Banner Portal
Whiteness and antiracist epistemology
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Antiracist epistemology
Whiteness
Decoloniality
Intersectionality
Critical Applied Linguistics

How to Cite

BORGES, Thais Regina Santos. Whiteness and antiracist epistemology: for a rather critical applied linguistics. Trabalhos em Linguística Aplicada, Campinas, SP, v. 60, n. 3, p. 826–840, 2021. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/tla/article/view/8661851. Acesso em: 17 jul. 2024.

Abstract

The aim of this paper is to propose a critical reflection on the role of whiteness in the production of academic knowledge in Critical Applied Linguistics, in line with its horizon of social justice when dealing with social phenomena in which language as a sociosemiosis plays a fundamental role. Simultaneously decolonial (CURIEL, 2017) and intersectional (COLLINS, 1990), I defend its consequently antiracist drive, within counter-hegemonic struggles in Academia as the instantiation of the “white-cube” (KILOMBA, 2019) in order to make the area truly critical by the consolidation of an antiracist epistemology across the field. In this sense, I highlight the need to scrutinize whiteness as a set of social practices (CONCEIÇÃO, 2020), reflecting on racial performances (MELO, 2018) of critical whiteness (CARDOSO, 2017) in academia. Assuming the critical-reflexive character of the research itself (DE FINA, 2015), I emphasize the relevance of active listening and processes of self-listening, where there is the possibility of “hearing yourself listening” (SOUZA, 2011), in order to bypass the transparency of racist ideologies of whiteness performed discursively by white analysts in their silence which is performative of racism (BENTO, 2002). Turning the idea of social transformation to the field itself, I propose to think of “study” (HARNEY; MOTEN, 2013), a way to oppose knowledge production as an exponent of a colonial and colonized academic doing, thinking also of the affective performativity of “critical feeling” to articulate new ways of being, acting and feeling in/ with the world (AUTOR, 2017a).

 

PDF (Português (Brasil))

References

AHMED, S. (2004). The Cultural Politics of Emotion. Edinburgh University Press.

ALMEIDA, S. (2018). Racismo Estrutural. Belo Horizonte: Letramento: Justificando.

ANZALDÚA, G.. (1987). Making Face / Making Soul Haciendo Caras. Creative and Critical Perspectives by Women of Color. San Francisco: Aunt Lute.

BAIRROS, L. (1995). Nossos feminismos revisitados. Revista Estudos Feministas, 3 (2), pp. 458-463.

BENTO, M. A. S.(2002). Branqueamento e Branquitude no Brasil. In: CARONE, I.; BENTO, M. A. S.(Org). Psicologia social do racismo – estudos sobre branquitude e branqueamento no Brasil. Petrópolis, RJ: Vozes.

BORGES, T. R. S. (2017a). Por um sentir crítico: um olhar feminista interseccional sobre a socioconstrução de identidades sociais de gênero, raça/etnia e classe de professoras de línguas. Rio de Janeiro – Dissertação (Mestrado). Programa de Pós-Graduação em Letras da Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro, PUC-Rio. Disponível em: http://tiny.cc/TRSBorges2017 Acesso: 20.07.2021.

BORGES, T. R. S. (2017b). “Pelo amadurecimento de um “sentir crítico”: entendendo a socioconstrução de identidade de uma professora negra e seus atravessamentos interseccionais. Revista Veredas. Atemática. PPG Linguística/ UFJF. Juiz de Fora, Vol. 21 no.2. Disponível em: http://tiny.cc/SentirCriticoVEREDAS Acesso: 20.07.2021.

BUTLER, J. (1990). Gender trouble: feminism and the subversion of identity. New York: Routledge.

BUTLER, J. (2004). Undoing Gender. New York/London: Routledge.

BUTLER , J. (2014). When gesture becomes event. Theater Performance Philosophy – International Conference: Crossings and Transfers in Contemporary Anglo-American Thought. Disponível em: https://goo.gl/UUjwK0 Acesso: 20.07.2021.

