Banner Portal
Representation and self-representation in the occupation of the networks, streets and discourses
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Links between political and literary representation
Distribution of the sensible
Impacts of network communication
Expansion of testimony

How to Cite

BIRMAN, Daniela. Representation and self-representation in the occupation of the networks, streets and discourses. Trabalhos em Linguística Aplicada, Campinas, SP, v. 63, n. 2, p. 321–332, 2024. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/tla/article/view/8675694. Acesso em: 17 jul. 2024.

Abstract

The article is dedicated to examining the link between two movements challenging representation, identified in the fields of politics and literature. I am referring here to the questioning of representative democracy that was part of the series of protests between 2010-2013 and the discussion about the legitimacy of artistic productions to represent members of diverse minorities. These upheavals in representation will be analyzed above all as pressures for changes in the so-called distribution of the sensible (Rancière). In seeking to trace correspondences between these two movements of contestation, I will highlight their links with impactful technological and discursive changes, such as the development of network communication, the expansion of the discourse of testimony, and its forms of subjectivation. Finally, I will discuss the risk of this demand for change in the distribution of the sensible resulting not in the concrete expansion of democracy in the realms of politics and literature, but in the creation of digital and cultural bubbles characterized by homogeneity and intransigence.

PDF (Português (Brasil))

References

ALONSO, Angela. (2023). Treze: a política de rua de Lula a Dilma. São Paulo: Companhia das Letras.

BIRMAN, Daniela. (2020). Confissão, autoficção e testemunho: literatura e invenção de si. In: BIRMAN, Daniela; HARDMAN, Francisco Foot (orgs.). Exodus: deslocamentos na literatura, no cinema e em outras artes. Belo Horizonte: Relicário, p. 121-137.

BIRMAN, Daniela. (2013). Literatura, imprensa e internet: o autor, o leitor e a mediação que se quer invisível. Línguas e Letras (Unioeste), Cascavel, v. 14, n. 27, p. 1-9.

CACHOPO, João Pedro. (2013). Momentos estéticos: Rancière e a política da arte. Rio de Janeiro, Aisthe, v. VII, n. 11, p. 21-41.

CASTELLS, Manuel. (2013). Redes de indignação e esperança: Movimentos sociais na era da internet. Tradução de Carlos Alberto Medeiros. Rio de Janeiro: Zahar.

CBL: Câmara Brasileira do Livro; SNEL: Sindicato Nacional de Editores de livros; FIPE: Fundação Instituto de Pesquisas Econômicas. O comportamento do mercado editorial brasileiro em 2010: Apresentação para a Imprensa – RJ 16.08.2011. (2011). DocPlayer. Disponível em: https://docplayer.com.br/15369303-O-comportamento-do-setor-editorial-brasileiro-em-2010-apresentacao-para-a-imprensa-rj-16-08-2011.html#google_vignette. Acesso em: 10 dez. 2023.

CONDE, Guilherme Bezzi. (2017). A arte como possibilidade: reflexões sobre a relevância contemporânea da arte a partir de Jacques Rancière. Dissertação de Mestrado em Filosofia. Departamento de Filosofia, Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro.

CRUZ, Francisco Brito. (2019). Fake News definem uma eleição? In: BARBOSA, Mariana (org.). Pós-verdade e fake-news: reflexões sobre a guerra de narrativas. Rio de Janeiro: Cobogó, p. 25-35.

DALCASTAGNÈ, Regina. (2012). Literatura brasileira contemporânea: um território contestado. Vinhedo, SP: Ed. Horizonte; Rio de Janeiro: Ed. da Uerj.

DERANTY, Jean-Philippe. (2010). Regimes of the Arts. In: DERANTY, Jean-Philippe (org.). Jacques Rancière: Key Concepts. London; New York: Routledge, p. 116-131.

DUARTE, Constância Lima; CÔRTES, Cristiane; PEREIRA, Maria do Rosário Alves. (2023). Escrevivências: identidade, gênero e violência na obra de Conceição Evaristo. Rio de Janeiro: Malê.

