Banner Portal
“But that’s because people don’t know what pole dancing is”
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Evaluation
Stigmas
Pole dancing

How to Cite

ALVES, Lorena Araujo; NÓBREGA, Adriana Nogueira Accioly. “But that’s because people don’t know what pole dancing is”: contributions of evaluation to the discursive analysis of stigmas. Trabalhos em Linguística Aplicada, Campinas, SP, v. 59, n. 3, p. 2183–2208, 2021. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/tla/article/view/8660484. Acesso em: 17 jul. 2024.

Abstract

In this article, we investigate an interaction between pole dancing practitioners, focusing on the reaction and the resistance related to the recurrent construction of stigmas about the activity. Inserted in the area of ​​Contemporary Applied Linguistics, the research is centered on the observation of the discursive evaluative mechanisms negotiated by the interlocutors and their contributions to the reframing of the activity they practice. The microdiscursive analysis is based on the appraisal theory, imbedded in Systemic-Functional Linguistics. Evaluations produced mainly in the domains of affect and judgment are highlighted in order to foreground the stigmas problematized in participants' discourses. The methodology is oriented by the qualitative paradigm and the corpus was generated in a recorded conversation between the first author and her pole dancing teacher. Our understandings suggest participants conceive pole dancing as a liberating practice, creating a discourse that reframes it positively and that resists against conservative hegemonic views, such as the ones which stigmatize the activity and consider it a vulgar and deviant practice.

PDF (Português (Brasil))

References

ALLEN, K. L. (2011). Poles apart?: women negotiating feminity and feminism in the fitness pole dancing class. 2011. Tese (Doutorado em Filosofia). University of Nottingham, Nottingham.

BIAR, L. de A. (2012). “Realmente as autoridades veio a me transformar nisso”: Narrativas de adesão ao tráfico e a construção discursiva do desvio. 2012. Tese (Doutorado em Letras) – Programa de Pós-Graduação Estudos da Linguagem, Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro.

BUTLER, J. (1988). Performative Acts and Gender Constitution: An Essay in Phenomenology and Feminist Theory. Theatre Journal, Baltimore, v. 40, n. 4, pp. 519-531.

BUTLER, J. (1990). Gender trouble: feminism and the subversion of identity. New York: Routledge.

COLLINS, P. H. (2017). Se perdeu na tradução? Feminismo negro, interseccionalidade e política emancipatória. Revista Parágrafo, São Paulo, v. 5, n. 1, pp. 6-17.

DENZIN, N. K.; LINCOLN, Y. S. (2006). Introdução: a disciplina e a prática da pesquisa qualitativa. In: DENZIN, N. K.; LINCOLN, Y. S. (Orgs.). O planejamento da pesquisa qualitativa: teorias e abordagens. Porto Alegre: Artmed. pp. 15-42.

ESPAÇO ALFA. (2014). História do Pole Dance. Disponível em: <http://espacoalfa.com.br/novo/?page_id=9525>. Acesso em: 30 de junho de 2019.

FABRÍCIO, B. F. (2006). Linguística aplicada como espaço de “desaprendizagem”: redescrições em curso. In: MOITA LOPES, L. P. (Org.). Por uma linguística aplicada indisciplinar. São Paulo: Parábola. pp. 45-65.

FAIRCLOUGH, N. (1997). Discurso, mudança e hegemonia. In: PEDRO, Emília R. (Org.). Análise Crítica do Discurso: uma perspectiva sócio-política e funcional. Lisboa: Editorial Caminho. pp. 77-104.

FAIRCLOUGH, N. (2001). Discurso e mudança social. Brasília: Editora UnB.

FERREIRA, C. F. (2015). Redescobrindo ser-si-mesmo: a existencialidade de mulheres praticantes de pole dance Dissertação de Mestrado. Programa de Pós-Graduação em Psicologia. Universidade Federal do Amazonas, Manaus.

GOFFMAN, E. ([1963] 1988). Estigma – Notas sobre a manipulação da identidade deteriorada. Rio de Janeiro: Zahar.

GOFFMAN, E. ([1964] 1998). A situação negligenciada. In: RIBEIRO, B. T.; GARCEZ, P. M. (Orgs.). Sociolinguística interacional. Porto Alegre: Age, pp. 11-15.

GONÇALVES, A. C. (2017). “Viva o matriarcado pole dance”: uma etnografia das relações entre corpo, gênero e cidade na prática do pole dance. 2017. Monografia (Graduação em Antropologia) – Universidade Federal Fluminense, Niterói.

HALLIDAY, M. A. K.; MATTHIESSEN, C. (2014). Halliday’s introduction to functional grammar. London e New York: Routledge.

HOLLAND, S. (2010). Pole Dancing, Empowerment and Embodiment. New York: Palgrave Macmillan.

HOOKS, b. (1982). Ain’t I a woman? London: Pluto Press.

HOOKS, b. (1984). Feminist Theory from margin to center. Boston: South End Press.

HUNSTON, S.; THOMPSON, G. (2000). (Eds.). Evaluation in Text: Authorial stance and the construction of discourses. Oxford: Oxford University Press.

LEAL E SILVA, I. (2014). Corporalidade no pole dance: uma análise antropológica. 29ª Reunião Brasileira de Antropologia, 03 e 06 de agosto de 2014, Natal/RN.