CARNEIRO, S. (2005) A Construção do Outro como não-ser como fundamento do ser. Tese de Doutorado em Educação. Área da Filosofia da Educação. Universidade de São Paulo, SP.

CARDOSO, L. (2017). A Branquitude Crítica Revisitada e as Críticas. In: MULLER, T. M. P.; CARDOSO, L. (Orgs.). Branquitude: estudos sobre a identidade branca no Brasil. Curitiba: Appris, 2017.

CARONE, I.; BENTO, M. A. S .(2014). Psicologia Social do Racismo: Estudos sobre a branquitude e branqueamento no Brasil. Petrópolis, RJ: Editora Vozes.

CÉSAIRE, A (1978). Discurso sobre o colonialismo. Lisboa: Sá da Costa.

COLLINS, P. H. (1990). Black feminist thought: knowledge, consciousness, and the politics of empowerment. New York: Routledge.

COLLINS, P. H. (2017). Se perdeu na tradução? Feminismo negro, interseccionalidade e política emancipatória. Revista Parágrafo. 2017. pp.6-17.

COLLINS, P.; BILGE, S. (2016). Intersectionality. Cambridge: Polity Press.

CONCEIÇÃO, W. L. (2020). Branquitude: dilema racial brasileiro. Rio de Janeiro (RJ): Papéis Selvagens, 2020. Disponível em: http://www.papeisselvagens.com/livros-para-download.html Acesso: 20.07.2021.

CURIEL, O. (2017). Feminismo Decolonial. Prácticas Políticas Transformadoras. Conferencia, 2017. Disponível em: https://www.youtube. com/watch?v=B0vLlIncsg0 Acesso: 20.07.2021.

DAVIS, A. Y .(1983). Women, race and class. New York: Vintage books, 1983.

DE FINA, A. (2015). Narrative and Identities. In: DE FINA, A.; GEORGAKOPOULOU, A. The Handbook of Narrative Analysis. John Wiley & Sons, Inc. Published. pp. 119-139.

EDDO-LODGE, E. Why I’m no longer talking to white people about race. Bloomsbury Publishing, 2017.

FABRICIO, B. F.. (2006). Linguística Aplicada como espaço de “desaprendizagem”: redescrições em curso. In: MOITA LOPES, L. P. (Org.) Por uma linguística Indisciplinar. São Paulo: Parábola Editorial, pp.45-63.

FERREIRA, A. J. Letramento racial crítico através de narrativas autobiográficas: com atividades reflexivas. Ponta Grossa: Editora Estúdio Texto, 2015.

FREIRE, P. (1995). Pedagogia da Tolerância. Rio de Janeiro/ São Paulo: Paz e Terra. 2020.

GONZALEZ, L. (1984). Racismo e sexismo na cultura brasileira. Revista Ciências Sociais Hoje, Anpocs. pp. 223-244.

HALBERSTAM, J. (2013). The Wild Beyond: With and for the Undercommons. In: HARNEY, S; MOTEN, F. The Undercommons: Fugitive planning and Black Study. Wivenhoe /New York /Port Watson: Minor Compositions.

HARAWAY, D. (1988). Situated Knowledges: The Science Question in Feminism and the Privilege of Partial Perspective. Feminist Studies, Vol. 14, No. 3. Autumn. pp. 575-599.

HARNEY, S. (2018). Stefano Harney on Study. YouTube canal oficial: Stefano Harney. Disponível em: https://www.youtube.com/ watch?v=uJzMi68Cfw0 Acesso: 20.07.2021.

HARNEY, S.; MOTEN, F. (2103). The Undercommons: Fugitive planning and Black Study. Wivenhoe /New York /Port Watson: Minor Compositions, 2013.

KILOMBA, G. (2016). O racismo é uma problemática branca, diz Grada Kilomba. Carta Capital. Disponível em: https://www.cartacapital.com.br/politica/201co-racismo-e-uma-problematica-branca201d-uma-conversa-com-grada-kilomba/ Acesso: 20.07.2021.

