Banner Portal
Teacher professional development teaching math
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Educational curriculum materials
Professional development of teachers
Collaboration

How to Cite

OLIVEIRA, Andréia Maria Pereira de. Teacher professional development teaching math: collaboration and curriculum materials (education). Zetetike, Campinas, SP, v. 24, n. 1, p. 157–171, 2016. DOI: 10.20396/zet.v24i45.8646535. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646535. Acesso em: 17 jul. 2024.

Abstract

This paper, written primarily as a reference for discussion in GT19 − Mathematics Education of the 37th Annual Meeting of the ANPED (Brazil), discusses the theme “Professional development of teachers who teach Mathematics: collaboration and curriculum materials under the Program Observatory of Education (OBEDUC)”. For this purpose, initially, I present a synthesis of the papers written as a contribution to the approach to the subject to the GT19. Then, discuss the notion pedagogical practices that promote professional development as theoretical construct resulting from the analysis of the papers. These pedagogical practices can be grouped into organization mathematics teaching, production of (educational) curriculum materials and training activities. 
https://doi.org/10.20396/zet.v24i45.8646535
PDF (Português (Brasil))

References

BAIRRAL, M. (2016). Materiais curriculares educativos online como uma estratégia para o desenvolvimento profissional em matemática. Zetetiké, 24(45), 75-92.

BERNSTEIN, B. (2000). Pedagogy, symbolic control and identify: theory, research, critique. Lanham: Rowman & Littlefield Publishers.

BORBA, M. (2004). Educação matemática: pesquisa em movimento. São Paulo: Cortez.

DAVIS, E., & KRAJCIK, J. (2005). Designing educative curriculum materials to promote teacher learning. Educational Researcher, 34(3), 3-14.

DELEUZE, G., & GUATTARI, F. (1995). Mil platôs: capitalismo e esquizofrenia. Rio de Janeiro: Editora 34.

FERREIRA, A., & MIORIM, M. (2011). Collaborative work and the professional development of mathematics teachers: analysis of a Brazilian experience. In N. BEDNARZ, D. FIORENTINI, & R. HUANG (Eds.), International approaches to professional development for mathematics teachers: explorations of innovative approaches to the professional development of math teachers from around the world (pp. 137-149). Ottawa: University of Ottawa Press.

FIORENTINI, D. (2004). Pesquisar práticas colaborativas ou pesquisar colaborativamente? In: M. Borba, & J. Araújo, Pesquisa qualitativa em educação matemática (pp. 47-76). Belo Horizonte: Autêntica.

FIORENTINI, D. (2009). Quando acadêmicos da universidade e professores da escola básica constituem uma comunidade de prática reflexiva e investigativa. In D. FIORENTINI, R. GRANDO, & R. MISKULIN (Orgs.). Práticas de formação e de pesquisa de professores que ensinam matemática (pp. 233-255). Campinas: Mercado de Letras.

FIORENTINI, D., & CRECCI, V. (2013). Desenvolvimento profissional docente: um termo guarda-chuva ou um novo sentido à formação? Formação Docente – Revista Brasileira de Pesquisa sobre Formação de Professores, 5(8), 11-23.

FOERSTE, E. (2005). Parceria na formação de professores. São Paulo: Cortez.

FRANCO, P., LONGAREZI, A., & MARCO, F. (2016). Organização do ensino de Matemática na perspectiva histórico cultural: um processo didático-formativo. Zetetiké, 24(45), 127-140.

GAMA, R., & NAKAYAMA, B. (2016). Rede colaborativa de professores que ensinam Matemática: articulações entre ensino, pesquisa e extensão. Zetetiké, 24(45), 59-74.

GRANDO, R., & NACARATO, A. (2016). Compartilhamento de práticas formativas em matemática escolar por professoras alfabetizadoras. Zetetiké, 24(45), 141-156.

JAVARONI, S., & ZAMPIERI, M. (2016). Reflexões em um espaço virtual de formação de professores de Matemática. Zetetiké, 24(45), 109-126.

LAVE, J., WENGER, E. (1991). Situated learning: legitimate peripheral participation. Cambridge: Cambridge University Press.

LOPES, A., ARAÚJO, E., CEDRO, W., & MOURA, M. (2016). Trabalho coletivo e organização do ensino de matemática: princípios e práticas. Zetetiké, 24(45), 13-28.

MIZUKAMI, M., REALI, A., REYES, C., MARTUCCI, E., LIMA, E., TANCREDI, R., & MELLO, R. (2002). Escola e aprendizagem da docência: processos de investigação e formação. São Carlos: EDUFSCar - INEP/COMPED.

PASSOS, C., NACARATO, A., FIORENTINI, D., MISKULIN, R., GRANDO, R., GAMA, R., ... , Melo, M. (2006). Desenvolvimento profissional do professor que ensina Matemática: uma meta-análise de estudos brasileiros. Quadrante − Revista de Investigação em Educação Matemática, 15(1-2), 93-219.

REMILLARD, J. (2005). Examining key concepts in research on teachers’ use of mathematics curricula. Review of Educational Research, 75(2), 211-246.

SHULMAN L. (1986). Those who understand: knowledge growth in teaching. Educational Researcher, 15(2), 4-14.

SILVA, L., PRADO, A., & BARBOSA, J. (2016). Narrativas de aulas de matemática: reificações de comunidades de prática. Zetetiké, 24(45), 93-108.

SOUSA, M. C. (2016). Escritas reflexivas de professores que ensinam Matemática enquanto desenvolveram produtos educacionais, coletivamente. Zetetiké, 24(45), 43-58.

TINTI, D., RAMOS, W., MANRIQUE, A. & PASSOS, L. (2016). OBEDUC: análise de aprendizagens docentes num contexto formativo sobre resolução de problemas. Zetetiké, 24(45), 29-42.

WENGER, E. (1998). Communities of practice: learning, meaning and identity. New York: Cambridge University Press.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Copyright (c) 2016 Zetetiké: Revista de Educação Matemática

Downloads

Download data is not yet available.