LODER, L. L.; JUNG, N. M. (Orgs.). (2009). Análises de fala-em-interação institucional: a perspectiva da Análise da Conversa Etnometodológica. Campinas: Mercado de Letras.

MARTIN, J. R. (2000). Beyond exchange: appraisal systems in English. In: HUNSTON, S.; THOMPSON, G. (Eds.). Evaluation in Text: Authorial Stance and the Construction of Discourse. New York: Oxford University Press, pp. 142-175.

MARTIN, J. R.; WHITE, P. R. R (2005). The Language of Evaluation: Appraisal in English. New York: Palgrave/ Macmillan.

MARTIN, J. R.; ROSE, D. (2007). Working with Discourse: meaning beyond the clause. 2ª ed. New York: Continuum.

MEEPOS, D. (2012). The Purgatory of Pole Dancing. UCLA Women’s Law Journal, Los Angeles, v. 19, n. 2, pp. 214-259.

MICHAELIS DICIONÁRIO BRASILEIRO DA LÍNGUA PORTUGUESA (2020). Disponível em: < michaelis.uol.com.br/moderno-portugues/ >. Acesso em: 27 de outubro de 2020.

MIGNOLO, W. D. (2000). Local Histories/Global Designs: Coloniality, Subaltern Knowledges, and Border Thinking. Princeton University Press.

MISHLER, E. G. (1986). The Analysis of Interview-Narratives. In: SARBIN, T. R. (Ed.). Narrative Psychology: The Storied Nature of Human Conduct. New York: Praeger, pp. 233-255.

MOITA LOPES, L. P. (2002). Identidades fragmentadas. São Paulo: Mercado das Letras.

MOITA LOPES, L. P. (2006). (Org.). Por uma linguística aplicada indisciplinar. São Paulo: Parábola.

MOITA LOPES, L. P. (2006). Linguística aplicada e vida contemporânea: problematização dos construtos que têm orientado a pesquisa. In: MOITA LOPES, L. P. (Org.). Por uma linguística aplicada indisciplinar. São Paulo: Parábola. pp. 85-107.

MOITA LOPES, L. P. (2006). Uma linguística aplicada mestiça e ideológica: interrogando o campo como linguista aplicado (Introdução). In: MOITA LOPES, L. P. (Org.) Por uma linguística aplicada indisciplinar. São Paulo: Parábola. pp.13-44.

MOITA LOPES, L. P. (2013). (Org.). Linguística Aplicada na modernidade recente – Festschrift para Antonieta Celani. São Paulo: Parábola.

NÓBREGA, A. N. (2009). Narrativas e avaliação no processo de construção do conhecimento pedagógico: abordagem sociocultural e sociossemiótica. Tese (Doutorado em Letras) – Programa de Pós-Graduação Estudos da Linguagem, Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro.

OLVIEIRA, A. K. S. (2016). Pole dance: contextos e aproximações com os estudos de Rudolf Laban. Trabalho de conclusão de curso. Licenciatura plena em dança. Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal.

PENNYCOOK, A. (2006). Uma linguística aplicada transgressiva. In: MOITA LOPES, L. P. (Org.) Por uma linguística aplicada indisciplinar. São Paulo: Parábola. pp. 67-84.

RAJAGOPALAN, K. (2003). Por uma lingüística crítica: linguagem, identidade e questão ética. São Paulo: Parábola Editorial.

RAJAGOPALAN, K. (2006). Repensar o papel da linguística aplicada. In: MOITA LOPES, L.P. (Org.). Por uma linguística aplicada indisciplinar. São Paulo: Parábola. pp. 149-168.

REZENDE, C. B.; COELHO, M. C. (2010). Antropologia das Emoções. Rio de Janeiro: FGV.

SACKS, H., SCHEGLOFF, E. A.; JEFFERSON, G. (1974). A simplest systematic for the organization of turn-taking for conversation. Language, Baltimore, v. 50, n. 4, pp. 696-735.

SANTOS, R. O. (2018). Pole Dance: Dança ou Esporte? Trabalho de conclusão de curso. Bacharel em Educação Física. Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal.

THOMPSON, G; ALBA-JUEZ, L. (2014). (Eds.). Evaluation in Context. Philadelphia: John Benjamin.

VIAN JR., O. (2010). O Sistema de Avaliatividade e a linguagem da avaliação. In: VIAN JR., O. et al. (Orgs.) A linguagem da avaliação em língua portuguesa: estudos sistêmico-funcionais com base no Sistema de Avaliatividade. São Carlos: Pedro & João Editores. pp. 19-29.

VIAN JR., O. (2013). Linguística sistêmico-funcional, linguística aplicada e linguística educacional. In: MOITA LOPES, L. P. (Org.) Linguística Aplicada na modernidade recente – Festschrift para Antonieta Celani. São Paulo: Parábola. pp. 123-141.

WHITEHEAD, K.; KURZ, T. (2009). “Empowerment” and the Pole: A Discursive Investigation of the Reinvention of Pole Dancing as a Recreational Activity. Feminism & Psychology, Exeter, v. 19, n. 2, pp. 224-244.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Copyright (c) 2021 Trabalhos em Linguística Aplicada

Downloads

Download data is not yet available.