Banner Portal
Is meme a genre?
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Meme
Genre
Remix

How to Cite

LIMA-NETO, Vicente. Is meme a genre? questions about meme´s generic status. Trabalhos em Linguística Aplicada, Campinas, SP, v. 59, n. 3, p. 2246–2277, 2021. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/tla/article/view/8659859. Acesso em: 17 jul. 2024.

Abstract

In recente years, it has been assumed academically that memes published on Facebook and other social networking sites (SRS) are textual/ discursive genres (cf. PASSOS, 2012; WIGGINS; BOWERS, 2014; SILVA, 2016; GUERRA; BOTTA, 2018), thesis defended with different criteria and different genre theories. The objective of this paper is to discuss the generic status of memes on social networking sites. In order to achieve the purpose, I brought the studies of Bakhtin (2009; 2011) and Miller (1984 [2009]), to discuss the concept of genre; and in Dawkins (2010), Blackmore (2000), Knobel and Lankshear (2005; 2007) and Cavalcante and Oliveira (2019), who discuss the nature of the meme. Methodologically, I analyze seven statements socially recognized as memes, which were published on Facebook in the last five years. The criteria for this were viralization and remixability, in its constitution. The results suggest that, under the label of meme, in fact, there are different genres, such as commercials and institucional ads, comic strips and serial comic strips, criticisms, reminders and motivational messages, which leads to question the generic status of what is recognized sociocognitively as meme.

PDF (Português (Brasil))

References

BAKHTIN, M. (2009). Marxismo e filosofia da linguagem. São Paulo: Hucitec.

BAKHTIN, M. Os gêneros do discurso. In: ______. Estética da criação verbal. (2011). 6 ed. São Paulo: Martins Fontes.

BAZERMAN, C. (2005). Gêneros textuais, tipificação e interação. Tradução de Ângela Dionísio e Judith C. Hoffnagel. São Paulo: Cortez.

BLACKMORE, B. (2000). The power of memes. Scientific American, v. 283, n. 4, p. 52-61. Disponível em: http://www.susanblackmore.co.uk/Articles/SciAm00.html. Acesso em: 29 mar. 2020.

CANI, J B. (2019) Multimodalidade e efeitos de sentido no gênero meme. Periferia, v. 11, n. 2, pp. 242-267.

CAVALCANTE, M. M.; FARIA, M. G. S.; CARVALHO, A. P. L. (2017). Sobre intertextualidades estritas e amplas. Revista de Letras, n. 36, v. 2, pp. 7-22.

CAVALCANTE, M. M.; OLIVEIRA, R. (2019). O recurso aos memes em diferentes padrões de gêneros à luz da Linguística Textual. Revista do Programa de Pós-graduação em Letras de Passo Fundo, v. 15, n. 1, pp. 8-23.

DAWKINS, R. (1976). O gene egoísta. Belo Horizonte: Itatiaia, São Paulo: Edusp, 2010.

GALEANO, E. (2012). Os filhos dos dias. Trad.: Eric Nepomuceno. São Paulo: L&PM Editores.

GAMBARATO, R. R. KOMESU, F. (2018) What are you laughing at? Former brazilian President Dilma Rousseff´s Internet memes across Spreadable media contexts. Journal of Creative Communications, v.13, n. 2, pp. 1-19.

GENETTE, G. (1982). Palimpsestos: a literatura de segunda mão. Trad: Cibele Braga, Erika Viviane Costa Vieira, Luciene Guimarães, Maria Antônia Ramos Coutinho, Mariana Mendes Arruda, Miriam Vieira. Edições Viva Voz: Belo Horizonte, 2010.

GUERRA, C.; BOTTA, M. C. (2018). O meme como gênero discursivo nativo no meio digital: principais características e análise preliminar. Domínios de linguagem, Uberlândia, v. 12, n. 3, pp. 1859-1877.

GONÇALVES, C. J. S. L. (2017). Práticas de letramentos na elaboração de memes em atividades com fins educacionais. 126f. Dissertação (Mestrado em História e Letras) – Curso de Mestrado Interdisciplinar em História e Letras, Faculdade de Educação, Ciências e Letras do Sertão Central, Quixadá, Universidade Estadual do Ceará.

