Banner Portal
Scientific education as a pedagogical and investigative approach of resistance
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Competences
Language teaching
Scientific literacy

How to Cite

SILVA, Wagner Rodrigues. Scientific education as a pedagogical and investigative approach of resistance. Trabalhos em Linguística Aplicada, Campinas, SP, v. 59, n. 3, p. 2278–2308, 2021. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/tla/article/view/8661691. Acesso em: 16 jul. 2024.

Abstract

This article presents a rereading of the approach to scientific education from the field of Science Teaching. It has been proposed to adjust that approach (a) to research practices in applied linguistics studies and (b) to the teaching of mother language and training of teachers. This work is configured in a bibliographical study illustrated by some documentary excerpts. It is based on studies of literacy, in addition to dialoguing with other theoretical references from different origins. The rereading reinforced the need for readjustment of functions traditionally performed by some elements of research and teaching practices. The referrals presented can guarantee more democratic and culturally sensitive scientific investigations, as well as a critical pedagogical approach, triggering reflective practices in language classes.

PDF (Português (Brasil))

References

BRASIL. (2018). Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC. Fonte: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/. Acesso em: 12 set. 2020.

BROWN, T. (2009). Change by Design: New York: Harper Business.

CHASSOT, A. (2014). Alfabetização científica: questões e desafios para a educação. 6. ed. Ijuí: Editora Unijuí.

DEMO, P. (2010). Educação e alfabetização científica. Campinas: Papirus.

FERNANDES, E. R. (2016). Letramento científico no ensino básico público no município de Palmas – Tocantins. Dissertação de Mestrado em Letras: Ensino de Língua e Literatura. Universidade Federal do Tocantins, Araguaína.

FIDELIS, A. C. (2018). Proposta de ressignificação de práticas escolares de linguagem pela abordagem do letramento científico no ciclo de alfabetização. Dissertação de Mestrado Profissional em Letras – ProfLetras. Universidade Federal do Tocantins, Araguaína.

FREIRE, P. (1977). Extensão ou comunicação. 11. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra.

FREIRE, P. (2011). A importância do ato de ler: em três artigos que se completam. 51. ed. São Paulo: Cortez.

FREIRE, P. (2017). Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 55. ed. Rio de Janeiro: Paz & Terra.

FREIRE, P.; FAUNDEZ, A. (2017). Por uma pedagogia da pergunta. Rio de Janeiro: Paz e Terra.

HALLIDAY, M. A. K. (1996). Literacy and Linguistics: A Functional Perspective. In: HASAN, R.; WILLIAMS, G. (ed.), Literacy in Society. London: Longman, p. 339-376.

HASAN, R. (1996). Literacy, everyday talk and society. In: HASAN, R.; WILLIAMS, G. (ed.), Literacy in Society. London: Longman, p. 377-424.

HOLBROOK, J.; RANNIKMAE, M. (2009). The Meaning of Scientific Literacy. International Journal of Environmental & Science Education, v. 4, n. 3, p. 275-288.

HURD, P. D. (1958). Science Literacy for American Schools. Educational Leadership. n. 16, p. 13-16.

HURD, P. D. (1998). Scientific Literacy: New Minds for a Changing World. Science Education, v. 82, n. 3, p. 407-416.

KLEIMAN, A. B. (1995). Modelos de letramento e práticas de alfabetização na escola. In: KLEIMAN, A. B. (org.), Os significados do letramento: uma nova perspectiva sobre a prática social da escrita. Campinas: Mercado de Letras, p. 15-61.

KLEIMAN A.; BORGES DA SILVA, S. B. (2008). Letramento no local de trabalho: o professor e seus conhecimentos. In: OLIVEIRA, M. S.; KLEIMAN, A. B. (org.), Letramentos múltiplos: agentes, práticas, representações. Natal: EDUFRN, p. 17-40.

KRENAK, A. (2019). Ideias para adiar o fim do mundo. São Paulo: Companhia das Letras.

LEITE, E. G.; PEREIRA, R. C. M.; BARBOSA, M. S. M. F. (2018). O fazer científico nos estudos literários: das práticas letradas acadêmicas às características epistemológicas. Revista Brasileira de Linguística Aplicada. Belo Horizonte: UFMG, v. 18, n. 4, p. 919-950.

LIU, X. (2009). Beyond Science Literacy: Science and the Public. International Journal of Environmental & Science Education. v. 4, n. 3, p. 301-311.

MENDES, J. (2018). Letramento científico a partir de textos propagandísticos em aulas de Língua Portuguesa no ensino fundamental. Dissertação de Mestrado Profissional em Letras – ProfLetras. Universidade Federal do Tocantins, Araguaína.

NASCIMENTO, M. (1998). A alfabetização como objeto de estudo: uma perspectiva processual. In: ROJO, R. (org.), Alfabetização e letramento: perspectivas linguísticas. Campinas: Mercado de Letras, p. 13-59.

