Banner Portal
Network collaborative teacher teaching math
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Education Observatory
Professional development
Collaboration

How to Cite

GAMA, Renata Prenstteter; NAKAYAMA, Bárbara Cristina Moreira Sicardi. Network collaborative teacher teaching math: connection between education, research and extension. Zetetike, Campinas, SP, v. 24, n. 1, p. 59–74, 2016. DOI: 10.20396/zet.v24i45.8646529. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646529. Acesso em: 17 jul. 2024.

Abstract

The target of this article is evaluate the connection between the teaching, research and university extension into one project that belongs to “Programa Observatório da Educação” to highlight the types of practices that enhance the professional development of teachers. Selected: Meeting memories; narratives of teachers and two master’s thesis. The qualitative and interpretative research used references about the narratives as formation-research stool, career development ideas and partnership in teacher education. The results showed that the teachers to participate in training, shared reflection and systematization of their own practices develop an investigative approach to the construction of authorship and emancipatory autonomy in the exercise of the teaching profession. There is also emphasis on the fertility of the narratives as reflection strategy for the potential of inseparability teaching research and extension. 
https://doi.org/10.20396/zet.v24i45.8646529
PDF (Português (Brasil))

References

Cochran-Smith, M., & Lytle, S. (1999). Relationships of knowledge and practice: Teacher learning in communities. In A. Iran-Nejad, & C. D. Pearson (Eds.), Review of Research in Education, 24, 251-307.

Fiorentini, D., & Lorenzato, S. (2006). Investigação em educação matemática: percursos teóricos e metodológicos. Campinas, SP: Autores Associados.

Foerste, E. (2005). Parceria na formação de professores. São Paulo: Cortez.

Gama, R. P. (2007) Desenvolvimento profissional com apoio de grupos colaborativos:o caso de professores de Matemática em início de carreira. Tese de Doutorado em Educação: Educação Matemática, Universidade Estadual de Campinas, Campinas. Retirado em 02 de março de 2015, de http://www.bibliotecadigital.unicamp.br/document/?code=vtls000423425

Graupner, M. (2013). Contribuição das práticas educativas para o ensino da matemática nos anos iniciais: análise de uma experiência disciplinar colaborativa. Dissertação de Mestrado em Educação, Universidade Federal de São Carlos, Sorocaba. Retirado em 02 de março de 2015, de http://www.ppged.ufscar.br/mce/arquivo/pagina35/graupner,_marli_de_carvalho_-_contribui%C3%A7%C3%A3o_das_pr%C3%A1ticas_educativas_para_o_ensino_da_matem%C3%A1tica_....pdf

Nóvoa, A. (Org.) (1995). Os professores e sua formação. Lisboa: Dom Quixote.

Oliveira-Formozinho, J. (2002). O desenvolvimento profissional das educadoras de infância: entre os saberes e os afetos, entre a sala e o mundo. In J. Oliveira-Formozinho, & T. M.

Kishimoto (Orgs.), Formação em contexto: uma estratégia de interação. São Paulo: Pioneira Thompson Learning.

Ricoeur, P. (1997). Tempo e narrativa. Campinas, SP: Papirus.

Romão, P. (2015). (Res) significação dos saberes docentes para educação infantil, a partir do diálogo com a etnomatemática. Dissertação de Mestrado em Educação, Universidade Federal de São Carlos, Sorocaba. Retirado em 02 de março de 2015, de http://www.ppged.ufscar.br/index.php

Sicardi, B. C. M. (2008) Biografias educativas e o processo de constituição profissional de formadores de professores de matemática. Tese de Doutorado em Educação: Educação Matemática, Universidade Estadual de Campinas, Campinas. Retirado em 02 de março de 2015, de http://www.bibliotecadigital.unicamp.br/document/?code=vtls000440035

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Copyright (c) 2016 Zetetiké: Revista de Educação Matemática

Downloads

Download data is not yet available.