Banner Portal
“Eu sei screvé bonito com caneta…” literacy with adults immigrants in an informal project
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Alphabetization of adults
Literacy
Critical literacy
Non-formal education
immigrants

How to Cite

SIGNORELLO, Anna Lina; MATIAS, Ana Raquel. “Eu sei screvé bonito com caneta…” literacy with adults immigrants in an informal project. Trabalhos em Linguística Aplicada, Campinas, SP, v. 61, n. 3, p. 657–678, 2022. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/tla/article/view/8670211. Acesso em: 20 may. 2024.

Abstract

This article is based on a case study of a non-formal alphabetization and literacy project in Portuguese as a Second Language. The project works with immigrants from different countries of the African continent and is run by a non-formal collective that carries out numerous initiatives to support the community of a precarious housing neighborhood on the outskirts of Lisbon. The research, analyses the educational and social action of the collective in the period 2016 - 2020 to respond to the needs of the participants. In this case study, we used qualitative methodology, such as semi-structured interviews with five women and one man (2021), aiming to understand their sociolinguistic and sociodemographic profiles and perceptions about the project. Additionally, in order to understand the development of the project over the time and the aspects that educators value, were analyzed class reports, realized weekly after each class (2016 – 2018). In this article, we will discuss how the diversity of sociolinguistic profiles of both educators and learners impacts on the literacy project. It intends to analyze how the different actors involved mobilize resources and overcome their difficulties in a non-formal education context, in a territory characterized by international mobilities, multilingual profiles and communicative practices, null or low levels of schooling, and particularly vulnerable socio-economic situations. It is observed that the project provides possibilities of linguistic contacts and literacy practices in Portuguese, through socially contextualized dialogue between all involved (learners and educators), being above all a revealing space of socialization in face of the innumerable material difficulties of the learners and the learning context.

PDF (Português (Brasil))

References

ALVES, A. R.; FORMENTI, A.; FRANGELLA, S.; CHÃO – OFICINA DE ETNOGRAFIA URBANA (2018). Em Busca do Colectivo - Diálogos para uma Cartografia Social no Bairro da Jamaika, In: Carmo, A.; Ascensão, E.; Estevens, A. (org.), A Cidade em Reconstrução: Leituras Críticas, 2008-2018. Lisboa: Outro Modo Cooperativa Cultural, p.120-126.

ANTUNES, Â. (2002). Leitura do mundo em Paulo Freire. Tese de Doutorado em Linguística Aplicada. Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo, FE-USP, São Paulo. Disponível em: http://acervo.paulofreire.org:8080/xmlui/handle/7891/137. Acesso em: 24 ago. 2022.

AZEVEDO, N. R. (2014). “Esta é uma escola diferente”. Alfabetizando adultos em contexto não formal. Mediações – Revista OnLine da Escola Superior de Educação do Instituto Politécnico de Setúbal, vol. 2, n. 2, 2014. p. 26 - 45.

BAGANHA, M. I.; MARQUES, J. C.; GÓIS, P. (2009). Imigrantes em Portugal: uma síntese histórica. Lerhistória, vol. 56, p. 123-133.

BARTON, D. (1994). Literacy: An Introduction to the Ecology of Written Language, Oxford: Blackwell.

CÂMARA MUNICIPAL DE SEIXAL (2012) – Diagnóstico Social do Concelho de Seixal, Divisão de Ação Social – Concelho de ação Social do Seixal. Disponível em: https://www.cm-seixal.pt/sites/default/files/documents/diagnostico_social_seixal_2013.pdf. Acesso em: 01 jun. 2022.

CÂMARA MUNICIPAL DE SEIXAL (2018.01.19) Realojamento das famílias de Vale de Chícharos vai avançar. Comunicado da CMS. Disponível em: http://www.cm-seixal.pt/noticia/realojamento-das-familias-de-vale-de-chicharos-vai-avancar. Acesso em: 24 ago. 2022.

FREIRE, P. (1968). La pedagogia deglioppressi. Tradução de Linda Bimbi. Torino: Edizioni Gruppo Abele, 2011.

GADOTTI, M. (2000) Saber aprender: um olhar sobre Paulo Freire e as

perspectivas atuais da educação. In: Um olhar sobre Paulo Freire, Congresso Internacional Évora, Portugal 20 a 23 de setembro de 2000. Acervo do Centro de Referência Paulo Freire. São Paulo: Instituto Paulo Freire. Diponível em: http://www.acervo.paulofreire.org:8080/jspui/bitstream/7891/2999/1/FPF_PTPF_01_0366.pdf . Acesso em: 24 ago. 2022.

