Banner Portal
Scientific education in Applied Linguistics
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Mother language teaching
Teacher education
Literacies

How to Cite

SILVA, Wagner Rodrigues; MENDES, Jaquelene. Scientific education in Applied Linguistics: contributions to basic education. Trabalhos em Linguística Aplicada, Campinas, SP, v. 62, n. 1, p. 158–177, 2023. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/tla/article/view/8671566. Acesso em: 17 jul. 2024.

Funding data

Abstract

This article shows an approach to scientific education designed to help innovate the teaching of Portuguese as a mother tongue based on investigative practices in basic schools. The proposal was built collaboratively by elementary school teachers and higher education professors, members of a research project linked to a Brazilian government program designed to strengthen students’ scientific education. It configures (a) bibliographical research dedicated to the characterization of the mentioned approach (LAUGKSCH, 1999; SILVA, 2020a; SOARES, 2003a), and (b) documentary analysis of the focus of scientific education in a national curriculum guideline (BRASIL, 2018) and written impressions about the referred project, shared by teachers in continuing education. This is a study situated in the antidisciplinary field of applied linguistic studies. The pedagogical proposal materialized in the production of some instruments that mediate student learning, among which stand out a didactic unit, a pedagogical planning circuit informed by the scientific education approach and a virtual grammar study laboratory.

PDF (Português (Brasil))

References

BATISTA, A. A. (2001) Aula de Português: discurso e saberes escolares. São Paulo: Martins Fontes.

BERRY, R. (2010). Terminology in English Language Teaching: Nature and Use. Bern: Peter Lang.

BRASIL. (2018). Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf. Acesso em: 19 out. 2022.

BRASIL. (1998). Parâmetros Curriculares Nacionais: terceiro e quarto ciclos do Ensino Fundamental, Língua Portuguesa. Brasília: MEC/SEF. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/portugues.pdf. Acesso em: 24 out. 2022.

BRASIL. Parâmetros Curriculares Nacionais: primeiro e segundo ciclos do Ensino Fundamental, Língua Portuguesa. Brasília: MEC/SEF, 1997. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/livro02.pdf. Acesso em: 24 out. 2022.

CHASSOT, A. (2016). Das disciplinas à indisciplina. Curitiba: Appris Editora.

CUNHA, R. B. (2019). Por que falar em letramento científico? Raízes do conceito nos estudos da linguagem. Campinas: Estante Labjor/Nudecri/ Unicamp.

DEMO, P. (2010) Saber pensar é questionar. Brasília: Liber Livro.

FREIRE, P. (2016). Conscientização. Tradução de Tiago José Reis Leme. São Paulo: Cortez.

FREIRE, P. (1977). Extensão ou comunicação. 11 ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra.

GONÇALVES, M.; JORGE, N. (2018). Literacia científica na escola. Lisboa: Nova FCSH-CLUNL. Disponível em: https://app.box.com/s/895euxr6d1wwkop5h6stf4nsk6igkuxa. Acesso em: 27 out. 2022.

HALLIDAY, M. A. K.; MATTHIESSEN, C. M. I. M. (2014). Halliday’s Introduction to Functional Grammar. London: Routledge.

HURD, P. D. H. (1958). Science Literacy for American Schools. Educational Leadership. n. 16, p. 13-16. Disponível em: https://files.ascd.org/staticfiles/ascd/pdf/journals/ed_lead/el_195810_hurd.pdf. Acesso em: 02 nov. 2022.

HURD, P. D. H. (1998). Scientific Literacy: New Minds for a Changing World. Science Education, v. 82, n. 3, p. 407-416. https://doi.org/10.1002/(SICI)1098-237X(199806)82:3<407::AID-SCE6>3.0.CO;2-G

KLEIMAN, A. B. (1995). Modelos de letramento e as práticas de alfabetização na escola. In: KLEIMAN, A. B. (org.). Os significados do letramento: uma perspectiva sobre a prática social da escrita. Campinas: Mercado de Letras. p. 15-61.

