Banner Portal
The writing of academic summaries at university
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Academic literacies
Writing of academic genres
Academic summary

How to Cite

SILVA, Marta Cristina; BOTELHO, Laura Silveira; CAETANO OLIVEIRA, Marília de Carvalho. The writing of academic summaries at university: perceptions of teaching and learning models under the perspective of academic literacies. Trabalhos em Linguística Aplicada, Campinas, SP, v. 60, n. 2, p. 580–594, 2021. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/tla/article/view/8660840. Acesso em: 17 jul. 2024.

Abstract

This paper is part of an interinstitutional and interdisciplinary project which intends to analyse Writing practices involving the genre academic summary in the process of creating the software AutorIA, which aims at collaborating with the production of summaries by undergraduate students. Based on a social and ideological view of literacies (STREET, 2010), we have selected part of a larger research, having as an objective to investigate perceptions on academic literacies involved in the production of the summary in a class of the first term of a Letters Course, both from the point of view of the students and of the teacher. Our theoretical principles are based on the New Studies of Literacy – NSL (STREET, 2010a; LEA; STREET, 1998; LILLIS; SCOTT, 2007). Regarding methodology, principles of qualitative and interpretative research are used, following concepts of Applied Linguistics. The results achieved suggest that the teaching and learning of academic text production should be implemented by taking into account, in a complementary manner, the models of Study Skills, Academic Socialisation and Academic Literacies, so that both linguistic material traits and sociodiscursive aspects can be considered in the process.

PDF (Português (Brasil))

References

BAKHTIN, M. (1952). Estética da Criação Verbal. São Paulo: Martins Fontes, 1992.

BEZERRA, B. Letramentos acadêmicos e construção da identidade: a produção do artigo científico por alunos de graduação. Linguagem em (Dis)curso – LemD, Tubarão, SC, v. 15, n. 1, p. 61-76, jan./abr. 2015.

BEZERRA, B. Letramentos acadêmicos na perspectiva dos gêneros textuais. Fórum Linguístico, Florianópolis, v. 9, n. 4, p. 247-258, out./dez. 2012.

BOTELHO, L. S.; FARIA; SILVA; DAMASCENO-MORAIS. (2018). Letramentos e formação inicial docente: iniciação à pesquisa científica. In: CADILHE, GARCIA-REIS, MAGALHÃES. Formação docente: linguagens, práticas e perspectivas. Campinas: Pontes Editores.

BOTELHO, L. S.; SILVA, M. C. (2014). O gênero monografia em um curso de Pedagogia: um estudo exploratório. In: APARÍCIO, A. S. e SILVA, S. (Orgs) Gêneros textuais e perspectivas de ensino. Campinas: Pontes.

CAETANO OLIVEIRA, M. de C. (2020). A produção de resumos acadêmicos: um estudo preliminar sobre a usabilidade do software “AutorIA – meu resumo”. Fólio – Revista de Letras, Vitória da Conquista, v. 12, n. 1, jan./jun.

CELANI, M. A. (2005). Questões de ética na pesquisa em Linguística Aplicada. Linguagem & Ensino, Pelotas, v. 8, n. 1, p.101-122.

FIAD, R. (Org.) (2017). Letramentos Acadêmicos: contextos, práticas e percepções. São Carlos, SP: Pedro & João Editores.

LEA, M. (2006). Explorando abordagens linguísticas à aprendizagem e avaliação online. In: SILVA, M. e SANTOS, E. (Org.). Avaliação da aprendizagem em educação online. São Paulo: Edições Loyola.

LEA, M.; STREET, B. (2014). O modelo dos letramentos acadêmicos: teoria e aplicações. Tradução de Komesu e Fischer In: Revista da USP. v. 16, n. 2, p. 477-493, jul./dez. Disponível em: <http://www.revistas.usp.br/flp/article/viewFile/79407/pdf_20>. Acesso em: 30 jan. 2015.

