Banner Portal
Bleaching as a brazilian nation project and its reflections in narratives of underwatered black women
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Narrative analysis
Blackness
Bleaching
Genre

How to Cite

LIMA, Fábio Fernando. Bleaching as a brazilian nation project and its reflections in narratives of underwatered black women. Trabalhos em Linguística Aplicada, Campinas, SP, v. 61, n. 1, p. 180–196, 2022. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/tla/article/view/8664899. Acesso em: 17 jul. 2024.

Abstract

Based on the theoretical framework offered by Narrative Analysis, this work seeks to analyze and describe narratives of the life stories of poor black women, assisted by social assistance programs, observing the ways in which these women construct their identities and discursively operate with certain established normative aspects socially about the crossing of “race” – especially the discourses about a supposed “absence of racism” and the hegemonic ideal of “whitening”. Using the qualitative interview as a research tool, the results pointed to an overlap between the crossings of “race”, “gender” and “social class”, proving the need pointed out by intersectional theories of gender in general and by contemporary black feminism in particular of if we consider the social subject always intersected by such crossings. Considering that in all interviews the existence of racism is affirmed, the myth of racial democracy existing in common sense is called into question and, furthermore, the importance attributed by black feminism to the need to observe experiences enunciated by other subalternized places of speech, far from hegemonic positions. Furthermore, in all the interviews analyzed, especially in the assessments that emerged in the narratives, the issue of skin color was performed as a “stigma”, a deeply derogatory trait, based on the naturalization of whiteness. However, if in the narratives of older women the whitening ideology is not questioned, in the “evaluations” of the analyzed narratives from younger interviewees we observe hegemonic whitening competing with new elements, characterized by establishing significant fissures on normative aspects about of blackness.

PDF (Português (Brasil))

References

ANDRADE, F. (2018). “Mas vou até o fim”: narrativas femininas sobre experiências de amor, sofrimento e dor em relacionamentos violentos e destrutivos. Tese de Doutorado em Antropologia Social. Programa de Pós-Graduação em Antropologia Social, USP, São Paulo.

BARBOSA, L. C. (2014). Identidade, Estigmas e Branquitude: Reflexões sobre a mídia brasileira. Revista Interação. v. 1, nº 1, p. 59-73.

BASTOS, L. C. (2005). Contando estórias em contextos espontâneos e institucionais – uma introdução ao estudo da narrativa. Calidoscópio, v. 3, n. 2, p. 74-87.

BASTOS, L. C. ; SANTOS, W. S. (2013). Introdução: Entrevista, narrativa e pesquisa. In: BASTOS, L. C.; SANTOS, W. S. (orgs), A entrevista na pesquisa qualitativa. Rio de Janeiro: Quartet/Faperj, p. 9-18.

BASTOS, L. C. ; BIAR, L. A. (2015). Análise de narrativa e práticas de entendimento da vida social. DELTA, v. 31, n. especial, p. 97-126.

BENTO, M. A. (2002a). Pactos narcísicos no racismo: Branquitude e poder nas organizações empresariais e no poder público. Tese de doutorado em Psicologia da Aprendizagem, do Desenvolvimento e da Personalidade. Programa de Pós-Graduação em Psicologia da Aprendizagem, do Desenvolvimento e da Personalidade, USP, São Paulo.

BENTO, M. A. ; (2002b). Branqueamento e Branquitude no Brasil. In: CARONE, I.; BENTO, M. A. S. (orgs), Psicologia social do racismo: estudos sobre branquitude e branqueamento no Brasil. Petrópolis: Vozes, p. 25-58.

BIAR, L. (2012). “Realmente as autoridades veio a me transformar nisso”: narrativas de adesão ao tráfico e a construção discursiva do desvio. Tese de Doutorado em Estudos da Linguagem. Programa de Pós-Graduação em Estudos da Linguagem, PUC-Rio, Rio de Janeiro.

BIAR, L. ; ORTON, N.; BASTOS, L. C. (2021). Tales from the South: doing Narrative Analysis in a “post-truth” Brazil. Narrative Inquiry. v. 22, edição on-line, p. 1-21.

CARDOSO, L. (2010) Branquitude acrítica e crítica: A supremacia racial e o branco anti-racista. Rev. latinoam. cienc. soc. niñez juv., v. 8, n. 1, p.607-630.

CARDOSO, L. ; (2014). O branco ante a rebeldia do desejo: um estudo sobre a branquitude no Brasil, Tese de Doutorado em Ciências Sociais, Programa de Pós-Graduação em Ciências Sociais, UNESP, Araraquara.

CARONE, I.; BENTO, M. A. S. (2019). Psicologia Social do racismo: estudos sobre branquitude e branqueamento no Brasil. Petropolis: Vozes.

COLLINS, P. H. (2019). Pensamento Feminista Negro: conhecimento, consciência e a política do empoderamento. São Paulo: Boitempo Editorial.

COLLINS, P. H. . (2017). Se perdeu na tradução? Feminismo negro, interseccionalidade e política emancipatória. Revista Parágrafo. v. 5, n. 1, p.6-17.

COLLINS, P. H. . (2016). Aprendendo com a outsider within: a significação sociológica do pensamento feminista negro. Revista Sociedade e Estado. v. 31, n. 1, p. 99-127.

COLLINS, P. H. ; BILGE, S. (2016). Intersectionality. Cambridge: Polity Press.

CRENSHAW, K. (1989). Demarginalizing the Intersection of Race and Sex: A Black Feminist Critique of Antidiscrimination Doctrine, Feminist Theory and Antiracist Politics. The University of Chicago Legal Forum. n. 140, p.139-167.

