Banner Portal
O diálogo colaborativo como ação potencial para a aprendizagem de línguas
Remoto

Palavras-chave

Diálogo colaborativo. Tarefas. Aprendizagem. LE / L2

Como Citar

LIMA, Marília dos Santos. O diálogo colaborativo como ação potencial para a aprendizagem de línguas. Trabalhos em Linguística Aplicada, Campinas, SP, v. 49, n. 1, p. 167–184, 2016. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/tla/article/view/8645298. Acesso em: 20 abr. 2024.

Resumo

Partindo do conceito de diálogo colaborativo (SWAIN, 2000), apresentamos resultados de uma investigação que teve como informantes duas duplas de aprendizes de português como segunda língua e duas duplas de aprendizes de inglês como língua estrangeira, interagindo em tarefas cooperativas. O diálogo colaborativo estabelecido entre as díades quando da realização da tarefa foi gravado em áudio e posteriormente transcrito a fim de serem investigados os momentos de negociação de sentido e de forma entre os interagentes. Os aprendizes foram também ouvidos em entrevistas quanto as suas opiniões e percepções sobre a realização das tarefas e a possível relação entre tarefa cooperativa e aprendizagem de língua. A análise dos dados revela que os aprendizes refletiram sobre a língua alvo, testaram hipóteses e reformularam sua produção de modo a promoverem compreensão mútua. Ademais, os resultados revelam que a interação estabelecida na produção de diálogo colaborativo estimula a aprendizagem da língua alvo na medida em que os aprendizes percebem lacunas lingüísticas em sua língua e buscam soluções conjuntas.

ABSTRACT:

Having the concept of collaborative dialogue (SWAIN, 2000) as its base, this paper presents the results of an investigation which had two dyads of Portuguese as a second language learners and two dyads of English as a foreign language learners as its informants. The learners interacted in cooperative tasks. The collaborative dialogue derived from learner interaction was audio-recorded and transcribed to detect and analyze the negotiation for meaning and form between the interactants. The learners were also interviewed after the tasks to express their opinions and perceptions about task development and the potential relationship between the cooperative task and language learning. The analysis of such data reveals that learners reflected upon the target language, tested hypotheses and reformulated their output in order to promote mutual comprehension. Besides, the results reveal that the interaction established during the production of the collaborative dialogue can yield second and foreign language learning as the students notice linguistic gaps in their language and seek solutions together.

Keywords: collaborative dialogue; tasks; language learning; SL / FL.

Remoto

Referências

ATKINSON, J.; HERITAGE, J. (1984). Structures of social action: studies in conversation analysis.

Cambridge: Cambridge University Press.

BARNES, D. (1992). From communication to curriculum. London: Penguin Group.

BROWN, D. (2000). Principles of language learning and teaching. New York: Longman.

BURNS, A. (1999). Collaborative action research for English language teachers. New York: Cambridge University Press.

BYGATE, M.; SKEHAN, P; SWAIN, M. (2001). Researching pedagogic tasks: second language learning, teaching and testing. Harlow: Longman.

COLE, M. (1996). Cultural Psychology: a once and future discipline. Cambridge: Belknapp Press.

DONATO, R. (2000). Sociocultural contributions to understanding the foreign and second language classroom. In: Lantolf, J. P. (Ed.) Sociocultural theory and second language learning. Oxford: Oxford University Press, p.27-50.

ELLIS, R. (2003). Task-based language learning and teaching. Oxford: Oxford University Press.

HALL, J. K. (2001). Methods for teaching foreign languages: creating a community of learners in the classroom. New Jersey: Merrill Prentice Hall.

JOHNSON, D.; JOHNSON, R. (1989). Conflict in the classroom: controversy and learning. Review of Educational Research, n.49, p.51-70.

LANTOLF, J. (2000). Introducing sociocultural theory. In: Lantolf, J. Sociocultural theory and second language learning. Oxford: Oxford University Press, p. 27-50.

LANTOLF, J. (2004). Sociocultural theory and second and foreign language learning: an overview of sociocultural theory. In: Esch, K.; John, O. (Ed.). New insights into foreign language learning and teaching. Frankfurt: Peter Lang.

LANTOLF, J.; THORNE, S. (2006). Sociocultural theory and the genesis of second language development.

Oxford: Oxford University Press.

LARSEN-FREEMAN, D.; LONG, M. (1991). An introduction to second language acquisition research.

New York: Longman.

LIGHTBOWN; P.; SPADA, N. (2006). How languages are learned. Oxford: Oxford University Press.

LIMA, M.; PINHO, I. (2007). A tarefa colaborativa como estímulo à aprendizagem de língua estrangeira.