KILOMBA, G. (2019). Exposição Desobediências Poéticas, Pinacoteca, São Paulo. Disponível em: https:// pinacoteca.org.br/en/programacao/grada-kilomba-poetic-disobediences/Acesso: 20.07.2021.

KILOMBA, G. (2020). Memórias da Plantação. Rio de Janeiro: Cobogó.

LEITE, I. B. (2020) Prefácio: Branquitude: a mais nítida face do racismo no Brasil e no mundo. In: CONCEIÇÃO, W. L. Branquitude: dilema racial brasileiro. Rio de Janeiro (RJ): Papéis Selvagens, pp.13-16.Disponível em: http://www.papeisselvagens.com/livros-para-download.html Acesso: 20.07.2021.

LIMA, F. (2018). Comunicação pessoal. Aula da disciplina: Bio/Necropoder, no CEFET, Rio de Janeiro.

LINDE, C. (1993). Life stories: The creation of coherence. NY/Oxford: Oxford University Press.

MENEZES DE SOUZA, L. M. (2011) Para uma redefinição de letramento crítico: conflito e produção de significação. In: Maciel, R. F.; Araújo, V. A. (Org.) Formação de professores de Línguas: ampliando perspectivas. Jundiaí: Paco Ed.. pp.128-140.

MBEMBE, A. (2018). A crítica da razão negra. São Paulo: N-1 edições.

MELO, G. C. V. (2019). Slave Trade Ads in the 19th Century: Textual Trajectory, Entextualization and Indexical Orders Mobilized on Contemporary Ads. Rev. Bras. Linguíst. Apl., Ahead of Print.

MOITA LOPES, L. P. (2006) Por uma Linguística Aplicada Indisciplinar. São Paulo: Parábola Editorial.

MOITA LOPES, L. P. (2013). Linguística Aplicada na Modernidade recente. São Paulo: Parábola Editorial.

MULLER, T. M. P.; CARDOSO, L. (Orgs.). (2017). Branquitude: estudos sobre a identidade branca no Brasil. Curitiba: Appris.

MUNANGA, K. (2004). Rediscutindo Mestiçagem no Brasil. Identidade nacional versus identidade negra. Belo Horizonte / São Paulo: Grupo Autêntica.

NASCIMENTO, T. (2019) a branquitude é um lugar de fala. Medium.com Conta oficial: @tatiananascivento Disponível em: shorturl.at/duzV4 Acesso: 20.07.2021.

PENNYCOOK, A. (2008). Critical applied linguistics and language education. In: S. May and N. H. Hornberger (Eds). Encyclopedia of Language and Education, 2nd Ed, v.1. Springer Science & Business Media LLC. pp. 169-181.

QUIJANO, A. (2010). Colonialidade do poder e classificação social. In: SOUSA SANTOS, B. MENESES, M. P. (Orgs) (2010). Epistemologias do Sul. São Paulo: Cortez.

RAMOS, A. G. (1995). Introdução à Sociologia Brasileira. Rio de Janeiro: Editora UFRJ.

SCHUCMAN, L. V. (2012). Entre o “encardido”, o “branco” e o “branquíssimo”: Raça, hierarquia e poder na construção da branquitude paulistana. Tese de Doutorado em Psicologia Social. Instituto de Psicologia, Universidade de São Paulo, SP.

SILVERSTEIN, M. (2003). Indexical order and the dialectics of sociolinguistic life. Language & Communication, 23, pp. 193-229.

SILVERSTEIN, M. (2006). Pragmatic Indexing. The University of Chicago: Elsevier Ltd.

SOUSA SANTOS, B. MENESES, M. P. (Orgs) (2010).Epistemologias do Sul. São Paulo: Cortez.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Copyright (c) 2021 Trabalhos em Linguística Aplicada

Downloads

Download data is not yet available.