Banner Portal
The face, the name and the quote
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Spectrality
Mourning
Street art
Grassroots monument
Activism

How to Cite

PALMA, Daniela. The face, the name and the quote: poetics and politics of spectrality on Marielle Franco Staircase. Trabalhos em Linguística Aplicada, Campinas, SP, v. 63, n. 2, p. 306–320, 2024. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/tla/article/view/8675630. Acesso em: 17 jul. 2024.

Abstract

The paper aims to examine spectrality as an effect of political sense created by street art in the production of a grassroots monument to Marielle Franco in São Paulo, Brazil. This study sought to observe how some peripheral forces triggered in the movement of mourning and memory for Marielle were semiotically shaped in the art-activist intervention. The analysis focuses on three features of the monument: Marielle's face in the photographic portrait, her name and a quotation. Theoretically, the text articulates discussions on mourning, agency, spectrality, memory, alterity and peripheral perspectives on reference and legacy. The interpretation demonstrates how these elements contribute to the idea of legacy, index indignation, encourage mobilization for justice and equality and foster ethical confrontation towards otherness.

PDF (Português (Brasil))

References

ARFUCH, L. (2013). La ciudad como autobiografía. Bifurcaciones, n. 12, p. 1-14.

BARTHES, R. (1980). La Chambre claire: Note sur la photographie, Paris: Éditions de l’Étoile; Gallimard; Seuil.

BAZIN, A. (1958). Ontologie da l’image photographique. In: Bazin, A. Qu’est ce que le cinéma? Paris: Les Éditions du Cerf, 1990, p. 19-26.

BERGER, J. (1972). Ways of Seeing. London: British Broadcasting Corporation; Penguin Books.

BHABHA, H. K. (1994). O local da cultura. Tradução de Myriam Ávila, Eliane Livia Reis e Glauce Gonçalves. Belo Horizonte: Ed. da UFMG, 2003.

BRUM, E. (2018). Como enfrentar o sangue dos dias. El País. Disponível em: https://brasil.elpais.com/brasil/2018/03/26/politica/1522080125_945009.html. Acesso em: 20 dez. 2023.

CORREA, P. (2019). Por que a Prefeitura está pintando de branco o Escadão da Marielle? Carta Capital. Disponível: https://www.cartacapital.com.br/opiniao/por-que-a-prefeitura-esta-pintando-de-branco-o-escadao-da-marielle/. Acesso em: 28 dez. 2023.

DERRIDA, J. (1972). Marges de la philosophie. Paris: Les Éditions de Minuit.

DERRIDA, J. (1993). Espectros de Marx: o Estado da dívida, o trabalho do luto e a nova Internacional. Tradução de Anamaria Skinner. Rio de Janeiro: Relume-Dumará, 1994.

DEUMERT, A. (2022). The Sound of Absent-Presence: Towards Formulating a Sociolinguistics of the Spectre. Australian Review of Applied Linguistics, v. 45, n. 2, p. 135-153.

DIDI-HUBERMAN, G. (1992). O que vemos, o que nos olha. Tradução de Paulo Neves. São Paulo: Editora 34, 1998.

FLUSSER, V. (1983). Filosofia da caixa preta: ensaios para uma futura filosofia da fotografia. Tradução do autor. Rio de Janeiro: Relume-Dumará, 2002.

FOUCAULT, M. (1966). Le corps utopique, Les hétérotopies. Paris: Nouvelles Éditions Ligne, 2009.

FRADE, P. M. (1992). Figuras do espanto: a fotografia antes de sua cultura. Porto: Edições Asa.

GORDON, A. F. (2008). Ghostly Matters: Haunting and the Sociological Imagination. Minneapolis: University of Minnesota Press.

JESUS, C. M. de. (1982). Diário de Bitita. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1986.

JESUS, C. M. de. (1960). Quarto de despejo: diário de uma favelada. São Paulo: Ática, 2014.

LACAN, J. (1964-1965). Problemas cruciais para a Psicanálise: Seminário 1964-1965. Tradução de Cláudia Lemos et al. Recife: Centro de Estudos Freudianos do Recife, 2006.

LEVINAS, E. (1961). Totalidade e infinito. Tradução de José Pinto Ribeiro. Lisboa: Edições 70, 2008.

MBEMBE. A. (2001). On the Postcolony. Translation by A. M. Berrett et al. Berkeley; Los Angeles: University of California Press.

MULAMBÖ. (2020). Mulambö. Saquarema (RJ): Edição do Autor.

PALMA, D. (2017). As casas de Carolina: espaços femininos de resistência, escrita e memória. Cadernos Pagu, n. 51.

PALMA, D. (2020). O cotidiano, a quebrada e o sonho: a resistência pelo olhar na ação de um fotocoletivo. Trabalhos em Linguística Aplicada, v. 59, n. 3, p. 1862-1883.

PALMA, D. (2023). Vidas periféricas em trajetórias faladas: performances orais e enquadramentos tecnológicos e sociais em um museu virtual. Calidoscópio, v. 21, n. 3, p. 557-578.

PALMA, D.; SILVA, D. (2023). A Public Staircase for Marielle Franco. In: AILA Word Congress, 20th Anniversary, Lyon.

PINTO, J. P. (2009). O corpo de uma teoria: marcos contemporâneos sobre os atos de fala. Cadernos Pagu, n. 33, p. 117-138.

PODER360. (2023). Caso Marielle será elucidado “em breve”, diz Dino... Poder 360. Disponível em: https://www.poder360.com.br/governo/caso-marielle-sera-elucidado-em-breve-diz-dino/. Acesso em: 28 dez. 2023.

RUCHATZ, J. (2008). The Photograph as Externalization and Trace. In: Erll, A.; Nünning, A. (Ed.). Cultural Memory Studies. Berlin; New York: De Gruyter, 2008, p. 367-378.

SHAKESPEARE, W. (1604/5). The Tragedy of Hamlet, Prince of Denmark. London: Penguin, 2006.

SARTORI, C. (2022). Quatro anos depois, dupla posa de novo com placa quebrada de Marielle. Veja. Disponível em: https://veja.abril.com.br/politica/quatro-anos-depois-dupla-posa-de-novo-com-placa-quebrada-de-marielle. Acesso em: 20 dez. 2022.

SPIVAK, G. C. (1999). A Critique of Postcolonial Reason: Toward a History of the Vanishing Present. Cambridge (MA): Harvard University Press.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Copyright (c) 2024 Daniela Palma

Downloads

Download data is not yet available.