LEA, M; STREET, B. (1998). Student writing in Higher Education: an academic literacies approach. Studies in Higher Education, Jun, Vol. 23 Issue 2, p. 157-172.

LILLIS, T.; SCOTT, M. (2007). Defining academic literacies research: issues of epistemology, ideology and strategy. Journal of Applied Linguistics, v. 4, p. 5-32, jan. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/42798579_Defining_academic_literacies_research_Issues_of_epistemology_ideology_and_strategy. Acesso em: 06/05/2019.

MACHADO, A. R. (Coord.); LOUSADA, E.; ABREU-TARDELLI, L. S. (2004). Resumo. São Paulo: Parábola.

MACHADO, A. R. (2002). Revisitando o conceito de resumos. In: DIONÍSIO; A. P.; MACHADO, A. R.; BEZERRA, M. A. (Orgs). Gêneros textuais e ensino. Rio de Janeiro: Lucerna. p. 139-150.

MATENCIO, M. (2003). Referenciação e retextualização de textos acadêmicos: um estudo do resumo e da resenha. Projeto Letramento Temático Letramento do Professor, Campinas, p. 1-11, 2003. Disponível em: file:///G:/PÓSDOUTORADO/Projeto%20Software%20hipermidia%20para%20resumos/Referencial%20teórico/Textos%20a%20ler/Referenciacao_e_retextualizacao%20(Matencio,%202003).pdf>. Acesso em: 8 abr. 2019.

MATENCIO, M. (2002). Atividades de retextualização em práticas acadêmicas: um estudo do gênero resumo. Scripta, Belo Horizonte, v. 6, n. 11, p. 25-32.

MOTTA-ROTH, D. (2000). Tese de Doutoramento. Rhetorical features and disciplinary cultures: A genre-based study of academic book reviews in linguistics, chemistry, and economics. In: V. J. LEFFA (Compilador). Pelotas, RS: UCPEL. ISBN 85-7590-006-4. Pelotas, RS: UCPEL.

NASCIMENTO, M. I. (2005). A produção do gênero resumo. 144p. Dissertação de Mestrado. Programa de Pós-Graduação em Letras. Universidade Federal de Pernambuco, Recife.

PASQUOTTE-VIEIRA, E. A. (2014) Letramentos Acadêmicos: (re)significações e (re)posicionamentos de sujeitos discursivos. Tese de Doutorado – Instituto de Estudos da Linguagem, Universidade Estadual de Campinas, Campinas.

RUSSELL, D.; LEA, M.; PARKER, J.; STREET, B.; DONAHUE, T. Exploring notions of genre in 'academic literacies' and 'writing in the disciplines': approaches across countries and contexts. In: BAZERMAN; BONINI; FIGUEIREDO (Ed.). Genre in a Changing World. Perspectives on Writing. Colorado: The WAC Clearinghouse and Parlor Press. http://wac.colostate.edu/books/genre/, 2009.

STREET, B. (2014). Letramentos sociais: abordagens críticas do letramento no desenvolvimento, na etnografía e na educação. São Paulo: Parábola.

STREET, B. (2010a). Academic Literacies approaches to genre? Revista Brasileira de Linguística Aplicada, Belo Horizonte, v. 1, n.2, p.347-362.

STREET, B. (2010b). Dimensões “escondidas” na escrita de artigos acadêmicos. Tradução Silveiro e Fischer. Perspectiva, Florianópolis, v.28, n 2, p. 541 – 597, jul/dez.

STREET, B. (2003). What's 'new' in New Literacy Studies? Critical approaches to literacy in theory and practice. Current Issues in Comparative Education. 5(2) May 12, P. 77-91.

STREET, B. (1984). Literacy in Theory and Practice. Cambridge: Cambridge University Press.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Copyright (c) 2021 Trabalhos em Linguística Aplicada

Downloads

Download data is not yet available.