Banner Portal
Reflections in a virtual space of math teacher training
PDF (Português (Brasil))

Keywords

GeoGebra
Rhizome
OBEDUC
Math education

How to Cite

JAVARONI, Sueli Liberatti; ZAMPIERI, Maria Teresa. Reflections in a virtual space of math teacher training. Zetetike, Campinas, SP, v. 24, n. 1, p. 108–126, 2016. DOI: 10.20396/zet.v24i45.8646532. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646532. Acesso em: 17 jul. 2024.

Abstract

This article discusses about a data from a course of university extension held with Mathematics teachers. This course was one of the activities of the project "Mapping the use of information technology in Mathematics classes in São Paulo". Brings up here part of the discussions that took place in the forum of the virtual environment Moodle, about an activity with GeoGebra software in which we approached the Pythagorean theorem content. Were analyzed discussions grounded on the idea of Multiálogo and become evident crisscrossed talks, culminating in proposals and adaptations in this activity, made by teachers, seeking to contemplate their educational environments. 
https://doi.org/10.20396/zet.v24i45.8646532
PDF (Português (Brasil))

References

ANDRADE, P. F., & BALDONI, A. C. (2014). A escola pública e o uso do computador: um olhar para a estrutura física dos laboratórios de informática das escolas de Bauru/SP. Anais 2 Fórum do GT6 da Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM) (p.1-1). Rio de Janeiro: Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM).

ANDRADE, P. F., BALDONI, A. C. P., & JAVARONI, S. L. (2014). A escola pública e o uso do computador: um olhar para a estrutura física dos laboratórios de informática das escolas da Diretoria de Ensino de Bauru. In Anais 26 Congresso de Iniciação Científica (pp.1-1). Bauru: Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho”.

BORBA, M. C. (2004). Educação matemática: pesquisa em movimento. São Paulo: Cortez.

BORGES, L. (2014). A utilização dos laboratórios de informática nas escolas estaduais de Rio Claro e região. In Anais 26 Congresso de Iniciação Científica (pp.1-1). Rio Claro: Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho”.

CHINELLATO, T. G. (2014). O uso do computador em escolas públicas estaduais da cidade de Limeira/SP. Dissertação de Mestrado em Educação Matemática, Instituto de Geociências e Ciências Exatas, Universidade Estadual Paulista - UNESP, Rio Claro, SP.

CHINELLATO, T. G., & JAVARONI, S. L. (2013). A formação continuada do professor de matemática no Estado de São Paulo. In Actas del 7 Congreso Iberoamericano de Educación Matemática (CIBEM) (pp. 6656-6663). Montevideo: Sociedade de Educação Matemática Uruguaya.

CHINELLATO, T. G., & JAVARONI, S. L. (2014). A formação dos professores de Matemática para o uso de tecnologias digitais na cidade de Limeira/SP. In Anais 2 Congresso Nacional de Formação de Professores e XII Congresso Estadual Paulista sobre Formação de Educadores – Por uma revolução no Campo da Formação de Professores. (pp. 3335-33345). Águas de Lindóia: Pró-Reitoria de Graduação da UNESP.

DELEUZE, G., & GUATTARI, F. (1995). Mil platôs - capitalismo e esquizofrenia. Rio de Janeiro: Editora 34.

FERREIRA, M. J. A., ZAMPIERI, M. T., & QUEIROZ, S. M. (2013). Ambientes virtuais e suas potencialidades para o ensino de aprendizagem de matemática: comunicação e colaboração. In Anais 7 Congreso Iberoamericano de Educación Matemática (pp. 6688-6697). Montevideo, Uruguay: Sociedade de Educação Matemática Uruguaya.

FIRME, I. C., & PAULO, R. M. (2014). O uso de tecnologias na aula de Matemática: uma visão a partir da análise das condições do Programa Acessa Escola. In Anais 2 Fórum do GT6 da Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM) (p.1-1). Rio de Janeiro: Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM).

FREIRE, P. (2005). Pedagogia do oprimido (49a reimp.). Rio de Janeiro: Paz e Terra.

FREITAS, P. P. (2014). Perspectivas teóricas sobre as características dos professores que utilizam as tecnologias informáticas em suas aulas de Matemática. In Anais Encontro Brasileiro de Estudantes de Pós-Graduação em Educação Matemática (Ebrapem) (pp. 1-1). Recife: Universidade Federal de Pernambuco (UFPE).

MEDEIROS, D. O. (2014). Mapeamento do uso dos computadores do Programa Acessa Escola nas aulas de matemática das escolas públicas de Presidente Prudente. In Anais 26 Congresso de Iniciação Científica (pp. 1-1). Presidente Prudente. Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho”.

OLIVEIRA, F. T. (2014). A inviabilidade do uso das tecnologias da informação e comunicação no contexto escolar: o que contam os professores de Matemática? Dissertação de Mestrado em Educação Matemática, Instituto de Geociências e Ciências Exatas, Universidade Estadual Paulista - UNESP, Rio Claro, SP.

SÃO PAULO (Estado). (2014). Material de apoio ao currículo do estado de São Paulo. Caderno do professor. Matemática. (vol. 2, 8a série/9o ano). São Paulo, SP.

SILVA, A., ZAMPIERI, M. T., JAVARONI, S. L., & CHINELLATO, T. G. (2014). A inserção dos computadores nas aulas de matemática: perspectivas a partir de um estudo na cidade de Rio Claro. In 2 Congresso Nacional de Formação de Professores e 12 Congresso Estadual Paulista sobre Formação de Educadores – Por uma revolução no campo da formação de professores (pp. 3405-3414). Águas de Lindóia: Pró-Reitoria de Graduação da UNESP.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Copyright (c) 2016 Zetetiké: Revista de Educação Matemática

Downloads

Download data is not yet available.