentação e a Agricultura (FAO). (2019). Diretrizes voluntárias para a gestão sustentável dos solos. Roma: FAO, pp. 383-395. URL: https://www.fao.org/3/i6874pt/i6874pt.pdf. Acesso 15.08.2023.

Paiva, D. C., & Alves, H. V. (2018). Evolução tecnológica e as diferentes gerações. Brazilian Journal of Technology, Communication, and Cognitive Science, 3(1). URL: https://www.researchgate.net/publication/328139344_Evolucao_Tecnologica_e_as_diferentes_geracoes. Acesso 20.12.2023.

Polidoro, J. C., Mendonça-Santos, M. D. L., Lumbreras, J. F., Coelho, M. R., Carvalho Filho, A. D., Da Motta, P. E. F., & Dart, R. D. O. (2016). Programa Nacional de Solos do Brasil (PronaSolos). Brasília: Embrapa Solos-Documentos (Infoteca-E). URL: https://www.infoteca.cnptia.embrapa.br/infoteca/bitstream/doc/1054924/1/Doc183ProgramaNacionaldeSolosdoBrasil.pdf. Acesso 12.12.2023.

Rosa, R. (2005). Geotecnologias na geografia aplicada. Revista do Departamento de Geografia, 16, 81-90. doi: https://doi.org/10.7154/RDG.2005.0016.0009.

Secretaria de Educação e Esportes & União Nacional dos Dirigentes Municipais de Educação (SEE/Undime). (2021) Currículo de Pernambuco. Ensino Fundamental. Recife: SEE/Undime. 612p. URL: http://www.afogadosdaingazeira.pe.gov.br/selecao-simplificada/CURRICULO-DE-PERNAMBUCO-ENSINO-FUNDAMENTAL.pdf. Acesso 10.09.2023.

Secretaria de Educação e Esportes & União Nacional dos Dirigentes Municipais de Educação. (2021). Currículo de Pernambuco. Ensino Médio. Recife: SEE/Undime. 709p. URL: https://portal.educacao.pe.gov.br/wp-content/uploads/2023/11/CURRICULO_DE_PERNAMBUCO_DO_ENSINO-MEDIO-2021_Final.pdf. Acesso 10.09.2023.

Silva, C. S., Falcão, C. L. C., & Sobrinho, J. F. O. (2008). Ensino do solo no livro didático de Geografia. Revista Homem, Espaço e Tempo, 2(1). URL: https://rhet.uvanet.br/index.php/rhet/article/view/29. Acesso: 13.05.2023.

Silva, T. J. S., & Albuquerque, E. L. S. (2020) Google Earth como ferramenta didática no ensino de Geografia no Ensino Médio. Revista Form@ re-Parfor/UFPI. Revista do Plano Nacional de Formação de Professores da Educação Básica/Universidade Federal do Piauí, 8(1), 132-143. URL: https://revistas.ufpi.br/index.php/parfor/article/view/10471. Acesso 29.12.2023.

Silva, V. O., Zucherato, B., & Peixoto, D. W. B. (2021). A importância das geotecnologias para a educação básica. Revista Geoaraguaia, 11(Num. Esp.), 202-226. URL: https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/geo/article/view/12766/8449. Acesso 28.12.2023.

Silva, V., & Muniz, A.M.V. (2012). A geografia escolar e os recursos didáticos: o uso das maquetes no ensino-aprendizagem da geografia. Geosaberes: Revista de Estudos Geoeducacionais, 3(5), 62-68. URL: http://www.geosaberes.ufc.br/geosaberes/article/view/117/110. Acesso 28.12.2023.

Sousa, A. C., Barbosa, J. R. P., & Lins, C.S. (2018) Os desafios e as dificuldades encontradas na disciplina de Geografia no 6° ano do Ensino Fundamental da Escola Municipal Dr. Antonio Regis, município de Miguel Alves (PI). Revista Científica Multidisciplinar Núcleo do Conhecimento. 11(8), 05-17. URL: https://www.nucleodoconhecimento.com.br/educacao/disciplina-de-geografia. Acesso 28.12.2023.

Souza, M. B., Nascimento, R. E. N, Freitas, L. S., Dias, G. F. M., Paiva, P. F. P. R., Miranda, S. B. A., & Cardoso, P. M. (2021). O uso de geotecnologias como ferramentas de ensino na educação básica na Escola Profº Virgílio Libonati, Belém, Pará, Brasil. Pesquisa, Sociedade e Desenvolvimento, 10(5). doi: https://doi.org/10.33448/rsd-v10i5.14856.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Copyright (c) 2024 Maria da Conceição Santana Dias, Luciana Freitas de Oliveira França

Downloads

Download data is not yet available.