Banner Portal
Everyday life, quebrada, and dreams
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Periphery
Photo activism
Practices of the self
Everyday life
Biographical space

How to Cite

PALMA, Daniela. Everyday life, quebrada, and dreams: resistance through gaze in photo collective activism. Trabalhos em Linguística Aplicada, Campinas, SP, v. 59, n. 3, p. 1862–1883, 2021. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/tla/article/view/8661241. Acesso em: 17 jul. 2024.

Abstract

This paper proposes to reflect on enunciative possibilities of contemporary collectives in urban peripheries in Brazil, based on the observation of DiCampana Foto Coletivo’s experience. Created in São Paulo in 2016, the collective of photographers draws its action by the proposal of forming a collection of new images with potential to show the periphery without the typical lenses that frame it in pejorative stereotypes. Phenomenological categories of time and space are triggered as a methodological path in an attempt to understand the formation of dreams and memories by the photographic fabrication of an everyday life for the quebradas (neighborhoods in Brazilian urban peripheries). The final analytical approach is in the way of interpreting the construction of a biographical space for the periphery in the political action of creating an imagery of the "periphery looked at by the periphery". Thus, the photographic and activist practice is understood as practice of the self, with individual and collective composition.

PDF (Português (Brasil))

References

ALMEIDA, R.S. (2013). Juventude, direito à cidade e cidadania cultural na cidade de São Paulo. Revista do Instituto de Estudos Brasileiros, n. 56, p. 151-172.

ARFUCH, L. (2010). O espaço biográfico: dilemas da subjetividade contemporânea. Tradução de Paloma Vidal. Rio de Janeiro: UERJ.

ARFUCH, L. (2013). La ciudad como autobiografia. Bifurcaciones, Talca (Chile), n. 12, p.1-14.

ARFUCH, L. (2018). La vida narrada : memoria, subjetividad y política. Villa María (Argentina), Eduvim.

ASSMANN, J. (2008). Communicative and Cultural Memory. In: ERLL, A.; NÜNNING, A. (ed.). Cultural memory studies. Berlin: Walter de Gruyter. p. 109-118.

BACHELARD, G. (1978). A poética do espaço. Tradução de Joaquim José Moura Ramos et al. São Paulo: Abril Cultural.

BENJAMIN, W. (1993). Sobre o conceito da história. In:_______. Magia e técnica, arte e política. Obras escolhidas v. 1. Tradução de Sérgio Paulo Rouanet. São Paulo: Brasiliense. p. 222-232.

BENVENISTE, E. (1966). Problèmes de linguistique générale, 1. Paris: Gallimard.

BERGSON, H. (1988). Ensaios sobre os dados imediados da consciência. Lisboa: Edições 70.

BHABHA, H. K. (1998). O local da cultura. Tradução de Myriam Ávila et al. Belo Horizonte: UFMG.

BLOCH, E. (1996). The principle of hope. Translation by Neville Plaice et al. Cambridge (US-MA): The MIT Press.

CERTEAU, M. de. (2014). A invenção do cotidiano: 1. Artes de fazer. Tradução de Ephraim Ferreira Alves. Petrópolis: Vozes.

DAS, V. (2007). Life and words : violence and the descent into the ordinary. Berkeley/Los Angeles: University of California Press.

FACINA, A.; SILVA, D.N.; LOPES, A.C. (2019). Sobrevivência, linguagem e diferença: política no tempo do agora. In:______ (org.). Nó em pingo d’água: sobrevivência, cultura e linguagem. Rio de Janeiro: Mórula; Florianópolis: Insular. p. 15-30.

FELTRAN, G. S. (2017). A categoria como intervalo – a diferença entre essência e desconstrução. Cadernos Pagu [online], Campinas, n. 51, e175105. DOI: https://dx.doi.org/10.1590/18094449201700510005. Acesso: 05 ago. 2020.

HELLER, A. (1985). O cotidiano e a história. Tradução de Carlos Nelson Coutinho e Leandro Konder. Rio de Janeiro: Paz e Terra.

