Banner Portal
Modes of communication and language learning in the 21st century
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Language education
Internationalization
Technology

How to Cite

CONCÁRIO, Marcelo; NÓBREGA, Maria Helena da; RAMOS, Joaquim Coelho. Modes of communication and language learning in the 21st century: challenges for internationalization. Trabalhos em Linguística Aplicada, Campinas, SP, v. 59, n. 3, p. 2209–2231, 2021. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/tla/article/view/8657124. Acesso em: 16 aug. 2024.

Abstract

Multicultural and multilingual issues are of central importance in everyday communication as a result of growing internationalization. Thus, as the places and possibilities for the authorized use of (first and foreign) languages become research objects and relevant topics in teacher education, conventions of use and diversity reaffirm their importance in communicative processes, and linguistic-communicative skills consolidate their value as inalienable assets in professional qualification. This paper addresses the complexity of this new scenario and how language learning relates to new ways of knowing something, knowing how to (learn to) do something, and knowing how to exist. It consists in an exploratory endeavor, based on the authors' experience as teachers, researchers and managers, which has been motivated by reflections on our individual presentations in the VII World Symposium on Portuguese Language Studies (VII Simpósio Mundial de Estudos da Língua Portuguesa), which took place in Porto de Galinhas (Brazil) in August 2019. The objective is to look into internationalization in three specific domains, i.e.: the modes of communication highlighted in The Common European Framework of Reference (CEFR), the teaching of languages for specific purposes, and education policies for the 21st century. Following the theoretical discussion, we attempt to demonstrate how the management of teaching policies related to internationalization - Portuguese to speakers of other languages, or other languages to speakers of Portuguese - can foster the development of practices in response to pressing professional and educational issues in the 21st century.

PDF (Português (Brasil))

References

ALARCÃO, I. (2008). Desafios atuais ao desenvolvimento da didática de línguas em Portugal. In: Bizarro, R. (Org.). Ensinar e aprender línguas e culturas hoje: que perspetivas? Porto: Areal Editores, p. 10-14.

ALMEIDA FILHO, J. C. P. (1993). A operação global do ensino de línguas. In: ____ . Dimensões comunicativas no ensino de línguas. Campinas: Pontes, p. 17-24.

ALMEIDA FILHO, J. C. P. (2013). Dimensões comunicativas no ensino de línguas. Edição comemorativa, corrigida e ampliada. Campinas: Pontes.

ATHANASIOU, A. et al. (2016). Aligning ESP courses with the common European framework of reference for languages. In: Language learning in higher education. v. 6, no 2, p. 297-316. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/308940247_Aligning_ESP_courses_with_the_Common_European_Framework_of_Reference_for_Languages. Acesso em 7 ago. 2019.

BIZARRO, R. (2012). Língua e cultura no ensino do PLE/PLS: reflexões e exemplos. In: Linguarum arena. v. 3, p. 117-131.

CANI, J. B.; SANTIAGO, M. E. V. (2018). O papel do quadro comum europeu de referência para idiomas: aprendizagem, ensino e avaliação (QCER) na internacionalização das IES: uma análise sob a perspectiva do Letramento Crítico e dos Multiletramentos. In: Trabalhos em Linguística Aplicada. v. 57, no 2, p. 1164-1188.

CONSELHO DA EUROPA (2001). Quadro comum europeu de referência para línguas: aprendizagem, ensino, avaliação. Edição portuguesa. Traduzido por Maria Joana Pimentel do Rosário e Nuno Verdial Soares. Porto: Edições Asa.

CORDEIRO, S. F. N.; BONILLA, M. H. S. (2018). Educação e tecnologias digitais: políticas públicas em debate. In: Anais do Senid. Universidade de Passo Fundo. Disponível em: https://www.upf.br/_uploads/-Conteudo/senid/2018-artigos-completos/178958.pdf. Acesso em 2 maio 2019.

CORONADO, M. L.; SAINZ, B.; NAVAZO, M. A. (2009). Nuevas tecnologías y su uso en educación. In: SOTO, U.; MAYRINK, M. F.; GREGOLIN, I. V. (Orgs.). Linguagem, educação e virtualidade. São Paulo: Cultura Acadêmica, p. 69-91.