LAUGKSCH, R. C. (1999). Scientific Literacy: A Conceptual Overview. Science Education, v. 84, p. 71-94. https://doi.org/10.1002/(SICI)1098-237X(200001)84:1<71::AID-SCE6>3.0.CO;2-C.

LEAL, A. (2018). Multimodalidade e multiliteracia: elementos verbais e não verbais nos textos de divulgação científica. In: GONÇALVES, M.; JORGE, N. (org.). Literacia científica na escola. Lisboa: Nova FCSH-CLUNL, p. 43-54.

LIU, X. (2009). Beyond Science Literacy: Science and the Public. International Journal of Environmental & Science Education, v. 4, n. 3, p. 301-311.

RABELO, H. (2022). Alfabetização e sintaxe: noção de “frase”. In: FARIA, E.; SILVA, W. R. (org.). AlfabetiAÇÕES. Campinas: Pontes Editores, p. 101-130.

RIBEIRO, M. A. (2021). Produção de jogos didáticos digitais para conscientização gramatical: aspectos dinâmicos e protocolos de atuação. Dissertação de Mestrado em Letras. Universidade Federal do Tocantins, Porto Nacional.

RIBEIRO, M. A.; SILVA, W. R. (2021). Professores como protagonistas na produção de jogo. Revista da ANPOLL, v. 52, p. 62-89. https://doi.org/10.18309/ranpoll.v52i2.1537

SANTANA, B. R.; SILVA, W. R.; FREITAS, M. (2022). O Show da Luna como gênero mediador de educação científica. Ciência & Educação, v. 27, p. 1-18, 2021. https://doi.org/10.1590/1516-731320210003

SHAMOS, M. H. (1995). The Myth of Scientific Literacy. New Brunswick, New Jersey: Rutgers University Press.

SIGNORINI I.; FIAD, R. S. (2012). Ensino de língua: das reformas, das inquietações e dos desafios. Belo Horizonte: Editora UFMG.

SILVA, W. R. (2024). Educação científica na pós-graduação: uma abordagem da Linguística Aplicada. Revista Internacional de Educação Superior, v. 10, n. s/n, p. 1-24. https://doi.org/10.20396/riesup.v10i00.8667236

SILVA, W. R. (2023). Pesquisa científica no centro do magistério: memórias forjadas nos desafios da vida. Palmas: EdUFT. (no prelo)

SILVA, W. R. (2021a). Letramento ou literacia? Ameaças da cientificidade. In: SILVA, W. R. (Org.). Contribuições sociais da Linguística Aplicada: uma homenagem a Inês Signorini. Campinas: Pontes Editores, p. 111-162.

SILVA, W. R. (2021b). Por uma Linguística Aplicada arrojada. In: SILVA, Wagner R. (Org.). Contribuições sociais da Linguística Aplicada: uma homenagem a Inês Signorini. Campinas: Pontes Editores, p. 17-30.

SILVA, W. R. (2020a). Letramento e fracasso escolar: o ensino da língua materna. Manaus: Editora UEA.

SILVA, W. R. (2020b). Educação científica como estratégia pedagógica e investigativa de resistência. Trabalhos em Linguística Aplicada. Campinas: Unicamp, v. 59, n. 3, p.2278-2308. https://doi.org/10.1590/01031813829221620201106

SILVA, W. R. (2020c). Conveniência da ciência na política brasileira de alfabetização. Revista x, v. 15, n. 4, p. 60-66. http://dx.doi.org/10.5380/rvx.v15i4.76142.

SILVA, W. R. (2019a). Educação científica como estratégia pedagógica para formação de professoras. Veredas – Revista de Estudos Linguísticos, v. 23, n. 2, p. 144-161. https://doi.org/10.34019/1982-2243.2019.v23.29504

SILVA, W. R. (2019b). ConGraEduC – Conscientização gramatical pela educação científica. Projeto de Pesquisa. Palmas/Brasília: UFT/CNPq.