In: Lima, M.; Graça, R. M. O.(Org.). Ensino e Aprendizagem de Língua Estrangeira: relações de pesquisa Brasil/ Canadá. Porto Alegre: Armazém Digital, p. 87-101.

MITCHELL, R; MYLES, F. (2004). Second language learning theories. London: Hodder Arnold.

NASSAJI, H. (2000). Towards integrating form-focussed instruction and communicative interaction in the second language classroom: some pedagogical possibilities. The Modern Language Journal, v.

, p. 241-250.

NUNAN, D. (1989). Designing tasks for the communicative classroom. Cambridge: Cambridge University Press.

O’MALLEY, J.; CHAMOT, A. (1990). Learning strategies in second language acquisition. Cambridge: Cambridge University Press.

ROGOFF, B. (1994). Developing understanding of the idea of community of learners. Mind, culture, and activity, v.1, n.4, p. 209-229.

SKEHAN, P. (1994). Second language acquisition strategies, interlanguage development and task-based learning. In: Bygate, M.; Tomkyn, A.; Williams, E. (Ed.). Grammar and the language teacher.

Hemel Hempstead: Prentice Hall, p. 175-199.

STONE, C. (1993). What is missing in the metaphor of scaffolding? In: Forman, E.; Minick, N.; Stone, C. (Ed.). Contexts for learning: sociocultural dynamics in children’s development. New York: Oxford University Press, p. 169-183.

STORCH, N. (2001). How collaborative is pair work? ESL tertiary students composing in pairs. Language Teaching Research, v.5, p. 29-53.

STORCH, N. (2002). Patterns of interaction in ESL pair work. Language Learning, v.52, p. 119-158.

SWAIN, M. (1995). Three functions of output in second language learning. In: Cook, G.; Seidlhofer, B.

(Ed.). Principle and practice in Applied Linguistics. Oxford: Oxford University Press, p.125-144.

SWAIN, M. (2000). The output hypothesis and beyond: mediating acquisition through collaborative dialogue. In: Lantolf, J. Sociocultural theory and second language learning. Oxford: Oxford University Press, p. 97-114.

SWAIN, M. (2001). Integrating language and content teaching through collaborative tasks. The Canadian Modern Language Review, v.58, n.1, p.44-63.

SWAIN, M; LAPKIN, S. (1994). Problems in output and cognitive processes they generate: a step toward second language learning. Applied Linguistics, v.16, p.371-391.

SWAIN; M.; LAPKIN, S. (2001). Focus on form through collaborative dialogue: exploring task effects.

In: Bygate, M.; Skehan, P.; Swain, M. Researching pedagogic tasks: second language learning, teaching and testing. London: Longman, p. 98-118.

SWAIN; M.; TOCALLI-BELLER, A. (2005). Reformulation: the cognitive conflict and L2 learning it generates. International Journal of Applied Linguistics, v.15, n.1, p.5-28.

VYGOTSKY, L. (1978). Mind in society: the development of higher psychological processes. Cambridge: Harvard University Press.

VYGOTSKY, L. (1998). A formação social da mente: o desenvolvimento dos processos psicológicos superiores. São Paulo: Martins Fontes.

WATANABE, Y.; SWAIN, M. (2007). Effects of proficiency differences and patterns of pair interaction on second language learning: collaborative dialogue between adult ESL learners. Language Teaching Research, v.11, n.2, p. 121-142.

WILLIS, J. (1996). A framework for task-based learning. Harlow: Longman.

WINEGAR, L. (1997). Can internalization be more than a magical phrase? Notes towards the constructive negotiation of this process. In: Lightfoot, C.; Cox, B. (Ed.). Sociogenetic perspectives on internalization. Mahwah: Lawrence Erlbaum, p. 110-128.

O periódico Trabalhos em Linguística Aplicada utiliza a licença do Creative Commons (CC), preservando assim, a integridade dos artigos em ambiente de acesso aberto, em que:

  • A publicação se reserva o direito de efetuar, nos originais, alterações de ordem normativa, ortográfica e gramatical, com vistas a manter o padrão culto da língua, respeitando, porém, o estilo dos autores;
  • Os originais não serão devolvidos aos autores;
  • Os autores mantêm os direitos totais sobre seus trabalhos publicados na Trabalhos de Linguística Aplicada, ficando sua reimpressão total ou parcial, depósito ou republicação sujeita à indicação de primeira publicação na revista, por meio da licença CC-BY;
  • Deve ser consignada a fonte de publicação original;
  • As opiniões emitidas pelos autores dos artigos são de sua exclusiva responsabilidade.

Downloads

Não há dados estatísticos.