PENTEADO, H. D. (2010). Pesquisa-ensino uma modalidade de pesquisa-ação. In: PENTEADO, H. D.; GARRIDO, E. (org.), Pesquisa-ensino: a comunicação escolar na formação do professor. São Paulo: Paulinas, p. 33-44.

PERRENOUND, P. (2005). Escola e cidadania: o papel da escola na formação para a democracia. Porto Alegre: Artmed, 184p.

PORTO, T. M. E. (2010). Pesquisa-ensino: relação universidade/escola e articulação teoria/prática. In: PENTEADO, H. D.; GARRIDO, E. (org.), Pesquisa-ensino: a comunicação escolar na formação do professor. São Paulo: Paulinas, p. 95-104.

RAJAGOPALAN, K. (2002). Teorizando a resistência. In: SILVA, D. E. G.; VIEIRA, J. A. (org.), Análise do discurso: percursos teóricos e metodológicos. Brasília: Oficina Editorial do Instituto de Letras; Editora Plano, p. 203-219.

REIS, A. P. (2016). Letramento científico como prática inovadora numa escola pública araguainense. Dissertação de Mestrado Profissional em Letras – ProfLetras. Universidade Federal do Tocantins, Araguaína.

RIBEIRO, M. H. C. (2018). Contribuições do letramento científico para o trabalho pedagógico cooperativo entre as disciplinas de Português e Geografia. Dissertação de Mestrado Profissional em Letras – ProfLetras. Universidade Federal do Tocantins, Araguaína.

ROBINSON, K; ARONICA, L. (2019). Escolas criativas: a revolução que está transformando a educação. Porto Alegre: Penso.

SANTANA, B. R. (2019). Modos de propagação da educação científica na infância: do desenho animado às práticas escolares. Dissertação de Mestrado em Letras. Universidade Federal do Tocantins, Porto Nacional.

SANTOS, W. L. P. (2007). Educação científica na perspectiva de letramento como prática social: funções, princípios e desafios. Revista Brasileira de Educação. v. 12, n. 36, p. 474-550.

SASSERON, L. H.; CARVALHO, A. M. P. (2008). Almejando a alfabetização científica no ensino fundamental: a proposição e a procura de indicadores do processo. Investigações em Ensino de Ciências, v. 13, n. 3, p. 333-352.

SIGNORINI, I. (2007a). Letramento escolar e formação do professor de Língua Portuguesa. In: KLEIMAN, A. B.; CAVALCANTI, M. C. (org.), Linguística Aplicada: suas faces e interfaces. Campinas: Mercado de Letras, p. 317-337.

SIGNORINI, I. (2007b). Apresentação. In: SIGNORINI, I. (org.), Significados da inovação no ensino de língua portuguesa e na formação de professores. Campinas: Mercado de Letras, p. 7-15.

SIGNORINI, I. (2018). Legitimação de políticas científicas locais em função de demandas de internacionalização da universidade. Cadernos Cedes, v. 38, n. 105, p. 205-221.

SILVA, W. R. (2019a). Polêmica da alfabetização no Brasil de Paulo Freire. Trabalhos em Linguística Aplicada. Campinas: Unicamp, v. 58, n. 1, p. 219-240.

SILVA, W. R. (2019b). Construção de práticas de pesquisa no Mestrado Profissional em Letras. In: SILVA, W. R.; BEDRAN, P. F.; BARBOSA, S. A. (org.). Formação de professores de língua na pós-graduação. Campinas: Pontes, p. 25-57.

SILVA, W. R.; CORDEIRO, M. R.; FARAH, B. F.; MORAIS, C. W. R.; SOUSA, D. L.; SILVA, L. L. S.; MENDES, V. C. B. B. (2018A). Ciências nas licenciaturas? Linguagem: Estudos e Pesquisa. Catalão: UFG, v. 22, n. 1, p. 83-108.

SILVA, W. R; MARTINS, R. G.; REIS, A. P.; SANTANA, B. R.; SILVEIRA, R. A.; SANTOS, E. M.; SOUSA, M. S. C.; SANTOS, F. C. (2018b). Compreensão de ciências por professores em formação inicial. Raído. Dourados: UFGD, v. 12, n. 30, p. 35-53.

SOARES, M. (2003). Letramento e escolarização. RIBEIRO, V. M. (Org.), Letramento no Brasil. São Paulo: Global, p. 89-113.

SOARES, M. (2004). Letramento e alfabetização: as muitas facetas. Revista Brasileira de Educação. v. s/v, n. 25, p. 05-17.

SOUSA, B. S. (2016). Letramento científico a partir de relatórios de pesquisa no Ensino Fundamental II: uma intervenção pedagógica. Dissertação de Mestrado Profissional em Letras. Universidade Federal do Tocantins, Araguaína.

STREET, J. C.; STREET, B. V. (1991). The Schooling of Literacy. In: BARTON, D.; IVANIC, R. (ed.), Writing in the Community. London: Sage Publications, p. 143-166.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Copyright (c) 2020 Trabalhos em Linguística Aplicada

Downloads

Download data is not yet available.