KEHL, M. R. (1999). Radicais, Raciais, Racionais: a grande fratria do rap na periferia de São Paulo. São Paulo em Perspectiva, São Paulo, v. 13, n. 3, p. 95-106, set. 1999.

LUDMER, J. (2010). Aquí América latina: Una especulación. Buenos Aires: Eterna Cadencia.

MAGNANI, J.G.C. (1992). Da periferia ao centro: pedaços & trajetos. Revista de Antropologia, São Paulo, v. 35, p. 191-203.

PALMA, D. (2005). Um olhar de classe: a experiência da fotografia operária na Alemanha de Weimar. Lutas Sociais, São Paulo, v. 15/16, p. 104-122.

PALMA, D. (2017). As casas de Carolina: espaços femininos de resistência, escrita e memória. Cadernos Pagu [online], Campinas, n.51, e175116. DOI: https://doi.org/10.1590/18094449201700510016. Acesso: 10 ago. 2020.

QUEIROGA, E. (2017). Quando o coletivo alcança a fotografia. Discursos Fotográficos, Londrina, v.13, n. 22, p.128-146. DOI: http://dx.doi.org/10.5433/1984-7939.2017v13n22p130. Acesso: 20 jul. 2020.

RICOEUR, P. (1997). Tempo e narrativa, tomo III. Tradução de Roberto Leal Ferreira. Campinas: Papirus.

RICOEUR, P. (2007). A memória, a história e o esquecimento. Tradução de Alain François. Campinas: Editora da UNICAMP.

RUCHATZ, J. (2008). The Photograph as Externalization and Trace. In: ERLL, A.; NÜNNING, A. (ed.). Cultural Memory Studies. Berlin: Walter de Gruyter, p. 377-388.

WEIL, S. (1979). A condição operária e outros escritos sobre a opressão. Tradução de G. G. Langlada. Rio de Janeiro: Paz e Terra.

WELZER, H. (2008). Communicative Memory. In: ERLL, A.; NÜNNING, A. (ed.). Cultural Memory Studies. Berlin: Walter de Gruyter, p. 285-298.

WISNIK, J.M. (2008). Veneno remédio: o futebol e o Brasil. São Paulo: Companhia das Letras.

ZUKIN, S. (2000). Paisagens do século XXI: nota sobre a mudança social e o espaço urbano. In: ARANTES, A. (org.). O espaço da diferença. Campinas: Papirus. p. 104-115.

Textos de jornal e internet

ALMEIDA, R. S. (2011). Cultura de periferia na periferia. Le Monde Diplomatique Brasil, ano 5, n. 49, ago. 2011, p. 36.

AURORA (2018). Intercâmbios Latinos - jornalismo e direitos humanos. Aurora, Rio de Janeiro. Disponível em: https://aurora.jor.br/projetos/. Acesso: 01 set. 2020.

BRASIL ATUAL (2017). Sem preconceitos, fotógrafos revelam o lado invisível das periferias de São Paulo. Brasil de Fato, 16 fev. 2017. Disponível em: https://www.brasildefato.com.br/2017/02/16/sem-preconceitos-fotografos-revelam-o-lado-invisivel-das-periferias-de-sao-paulo. Acesso: 01 ago. 2020.

DESENROLA (2017). Coletivo democratiza produção fotográfica em São Paulo com cobertura sobre cotidiano das periferias. Blog Desenrola e não enrola. Disponível em: https://www.desenrolaenaomenrola.com.br/territorios-criativos/coletivo-democratiza-producao-fotografica-em-sao-paulo-com-cobertura-sobre-cotidiano-das-periferias. Aceso: 25 ago. 2020.

DICAMPANA (s.d.). O Coletivo. Página do Foto Coletivo DiCampana, São Paulo. Disponível em: https://www.dicampana.com/o-coletivo. Acesso: 10 mai. 2020.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Copyright (c) 2020 Trabalhos em Linguística Aplicada

Downloads

Download data is not yet available.