GEE, J. P. (2015). The New Literacy Studies. In: Rowsell, J; Pahl, K. (eds.)The Routledge Handbook of Literacy Studies, London: Routledge Handbooks Online, p. 35-48.Disponível em: https://www.routledgehandbooks.com/doi/10.4324/9781315717647.ch2. Acesso em: 13 maio 2022.

GROSSO, M. J. (coord); TAVARES, A.; TAVARES, M. (2008). O Português para Falantes de outras Línguas– O Utilizador Elementar no País de Acolhimento, Lisboa: Ministério da Educação Direção - Geral de Inovação e de Desenvolviemnto Curricular. Disponível em: https://www.dge.mec.pt/sites/default/files/Basico/Documentos/referencial_independente.pdf. Acesso em: 24 ago. 2022.

KURVERS, J. (2015). Emerging literacy in adult second-language learners: A synthesis of research findings in the Netherlands. Writing systems research, vol. 7 n.1, p. 58-78.

MATIAS, A. R.; OLIVEIRA, N; ORTIZ, A. (2016). Implementing training in Portuguese for Speakers of Other Languages in Portugal: the case of adult immigrants with little or no schooling, Language and Intercultural Communication, vol.16 n. 1, p. 99-116, DOI: https://doi.org/10.1080/14708477.2015.1113754.

McKINNEY, C.; NORTON, B. (2008). Identity in Language and Literacy Education. In: Spolsky B.; Hult M. F. The handbook of educational linguistics. Blackwell Publishing Ltd, p. 192-205. DOI: 10.1002/9780470694138.ch14.

MONTEIRO, R. (2021). A aprendizagem da língua de acolhimento por imigrantes, Boletim Estatístico OM N.º 7, Coleção Imigração em Números (coord. Oliveira, C. R.), Observatório das Migrações. Disponível em: http://www.om.acm.gov.pt/publicacoes-om/colecao-imigracao-em-numeros/boletins-estatisticos. Acesso em: 24 ago. 2022.

NORTON, B. (2000). Identity and language learning: gender, ethnicity and educational change. Boston: Allyn & Bacon.

NORTON, B.; TOOHEY, K. (2004). Critical pedagogies and language learning: An introduction. In: Norton, B.; Toohey, K. (orgs.). Critical Pedagogies and Language Learning, Cambridge University Press, p. 1-15. Disponível em: https://faculty.educ.ubc.ca/norton/Norton%20&%20Toohey%20(2004)%20-%20Critical%20Pedagogies%20-%20Introduction.pdf. Acesso em: 26 ago. 2022.

OLIVEIRA, C. R. (2021). Indicadores de Integração de Imigrantes: Relatório Estatístico Anual 2021. Imigração em Números – Relatórios Anuais (Vol. 6). Lisboa: Alto Comissariado para as Migrações (ACM, IP).

OLIVEIRA, N.; MATIAS, A.R.; ORTIZ A. (2016). Políticas de ensino da língua Portuguesa para imigrantes adultos em Portugal: Institucionalização e desafios., IX Congresso Português de Sociologia: Portugal, território de territórios, Associação Portuguesa de Sociologia.

PADILLA, B.; ORTIZ, A. (2012). Fluxos migratórios em Portugal: do boom migratório à desaceleração no contexto de crise. Balanços e desafios. REMHU: Revista Interdisciplinar da Mobilidade Humana 20.39 (2012), p. 159-184.

ROCCA, L., CARLSEN, C. H.; DEYGERS, B. (2020). Linguistic integration of adult migrants: Requirements and learning opportunities. Strasbourg: Council of Europe Publication. Disponível em: https://rm.coe.int/linguistic-integration-of-adult-migrants-requirements-and-learning-opp/16809b93cb pp. 49 - 50. Acesso em: 26 ago. 2022.

SIGNORELLO, A. L. (2021), “Eu sei screvé bonito com caneta...divagarinho, divagarinho...” Estudo de caso sobre um projeto coletivo em alfabetização e literacia em português língua não materna, junto de migrantes adultos., Tese de Mestrado em Educação e Sociedade, Lisboa: ICTE - Instituto Universitário de Lisboa.

SUNDERLAND, H.; MOON, P. (2009). England: Policy development impacting on ESOL basic literacy, LOT Occasional Series, vol. 15, p.185 – 194.

WRIGLEY H.S.; GUTH, G. J. (1992). Bringing Literacy to Life. Issues and Options in Adult ESL Literacy. San Mateo, CA: Aguirre International. Disponivel em: https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED348896.pdf. Acesso em: 24 ago. 2022.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Copyright (c) 2022 Trabalhos em Linguística Aplicada

Downloads

Download data is not yet available.