COSTA, A. M.; OLIVEIRA, A. M.; REGO, B.; FIDALGO, S.; DELPLANCQ, V.; AMANTE, F. S.; RELVAS, S. (2019). Ensinar as línguas estrangeiras no ensino superior na era digital: uma experiência de inovação pedagógica. In: Millenium. v. 2 (ed especial), no 4, p. 75-80. Disponível em: https://repositorio.ipv.pt/bitstream/10400.19/6208/1/14995-Article_Text-61248-1-10-20190607.pdf. Acesso em 5 ago. 2020.

COUNCIL OF EUROPE. (2001). Common European framework of references for languages: learning, teaching, assessment. Disponível em https://rm.coe.int/16802fc1bf. Acesso em 10 julho 2019.

COUNCIL OF EUROPE. (2018). New common European framework of reference for languages: learning, teaching, assessment. Companion volume with new descriptors. Disponível em https://rm.coe.int/cefr-companion-volume-with-new-descriptors-2018/1680787989. Acesso em 10 julho 2019.

DUDLEY-EVANS, T.; STOHN, M. (2011). Developments in English for specific purposes: a multi-disciplinary approach. 13. ed. Cambridge: Cambridge University Press.

LEITE, E. M. (1996). El rescate de calificación. Montevidéo: OIT.

LITTLE, D. (2007). Language learner autonomy: Some fundamental considerations revisited. In: Innovation in language learning and teaching. v. 1, no 1, p. 14-29.

MILL, D. (2009). Educação virtual e virtualidade digital: trabalho pedagógico e educação a distância na idade mídia. In: SOTO, U.; MAYRINK, M. F.; GREGOLIN, I. V. (Orgs.). Linguagem, educação e virtualidade. São Paulo: Cultura Acadêmica, p. 29-52.

MONTEIRO, N. A. (2016). O que dizem as políticas educacionais sobre tecnologias para a educação? In: Anais Congresso Abed. São Paulo. maio/2016. Disponível em: http://www.abed.org.br/congresso2016/traba-lhos/268.pdf Acesso em 2 maio 2019.

MORAN, J. (2007). As mídias na educação. In: Desafios na comunicação pessoal. 3. ed. São Paulo: Paulinas, 2007, p. 162-166. Disponível em: http://www.eca.usp.br/prof/moran/site/textos/tecnologias_eduacacao/midias_educ.pdf. Acesso em 3 maio 2019.

MORROW, K. (Ed.) (2004). Insights from the common European framework. Oxford: Oxford University Press.

PASTORE, J. (1998). A agonia do emprego. São Paulo: LTr.

PIMENTEL, F. S. C. (2018). Letramento digital na cultura digital: o que precisamos compreender. In: Revista EDaPECI. São Cristóvão. v. 18, no 1, p. 7-16. Jan./abr. Disponível em: https://seer.ufs.br/index.php/edapeci/arti-cle/view/8545. Acesso em 2 maio 2019.

RAMOS, R. C. G. (2009). Design de material didático on-line: reflexões. In: SOTO, U.; MAYRINK, M. F.; GREGOLIN, I. V. (Orgs.). Linguagem, educação e virtualidade. São Paulo: Cultura Acadêmica, p. 93-116.

SCARAMUCCI, M. V. R. (2004). Efeito retroativo da avaliação no ensino/aprendizagem de línguas: o estado da arte. In: Trabalhos em Linguística Aplicada. v. 43, no 2, p. 203-226, Dec. Disponível em http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-18132004000200002&lng=en&nrm=iso. Acesso em 10 julho 2019 (http://dx.doi.org/10.1590/S0103-18132004000200002).

SOTO, U.; MAYRINK, M. F.; GREGOLIN, I. V. (Orgs.) (2009). Linguagem, educação e virtualidade. São Paulo: Cultura Acadêmica.

SOUSA, H. F.; LIMA, F. R. (2018). Os desafios docentes e as contribuições das tecnologias educacionais no ensino e aprendizagem de língua inglesa: cenários contemporâneos. In: Revista EntreLínguas. Araraquara. v. 4, no 2, jul./dez, p. 218-235. Disponível em: https://perio-dicos.fclar.unesp.br/entrelinguas/article/view/10969 Acesso em 4 maio 2019.

TAKAHASHI, T. (2000). Sociedade da informação no Brasil: livro verde. Brasília: Ministério da Ciência e Tecnologia. Disponível em: https://www.-governodigital.gov.br/documentos-e-arquivos/livroverde.pdf. Acesso em 2 maio 2019.

WIDDOWSON, H. G. (1983). Learning purpose and language use. Oxford: Oxford University Press.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Copyright (c) 2020 Trabalhos em Linguística Aplicada

Downloads

Download data is not yet available.