Banner Portal
Colors, textures and typography
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Reading
Multimodal learning
Social Semiotics

How to Cite

SILVA, Maria Gorette Andrade; RODRIGUES, Linduarte Pereira. Colors, textures and typography: developing reading competence through multimodal resources. Trabalhos em Linguística Aplicada, Campinas, SP, v. 61, n. 1, p. 265–275, 2022. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/tla/article/view/8659663. Acesso em: 17 aug. 2024.

Abstract

This article aims at highlighting the potentiality of colors, textures and typography in reading activities, presenting strategies which contribute to the viability of multimodal learning in the school context. For this purpose, from a qualitative research of ethnographic type, of interpretative basis and of applied nature, it seeks to demonstrate how semiotic resources used in the construction of textual genres are indispensable in the process of apprehension of meanings by the reader, and it also emphasizes the relevance of teacher mediation in this cognitive process through didactic intervention held in High School. In terms of theoretical foundation, it is based on the assumptions of Social Semiotics and of multimodality in dialogue with the teacher formation in Applied Linguistics perspective. The results reveal that the problematization of semiotic resources by the teacher facilitates the development of the student reading competence, expanding the notion of language and enabling contact with less explored aspects in the classroom.

PDF (Português (Brasil))

References

AGUIAR, Marcia Juliana Dias; FISCHER, Adriana. 2012. A pedagogia dos multiletramentos: uma proposta para a formação continuada de professores. Leia Escola, v. 12, n. 02, p. 106-130.

BORTONI-RICARDO, Stella Maris. 2008. O professor pesquisador: introdução à pesquisa qualitativa. São Paulo: Parábola. 135 p.

BRASIL. 2006. Orientações Curriculares para o Ensino Médio: linguagens, códigos e suas tecnologias. Brasília: MEC/SEB.

BRASIL. 2013. Diretrizes Curriculares Nacionais para Educação Básica. Brasília: MEC/SEB.

BRASIL. 2018. Base Nacional Comum Curricular: Ensino Médio. Brasília: MEC/SEB.

CARVALHO, Flaviane Faria. 2013. Temas Contemporâneos em Semiótica Visual. Brasília: CEPADIC. 93 p.

DIONÍSIO, Angela Paiva. 2008. Gêneros multimodais e multiletramento. In: KARWOSKI, Beatriz Gaydeczka; BRITO, Karim Siebeneicher (Orgs.). Gêneros textuais: reflexões e ensino. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, p. 119-132.

DIONÍSIO, Angela Paiva; VASCONCELOS, Leila Janot de. 2013. Multimodalidade, gênero textual e leitura. In: BUNZEN, Clecio; MENDONÇA, Márcia (Orgs.). Múltiplas linguagens para o ensino médio. São Paulo: Parábola, p. 19-42.

DONDIS, Dondis A. 2003. Sintaxe da linguagem visual. Tradução de Jefherson Luiz Camargo. São Paulo: Martins Fontes.

KRESS, Gunther; VAN LEEUWEN, Theo. 1996. Reading Images: The Grammar of Visual Design. New York: Routledge.

MOITA LOPES, L. P. 2009. Da aplicação da Linguística à Linguística Aplicada Indisciplinar. In: PEREIRA, R. C.; ROCA, P. (Orgs.). Linguística Aplicada: um caminho com diferentes acessos. São Paulo: Contexto, p. 11-24.

NASCIMENTO, Roseli Gonçalves do; BEZERRA, Fabio Alexandre Silva; HERBELE, Viviane Maria. 2011. Multiletramentos: iniciação à análise de imagens. Linguagem & Ensino, Pelotas, v. 14, n. 2, p. 529-552, jul./dez.

SILVA, Maria Zenaide Valdivino da. 2016. O letramento multimodal crítico no ensino fundamental: investigando a relação entre a abordagem do livro didático de língua inglesa e a prática docente. Fortaleza, CE. Tese de doutorado. Universidade Estadual do Ceará, 327 p.

SILVA, Monica Maria Pereira da; ALMEIDA, Danielle Barbosa Lins de. 2018. Linguagem Verbal, Linguagem Visual: Reflexões teóricas sobre a perspectiva Sócio-Semiótica da Linguística Sistêmico-Funcional. Odisseia, v. 3, n. 1, jan./jun., p. 36-56.

VAN LEEUWEN, T. 2011. The Language of Colour. New York: Routledge.

VIEIRA, Josenia. 2015. Multimodalidade e eventos de letramento. In: VIEIRA, Josenia; SILVESTRE, Carminda (Orgs.). Introdução à Multimodalidade: Contribuições da Gramática Sistêmico-Funcional, Análise de Discurso Crítica, Semiótica Social. Brasília, DF: J. Antunes Vieira, p. 41-72.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Copyright (c) 2022 Trabalhos em Linguística Aplicada

Downloads

Download data is not yet available.