HALLIDAY, M. A. K. (1976). System and function in language: selected papers. London: Oxford University Press.

HEYLIGHEN, F. (1998). What makes a meme succesful? Selection criteria for cultural evolution. Proc. 15th Int. Congress on Cybernetics (Association International de Cybernétique, Namur), pp. 423-418.

KNOBEL; M.; LANKSHEAR, C. (2005). Memes and affinities: Cultural replication and literacy education. ANNUAL NRC, Miami.

KNOBEL; M.; LANKSHEAR, C. (2007). A new literacies sampler. London: Routledge.

KRESS, G. (2010). Multimodality: a social semiotic approach to contemporary communication. New York: Roultedge.

LARA, M. T. A.; MENDONÇA, M. C. (2020). O meme em material didático: considerações sobre ensino/aprendizagem de gêneros do discurso. Bakhtiniana, São Paulo, 15 (2), pp. 185-209.

LIMA-NETO, V. (2009). Mesclas genéricas no Orkut: o caso do scrap. 213f. Dissertação (Mestrado em Linguística) – Universidade Federal do Ceará, Centro de Humanidades, Programa de Pós-graduação em Linguística, Fortaleza, 2009.

LIMA-NETO, V. (2014). Um estudo da emergência de gêneros no Facebook. 309f. Tese (Doutorado em Linguística) – Universidade Federal do Ceará, Centro de Humanidades, Programa de Pós-graduação em Linguística, Fortaleza, 2014.

LOPES, A. K. C. (2008). Uma colônia de generous anúncios. 151 f. Dissertação (Mestrado em Linguística) – Programa de Pós-graduação em Linguística, Universidade Federal do Ceará, Fortaleza.

MANOVICH, L. (2005). Remixing and remixibility. 2005. Disponível em: http://www.manovich.net. Acesso em: 20 jan. 2020.

MILLER, C. (2009). Gênero como ação social. In: ______. Estudos sobre gênero textual, agência e tecnologia. DIONÍSIO, A. P.; HOFFNAGEL, J. C. (Org.).Trad. e adaptação de Judith Chambliss Hoffnagel et al. Recife: EDUFPE, pp. 21-44.

NOBRE, K. C. (2014). Critérios classificatórios de processos intertextuais. 129 f. Tese (Doutorado em Linguística) – Programa de Pós-graduação em Linguística, Universidade Federal do Ceará, Fortaleza.

PASSOS, M. V. F. (2012). O gênero “meme” em propostas de produção de textos: implicações discursivas e multimodais. Anais do SIELP. Volume 2, Número 1. Uberlândia: EDUFU.

RAMOS, P. (2009). História em quadrinhos: gênero ou hipergênero? Estudos linguísticos, São Paulo, 38 (3), pp. 355-367.

RIBEIRO, A. A. (2018). O conceito sistêmico de viralização em redes sociais na internet. Nexi, Revista do Programa de Pós-Graduação em Comunicação e Semiótica da PUC-SP, São Paulo, PUC-SP, n. 4, pp. 18-29.

RIBEIRO, A. E. (2019). Escrever, hoje: palavra, imagem e tecnologias digitais na educação. São Paulo: Parábola Editorial.

SANTAELLA, L. (2008). Culturas e artes do pós-humano: da cultura das mídias à cibercultura. 3. ed. São Paulo: Paulus.

SCHNEUWLY, B.; DOLZ, J. (2004). Gêneros orais e escritos na escola. Trad.: Roxane Rojo e Glaís Cordeiro. Campinas: Mercado das Letras.

SHIFMAN, L. (2014). Memes in digital culture. Cambridge: MIT Press.

SILVA, A. A. (2016). Memes virtuais: gênero do discurso, dialogismo, polifonia e heterogeneidade enunciativa. Revista Travessias, v. 10, n. 3, 28 ed, pp. 341-361.

SWALES, J. M. (1990). Genre Analysis: English in academic and research settings. Cambridge: Cambridge University Press.

WIGGINS, B. E; BOWERS, G. B. (2014). Meme as genre: a structurational analysis of the memescape. New media and society, State College, v. 17, n. 11, pp. 1-21.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Copyright (c) 2020 Trabalhos em Linguística Aplicada

Downloads

Download data is not yet available.