Banner Portal
Literary collections at school
PDF (Português (Brasil))

Keywords

PNBE
Literary PNLD
Training of readers

How to Cite

DOMINGUES, Diego; KLAYN, Débora. Literary collections at school: conceptions of literature, literary book and literary text in the PNLD Literary Guide 2020. Trabalhos em Linguística Aplicada, Campinas, SP, v. 61, n. 3, p. 782–796, 2022. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/tla/article/view/8664957. Acesso em: 21 may. 2024.

Abstract

With the objective of investigating conceptions of literature, literary book and literary text in the PNLD Literary Guide 2020, the article traces a history of the main programs to encourage literary reading within the Brazilian government – ​​from the Programa Nacional Biblioteca da Escola (PNBE) to its most recent version: the PNLD Literário 2020. It then discusses notions about books and literary texts, seeking to conceptualize them from two perspectives: that of social function and that of linguistic specificities. These discussions lead to reflections on the role of the teacher/mediator in relation to the choice of works and literary mediation in the final years of elementary school. The analysis focuses on the way in which the PNLD Literary Guide (in the comparison of the 2020 and 2018 editions) is presented to teachers and conceptualizes literature, as well as on the criteria that guide the choice of works. The results point to a mixture of the perspectives of social function and linguistic specificities regarding the conceptions of literature, literary book and literary text in the Guides. Furthermore, there is a tension between the bet on teaching autonomy and the need to invest in training for choices and work with the literary. Regarding this tension, the responsive and ideological attitude of the Guides seems to be an attempt to meet the demand for investments in training for literary work in schools, through exclusive support materials for teaching.

PDF (Português (Brasil))

References

AMORIM, M. A. de; DOMINGUES, D.; NASCIMENTO, D. V. K.; SILVA, T. C. Literatura na escola. São Paulo: Editora Contexto, 2022.

AMORIM, M. A. & SILVA, T. C. O ensino de literaturas na BNCC: discursos e (re)existências possíveis. In: Amorim, M. A.; Gerhardt, A. F. L. M. (orgs.). A BNCC e o ensino de línguas e literaturas. Campinas: Pontes Editores, 2019.

AMORIM, M. A. de; NASCIMENTO, D. V. K.; SANTOS, M. S. dos. A leitura literária no livro didático de português: uma análise dialógica. Revista Letras Raras. Campina Grande, v. 10, n. 1, p. 53-79, jan. 2021.

BAJOUR, C. A conversa literária como situação de ensino. In: ________. Ouvir nas entrelinhas: o valor da escuta nas práticas de leitura. São Paulo: Pulo do Gato, 2012, p. 46-74.

BAKHTIN, M. Estética da criação verbal. Introdução e tradução por Paulo Bezerra. São Paulo: Martins Fontes, 2011.

BAKHTIN, M. (1952-1953). Gêneros do discurso. Organização, tradução, posfácio e notas por Paulo Bezerra. São Paulo: Editora 34, 2016.

BRASIL, Guia PNLD Literário 2018. Ministério da Educação. Brasília. 2018.

BRASIL, Guia PNLD Literário 2020. Ministério da Educação. Brasília. 2020.

BRASIL. Guia do livronauta: sobrevoando o tesouro da biblioteca e aterrissando na prática. Brasília: MEC/SEB, 2001. Fonte: http://www.dominiopublico.gov.br/pesquisa/DetalheObraForm.do?select_action=&co_obra=25513. Acesso em: 15/09/2022

COLOMER, T. A articulação escolar da leitura literária. In: ________. Andar entre livros: a leitura literária na escola. São Paulo: Global, 2007, p. 101-124.

COMPAGNON, A. A literatura. In: ________. O demônio da teoria: literatura e senso comum. Belo Horizonte, Editora UFMG, 2010, p. 29-45.

COSSON, R. "Letramento literário: uma localização necessária". Letras & Letras, v. 31, n. 3, jul./dez. 2015, p. 173-187.

DIAS, A. C. Educação literária e escolarização: entre tensões e dicotomias. In: PEREIRA, D. de C. (Org.) Nas linhas de Ariadne: literatura e ensino em debate. Campinas: Pontes, 2017, p. 227-243.

FERNANDES e CORDEIRO. Os critérios de avaliação e seleção do PNBE: um estudo diacrônico in Educação, Porto Alegre, v. 35, n. 3, p. 319-328, set./dez. 2012.

LAJOLO, M. Literatura – leitores & leitura. São Paulo: Moderna, 2001.

LAJOLO, M. A leitura literária na escola. In: ________. Do mundo da leitura para a leitura do mundo. São Paulo: Ática, 2000, p. 11-16.

MARTIN, V. L. A lei 10.639/03 e a abordagem da literatura no ensino médio. In: BUZEN, C. (Org.). Livro didático de português: políticas, produção e ensino. São Carlos: Pedro e João Editores, 2015, p. 177-197.

OLIVEIRA, L. O Programa Nacional Biblioteca da Escola e sua ação “Literatura em Minha Casa”, sob o olhar dos que o conceberam. XXIV Congresso Brasileiro de Ciências da Comunicação. Fonte: http://www.intercom.org.br/papers/nacionais/2011/resumos/R6-1415-1.pdf Acesso em 15/09/20202

REIS, C. Texto literário e obra literária. In: ________. O conhecimento da literatura: introdução aos estudos literários. Porto Alegre: EDIPUCRS, 2013, p. 123-165.

REZENDE, N. L. de. O ensino de literatura e a leitura literária. In: DALVI, M. A.; REZENDE, N. L. de.; JOVER-FALEIROS, R. (Orgs.). Leitura de literatura na escola. São Paulo: Parábola, 2013, p. 98-112

SOBRAL, A.; GIACOMELLI, K. Observações didáticas sobre a análise dialógica do discurso - add. In.: Domínios de lingu@gem, v. 10, n. 3, 2016.

SILVA, C. R. da. Da literatura como travessia: é possível ensinar literatura? In: LEURQUIN, E.; COUTINHO, F. (Orgs.). Literatura e ensino. Campinas: Mercado de Letras, 2019, p. 15-33.

SOARES, M. (1999). Letramento: um tema em três gêneros. Belo Horizonte: Autêntica, 2009.

SOARES, M. Alfaletrar: Toda criança pode aprender a ler e a escrever. São Paulo: Editora Contexto, 2020.

TÍLIO, R. A Base Nacional Comum Curricular e o contexto brasileiro. In: AMORIM, M. A. de; GERHARDT, A. F. L. M. A BNCC e o ensino de línguas e literaturas. Campinas, SP: Pontes Editores, 2019.

VOLÓCHINOV, Valentin (1929). Marxismo e filosofia da linguagem. 1ª ed. São Paulo: Editora 34, 2017

WALTY, I. L. C. Leitura e escola: antilições. In: EVANGELISTA, A. A. M.; BRANDÃO, H. M. B.; MACHADO, M. Z. V. (Orgs.) A escolarização da leitura literária: o jogo do livro infantil e juvenil. Belo Horizonte: Autêntica, 2011, p. 49-58.

ZILBERMAN, R. A teoria da literatura nos bancos escolares. In: CECHINEL, A. (Org). O lugar da teoria literária. Florianópolis: Editora UFSC, 2016, p. 395-417.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Copyright (c) 2022 Trabalhos em Linguística Aplicada

Downloads

Download data is not yet available.