EMSPAK, Jesse. (2011). “Occupy Wall Street”: Why It Chose Tumblr. NBC News. Disponível em: https://www.nbcnews.com/id/wbna44806563. Acesso em: 13 nov. 2023.

EVARISTO, Conceição. (2020). A escrevivência e seus subtextos. In: DUARTE, Constância Lima; NUNES, Isabella Rosado (orgs.). Escrevivência: a escrita de nós: reflexões sobre a obra de Conceição Evaristo. Rio de Janeiro: Mina Comunicação e Arte, p. 26-46.

GRAHAM-FELSEN, Sam. (2011). Is Occuppy Wall Street the Tumblr Revolution? Good. Disponível em: https://www.good.is/articles/is-occupy-wall-street-the-tumblr-revolution. Acesso: 13 nov. 2023.

GUATTARI, Félix. (1990). As três ecologias. São Paulo: Papirus.

KRENAK, Ailton. Ideias para adiar o fim do mundo. São Paulo: Companhia das Letras, 2020.

IBGE. ([s.d.]). Tabela 6449: Empresas e outras organizações, pessoal ocupado total, pessoal ocupado assalariado, salários e outras remunerações, por seção, divisão, grupo e classe da classificação de atividades (CNAE 2.0). Disponível: https://sidra.ibge.gov.br/tabela/6449#/n1/all/v/708,2585/p/all/c12762/117558,117563/l/,c12762+v,t+p/resultado. Acesso em: 13 nov. 2023.

MELLO, Patrícia Campos. (2020). A máquina do ódio: notas de uma repórter sobre fake news e violência digital. São Paulo: Companhia das Letras.

NOBRE, Marcos. (2022). Limites da democracia: de junho de 2013 ao governo Bolsonaro. São Paulo: Todavia.

OLIVEIRA, Luiz Henrique Silva de. (2018). Os quilombos editoriais como iniciativas independentes. Aletria, Belo Horizonte, v. 28, n. 4, p. 155-170.

RADSTONE, Susannah. (2006). Cultures of Confession/Cultures of Testimony: Turning the Subject Inside Out. In: GILL, Jo (org.). Modern Confessional Writing: New Critical Essays. London; New York: Routledge, p. 166-179.

RANCIÈRE, Jacques. (2012). O espectador emancipado. Tradução de Ivone C. Benedetti São Paulo: WMF Martins Fontes.

RANCIÈRE, Jacques. (2009). A partilha do sensível: estética e política. Tradução de Mônica Costa Netto. Rio de Janeiro: Ed. 34.

RANCIÈRE, Jacques. (1995). Políticas da escrita. Rio de Janeiro: Editora 34.

SASSEN, Saskia. (2011). The Global Street Comes to Wall Street. Possible Futures. Disponível em: https://cgt.columbia.edu/wp-content/uploads/2014/01/The-Global-Street-Comes-to-Wall-Street.pdf. Acesso em: 5 out. 2023.

VAZ, Paulo; SANTOS, Amanda; ANDRADE, Pedro Henrique. (2014). Testemunho e subjetividade contemporânea: narrativas de vítimas de estupro e a construção social da inocência. Lumina, Juiz de Fora, v. 8, n. 2, p. 1-33.

VIEIRA, Carlos Henrique. (2019). Autoficção, performance e tensões na literatura brasileira contemporânea: as figuras autorais de Clara Averbuck e Santiago Nazarian. Dissertação de Mestrado em Teoria e História Literária. Instituto de Estudos da Linguagem, Universidade Estadual de Campinas, Campinas.

VIEIRA JUNIOR, Itamar. Torto arado. São Paulo: Todavia, 2019.

XING, Fan. De “nós” para “a gente”: a narrativa coletiva em Torto arado. Trabalhos em Linguística Aplicada, Campinas, v.x, n.y, p. xxx-www.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Copyright (c) 2024 Daniela Birman

Downloads

Download data is not yet available.