Banner Portal
Between pedagogical instrument and promise – the discourse upon new technologies in the theorization about foreign language teaching and learning
PDF (Português (Brasil))

Keywords

discourse
new technologies
foreign language teaching and learning

How to Cite

GASPARINI, Edmundo Narracci. Between pedagogical instrument and promise – the discourse upon new technologies in the theorization about foreign language teaching and learning. Trabalhos em Linguística Aplicada, Campinas, SP, v. 58, n. 2, p. 874–898, 2019. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/tla/article/view/8654496. Acesso em: 17 jul. 2024.

Abstract

This article presents part of a research which investigated the discourse upon new technologies in the theorization about foreign language teaching and learning. The research aimed at investigating the discourse upon new technologies in theorization, and papers published in an online journal of Applied Linguistics were analysed. The results presented here indicate that the discourse which was investigated is constituted in relation to two other discourses: the discourse of pedagogical instruments and the discourse of technology itself. According to the analysis presented here, it is between pedagogical instrument used by teachers and students and guarantee of successful learning that new technologies are constituted in the theorization about foreign language teaching and learning. In the interdiscursive relations delineated here, the point in which new technologies subjectivize us, once they are part of power relations in the contemporary world, is silenced.

PDF (Português (Brasil))

References

ALTHUSSER, L. (1970). Aparelhos Ideológicos de Estado, trad. Walter José Evangelista e Maria Laura Viveiros de Casto. Rio de Janeiro: Edições Graal, 1998.

BAX, S. (2003). CALL – past, present and future. System – an international journal of Educational Technology and Applied Linguistics, v. 31, pp. 13-28.

BELL, J; GOWER, R. (1998). Writing course materials for the world: a great compromise. In: TOMLINSON, B. (org.), Materials development in language teaching. Cambridge: Cambridge University Press, 1999, pp. 116-129.

BENVENISTE, E. (1966). Problemas de Linguística Geral I, trad. Maria da Glória Novak e Maria Luisa Neri. Campinas: Pontes, 2005.

COURTINE, J. J. (2009). Análise do discurso político – O discurso comunista endereçado aos cristãos, trad. Cristina de Campos Velho Birck et al. São Carlos: EDUFSCAR, 2014.

CUNHA, M. C. K.; SOUZA, A. G. (2009). Reflexões sobre a tecnologia educativa. Horizontes de Linguística Aplicada, v. 8, nº1, pp. 82-99.

FREUD, S. (1929). O mal-estar na civilização. Edição Standard Brasileira das Obras Psicológicas Completas de Sigmund Freud. Trad. José Octávio de Aguiar Abreu. Rio de Janeiro: Imago, 1976, v. XXI.

KEHL, M. R, BUCCI, E. (2004). Videologias. São Paulo: Boitempo, 2015.

LACAN, J. (1953-1954). O Seminário, livro 1, Os escritos técnicos de Freud, trad. Betty Milan. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Ed., 1986.

ORLANDI, E. (1996). A linguagem e seu funcionamento – As formas do discurso. Campinas: Pontes, 1996.

ORLANDI, E. (1997). As formas do silêncio – No movimento dos sentidos. Campinas: Editora da UNICAMP, 1997.

PÊCHEUX, M. (1969). Análise Automática do Discurso. In: GADET, F. e T. HAK (orgs.), Por uma análise automática do discurso – Uma introdução à obra de Michel Pêcheux. Campinas: Editora da UNICAMP, 1997, pp. 61-161.

PÊCHEUX, M. (1982). Ler o arquivo hoje. In: ORLANDI, E. (org.), Gestos de leitura – da história no discurso. Campinas: Editora da UNICAMP, 1994, pp. 55-64.

PÊCHEUX, M. (1983). O Discurso: estrutura ou acontecimento. Campinas: Pontes, 1997a.

PÊCHEUX, M. (1975). Semântica e Discurso – Uma crítica à afirmação do óbvio, trad. Eni Pulcinelli Orlandi et al. Campinas: Editora da UNICAMP, 1988.

PÊCHEUX, M., HAROCHE, C. e HENRY, P. (1971). La sémantique et la coupure saussurienne: langue, langage, discours. In: MALDIDIER, D. L’inquietude du discours. Paris: Editions de Cendres, 1990, pp.133-153.

SIBILLIA, P. (2012). Redes ou paredes – A escola em tempos de dispersão, trad. Vera Ribeiro. Rio de Janeiro: Contraponto, 2016.

TOMLINSON, B. (1998). Introduction. In: TOMLINSON, B. (org.) Materials development in language teaching. Cambridge: Cambridge University Press, 1999, pp. 1-24.

O periódico Trabalhos em Linguística Aplicada utiliza a licença do Creative Commons (CC), preservando assim, a integridade dos artigos em ambiente de acesso aberto, em que:

  • A publicação se reserva o direito de efetuar, nos originais, alterações de ordem normativa, ortográfica e gramatical, com vistas a manter o padrão culto da língua, respeitando, porém, o estilo dos autores;
  • Os originais não serão devolvidos aos autores;
  • Os autores mantêm os direitos totais sobre seus trabalhos publicados na Trabalhos de Linguística Aplicada, ficando sua reimpressão total ou parcial, depósito ou republicação sujeita à indicação de primeira publicação na revista, por meio da licença CC-BY;
  • Deve ser consignada a fonte de publicação original;
  • As opiniões emitidas pelos autores dos artigos são de sua exclusiva responsabilidade.

Downloads

Download data is not yet available.