SILVA, W. R. Formação sustentável do professor no mestrado profissional. Revista Brasileira de Educação, v. 22, n. 70, p. 708-731, 2017. https://doi.org/10.1590/S1413-24782017227036

SILVA, W. R. (2016). Letramento científico na formação inicial do professor. Revista Práticas de Linguagem, v. 6, n. especial, p. 8-23. Disponível em: https://www.ufjf.br/praticasdelinguagem/files/2017/01/2-Artigo-Wagner.pdf. Acesso em: 02 nov. 2022.

SILVA, W. R. (2015). Gêneros em práticas escolares de linguagens: currículo e formação do professor. Revista Brasileira de Linguística Aplicada, v. 15, n. 4, p. 1023-1055. https://doi.org/10.1590/1984-639820156170

SILVA, W. R. (2012a). Gêneros textuais em aulas de Língua Portuguesa no Ensino Médio brasileiro. Linguagem & Ensino, v. 15, n. 2, p. 387-418. Disponível em: https://periodicos.ufpel.edu.br/ojs2/index.php/rle/article/view/15422. Acesso em: 02 nov. 2022.

SILVA, W. R. (2012b). Construções da superação do fracasso do ensino de Língua Portuguesa em diretrizes curriculares. In: SIGNORINI, Inês; FIAD, Raquel S. (Org). Ensino de língua: das reformas, das inquietações e dos desafios. Belo Horizonte: Editora UFMG. p. 83-105.

SILVA, W. R. (2009a). Seleção textual no ensino interdisciplinar por projeto. Revista Brasileira de Linguística Aplicada, v. 9, n. 1, p. 17-39. https://doi.org/10.1590/S1984-63982009000100002

SILVA, W. R. (2009b). Algumas contribuições da linguística aplicada para o ensino de escrita em aulas de língua materna no Brasil. Investigações, v. 22, n. 2, p. 135-160. Disponível em: https://periodicos.ufpe.br/revistas/INV/article/view/1354. Acesso em: 02 fev. 2023.

SILVA, W. R. ET AL. (2021). Construção de imagens pela gramática: uma proposta de jogo. Revista Linguística, v. 17, n. 2, p. 84-107. https://doi.org/10.31513/linguistica.2021.v17n2a42659

SILVA, W. R.; LIMA, P. S.; MOREIRA, T. M. (2016.). Gêneros na prática pedagógica: diálogos entre escolas e universidades. Campinas: Pontes Editores.

SILVA, W. R.; MENDES, J.; RIBEIRO, M. H. (2021). Compreensões sobre ciência compartilhadas por alunos da escola básica antes e depois de intervenções pedagógicas. Signo, v. 46, n. 86, p. 42-59. https://doi.org/10.17058/signo.v46i86.15995

SILVA, W. R.; SANTOS, S. S; ANTONELLA, K. (2023). Desafios do trabalho colaborativo num projeto interdisciplinar de pesquisa científica. Revista Leia Escola. (no prelo)

SILVEIRA, R. A.; SILVA, W. R.; REIS, A. P. (2019). Construção paradigmática do ensino de português como língua materna. Eutomia, v. 1, n. 23, p. 108-128. https://doi.org/10.51359/1982-6850.2019.240212

SOARES, M. (2020). Alfaletrar: toda criança pode aprender a ler e a escrever. São Paulo: Contexto.

SOARES, M. (2003a) Letramento e escolarização. In: RIBEIRO, Vera M. (org). Letramento no Brasil. São Paulo: Global, p. 89-113.

SOARES, M. (2003b). Alfabetização e letramento. São Paulo: Contexto.

SOUSA, R. S; SILVA, W. R.; BRITO, C. C. P. (2023). Preconcebidos sobre ciência compartilhados por estudantes de escola pública rural. Educação e pesquisa, v. 49, e249915, 2023. (no prelo)

VYGOTSKY, L. (1986). Thought and language. Massachusetts: The Massachusetts Institute of Technology Press.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Copyright (c) 2023 Trabalhos em Linguística Aplicada

Downloads

Download data is not yet available.