BORGES, T. R. S. (2020). Modos Queer de pesquisar e a questão racial: conjugando epistemologias feministas, interseccionalidade e decolonialidade. Cadernos De Linguagem e Sociedade. v. 21, n. 2, p. 435-451.

DENZIN, N. K.; LINCOLN, Y. S. (2006). Introdução: a disciplina e a prática da pesquisa qualitativa. In: DENZIN, N. K. LINCOLN, Y. S. (orgs.), O planejamento da pesquisa qualitativa: teorias e abordagens. 2. ed. Porto Alegre: Artmed, p. 15-41.

FABRÍCIO, B. F. (2006). Linguística Aplicada como espaço de desaprendizagem: redescrições em curso. In: MOITA LOPES, L. P. (org.), Por uma linguística aplicada indisciplinar. São Paulo: Parábola, p. 45-65.

FAIRCLOUGH, N. (1995). Critical Discourse Analysis: the critical study of language. London and New York: Longman.

FOUCAULT, M. (1996). A Ordem do Discurso. Tradução: Laura Fraga de Almeida Sampaio. São Paulo: Loyola.

GEE, J. P. (2005). An introduction to Discourse Analysis: theory and method. London/New York: Routledge.

GOFFMAN, E. (1988). Estigma: notas sobre a manipulação da identidade deteriorada. Rio de Janeiro: Guanabara.

LABOV, W. (1972). Language in the inner city: studies in the Black English Vernacular. Philadelphia: University of Pennsylvania Press.

LABOV, W. ; WALETZKY, J. (1967). Narrative Analysis: oral versions of personal experience. In: HELM, J. Essays on the verbal and visual arts. Seattle: University of Washington Press, p. 12-44.

LINDE, C. (1993). Life stories. The creation of the coherence. Nova York: Oxford University Press.

LINDE, C. (1997). Evaluation as linguistic structure and social practice. In: GUNNARSSON, B. L.; LINELL, P.; NORDBERG, B. (orgs.), The construction of professional discourse. Londres: Longman, p. 151-172.

LODER, L. L. (2008). O modelo Jefferson de transcrição: convenções e debates. In: LODER, L. L.; JUNG, N. M (orgs.), Fala-em-interação social: introdução à Análise da Conversa Etnometodológica. Campinas: Mercado de Letras, p. 127-160.

MELO, G. C. V. (2020). Discursos sobre raça: quando as Teorias Queer nos ajudam a interrogar a norma. Cadernos de Linguagem e Sociedade. v. 21, n. 2, p. 410-434.

MELO, G. C. V. ; MOITA LOPES, L. P. (2015). “Você é uma morena muito bonita”: a trajetória textual de um elogio que fere. Trabalhos em Linguística Aplicada. vol. 54, n. 1, p. 53-78.

MISHLER, E.G. (1986). The analysis of interview-narratives. In SARBIN, T. R. (org.), Narrative Psychology. The storied nature of human conduct. New York: Praeger.

MISHLER, E.G. (2002). Narrativa e identidade: a mão dupla do tempo. In: MOITA LOPES, L. P; BASTOS, L. C. (orgs.), Identidades: recortes multi e interdisciplinares. Campinas: Mercado das Letras, p. 97-119.

MOITA LOPES, L. P. (2001). Práticas narrativas como espaço de construção das identidades sociais: uma abordagem socioconstrucionista. In: RIBEIRO, B. T.; LIMA, C. C.; DANTAS, M. T. L. (orgs.), Narrativa, identidade e clínica. Rio de Janeiro: Ipub.

MOITA LOPES, L. P. (2006). Linguística Aplicada e vida contemporânea: problematização dos construtos que têm orientado a pesquisa. In: MOITA LOPES, L. P. Por uma linguística aplicada indisciplinar. São Paulo: Parábola.

MUNANGA, K. (2004). A difícil tarefa de definir quem é negro no Brasil. Estudos Avançados. v. 18, n. 50, p. 51-57.

PENNYCOOK, A. (2004). Critical applied linguistics. In: DAVIES, A.; ELDER, C. (org.), The handbook of applied linguistics. Oxford: Blackwell, p. 397-420.

RIBEIRO, D. (2017). O que é lugar de fala? Belo Horizonte: Letramento: Justificando.

SILVA, A. C. (2007). Branqueamento e branquitude: conceitos básicos na formação para a alteridade. In: NASCIMENTO, A. D.; HETKOWSKI, T. M. (orgs.), Memória e formação de professores. Salvador: EDUFBA, p. 87-101.

SOVIK, L. (2004). Aqui ninguém é branco: Hegemonia branca e media no Brasil. In: WARE, V. (org.), Branquidade: identidade branca e multiculturalismo. Rio de Janeiro: Garamond.

SCHNEIDER, A. L. (2012). Iberismo e luso-tropicalismo na obra de Gilberto Freyre. História da Historiografia: International Journal of Theory and History of Historiography, Ouro Preto, v. 5, n. 10, p. 75-93, 2012.

SCHILLING, F.; MIYASHIRO, S. G. (2008). Como incluir? O debate sobre o preconceito e o estigma na atualidade. Educação e Pesquisa. v.34, n.2, p. 243-254.

WALLERSTEIN, I. (1990). World-System Analysis: The Second Phase. Review, v. XIII, n. 2, p. 287-93.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Copyright (c) 2022 Trabalhos em Linguística Aplicada

Downloads

Download data is not yet available.