Banner Portal
A contribution to the History of Mathematics and the History of Mathematics Education in Brazil
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Modern math in Brazil
Oral history
History of brazilian mathematics
History of brazilian mathematics education

How to Cite

GARNICA, Antonio Vicente Marafioti. A contribution to the History of Mathematics and the History of Mathematics Education in Brazil: some depositions about Modern Math in Brazil. Zetetike, Campinas, SP, v. 16, n. 2, p. 163–217, 2008. DOI: 10.20396/zet.v16i30.8646895. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646895. Acesso em: 17 may. 2024.

Abstract

This paper is, actually, a transcription of a meeting that took place in
Rio Claro (SP-Brazil), 2003. In this meeting five professors tell their memories
about the beginnings of Modern Math in Brazil. The guiding methodology to
capture in written words those oral depositions was Oral History, and this paper
is one of the results of a research proposal which main goal is to contribute to
the History of Brazilian Mathematics and the History of Brazilian Mathematics
Education.

https://doi.org/10.20396/zet.v16i30.8646895
PDF (Português (Brasil))

References

BRASIL, L. A. S. Estudo dirigido de Matemática no Ginásio. São Paulo: Fundo de Cultura, 1964.

BURIGO, E. Z. Movimento da Matemática Moderna no Brasil: estudo da ação e do pensamento de educadores matemáticos nos anos 60. Dissertação (Mestrado em Educação) — Faculdade de Educação, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 1989.

CARVALHO, Vera M. e COSTA, Vera R. (Coord.). Cientistas do Brasil: depoimentos. São Paulo: CNPq/Terra Brasilis, 1998.

COMITÊ INTERAMERICANO DE EDUCAÇÃO MATEMÁTICA (CIEAEM). 50 years of CIEAEM. Disponível em: http://www.uhu.es/gmmrm/. Acesso em: 20 jun. 2007.

D´AMBRÓSIO, U. História da Matemática no Brasil: uma visão panorâmica até 1950. Saber y Tiempo, v. 2, n. 8, jul.-dic., 1999.

D´AMBRÓSIO, B. The dinamics and consequences of the Modern Mathematics reform movement for Brazilian Mathematics Education. Tese (Doctor of Philosophy) — School of Education, Indiana University, Bloomington, 1987.

DANTAS, M. M. de S. Depoimento (Precursores do CIAEM). Disponível em: http://www.furb.br/ciaem/index.htm. Acesso em: 20 jun. 2007.

DIAS, A. L. M. Omar Catunda: alguns aspectos de sua trajetória e das suas concepções científicas e educacionais. História & Educação Matemática — Sociedade Brasileira de História da Matemática, Rio Claro, SP. v.1., n.1, jan./jun., 2001.

GARNICA, A.V.M. Fascínio da técnica, declínio da crítica: um estudo sobre a prova rigorosa na formação do professor de Matemática. Tese (Doutorado em Educação Matemática) — Instituto de Geociências e Ciências Exatas, Universidade Estadual de São Paulo, Rio Claro, 1995.

GARNICA, A.V.M. Da literatura sobre a prova rigorosa em Educação Matemática: um levantamento. Quadrante, Lisboa - Portugal, v. 5, n. 1, 1996.

GARNICA, A.V.M. Resgate de oralidades: a Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras da Universidade de São Paulo. Revista Brasileira de História da Matemática. V.7, n. 14, 2007.

GRUPO DE ENSINO DE MATEMÁTICA ATUALIZADA (GRUEMA) . Curso moderno de Matemática para o Primeiro Grau, [1974].

MAURO, S. A história da Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Rio Claro e suas contribuições para o movimento de Educação Matemática. Dissertação. (Mestrado em Educação Matemática) — Instituto de Geociências e Ciências Exatas, Universidade Estadual de São Paulo, Rio Claro, 1999.

MIORIM, M. A. Introdução à história da Educação Matemática. São Paulo: Atual, 1998.

MIORIM, M. A. Livros didáticos de Matemática do período de implementação do Movimento da Matemática Moderna no Brasil. In: CONGRESSO IBEROAMERICANO DE EDUCAÇÃO MATEMÁTICA, 5, Porto, Portugal, 2006. Anais... Porto, Portugal, 2006.

PINTO, N. B. Marcas históricas da Matemática Moderna no Brasil. Diálogo Educacional, Curitiba, v. 5, n. 16, set./dez., 2005.

PIRES, Rute da C. A presença de Nicolas Bourbaki na Universidade de São Paulo. Tese (Doutorado em Educação Matemática) — Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2006.

RAMOZZI-CHIAROTTINO, Z. Bärbel Inhelder procura falsear o modelo piagetiano; antes da teoria de Popper (?). Psicologia: Reflexão & Crítica, Porto Alegre, v. 15, n.3, 2002.

SOARES, F. Movimento da Matemática Moderna no Brasil: avanço ou retrocesso? Dissertação (Mestrado em Educação Matemática) — Pontifícia Universidade Católica, Rio de Janeiro, 2001.

SILVA, H. da. Centro de Educação Matemática (CEM): fragmentos de identidade. Tese (Doutorado em Educação Matemática — Instituto de Geociências e Ciências Exatas, Universidade Estadual de São Paulo, Rio Claro, 2007.

TÁBOAS, P. Z. Luigi Fantappiè: influências na Matemática brasileira. Um estudo de História como contribuição para a Educação Matemática. Tese (Doutorado em Educação Matemática) — Instituto de Geociências e Ciências Exatas, Universidade Estadual de São Paulo, Rio Claro, 2005.

TEIXEIRA, M. V. e NOBRE, S. R. (Ed.). Introdução. In: SEMINÁRIO NACIONAL DE HISTÓRIA DA MATEMÁTICA, 5, Rio Claro, 2003. Anais... Rio Claro: SBHMat, 2003.

VAIDERGORN, J. As seis irmãs: as FFCL do interior paulista. Araraquara: Laboratório Editorial; São Paulo: Cultura Acadêmica, 2003.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Copyright (c) 2014 Zetetiké: Revista de Educação Matemática

Downloads

Download data is not yet available.